Masjid Raya Bayur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Masjid Raya Bayur
Info asas
LokasiNagari Bayur, Tanjung Raya, Kabupaten Agam, Sumatera Barat, Indonesia
AgamaIslam
NegaraIndonesia
Penerangan seni bina
ArkitekHendri Tanjung
Jenis seni binaMasjid
Gaya seni binaMinangkabau, Thai
Pecah tanah pada1999
Spesifikasi
Kapasiti1,000 jemaah
Bil. menara masjid4

Masjid Raya Bayur (Indonesia: Masjid Raya Bayur) ialah sebuah masjid yang terletak di Nagari Bayur, Tanjung Raya, Kabupaten Agam, Sumatera Barat, Indonesia. Ia tidak jauh dari jalan utama yang menghubungkan Lubuk Basung, ibu kota Kabupaten Agam, dan Bukittinggi.[1]

Pengubahsuaian[sunting | sunting sumber]

Walaupun struktur asal dibina pada awal abad ke-20, melihat keadaan bangunan dan kejiranan masjid yang semakin tidak teratur, pada awal tahun 2000 masyarakat tempatan cuba mengubah suai secara keseluruhan. Idea ini timbul daripada Dantak Tantawi Pengusaha di Jakarta (Sumando Bayur) dan disokong oleh Bachtiar Chamsyah di Jakarta, yang asalnya nomad Bayur dan juga pernah berkhidmat sebagai [[Menteri Sosial] ] di bawah pentadbiran Megawati Soekarnoputri. Selain Bachtiar, perantau dari Nagari Bayur turut menghantar bantuan. Oleh itu pengubahsuaian masjid siap tidak lama selepas itu.

Pengubahsuaian termasuk pembaikan bangunan dan susunan persekitaran sekitar, seperti kawasan lapang, kawasan tempat letak kereta, dan taman masjid. Dalam proses pengubahsuaian, masyarakat terpaksa membongkar dua bangunan iaitu bangunan 'balerong' (pejabat kerajaan Nagari Bayur) dan sebuah sekolah rendah, yang kemudiannya dipindahkan ke tempat lain.

Seni Bina[sunting | sunting sumber]

Seni bina masjid menggabungkan bentuk pagoda Thailand dan bentuk bumbung 'gonjong' rumah tradisional Minangkabau (Rumah Gadang).[2] Gabungan itu boleh dilihat dalam menara kecil yang terletak di empat penjuru utama. Begitu juga dengan struktur bumbung yang direka mengikut corak bangunan tradisional dengan bumbung tiga tingkat. Bahagian dalam masjid mengandungi beberapa perhiasan yang ketara. Dinding masjid dipenuhi dengan papan berukir yang dilukis dengan gubahan warna gelap. Begitu juga tiang penampan masjid. Tiang-tiang dinding dihias dengan warna-warna lembut yang sesuai dengan skema cat dinding masjid. Di hadapan masjid, terdapat ruang lapang yang dilengkapi dengan pancutan air. Manakala di bahagian belakang bilik masjid terdapat kolam ikan, dan di kedua-dua sisi kolam ikan terdapat tempat untuk wudhu. Masjid ini dilengkapi dengan beberapa kemudahan sokongan seperti tempat keluar selipar dan kasut semasa solat, tempat wudu lelaki dan perempuan, serta kawasan parkir. Bagi jemaah wanita yang ingin menunaikan solat, pakaian keagamaan seperti sarung dan mukena disediakan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ [1] Masjid Raya Bayur (Bayua) Maninjau. Dicapai pada 13 Disember 2011.
  2. ^ Old Mosque in a Traveling Tour Diarkibkan 2011-06-17 di Wayback Machine, 4 Jun 2011. Dicapai pada 13 Disember 2011.


Templat:Indonesia-mosque-stub