Semolina

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Semolina

Semolina teksturnya kasar, dibersih secara pengilangan daripada gandum durum. Jenis gandum yang digunakan untuk membuat pasta, bijirin sarapan pagi, puding, dan kuskus.[1] Semolina panjang juga digunakan untuk menetapkan middlings kasar daripada lain-lain jenis gandum, dan daripada bijirin lain seperti beras dan jagung.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Perkataan Semolina asal dari semola perkataan Itali, bermakna sekam[2] ini berasal dari bahasa Latin purba simila, bermakna tepung, ia satu pinjaman daripada bahasa Greek σεμίδαλις (semidalis), "groats". Perkataan simila, semidalis, groat, dan grain semua mungkin mempunyai asal-usul yang sama dari proto-Indo-Eropah seperti dua istilah Bahasa Sanskrit untuk gandum, samita dan godhuma. Semolina juga boleh menjadi kata pinjaman dari kata dasar Semitik SMD - untuk mengisar ke bijirin nyahkulit (Bahasa Arab: سميد samīd).

Nama[sunting | sunting sumber]

Di Malaysia juga dipanggil dan dikenali sebagai suji.

Makanan[sunting | sunting sumber]

Manisan[sunting | sunting sumber]

Di Malaysia, tepungnya diguna untuk membuat biskut.

Di Pakistan, Utara India, Cyprus, Greek, Turki, Bulgaria, Iran, negara-negara Arab, menggunakan semolina untuk dijadikan manisan dipanggil Halwa. Halwa ini merupakan campuran semolina dengan gula, mentega, susu atau kacang pine (mengikut negara).

Di restoran-restoran orang Arab, selain halwa, terdapat juga basbusah.

Bukan manisan[sunting | sunting sumber]

Di bahagian utara Afrika, ia dijadikan sebagai kuskus. Di selatan India, ia dijadikan thosai rawa.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Semolina
  2. ^ "semolina, n.". OED Online. September 2012. Oxford University Press. 15 November 2012 <http://www.oed.com/view/Entry/175791?redirectedFrom=semolina>.