India Utara

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
India Utara
Negara India
Negeri dan wilayah[1][2][3]
Negeri lain yang kadangkala termasuk
Kota terbesarDelhi
Zon waktuIST (UTC+5:30)
Bahasa rasmi

India Utara adalah wilayah yang terdiri dari bahagian utara India. Ciri-ciri geografi yang dominan di India Utara ialah Dataran Indus-Gangetik dan Himalaya, yang menandakan wilayah itu dari Dataran Tinggi Tibet dan Asia Tengah.

Istilah India Utara mempunyai pelbagai definisi - Kementerian Hal Ehwal Dalam Negeri di bahagian Pentadbiran Majlis Zon Utara merangkumkan bersama wilayah Haryana, Himachal Pradesh, Jammu dan Kashmir, Punjab dan Rajasthan dan Wilayah Kesatuan Delhi, Chandigarh.[1][4] manakala Kementerian Kebudayaan di Zon Kebudayaan Utara merangkumkan negeri Uttarakhand tetapi tidak termasuk Delhi[2] manakala Kajian Geologi India merangkumkan Uttar Pradesh dan Delhi tetapi tidak termasuk Rajasthan dan Chandigarh.[3] Negeri-negeri lain yang kadang kala dikatakan termasuk dalam India Utara adalah Bihar, Gujarat, Madhya Pradesh dan Bengal Barat.[5][6][7][8][9][10][11]

India Utara menjadi pusat sejarah Mughal, Kesultanan Delhi dan Kerajaan India British. Ia mempunyai budaya yang pelbagai, dan termasuk pusat-pusat ibadah Hindu Char Dham, Haridwar, Varanasi, Ayodhya, Mathura, Allahabad, Vaishno Devi dan Pushkar, pusat ziarah Buddha Sarnath dan Kushinagar, Sikh Golden Temple serta tapak warisan dunia seperti Rizab Biosfera Nanda Devi, kuil Khajuraho, Bukit Bendera Rajasthan, Jantar Mantar (Jaipur), Gua Bhimbetka, monumen Sanchi, Qutb Minar, Red Fort, Agra Fort, Fatehpur Sikri dan Taj Mahal.

Bahasa yang mempunyai status rasmi di satu atau lebih wilayah negeri dan kesatuan yang terletak di India Utara adalah bahasa Hindi, Urdu, Punjabi dan Bahasa Inggeris.

Definisi[sunting | sunting sumber]

Pihak berkuasa dan sumber yang berbeza menentukan India Utara secara berbeza.

Negeri-negeri di bawah Majlis Zonal Utara India dalam oren

Definisi Kerajaan India[sunting | sunting sumber]

Majlis Zonal Utara adalah salah satu daripada Majlis Penasihat yang diwujudkan pada tahun 1956 oleh Akta Penyusunan Semula Negeri untuk memupuk kerjasama antara negara di bawah Kementerian Dalam Negeri, termasuk negara-negara Chandigarh, Delhi, Haryana, Himachal Pradesh, Jammu dan Kashmir, Punjab dan Rajasthan.[1][4]

Kementerian Kebudayaan menubuhkan Zon Kebudayaan Utara di Patiala, Punjab pada 23 Mac 1985. Ia berbeza dari Majlis Zonal Utara dalam kemasukannya ke Uttarakhand dan peninggalan Delhi.

Sebaliknya, Kajian Geologi India (sebahagian daripada Kementerian Perlombongan) Uttar Pradesh dan Delhi termasuk dalam Wilayah Utara, tetapi tidak termasuk Rajasthan dan Chandigarh, dengan ibu pejabat serantau di Lucknow.

Definisi yang lebih luas[sunting | sunting sumber]

Definisi akhbar India[sunting | sunting sumber]

Akhbar Hindu meletakkan rencana berkaitan Bihar, Delhi dan Uttar Pradesh di muka surat Utara. Artikel di akhbar India telah menyertakan negeri-negeri Bihar, Gujarat,[8] Madhya Pradesh, dan Bengal Barat di India Utara juga.

Definisi berasaskan latitud[sunting | sunting sumber]

Garisan Sartan yang membahagikan zon sederhana dari zon tropika di Hemisfera Utara, melingkung melalui India, dan secara teorinya boleh dianggap sebagai garis pemisah geografi di negara ini.[12] Negeri-negeri India yang berada di atas Garisan Sartan adalah Jammu dan Kashmir, Himachal Pradesh, Punjab, Haryana, Delhi, Uttarakhand, Uttar Pradesh dan Bihar serta kebanyakan negara India Timur Laut. Walau bagaimanapun bahawa terdapat juga definisi yang memasukkan bahagian-bahagian utama Rajasthan, Madhya Pradesh, Jharkhand dan Bengal Barat dan wilayah kecil Chhattisgarh dan Gujarat .

Penggunaan anekdot[sunting | sunting sumber]

Di Mumbai, istilah "India Utara" kadang-kadang digunakan untuk menggambarkan pendatang dari timur Uttar Pradesh dan Bihar serta sering menggunakan istilah bhaiya (yang secara harfiah bermaksud 'saudara lelakinya') dalam sifat yang menghina, namun orang-orang ini tidak dianggap India Utara oleh penduduk Punjab, Himachal Pradesh, Uttarakhand, Haryana dan Rajasthan.[13] Di Punjab, orang-orang dari wilayah yang sama (Uttar Pradesh dan Bihar) sering disebut sebagai Purabias, atau orang-orang Timur.[14] Laman web rasmi Kerajaan Bihar menempatkan negara itu di bahagian timur India.[15] Dalam Uttar Pradesh sendiri, "perpecahan budaya antara timur dan barat sangat besar, dengan purabiyas (timur) sering disertai dengan Biharis dalam persepsi orang barat."[16]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Empayar dan dinasti yang memerintah bahagian atau seluruh India Utara termasuk:

Kesultanan Delhi, Mughal dan Empayar India British menjadikan Delhi sebagai ibu kota mereka dari semasa ke semasa.

"Utara daripada Vindhya"[sunting | sunting sumber]

Satu penandaan antara negara-negara utara dan selatan ialah gunung Vindhya.[17] Dalam abad yang lalu, penandaan ini kadang kala membentuk sempadan semasa tempoh perkembangan empayar, seperti yang diperintah oleh maharaja Gupta Samudragupta.[18] Vindhyas juga menyebutkan dalam karya Rishi Agastya sebagai ciri pembahagian antara India Utara dan Selatan.[19] Manusmṛti juga menggambarkan batas selatan Aryavarta (iaitu tempat tinggal orang Aryan) sebagaimana ditentukan oleh jangkauan Vindhya.[20]

Impak Muslim, Asia Tengah dan Afghanistan sebagai pengaruh yang menentukan kawasan[sunting | sunting sumber]

Beberapa sumber menganggap populasi Islam yang besar dan pengaruh Islam, Asia Tengah dan Afghanistan yang mendalam dalam mendefinisikan ciri-ciri budaya India Utara, kedua-dua bahasa dan budaya.[21] Sebahagian daripada pengaruh-pengaruh ini adalah pra-Islam, seperti Empayar Kushan yang ditakrifkan Bactrian (hari moden Afghanistan) yang mengekalkan ibu kota kembar di Mathura (sekarang di Uttar Pradesh) dan Peshawar (di wilayah Khyber Pakhtunkhwa Pakistan sekarang) sebagai konflik Hun yang secara berkala menegaskan pemerintahan mereka di bahagian besar India Utara.

Geografi[sunting | sunting sumber]

Shilla (7026 m) di atas Lembah Spiti di Himachal Pradesh
Gurun Thar berhampiran Jaisalmer, Rajasthan

India Utara terletak di benua India, utara Semenanjung India.[perlu rujukan] Ke arah utara adalah Himalaya yang menentukan sempadan antara benua kecil India dan dataran tinggi Tibet. Di sebelah baratnya adalah padang pasir Thar, yang dikongsi antara India Utara dan Pakistan dan Aravalli Range, di luar yang terletak di negeri Gujarat . Gunung Vindhya, dalam beberapa tafsiran, diambil sebagai sempadan selatan India Utara.

Ciri-ciri geografi yang utama di India Utara ialah:

  • dataran Indo-Gangetik, yang merangkumi wilayah-wilayah dan wilayah-wilayah kesatuan Chandigarh, Delhi, Punjab, Haryana, Uttar Pradesh serta Bihar, Gujarat dan Bengal Barat;
  • Himalaya, yang terletak di negeri-negeri Uttarakhand, Himachal Pradesh dan Jammu dan Kashmir;
  • padang pasir Thar, yang terletak terutamanya di negeri Rajasthan.

Negeri Madhya Pradesh memiliki wilayah besar di bawah penutupan hutan, seperti Himachal Pradesh, Uttarakhand dan Chhattisgarh.

Iklim umum[sunting | sunting sumber]

Peta klasifikasi iklim Köppen India [22] adalah berdasarkan kepada tumbuhan asli, suhu, hujan dan musimnya. (Kategori Utama)

India Utara terletak di utara zon sederhana daripada Bumi.[23] Musim sejuk, musim panas dan musim panas yang sederhana adalah corak umum monsun. India Utara adalah salah satu rantau yang mempunyai kepelbagaian iklim di dunia. Semasa musim panas, suhu sering meningkat di atas 35 °C merentasi sebahagian besar dataran Indo-Gangetik, mencapai setinggi 50 °C di padang pasir Thar, Rajasthan dan sehingga 49 di Delhi. Semasa musim sejuk, suhu terendah di dataran turun ke bawah 5 °C, dan di bawah titik beku di beberapa negeri. Salji tebal hingga sederhana berlaku di Himachal Pradesh, J & K dan Uttarakhand. Kebanyakan India Utara terkenal dengan kabut tebal semasa musim sejuk.

Suhu melampau di kawasan yang dihuni berkisar antara −45 °C (−49 °F) di Dras, Jammu dan Kashmir [24] hingga 50.6   °C (123 °F) di Alwar, Rajasthan. Dras dikatakan sebagai tempat tinggal kedua yang paling sejuk di planet ini (selepas Siberia), dengan rekod rendah -60 °C.[25][26][27]

Kelembapan[sunting | sunting sumber]

Rantau ini menerima hujan lebat di dataran dan salji ringan di Himalaya, hujan melalui dua corak cuaca utama: Monsun India dan Lekukan Barat. Monsun membawa kelembapan ke utara dari Lautan Hindi yang berlaku pada musim panas lalu dan penting untuk menuai Kharif atau musim luruh.[28][29] Sebaliknya, lekukan Barat adalah fenomena cuaca tropikal ekstra yang membawa kelembapan ke arah timur dari Laut Mediterranean, Laut Kaspia dan Lautan Atlantik.[30][31][32][33] Fenomena ini berlaku terutamanya semasa musim sejuk dan sangat penting untuk penuaian Rabi atau musim bunga, yang termasuk ruji utama di kebanyakan India Utara, gandum.[31] Negeri-negeri Jammu dan Kashmir, Himachal Pradesh dan Uttarakhand menerima beberapa salji di musim sejuk.

Rujukan dan bibliografi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c http://interstatecouncil.nic.in/iscs/genesis/
  2. ^ a b "North Zone Cultural Centre". www.culturenorthindia.com. Ministry of Culture, Government of India. Dicapai pada 25 March 2017.
  3. ^ a b "Northern Region - Geological Survey of India". Geological Survey of India, MOI, Government of India. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-24. Dicapai pada 2 May 2015. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "MoM-GSI" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  4. ^ a b http://interstatecouncil.nic.in/iscs/wp-content/uploads/2016/08/states_reorganisation_act.pdf
  5. ^ "The Hindu (NOIDA Edition)". Dropbox. Dicapai pada 8 April 2017.
  6. ^ TNN (18 January 2016). "Marriages last the longest in north India, Maharashtra; least in northeast". The Times of India.
  7. ^ FP Editors (30 April 2012). "Can North India overtake 'arrogant' South in growth?". Firstpost.
  8. ^ a b "North Indians in Coimbatore". 27 July 2016.
  9. ^ The Hindu (22 May 2016). "Hot spell continues in North". The Hindu.
  10. ^ Daily Bhaskar (12 May 2015). "Earthquake jolts North India". [1]. External link in |website= (bantuan)
  11. ^ The Hindu (26 January 2016). "-Intense cold in North eight die in Uttar Pradesh, West Bengal". The Hindu.
  12. ^ Ram Nath Dubey, "Economic Geography of India", Kitab Mahal, 1961. ... The Tropic of Cancer divides India roughly into two equal parts: the Warm Temperate and Tropical ...
  13. ^ "A clash of cultures". NDTV. 25 February 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 February 2008. Dicapai pada 22 October 2008. ... no one in North India, and here I am talking of the states of Punjab, Himachal, Uttarakhand, Haryana and Rajasthan, considers people from eastern UP and Bihar as North Indians!!!
  14. ^ "Politicians to blame for low turnout". The Tribune, Chandigarh. 11 December 2001. Dicapai pada 21 October 2008.
  15. ^ "Government of Bihar Official Web Portal". Government of Bihar. Dicapai pada 18 October 2008.
  16. ^ Susheela Raghavan, "Handbook of Spices, Seasonings, and Flavorings", CRC Press, 2007, ISBN 0-8493-2842-X. ... Maharashtra, in North India, has kala masala in many versions ...
  17. ^ Kalidasa, HH Wilson (1843). The Mégha dúta; or, Cloud messenger. m/s. 19–20.
  18. ^ Bowman, John Stewart (2000). "Columbia Chronologies of Asian History and Culture". Columbia University Press. m/s. 261. ISBN 0-231-11004-9. ... Samudragupta is notable for the king's tireless military campaigning and expansion of empire. He conquers the entire Aryavarta ... His expeditions into south India are unsuccessful; the Vindhya hills form the southern boundary of empire ...
  19. ^ Varadaraja V. Raman, "Glimpses of Indian Heritage", Popular Prakasan, 1989.
  20. ^ Kallidaikurichi Aiyah Nilakanta Sastri (1976), A history of South India from prehistoric times to the fall of Vijayanagar, Oxford University Press, ... The Vindhya range was the recognised southern limit of the Aryan land. Manu states distinctly that the country between the Himalayas and the Vindhyas and between the eastern and western oceans comprised Aryavarta, the abode of the Aryas ...
  21. ^ Christopher Alan Bayly, "Rulers, Townsmen, and Bazaars: North Indian Society in the Age of British Expansion, 1770-1870", CUP Archive, 1983, ISBN 0-521-31054-7.
  22. ^ Peel, M. C. and Finlayson, B. L. and McMahon, T. A. (2007). "Updated world map of the Köppen–Geiger climate classification". Hydrology and Earth System Sciences. 11: 1633–1644. doi:10.5194/hess-11-1633-2007. ISSN 1027-5606.CS1 maint: multiple names: authors list (link) (direct: Final Revised Paper)
  23. ^ Yash Pal Singh, Social Science Textbook for Class IX Geography, VK Publications, ISBN 978-81-89611-15-6, ... The Tropic of Cancer divides India into almost two equal parts. It makes the southern half of India in the Tropical Zone and the northern half in the Temperate zone ...
  24. ^ "Dras, India Travel Weather Averages". Weatherbase.
  25. ^ Sarina Singh, "India: Lonely Planet Guide", Lonely Planet, 2003, ISBN 1-74059-421-5.
  26. ^ H. N. Kaul (1 January 1998), Rediscovery of Ladakh, Indus Publishing, 1998, ISBN 9788173870866, ... With its altitude of 10000 ft. above the sea, Dras is considered to be the second coldest inhabited place in the world after Siberia where mercury sinks as low as -40 °C during winter, though it has also recorded a low of -60 °C ...
  27. ^ Galen A. Rowell, Ed Reading (June 1980), Many people come, looking, looking, Mountaineers, 1980, ISBN 9780916890865, ... the bleak village of Dras, reportedly the second coldest place in Asia with recorded temperatures of −80 °F (−62 °C) ...
  28. ^ Vidya Sagar Katiyar, "Indian Monsoon and Its Frontiers", Inter-India Publications, 1990, ISBN 81-210-0245-1.
  29. ^ Ajit Prasad Jain and Shiba Prasad Chatterjee, "Report of the Irrigation Commission, 1972", Ministry of Irrigation and Power, Government of India, 1972.
  30. ^ "Western disturbances herald winter in Northern India". The Hindu Business Line. 17 November 2005. Dicapai pada 20 October 2008.
  31. ^ a b Bin Wang, "The Asian Monsoon", Springer, 2006, ISBN 3-540-40610-7.
  32. ^ R.K. Datta (Meteorological Office, Dum Dum) and M.G. Gupta (Meteorological Office, Delhi), "Synoptic study of the formation and movements of Western Depressions", Indian Journal of Meteorology & Geophysics, India Meteorological Department, 1968.
  33. ^ A.P. Dimri, "Models to improve winter minimum surface temperature forecasts, Delhi, India", Meteorological Applications, 11, pp 129-139, Royal Meteorological Society, Cambridge University Press, 2004.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]