Tabung Kanak-kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tabung Kanak-kanak PBB
Kerangka
KependekanUNICEF
Cogan kataUnite for children Sunting ini di Wikidata
Jenis/bentuk sahDana
Status undang-undangAktif
IndustriPertubuhan kerajaan atau bukan kerajaan antarabangsa Sunting ini di Wikidata
Anggota bagiUnited Nations Sustainable Development Group, Digital Public Goods Alliance (2023) Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.unicef.org
Facebook: unicef Twitter: UNICEF Instagram: unicef Youtube: UCZceliiH71OLw4t4HcvKKjw TikTok: unicef GitHub: unicef Sunting ini di Wikidata
Sejarah
Ditubuhkan11 Disember 1946
PengasasPerhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Ludwik Rajchman Sunting ini di Wikidata
Pengurusan
PengerusiCatherine M. Russell Sunting ini di Wikidata
Pengarah EksekutifHenrietta H. Fore[1]
Organisasi indukPertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu
SubsidiariUNICEF Canada, Polish National Committee for UNICEF Sunting ini di Wikidata
GabunganPBB
Perangkaan
Hasil/pendapatan $5,009,557,471
Anugerah
Hadiah Keamanan Nobel (1965), Children of the Earth (1993), Indira Gandhi Peace Prize (1989), Princess of Asturias Award for Concord (2006), Wateler Peace Prize (1957), DZI Seal-of-Approval Sunting ini di Wikidata
Lokasi
Ibu pejabatNew York City
Koordinat40°45′1.091″N 73°58′11.737″W Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Tabung Kanak-kanak PBB (bahasa Inggeris: United Nations Children's Fund) atau lebih dikenali sebagai UNICEF merupakan badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu yang memberi bantuan kemanusiaan dan perkembangan kepada kanak-kanak di seluruh dunia. UNICEF beribu pejabat di New York.

UNICEF bergantung kepada sumbangan kewangan daripada kerajaan-kerajaan dan juga penderma peribadi. Program-programnya menekankan perkhidmatan menjaga kesihatan dan kebajikan kanak-kanak di peringkat masyarakat. UNICEF dianugerahkan Hadiah Nobel pada 1965.

Matlamat[sunting | sunting sumber]

UNICEF menjalankan program-programnya di seluruh dunia, terutamanya di benua Afrika.

UNICEF mempunyai lima matlamat utama, iaitu Kehidupan dan Perkembangan Kanak-kanak, Pendidikan Asas dan Kesamaan Jantina (yakni pendidikan untuk perempuan), Perlindungan Kanak-kanak daripada Keganasan, Eksploitasi dan Penderaan, Pencegahan HIV/AIDS di kalangan kanak-kanak, dan Penyokongan Dasar Melindungi Hak Kanak-kanak serta Kerjasama dalam usaha sedemikian. UNICEF juga membantu dalam perkembangan kanak-kanak dari umur kecil, perkembangan remaja, dan kemahiran hidup berasaskan pendidikan.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Menurut UNICEF,

UNICEF menyokong pemberian pendidikan asas yang berkualiti kepada semua kanak-kanak (lelaki dan perempuan) yang memberi penekanan kepada kesamaan jantina dan penghapusan apa-apa jenis perbezaan antara manusia. Dalam menggalakkan kesaksamaan, UNICEF memberi fokus kepada kanak-kanak yang paling tidak bernasib melalui program-program pendidikan yang inovatif. Kami bekerjasama dengan pihak-pihak tempatan, nasional dan antarabangsa untuk mencapai matlamat yang ditetapkan dalam Matlamat Pembangunan Alaf Baru dan Deklarasi Pendidikan untuk semua untuk membawa sebarang perubahan yang diperlukan untuk mencapai keadilan sosial dan kesaksamaan untuk semua.

Imunisasi[sunting | sunting sumber]

UNICEF berusaha menyediakan kemudahan-kemudahan melindungi kesihatan kanak-kanak di seluruh dunia. Usaha ini termasuk pendidikan kesihatan, pembekalan supplemen nutrien, kelambu dan vaksinasi.

Perlindungan dan kebajikan[sunting | sunting sumber]

UNICEF melindungi kanak-kanak daripada keganasan, eksploitasi dan penderaan, termasuk pelacuran, pemerdagangan dan pemburuhan kanak-kanak dan sebagainya. Sasaran usaha ini ialah kanak-kanak tanpa ibu bapa serta berada dalam konflik undang-undang atau senjata.

HIV/AIDS[sunting | sunting sumber]

Seramai 15 juta orang kanak-kanak kini menjadi anak yatim kerana AIDS. Dijangka pada 2018, seramai 18 juta kanak-kanak akan kehilangan salah seorang ibu bapa disebabkan AIDS di kawasan sub-Sahara Afrika. UNICEF juga berusaha membasmi pornografi kanak-kanak.

Duta Muhibah[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Secretary General Appoints Henrietta H. Fore of United States Executive Director, United Nations Children's Fund | Meetings Coverage and Press Releases". www.un.org (dalam bahasa Inggeris). 22 December 2017.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]