Mangaka

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Artis manga)

Mangaka (Jepun: 漫画家) adalah perkataan Jepun untuk artis komik atau kartunis. Di luar Jepun, manga biasanya dirujuk sebagai buku komik Jepun dan mangaka dirujuk sebagai pencipta sesuatu manga, dimana dia seorang warga Jepun. Sejak 2006, terdapat 3000 mangaka profesional telah bekerja dalam Jepun.[1]

Beberapa artis mungkin belajar di sebuah kolej seni, sekolah manga, atau mengambil perantisan dengan mangaka yang lain, sebelum memasuki dunia manga sebagai artis profesional. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa yang hanya bermula mencipta manga, tanpa seorang pembantu dengan memohon kepada pertandingan yang dijalankan majalah. Sebagai contoh, Naoko Takeuchi, pengarang Sailor Moon, yang memenangi pertandingan sedemikian yang ditaja oleh Kodansha, dan Osamu Tezuka, pencipta Astro Boy bermula tanpa pembantu.

Seorang mangaka akan bangkit menjadi terkenal melalui pengiktirafan keupayaan mereka apabila mereka mencetuskan minat institusi, individu atau demografi pengguna manga. Sebagai contoh, terdapat pertandingan yang bakal mangaka boleh masuk, yang ditaja oleh editor manga dan penerbit. Mereka juga diiktiraf bagi bilangan manga mereka berjalan pada satu-satu masa.[2]

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Perkataan tersebut boleh dibahagikan kepada dua: manga (Jepun: 漫画) dan ka (Jepun: ).

Manga sepadan dengan medium seni artis yang digunakan: komik, atau Jepun komik, bergantung kepada bagaimana istilah ini digunakan di dalam atau di luar Jepun.

The akhiran -ka (家), menunjukkan tahap kepakaran dan pengarang tradisional. Sebagai contoh, istilah ini tidak akan digunakan untuk penulis mewujudkan cerita yang kemudiannya diserahkan kepada seorang artis manga untuk lukisan. Istilah Jepun untuk apa-apa penulis komik adalah gensakusha (Jepun: 原作者).

Hubungan dengan staf[sunting | sunting sumber]

Editor[sunting | sunting sumber]

Editor ini membantu dan menyokong mangaka dengan memastikan bahawa manga yang dihasilkan pada kadar yang lebih dan tarikh akhir dipenuhi. Editor juga boleh melakukan sedikit urusan penampilan daripada mangaka. Beliau selalunya akan mengulas mengenai susun atur panel manga, seni, dan memastikan bahawa manga kekal mencapai standard syarikat.

Editor juga tidak menyunting asas dan cadangan kisah manga itu sendiri. Secara umumnya editor dianggap bos yang mangaka dan bertanggungjawab kebanyakan pengeluaran untuk memastikan ia berjalan lancar. Di samping itu, dalam kes-kes di mana mangaka tidak boleh menyelia watak anime dan reka bentuk figura aksi, editor sering menyelia perkara-perkara ini di tempat yang mangaka itu sendiri.

Penolong[sunting | sunting sumber]

Ramai mangaka mempunyai pembantu yang membantu mereka dengan karya seni mereka. Tugas pembantu berbeza, beberapa mangaka hanya melakarkan manga mereka sangat asas, dan pembantu mereka yang banyak mengisi semua butir-butir, sementara yang lain menggunakan pembantu hanya untuk perkara-perkara tertentu (Go Nagai, misalnya, pada satu-satu masa yang bekerja pembantu khusus untuk melukis helikopter dan kenderaan tentera yang lain [2]). Lain-lain mangaka tidak mempunyai pembantu pada semua, dan lebih suka untuk melakukan segala-galanya sendiri, walaupun untuk memenuhi tarikh akhir yang ketat pembantu biasanya diperlukan. Kumpulan CLAMP sebagai contoh, pecahan tugas antara ahli-ahlinya, tetapi tidak menggunakan pembantu tambahan.

Selalunya, pembantu bertanggungjawab untuk latar belakang dan screentone dalam manga, manakala mangaka dia/dirinya melukis dan mendakwat watak-watak utama. Walaupun mereka sering digunakan untuk membantu dengan seni, pembantu hampir tidak pernah membantu mangaka dengan plot manga mereka, di luar menjadi "lembaga yang berbunyi" untuk idea. Kebanyakan sepenuhnya mangaka bermula sebagai pembantu, seperti Miwa Ueda untuk Naoko Takeuchi, Leiji Matsumoto untuk Osamu Tezuka, Kaoru Shintani untuk Leiji Matsumoto dan banyak lagi. Walau bagaimanapun ia juga mungkin bagi seorang pembantu untuk menghabiskan keseluruhan kerjaya mereka seperti itu tanpa membuat lompatan untuk menjadi mangaka dalam hak mereka sendiri. Ia tidak perlu untuk menjadi seorang pembantu sebelum menjadi mangaka. Ia adalah mungkin untuk menjadi mangaka tanpa perlu untuk berkhidmat sebagai pembantu orang lain.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ McCarthy, Helen (2006). "Manga: A Brief History". 500 Manga Heroes & Villains. Hauppauge, New York, USA: Chrysalis Book Group. m/s. 14. ISBN 978-0-7641-3201-8.
  2. ^ a b Schodt, Frederik L.: Manga! Manga!: The World of Japanese Comics, Kodansha International, August 18, 1997, ISBN 0-87011-752-1