Isekai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Isekai (Jepun: 異世界) (lit. "dunia lain") adalah sebuah subgenre novel ringan, manga, anime, dan permainan video fantasi Jepun yang mengisahkan orang biasa yang dipindahkan atau terperangkap dalam alam selari. Seringkali, alam semesta ini sudah wujud di dunia protagonis sebagai dunia fiksyen, tetapi ia juga mungkin tidak diketahui oleh mereka. Alam semesta baru boleh menjadi dunia yang sama sekali berbeza di mana hanya protagonis mempunyai ingatan tentang kehidupan lama mereka, seperti di Saga of Tanya the Evil, atau mereka dilahirkan semula. Ia juga mungkin menjadi salah satu tempat dunia maya yang menjadi kenyataan, seperti Log Horizon dan Overlord.

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Subgenre boleh dicirikan sebagai capai keinginan, dengan orang yang dipindahkan selalunya seorang NEET, hikikomori, atau pemain permainan video. Di dunia fantasi baru, mereka dapat berjaya melalui penggunaan pengetahuan genre yang relatif tidak penting dalam kehidupan sebenar mereka, atau kemahiran permainan video melalui penggunaan antara muka permainan yang hanya mereka boleh akses sahaja.[1][2] Kuasa mereka boleh terdiri daripada kebolehan ajaib yang melampaui orang lain, seperti dalam In Another World With My Smartphone,[1] kepada yang lemah, seperti dalam Re:Zero, di mana protagonis tidak memperoleh sebarang kuasa istimewa di luar kemampuan untuk bertahan hidup dalam sejenis gelung masa.[3]

Walaupun kerja protagonis isekai biasanya "wira terpilih", genre juga disublencongkan oleh Drifters, di mana orang yang memasuki dunia fantasi adalah jeneral bersejarah dan pahlawan lain yang lebih kejam daripada penduduk dunia sendiri,[4] dan dalam That Time I Got Reincarnated as a Slime, di mana protagonis bermula sebagai raksasa bebola lendir dengan kebolehan khas dan bukannya manusia.[5] Beberapa cerita melibatkan orang yang dijelmakan semula sebagai objek yang luar biasa, seperti onsen ajaib.[6]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Tajuk awal yang boleh dipanggil isekai termasuk El-Hazard dan Fushigi Yûgi, di mana protagonis tetap sama dengan penampilan asalnya apabila memasuki dunia yang berbeza.[1] Tajuk seterusnya seperti Saga of Tanya the Evil dan Knight's & Magic melibatkan protagonis mereka yang mati dan dilahirkan semula di dalam dunia lain.[1][7]

.hack francais adalah salah satu yang pertama mempersembahkan konsep isekai sebagai dunia maya sebenar, dan seterunya diikuti oleh Sword Art Online.[8]

Genre itu menjadi begitu popular sehingga pada tahun 2016, pertandingan cerita pendek Jepun mengharamkan penyertaan isekai.[9] Penerbit Kadokawa mengharamkan cerita-cerita isekai juga dalam pertandingan novel gaya anime mereka sendiri pada tahun 2017.[10]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d "Hacking the Isekai: Make Your Parallel World Work for You". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-03-20.
  2. ^ "Here's What Would Really Happen If You Were Sent Into a Fantasy World". Anime (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-03-20.
  3. ^ "'Re:ZERO – Starting Life In Another World – Death Or Kiss' Official Trailer For Visual Novel Released: Upcoming PS4 And PS Vita Game's Screenshots Revealed". The Inquisitr (dalam bahasa Inggeris). 2016-12-28. Dicapai pada 2018-03-20.
  4. ^ "FEATURE: Head Space - "Drifters" - An Isekai Gone Wrong". Crunchyroll (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-03-20.
  5. ^ "'Tensei Shitara Slime Datta Ken' Anime In 2018 Based On 'That Time I Got Reincarnated As A Slime' Manga-Novel". The Inquisitr (dalam bahasa Inggeris). 2018-03-07. Dicapai pada 2018-03-20.
  6. ^ "Japanese novel stars boy reincarnated as hot spring that beautiful women want to get inside of". SoraNews24 (dalam bahasa Inggeris). 2017-02-06. Dicapai pada 2018-03-21.
  7. ^ "Knight's & Magic| MANGA.TOKYO". MANGA.TOKYO (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-07-23.
  8. ^ Kamen, Matt (2017-10-02). "Anime: the 10 must-watch films and TV shows for video game lovers". the Guardian (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-03-20.
  9. ^ "Short Story Contest Bans 'Traveling to an Alternate World' Fantasy". Anime News Network (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-03-20.
  10. ^ "Anime-style novel contest in Japan bans alternate reality stories and teen protagonists". SoraNews24 (dalam bahasa Inggeris). 2017-05-22. Dicapai pada 2018-03-21.