Konvensyen anime

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Di luar dewan konvensyen di Ekspo Anime 2004

Konvensyen anime adalah acara yang diadakan untuk peminat dengan tumpuan utama pada anime, manga, dan budaya Jepun. Biasanya berlangsung selama beberapa hari di pusat konvensyen, hotel, atau kampus kolej. Acara ini menampilkan pelbagai jenis aktiviti dan panel, dengan lebih ramai peserta yang mengambil bahagian dalam cosplay berbanding konvensyen peminat lain. Selain itu, konvensyen anime juga berperanan sebagai platform bagi industri, di mana studio, pengedar, dan penerbit memperkenalkan hasil kerja berkaitan anime mereka. Acara ini turut diadakan di pelbagai negara seperti Jepun, Korea Selatan, India, Indonesia, Amerika Syarikat, Kanada, Brazil, Australia, United Kingdom, Perancis, Jerman, dan Sepanyol.

Comic Frontier, sebuah konvensyen anime yang diadakan di Jakarta, Indonesia

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Konvensyen anime mempunyai sejarah yang panjang dan merentasi pelbagai negara di seluruh dunia. Asal usul Comiket, yang kebanyakannya dikenali dengan manga terbitan peminat dikenali sebagai dōjinshi, bermula pada tahun 1975 dengan kira-kira 700 peserta di Tokyo.[1] Dalam beberapa tahun terakhir, Comiket telah menarik lebih setengah juta orang. Konvensyen di Jepun kebanyakannya disokong oleh studio atau syarikat penerbitan dan berfungsi sebagai platform untuk pengenalan hasil karya baru. Selain di Jepun, pihak pengurusan konvensyen seperti AnimeJapan telah berusaha untuk menghubungi peminat manga di luar negara.[2]

Konvensyen anime mula muncul di Amerika Syarikat pada awal 1980-an.[3] Projek A-Kon pertama kali bermula pada tahun 1990 dan dianggap sebagai konvensyen anime pertama di negara ini, walaupun terdapat kontroversi sekeliling pernyataan ini.[4] Terdapat juga dakwaan bahawa YamatoCon, sebuah konvensyen yang diarahkan kepada animasi Jepun, diadakan pertama kali pada tahun 1983 di Dallas, Texas.[5] Sejak itu, beberapa konvensyen anime telah muncul di pelbagai negeri.

Sejak konvensyen anime pertama yang hanya menarik beberapa ratus orang, populariti konvensyen anime telah meledak.[6] AnimeCon yang diadakan di San Jose, Californiapada tahun 1991 terkenal sebagai konvensyen pertama yang mencapai lebih dari 1,000 peserta. Ini juga menjadi konvensyen pertama yang menerima sokongan dari studio produksi baik dari Amerika dan Jepun.[7]

Ekspo Anime yang telah diadakan di California sejak 1992 merupakan konvensyen anime terbesar di luar Jepun.[8] Konvensyen anime di lokasi lain, seperti Eropah, bermula pada pertengahan 1990-an. Ekspo Jepun di Paris adalah konvensyen terbesar di Eropah.[9] AUKcon, sebuah konvensyen anime sehari, diadakan di London, England pada tahun 1994, dan dipengerusikan oleh Helen McCarthy.[10][11] Salón del Manga de Barcelona, yang pertama kali diadakan di Barcelona, Sepanyol pada tahun 1995, juga merupakan salah satu konvensyen Eropah terbesar.

Tetamu[sunting | sunting sumber]

Konvensyen anime biasanya menampilkan senarai tetamu sebagai sebahagian daripada acara mereka. Tetamu ini boleh terdiri daripada tokoh industri terkemuka, seperti pengarah Hiroyuki Kanbe, pengarang Tsukasa Fushimi, dan Kazuma Miki dari Ascii Media Works sebagai beberapa contoh yang mencolok. Pada tahun 2013, mereka menyiarkan untuk pertama kalinya tiga episod terakhir dari musim kedua Oreimo. Tetamu juga boleh termasuk artis dan penghibur, seperti Kazuki Takahashi, pencipta Yu-Gi-Oh!,[12] sebagai contoh yang menonjol. Konvensyen anime menyediakan peluang untuk berinteraksi dengan individu-individu ini, sesuatu yang mungkin sukar dicapai di luar acara tersebut.

Acara konvensyen anime[sunting | sunting sumber]

Cosplay Konoe dan Miyabi (dari Kono Naka ni Hitori, Imōto ga Iru!) di Tracon 2012 di Tampere, Finland
Ragu di konvensyen Anime

Konvensyen anime biasanya mengadakan sesi panel, yang merupakan perbincangan terbuka yang melibatkan beberapa topik yang telah ditetapkan, biasanya berkaitan sekurang-kurangnya dengan anime.[13] Sesi panel terbahagi kepada dua bahagian, di mana hos membuat pembentangan atau melakukan temu bual dengan tetamu, dan setelah itu, peminat dijemput untuk memberikan soalan.[14] Ruang lingkup topik untuk sesi panel adalah berbeza-beza dan boleh merangkumi pelbagai perkara dari manga hingga pengumuman terkini oleh industri. Terdapat juga bengkel yang serupa dengan sesi panel, tetapi lebih menekankan arahan melalui tugas utama atau khusus seperti cara melukis manga, membuat animasi komputer, atau menjadi pelakon suara. Satu lagi acara yang disertakan dalam kebanyakan konvensyen anime adalah tayangan rancangan anime sebenar yang boleh berlangsung sepanjang hari.[15]

Konvensyen anime juga melibatkan pelbagai peraduan. Peraduan ini boleh menumpukan kepada pakaian (atau cosplay), karya seni (lukisan, ukiran, catan), video muzik berkaitan anime, permainan video, permainan dadu, permainan kad, dan pelbagai aktiviti lain. Dalam beberapa kes, hadiah sebenar disediakan sebagai ganjaran dalam peraduan ini.

Dewan Pameran atau Bilik Peniaga juga menjadi popular di konvensyen anime. Syarikat penerbitan, pengedar, dan pemilik lain sering datang untuk mempamerkan dan/atau menjual produk terkini mereka kepada peminat. Produk yang dipamerkan boleh termasuk novel grafik, manga, media anime, figur, pakaian atau pakaian pra-buat, CD muzik, perisian, hiasan, mainan, buku seni, makanan khas, dan banyak lagi.

Terdapat juga pertunjukan seni di konvensyen anime. Pertunjukan ini serupa dengan pameran seni di muzium atau galeri tradisional. Pelbagai jenis karya seni dipamerkan untuk pemeriksaan, dan dalam beberapa kes, untuk tujuan pembelian atau lelong oleh penonton. Kemasukan biasanya terhad oleh ruang yang tersedia dan memerlukan pendaftaran dengan konvensyen. Artis boleh memilih untuk hadir untuk memaparkan, berbincang, atau menerima tempahan dalam pelbagai pertunjukan seni yang dikenali sebagai Lorong Seniman. Selain dari seni lukisan, mereka juga boleh memamerkan hasil kraftangan, buku atau video yang diterbitkan sendiri, fanzines, dan pelbagai lagi.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sherrie A. Inness (October 29, 1998). Millennium Girls: Today's Girls Around the World. Rowman & Littlefield. m/s. 244. ISBN 9780847691371. Dicapai pada June 13, 2015.
  2. ^ Roland Kelts (March 27, 2015). "AnimeJapan 2015 sees the big picture". www.japantimes.co.jp. Dicapai pada June 13, 2015.
  3. ^ "Yamatocon 1983 Convention Information". AnimeCons.com. Dicapai pada January 18, 2016.
  4. ^ "The "Japanese Invasion": Anime's Explosive Popularity in the U.S." asianavenuemagazine.com. September 15, 2013. Dicapai pada June 13, 2015.
  5. ^ Dave Merrill (June 29, 2013). "animepahe". ourstarblazers.com. Dicapai pada June 13, 2015.
  6. ^ Daniel Briscoe (July 24, 2014). "A-Kon 2014: Another Year, Another Lesson". www.fandompost.com. Dicapai pada June 13, 2015.
  7. ^ Patrick W. Galbraith (February 28, 2014). The Otaku Encyclopedia. Kodansha Comics. m/s. 26. ISBN 978-1-5683-6549-7.
  8. ^ "5 Largest Anime Events around the World" (dalam bahasa Inggeris). 2022-07-11. Dicapai pada 2023-06-08.
  9. ^ "11 Biggest Anime Conventions In The World". Game Rant (dalam bahasa Inggeris). 2022-01-14. Dicapai pada 2023-06-08.
  10. ^ "Conculcation". news.ansible.uk. Dicapai pada June 13, 2015.
  11. ^ "Helen McCarthy". AnimeCons.com. Dicapai pada June 13, 2015.
  12. ^ "Yu-Gi-Oh! Creator Kazuki Takahashi Makes His First Appearance at Comic-Con International: San Diego". Anime News Network. June 12, 2015. Dicapai pada June 15, 2015.
  13. ^ "Panel Discussions". Nature Education. Dicapai pada June 25, 2015.
  14. ^ Zac Bertschy (May 28, 2015). "Five Things They Never Tell You About Attending Conventions". Anime News Network. Dicapai pada June 25, 2015.
  15. ^ Robin E. Brenner (June 30, 2007). Understanding Manga and Anime. Greenwood Publishing Group. m/s. 211. ISBN 9780313094484. Dicapai pada June 26, 2015.