Bantuan:Pengenalan dasar dan garis panduan/2

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Dasar dan garis panduan
Kenapa ia wujud

Kandungan
Peraturan penulisan rencana

Tingkah laku
Interaksi dengan penyunting lain

Rumusan
Rumusan apa yang dipelajari



Wikipedia ialah sebuah ensiklopedia, dan pihak komuniti sentiasa ingin mencapai ketepatan. Dengan itu, rencana Wikipedia sepatutnya berkecuali dan hanya mempunyai maklumat dan/atau pendapat disahkan yang sudah ada dalam sumber dipercayai.

Pandangan berkecuali bermakna bahawa satu-satu kandungan mesti ditulis secara objektif dan tanpa berat sebelah, yakni mengutamakan atau hanya membentangkan fakta atau pendapat satu-satu pihak. Satu ensiklopedia awam tidak sepatutnya memiliki rencana yang meihak kepada pandangan tertentu. Pengusahaan ke arah pandangan berkecuali mengelakkan rencana daripada menjadi bahan iklan mahupun propaganda.

Cuba kuiz tentang pandangan berkecuali!

Pengesahan bermakna bahawa satu-satu rencana sepatutnya hanya memiliki bahan yang telah diterbitkan oleh sumber dipercayai seperti akhbar utama atau bahan ilmiah. Semua kandungan sebaik-baiknya perlu disokong oleh petikan rujukan, tetapi sudah tentu menjadi satu kemestian bagi perkara bersifat kontroversi atau mudah dicabar! Kandungan tak bersumber boleh dipadam bila-bila masa, dan ia menjadi tanggungjawab para penyunting untuk memberikan rujukan ketika menambah kandungan.

Tiada penyelidikan asli bermakna bahawa satu-satu rencana tidak sepatutnya mempunyai hujah, konsep, data, pendapat atau teori yang belum diterbitkan. Larangan ini bermakna bahawa analisis, rumusan atau pendapat terbitan diri penyunting tidak sepatutnya ada di dalam rencana. Secara asas, Wikipedia ialah rekod keilmuan, pandangan dan rumusan ilmiah manusia yang telah ada serta dirakam di tempat lain.