Bantuan:Pengenalan perujukan dengan teks wiki/3

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pengesahan
Pentingnya perujukan

Petikan dalam baris
Cara menambahnya

RefToolbar
Petikan cara mudah

Sumber dipercayai
Sumber apa yang boleh dipakai?

Rumusan
Rumusan apa yang dipelajari



PERINGATAN: Abaikan bahagian ini buat sekarang; Wikipedia bahasa Melayu masih tiada lagi RefToolbar. Ini akan diselesaikan nanti. Buat sekarang, kenali templat-templat rujukan yang tersenarai di bawah terlebih dahulu dengan pergi ke laman-laman templat berkenaan.

Video ini memaparkan cara menggunakan RefTools.

Penambahan rujukan secara manual boleh menjadi perlahan dan rumi. Anda bernasib baik; ada satu alat bernama "RefToolbar" yang dipasang dalam tetingkap suntingan Wikipedia, dan ini jadikan penambahan jauh lebih mudah.

Untuk menggunakannya, tekan butang  Cite di atas tetingkap suntingan, ketika anda telah tetapkan ??? selepas ayat atau fakta yang ingin anda dukungknan. Kemudian, pilih satu 'Templat' daripada menu turunan yang paling sesuai berdasarkan jenis rujukan anda. Templat-templat ini ialah:

Suatu tetingkap templat kemudian akan muncul, di mana anda dapat mengisi sebanyak mana maklumat yang anda ada berkenaan rujukan anda, dan memberikan nama khas bagi setiap rujukan dalam ruangan "Ref name". Klik butang "Insert" yang akan menambah teks wiki berkenaan dalam tetingkap suntingan. Kalau anda berkenan, anda juga boleh "Pralihat" macam mana rujukan anda akan terpapar.

Beberapa ruangan (seperti pautan web, juga dikenali sebagai URL) akan ada ikon di sebelahnya. Selepas mengisi ruangan ini, anda boleh tekan butang itu, dan ruangan lain akan terisi secara automatik! Akan tetapi, ia taklah selalu berkesan setiap kali, jadi semak sekali lagi.

Lazimnya, anda akan menggunakan sumber yang sama untuk mendukung berbilang fakta. Dalam hal ini, anda boleh klik Rujukan bernama   dalam bar alatan itu, dan pilih sumber yang telah ditambah sebelumnya untuk digunakan semula.