Bantuan:Pengenalan perujukan dengan teks wiki/5

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pengesahan
Pentingnya perujukan

Petikan dalam baris
Cara menambahnya

RefToolbar
Petikan cara mudah

Sumber dipercayai
Sumber apa yang boleh dipakai?

Rumusan
Rumusan apa yang dipelajari



Rumusan

  • Semua kandungan rencana mesti dapat disahkan, yakni disokong dengan sumber yang boleh dipercayai dan telah diterbitkan.
  • Semua petikan, bahan di mana kesahihannya telah atau dapat dicabar, dan kandungan kontroversi tentang orang masih hidup, sama ada negatif, positif mahupun neutral, mesti disertakan petikan dalam baris.
  • Petikan dalam baris ditambah di antara teg <ref>...</ref> selepas kandungan fakta yang ingin didukung.
  • Sebuah templat {{Reflist}} mesti ditambah di akhir rencana di seksyen "Rujukan" agar senarai petikan dalam baris dapat dipaparkan dengan baik.
  • Alat RefToolbar dapat digunakan untuk menambah petikan dengan mudah dengan mengeklik "Petik" di bar alatan di atas tetingkap suntingan.
  • Petikan dalam rencana Wikipedia mesti berasal daripada sumber yang disahkan dan telah diterbitkan dengan reputasi semakan kesahihan dan ketepatan.

Maklumat lanjut

Ayuh amalkan apa yang dipelajari

Kini, ada lebih 2,541 rencana dengan maklumat yang memerlukan petikan. Alat Citation Hunt dapat membantu anda dengan mencadangkan rencana rawak yang anda boleh baiki. Cubalah kemahiran baharu anda dengan selesaikan satu "Perlu rujukan":

Uji apa yang anda belajar di kotak pasir saya/Kotak_pasir_perujukan&action=edit&preload=Bantuan:Pengenalan/kotak_pasir_perujukan/preload&summary=Mencipta%20kotak%20pasir&editintro=Bantuan:Pengenalan/main_sandbox_preload/editintro Uji apa yang anda belajar di kotak pasir