Bola sepak zaman pertengahan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ilustrasi yang dipanggil "bola sepak gerombolan", pelbagai bola sepak zaman pertengahan

Bola sepak zaman pertengahan ialah istilah moden yang digunakan untuk merujuk kepada pelbagai jenis permainan bola sepak tidak rasmi tempatan yang dicipta dan dimainkan di England semasa Zaman Pertengahan. Nama alternatif bagi permainan ini termasuk bola sepak rakyat, bola sepak perusuh, dan bola sepak Shrovetide. Permainan ini boleh dianggap sebagai nenek moyang kepada kod bola sepak moden, dan apabila dibandingkan dengan bentuk bola sepak pada masa kemudian, pertandingan zaman pertengahan adalah kacau balau dan mempunyai sedikit peraturan.

Zaman Pertengahan menyaksikan peningkatan populariti permainan yang diadakan setiap tahun semasa Shrovetide (sebelum Puasa) di seluruh England, terutamanya di London. Walaupun terdapat kemungkinan permainan tersebut telah diperkenalkan oleh pendudukan Rom, bukti yang tersedia agak terhad. Adalah diketahui bahawa masyarakat Rom aktif dalam permainan bola, khususnya harpastum. Selain itu, terdapat rujukan kepada permainan bola di selatan Britain sebelum Penaklukan Norman dalam Historia Brittonum oleh Nennius pada abad kesembilan. Menurutnya, terdapat kumpulan kanak-kanak lelaki yang bermain bola (pilae ludus),[1] dengan ketidakpastian asal usul permainan ini, sama ada di England Selatan atau Wales.[2] Rujukan juga terdapat kepada permainan bola di utara Perancis yang dikenali sebagai La Soule atau Choule, di mana bola digerakkan dengan tangan, kaki, dan kayu, bermula dari abad ke-12.


Bentuk bola sepak kuno ini, yang umumnya dikategorikan sebagai bola sepak gerombolan, dimainkan di bandar dan kampung, melibatkan jumlah pemain yang tidak terhad dalam pasukan lawan. Mereka akan bergelut dalam sekumpulan orang ramai untuk menarik pundi kencing babi yang terapung dengan cara apa pun ke arah penanda di setiap hujung bandar. Menurut beberapa akaun, dalam beberapa acara sedemikian, sebarang cara boleh digunakan untuk menggerakkan bola ke arah gawang, selagi tidak membawa kepada pembunuhan [3] atau kecederaan serius. Kadang-kadang, bukan hanya penanda, pasukan juga cuba menendang pundi kencing ke balkoni gereja lawan.[4] Legenda yang mengatakan bahawa permainan ini berkembang daripada ritual lebih kuno dan kejam seperti "menendang kepala Denmark" tidak dapat dipastikan kebenarannya. Walau bagaimanapun, permainan kuno ini mengalami kemerosotan mendadak pada abad ke-19 ketika Akta Lebuhraya 1835 diluluskan, yang melarang permainan bola sepak di lebuh raya awam. Walaupun demikian, permainan terus dimainkan di beberapa kawasan di United Kingdom dan masih dikekalkan di beberapa bandar, seperti permainan Ba yang dimainkan semasa Krismas dan Tahun Baru di Kirkwall di Kepulauan Orkney, Scotland;[5] Uppies dan Downies semasa Easter di Workington, Cumbria; dan Perlawanan Bola Sepak Royal Shrovetide pada Shrove Tuesday dan Ash Wednesday di Ashbourne, Derbyshire, England. [6]

Beberapa imej bola sepak zaman pertengahan masih kekal. Sebuah ukiran kayu misericord (gambar di bawah kanan) dari awal abad keempat belas di Gloucester Cathedral, England, dengan jelas menunjukkan dua lelaki muda berlari dengan pantas ke arah satu sama lain sambil bola berada di udara di antara mereka. Terdapat petunjuk bahawa pemain mungkin menggunakan tangan mereka untuk memukul bola. Imej zaman pertengahan kedua di Muzium British, London, dengan jelas menunjukkan sekumpulan lelaki yang berada di sekitar bola besar di tanah. Bola itu nampaknya mempunyai jahitan di mana kulitnya telah dijahit bersama. Walaupun tidak jelas apa yang sebenarnya berlaku dalam set tiga imej ini, imej terakhir menunjukkan seorang lelaki yang mungkin mengalami kecederaan tangan. Kemungkinan imej ini menyoroti bahaya dalam beberapa permainan bola sepak zaman pertengahan. [7]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Rujukan terawal kepada permainan bola di Eropah pasca-klasik datang daripada ahli sejarah Inggeris abad kelapan, Bede, yang merujuk kepada "bola bermain" ("pila ludicra") dalam karyanya De Temporum Ratione.[8] Rujukan awal yang lain boleh dikesan dalam Historia Brittonum abad kesembilan, yang dikaitkan dengan sami Wales Nennius. Teks ini, yang ditulis di Wales, merakamkan kumpulan budak lelaki yang "bermain bola" ('pilae ludus').[9]

Rujukan terawal dari Perancis yang memberikan bukti permainan bola (mungkin La soule) datang pada tahun 1147. Ini merujuk kepada penyerahan "tujuh belon berdimensi terbesar." Penerangan awal tentang permainan bola yang kemungkinan menjadi cikal bakal bola sepak di England diberikan oleh William Fitzstephen dalam Descriptio Nobilissimi Civitatis Londoniae (kira-kira 1174 – 1183). Beliau menerangkan aktiviti belia London semasa perayaan tahunan Shrove Tuesday:

Selepas makan tengahari, semua belia kota keluar ke padang untuk mengambil bahagian dalam permainan bola. Pelajar dari setiap sekolah membawa bola masing-masing; pekerja dari setiap bidang kerja di bandar juga membawa bola mereka. Warga tua, bapa-bapa, dan warga kaya datang dengan berkuda untuk menyaksikan belia mereka bersaing dan mengalami kembali zaman muda mereka secara tidak langsung: anda dapat melihat semangat dalam diri mereka bangkit ketika mereka menyaksikan aksi dan terlibat dalam keseronokan yang dinikmati oleh remaja yang bebas.[10]

Pengesahan terawal bahawa permainan bola seumpama itu di England melibatkan sepakan datang daripada ayat tentang Little Saint Hugh of Lincoln. Perkara ini mungkin ditulis pada abad ketiga belas, dirakam oleh Matthew Paris, walaupun tarikh yang tepat tidak diketahui: "Empat dan dua puluh budak lelaki yang cergas, sedang bermain bola... dia menendang bola dengan kaki kanannya".

Pada kira-kira tahun 1200, "bola" disebut sebagai salah satu permainan yang dimainkan oleh kesatria Raja Arthur di Brut, yang ditulis oleh Layamon, seorang penyair Inggeris dari Worcestershire. Ini adalah rujukan terawal kepada "bola" dalam bahasa Inggeris.[1] Layamon menyatakan: "beberapa memacu bola (bola) jauh di atas padang". Rekod dari tahun 1280 melaporkan tentang permainan di Ulgham, berhampiran Ashington di Northumberland, di mana seorang pemain terbunuh akibat berlari melawan belati pemain lawan. Akaun ini perlu diberi perhatian kerana ia merupakan rujukan terawal kepada permainan bola Inggeris yang pasti melibatkan sepakan; ini menunjukkan bahawa sepakan terlibat dalam permainan bola yang lebih awal di England. Di Cornwall pada tahun 1283, gulung pengakuan No. 111 menyebut seorang lelaki bernama Roger yang dituduh memukul rakan pemain dalam permainan soule dengan batu, pukulan yang terbukti membawa maut. [11]

abad ke-14[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1303, rujukan terawal tentang permainan bola yang dimainkan oleh pelajar universiti muncul ketika "Thomas of Salisbury, seorang pelajar Universiti Oxford, menemui kematian abangnya Adam, dan dituduh bahawa dia dibunuh oleh seorang pelajar Ireland semasa bermain bola di Jalan Tinggi ke arah Eastgate."[7]

Pada tahun 1314, rujukan pertama kepada permainan yang dikenali sebagai bola sepak muncul apabila Nicholas de Farndone, Tuan Datuk Bandar Kota London, mengeluarkan dekri atas perintah Raja Edward II yang melarang aktiviti bola sepak.[12] Dekri ini ditulis dalam bahasa Perancis yang digunakan oleh golongan elit Inggeris pada ketika itu. Satu terjemahan bunyinya: "[f] kerana terdapat gangguan yang besar di bandar akibat kebisingan yang timbul daripada permainan bola sepak besar [rageries de grosses pelotes de pee] di kawasan orang ramai, yang mungkin boleh menimbulkan banyak kejahatan yang dilarang oleh Tuhan: kami memerintahkan dan melarang, atas risiko penahanan, agar permainan seperti itu tidak digunakan di bandar pada masa akan datang bagi pihak raja."

Catatan awal yang lain tentang permainan sepak bola di England datang dalam dispensasi tahun 1321, yang diberikan oleh Pope John XXII kepada William de Spalding dari Shouldham di Norfolk: "Kepada William de Spalding, kanun Scoldham dari perintah Sempringham. Semasa bermain bola, ketika dia menendang bola, seorang kawan awamnya, juga dipanggil William, berlari ke arahnya dan secara tidak sengaja melukai dirinya sendiri dengan pisau bersarung yang dibawa oleh kanun, sehingga cedera begitu teruk sehingga dia meninggal dalam masa enam hari. Dispensasi diberikan, kerana tiada kesalahan yang dilakukan oleh William de Spalding. Merasa sedih atas kematian sahabatnya dan takut akan kemungkinan tuduhan dari musuh-musuhnya, dia memohon kepada paus."

Pengharaman permainan bola bermula di Perancis pada tahun 1331 oleh Philip VI, mungkin permainan bola yang dikenali sebagai La soule .

Belia bermain bola, diukir pada misericord di Katedral Gloucester .

Pada pertengahan abad keempat belas, misericord (tempat duduk kayu berukir) di katedral Gloucester, England, memperlihatkan dua lelaki muda yang sedang bermain permainan bola. Meskipun kelihatan mereka menggunakan tangan untuk permainan, kemungkinan besar sepakan juga menjadi sebahagian daripadanya. Walaupun kebanyakan gambar dari zaman pertengahan menunjukkan permainan bola dengan bola besar, gambar ini dengan jelas menunjukkan bahawa bola kecil juga digunakan dalam permainan tersebut.

Pada tahun 1363, Raja Edward III dari England juga mengeluarkan deklarasi seumpama itu: "[m]selain itu, kami menetapkan bahawa anda melarang di bawah hukuman penjara semua dan pelbagai daripada lontaran batu, kayu dan besi seperti itu; bola baling, bola sepak, atau hoki; meredah dan ayam. -pergaduhan, atau permainan terbiar yang lain". Pada masa ini, bola sepak sudah dibezakan di England daripada bola baling, yang mencadangkan evolusi peraturan asas. Di antara tahun 1314 dan 1667, bola sepak secara rasmi diharamkan di England oleh lebih daripada 30 undang-undang diraja dan tempatan. (Lihat artikel Percubaan untuk mengharamkan permainan bola sepak untuk butiran lanjut.)

Penyair Geoffrey Chaucer juga menyajikan kiasan terhadap cara permainan bola mungkin dimainkan di England pada abad keempat belas. Dalam Bahagian IV The Knight's Tale, yang pertama dari Canterbury Tales (ditulis beberapa lama selepas 1380), dia menggunakan baris berikut: "Dia berguling di bawah kaki seperti bola".[13]

Dalam salah satu khutbahnya, ahli teologi Inggeris John Wycliffe (1320–1384) merujuk kepada bola sepak dengan kalimat, "dan kini þei clouten þer bersinar wiþ censuris, as who shulde chulle a foot-balle."[14] Kemungkinan besar, ini merupakan penggunaan awal istilah "bola sepak" dalam bahasa Inggeris.

abad ke-15[sunting | sunting sumber]

Bola sepak diketahui bermula pada permulaan abad ke-15 di England Barat, kira-kira tahun 1400, apabila Buku West Midland Laud Troy menyatakan dalam bahasa Inggeris: "Hedes reled aboute overal As men playe at the fote-ball." [1]

Pada tahun 1403 dan 1404, terdapat dua rujukan kepada permainan bola sepak yang datang dari Sussex, masing-masing di Selmeston dan Chidham semasa upacara pembaptisan. Pada kedua kesempatan tersebut, terdapat catatan bahawa salah seorang pemain mengalami patah kaki. [15]

Raja Henry IV dari England menyumbang kepada penggunaan awal perkataan Inggeris "bola sepak" dalam catatan sejarah apabila beliau, pada tahun 1409, mengeluarkan pengisytiharan yang melarang pengutipan wang untuk "bola sepak". [1] [16]

Pada 4 Mac 1409, lapan lelaki telah dipaksa untuk memberikan bon sebanyak £20 kepada ketua dewan kota London kerana tingkah laku mereka yang baik terhadap "orang baik dan baik misteri Cordwainers", dan mereka berjanji untuk tidak mengutip wang untuk bola sepak ('pro pila pedali').

Pada tahun 1410, Raja Henry IV dari Inggris merasa perlu untuk memberlakukan denda sebesar 20 syiling kepada walikota dan bailif di berbagai kota di mana perilaku seperti bermain bola sepak terjadi. Tindakan ini memperkuat pemahaman bahwa permainan bola sepak tidak memiliki batasan tertentu di London. [15]

Akaun Worshipful Company of Brewers antara tahun 1421 dan 1423 mencatat penarikan dana dari dewan mereka, termasuk referensi kepada "footeballeplayers" sebanyak dua kali dengan jumlah 20 pence, yang terdaftar dalam bahasa Inggris di bawah kategori "crafts and fraternities".[1] Rujukan ini mengindikasikan bahwa larangan terhadap permainan bola sepak tidak berhasil diterapkan, dan pencantuman pemain bola sepak sebagai bagian dari "fraternities" dapat dianggap sebagai salah satu representasi awal dari apa yang kemudian dapat diartikan sebagai klub sepak bola.

Rujukan terawal kepada bola sepak atau permainan sepak bola di Scotland dapat ditemukan pada tahun 1424, ketika Raja James I dari Scotland berusaha untuk melarang permainan "fute-ball".

Pada tahun 1425, sebelum Bicester di Oxfordshire, Inggris, membuat pembayaran pada hari St Katherine "untuk berbagai hadiah kepada pemain bola sepak" ('ludentibus ad pilam pedalem') sebanyak 4 dinari. Pada saat ini, pendukung permainan itu bersedia memberikan dukungannya meskipun permainan tersebut telah dilarang. [7]

Pada sekitar tahun 1430, Thomas Lydgate menyebut bentuk permainan sepak bola yang dimainkan di Anglia Timur yang dikenal sebagai Camp Ball dengan deskripsi, "Bolseryd out of length and bread, lyck a large campynge balle." [17]

Pada tahun 1440, permainan Camp Ball diakui sebagai bentuk bola sepak ketika kamus Inggris-Latin pertama, Promptorium parvulorum, memberikan definisi berikut untuk kata "bola": "Campan, atau playar at foott balle, pediluson; campyon, atau champion." [18]

Pada tahun 1472, rektor Swaffham, Norfolk, mewariskan sebidang tanah yang bersebelahan dengan halaman gereja untuk digunakan sebagai "camping-close" atau "camping-pightel," khusus untuk permainan bola sepak versi East Anglian yang dikenal sebagai Camp Ball. [19]

Pada tahun 1486, muncul deskripsi awal tentang "sebuah bola sepak," yang merujuk pada objek bulat itu sendiri, bukan pada permainannya.[20] Rujukan ini dapat ditemukan dalam Buku St Albans karya Juliana Berners. Dalam bukunya, Berners menjelaskan, "alat bulat tertentu untuk dimainkan... itu adalah alat untuk kaki, dan kemudian itu disebut dalam bahasa Latin sebagai 'pila pedalis', fotebal."[1] Pada masa itu, sosialmente diterima untuk memasukkan gambar bola sepak ke dalam seni heraldik Inggris zaman pertengahan.

Pada 22 April 1497, James IV dari Scotland, yang berada di Stirling Castle, membayar dua syiling untuk bola sepak, yang dicatat sebagai, "diberikan kepada Jame Dog untuk membeli fut ballis untuk Raja."[21][22] Tidak diketahui apakah Raja James IV sendiri bermain dengan bola-bola tersebut.

abad ke-16[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1510 datang penerangan seterusnya mengenai bola sepak awal oleh Alexander Barclay, seorang penduduk Tenggara England:

Mereka memperoleh pundi kencing dan meniupnya dengan kuat dan halus, dengan banyak biji-bijian dan kacang polong dimasukkan ke dalamnya. Itu bergemuruh, bersinar, dan terdengar jelas dan indah. Meskipun dilemparkan dan dipantulkan ke segala arah, setiap orang bersaing dengan elegan, menggunakan tapak kaki dan tangan untuk mengelola pundi kencing. Jika bola jatuh ke tanah, mereka dengan cekatan mengangkatnya kembali. Mereka mengatasi musim dingin dengan memandu bola kaki.

Rekod pertama tentang pembelian sepasang but bola sepak terjadi ketika Henry VIII dari Inggris menempah sepasang dari Great Wardrobe pada tahun 1526. Daftar belanja kerajaan untuk kasut mencatat: "45 pasang baldu dan 1 pasang kulit untuk bola sepak."[23] Malangnya, barang ini tidak lagi ada. Tidak dapat dipastikan apakah raja sendiri bermain permainan tersebut, tetapi jika iya, hal ini mencolok karena anaknya, Edward VI, kemudian melarang permainan tersebut pada tahun 1548 karena menyebabkan kerusuhan.

Reputasi bola sepak sebagai permainan yang kasar berkekalan dalam kebanyakan catatan dari England pada abad ke-16. Pada tahun 1531, Sir Thomas Elyot menyatakan dalam bukunya yang berjudul The Book of the Governor tentang bahaya bola sepak, serta manfaat memanah ("menembak"):


Beberapa lelaki mungkin berkata bahawa dalam keadaan biasa, saya sangat kagum dengan menembak, mengapa perlu terlibat dalam pertarungan, bola sepak, tombak, dan seni bela diri yang dihargai oleh yang kejam? Memang, untuk dua yang terakhir, harus dihindari sepenuhnya oleh golongan bangsawan lelaki, terutamanya dalam permainan seperti bola sepak, di mana semata-mata adalah kemarahan binatang dan keganasan berlebihan; yang menyebabkan kecederaan dan mencipta dendam serta niat jahat yang berlarutan pada mereka yang terluka. Oleh itu, permainan seperti itu harus dikecualikan untuk selama-lamanya.Dalam olahraga, dia bekerja dengan kekuatan yang sederhana; dalam pertarungan sering kali menjadi kasar; di mana otot bisa menjadi terlalu besar, dan usaha yang sia-sia bisa menyebabkan kekecewaan. Apa pun yang sering menyebabkan rasa sakit, penurunan kekuatan, atau kehilangan keterampilan dalam seni bela diri: di mana, dalam menembak, jika penembak menggunakan kekuatan busurnya dengan benar, dia tidak akan merasa sedih atau melemah.

Walaupun terdapat banyak pandangan pada abad keenam belas yang tidak sehaluan atau tidak menganggap serius bahayanya bola sepak, terdapat dua pengecualian yang mencolok dari pandangan umum tersebut. Pertama, Sir Thomas Elyot, meskipun sebelumnya seorang pengkritik permainan itu, menyokong "bola sepak" sebagai sebahagian dari apa yang disebutnya sebagai latihan berat dalam bukunya yang diterbitkan pada tahun 1534,[24] Castel of Helth. Kedua, guru besar Inggris Richard Mulcaster menyajikan, dalam karyanya yang diterbitkan pada tahun 1581 berjudul Positions Wherein Those Primitive Circumstances Be Examined, Which Are Necessarie for the Training up of Children, bukti awal tentang pengadil bola sepak yang disarankan untuk tim kecil yang bermain dalam formasi.

Rujukan pertama kepada bola sepak di Ireland tercatat dalam Statute of Galway pada tahun 1527, yang memberikan izin untuk permainan bola sepak dan memanah, tetapi melarang "'hokie' - melontar bola kecil dengan kayu atau ranting" serta sukan lainnya. (Perlawanan bola sepak terawal yang dicatat di Ireland adalah antara Louth dan Meath, di Slane, pada tahun 1712.)

Bola tertua yang masih ada dan mungkin digunakan untuk permainan bola sepak berasal dari kira-kira tahun 1540 dan berasal dari Scotland. Bola ini terbuat dari kulit dan pundi kencing babi. Bola tersebut ditemukan pada tahun 1981 di dalam struktur bumbung Queen's Chamber, Stirling Castle. Walaupun terdapat saranan penggunaan bola ini untuk permainan lain seperti pallone di Itali, terutama oleh Muzium Negara Scotland karena saiznya (diameter 14–16 cm),[25] staf di Muzium Stirling Smith dan peneliti di Muzium Bola Sepak Scotland telah mengaitkannya dengan permainan bola sepak. Mereka merujuk pada penjelasan tentang bola yang digunakan dalam permainan di Carlisle Castle pada tahun 1568.[26][27]

abad ke-17[sunting | sunting sumber]

Ilustrasi permainan Calcio Fiorentino di Florence dari 1688

Di Wales, permainan cnapan telah diterangkan dengan panjang lebar oleh George Owen dari Henllys, seorang ahli sejarah sipi Pembrokeshire, pada tahun 1603: [28]

"Permainan ini dianggap sebagai zaman purba yang luar biasa dan dijelaskan sebagai berikut. Orang Inggeris purba, secara semula jadi, merupakan masyarakat yang gigih dalam peperangan, tanpa ragu-ragu untuk memanfaatkan waktu damai dengan menghindari kemalasan melalui penyelenggaraan aktivitas bermain. Setiap lelaki diundang untuk memperlihatkan kehebatan dan keterampilan semula jadinya dalam permainan yang dimulai sekitar satu atau dua jam petang. Dalam format permainan ini, setelah teriakan memanggil kedua belah pihak ke dataran, semua peserta pertandingan tampil tanpa pakaian, kecuali sepasang lengan yang diberikan, tanpa alas kaki, dan dengan kepala, kaki, dan tangan tanpa alas. Sebuah bola bulat, disiapkan dalam jumlah yang cukup, diberikan kepada setiap lelaki untuk dipegangnya. Bola tersebut terbuat dari kayu besar seperti kotak, yew, ketam, atau pohon holly, yang direndam dalam lemak agar licin dan sulit untuk dipegang. Bola ini dikenal sebagai "cnapan", dan salah satu kelompok melemparkan bola ke udara dengan memakai bolt tegak. Ketika bola jatuh, pemain yang menangkapnya melemparkannya ke arah wilayah negaranya untuk mencetak gol, tanpa batasan tempat atau aturan tertentu, karena permainan ini tidak akan berakhir hingga cnapan tersebut tidak dapat dikembalikan. Meskipun pada malam itu, membawa cnapan sejauh satu atau dua batu dari lokasi awal tidak dianggap sebagai kehilangan kehormatan, permainan tetap berlanjut, dengan peserta seringkali berusaha keras untuk mengejar bola bahkan setelah itu melewati batas awal..."

Akaun terawal permainan bola yang melibatkan hantaran bola datang dari akaun Richard Carew pada tahun 1602 tentang Cornish Hurling, yang menyatakan, "Jika demikian, dia harus membuang bola (disebut Dealing) kepada beberapa temannya."[29] Carew juga memberikan penjelasan terawal tentang gol (mereka menempatkan dua semak di tanah, kira-kira delapan atau sepuluh kaki terpisah; dan langsung di depan mereka, sepuluh atau dua belas gol dipasang, dua lagi dalam jarak yang sama, yang mereka sebut Gol mereka") dan tentang penjaga gol ("Beberapa pemain pemburu terbaik mereka ditempatkan untuk menjaga gol mereka").

Rujukan langsung pertama untuk menjaringkan gol terdapat dalam permainan John Day berjudul "The Blind Beggar of Bethnal Green" (dipersembahkan sekitar tahun 1600; diterbitkan pada tahun 1659): "Saya akan bermain gole di camp-ball" (jenis bola sepak yang sangat kasar dan populer di East Anglia).[18] Begitu juga, dalam puisi pada tahun 1613, Michael Drayton merujuk kepada "apabila Bola untuk dibaling, Dan memacunya ke Gole, dalam skuadron seterusnya mereka pergi." Pada tahun 1615, James I dari England mengunjungi Wiltshire, dan penduduk desa "menghiburkan Baginda dengan perlawanan bola sepak." [30]

abad ke-19[sunting | sunting sumber]

Shrove Tuesday Football di Kingston upon Thames (1865)

Pada awal abad ke-19, dua kawasan di Inggris yang mencatat aktivitas sepak bola paling intensif terdapat di kota Kingston upon Thames dan Derby serta wilayah sekitarnya. Permainan bola sepak Shrovetide dilarang di Derby pada tahun 1846,[31] meskipun masih terus dimainkan di Ashbourne yang berdekatan. Namun, permainan ini akhirnya dilarang di Kingston pada tahun 1866 setelah mendapat larangan dari pihak berwenang setempat. [32]

Permainan bola abad pertengahan yang masih hidup[sunting | sunting sumber]

England[sunting | sunting sumber]

Permainan ' menendang botol ' 2016 di Hallaton, Leicestershire, sebenarnya bermain dengan tiga tong kayu kecil. Salah seorang daripada mereka hanya boleh dilihat dipegang oleh seorang lelaki di tengah kanan.
  • Alnwick di Northumberland : permainan Scoring the Hales bertahan, dan bermula dengan Duke of Northumberland menjatuhkan bola dari benteng Istana Alnwick .
  • Ashbourne di Derbyshire (dikenali sebagai Royal Shrovetide Football )
  • Permainan Bola Atherstone di Warwickshire . Permainan Bola Selasa Shrove dimainkan setiap tahun di sepanjang garisan jalan lama Rom yang melalui bandar yang dikenali sebagai Long Street. Permainan ini telah dimainkan selama lebih 800 tahun, sejak zaman pemerintahan Raja John dari 1199 hingga 1216.
  • Istana Corfe di Dorset : Majlis Bola Sepak Selasa Shrove dari Purbeck Marblers
  • Haxey di Lincolnshire ( Haxey Hood, sebenarnya bermain di Epiphany ). Pada tahun 1752 kalendar Julian ditukar kepada kalendar Gregorian . Untuk mencapai matlamat ini, hari antara 2 dan 14 September telah ditinggalkan pada tahun itu. Di sesetengah kampung, orang menganggap tidak mungkin untuk mengalihkan 11 hari daripada setahun jadi enggan menerima kalendar baharu. Akibatnya, Hari Krismas disambut pada 5 Januari di kampung-kampung tersebut. The Haxey Hood dimainkan pada hari berikutnya pada hari raya Stephan atau Boxing Day jika 11 hari tidak dialih keluar daripada kalendar.
  • Melempar Bola Perak berlaku di St Columb Major di Cornwall : Perlawanan "Bandar melawan Negara" berlangsung pada Shrove Selasa dan perlawanan timbal balik dimainkan pada hari Sabtu berikutnya. Satu lagi versi Cornish Hurling berlaku di St Ives ; permainan ini pernah melibatkan lelaki yang tinggal di bahagian atas bandar menentang mereka yang berada di hujung bawah. Pada masa kini ia adalah versi yang lebih lembut untuk kanak-kanak sahaja. Versi ini berlangsung pada Hari Raya Isnin, biasanya Februari.
  • Menendang botol, Hallaton, Leicestershire . Permainan yang dimainkan pada hari Isnin Paskah yang berkongsi elemen biasa dengan permainan bola zaman pertengahan yang dimainkan semasa perayaan yang ditandai dengan kalendar Kristian.
  • Permainan Bola Sedgefield dimainkan di County Durham pada Shrove Tuesday.
  • Workington di Cumbria mengadakan tiga perlawanan Uppies dan Downies sepanjang tempoh Paskah. Tiada peraturan, kecuali yang dicadangkan oleh kelicikan dan kemahiran, manakala kekerasan adalah yang paling penting. Matlamat adalah kira-kira satu batu. The Uppies cuba untuk memanggil bola di pintu pagar Workington Hall manakala Downies pula di capstan di sebelah pelabuhan.
  • Scarborough . Perlawanan bola sepak Fireman vs Fisherman di pantai South Bay, yang berlangsung setiap tahun pada Boxing Day . Permainan ini telah dimainkan sekurang-kurangnya 150 tahun, secara rasmi sejak 1893.

Scotland[sunting | sunting sumber]

Di Scotland permainan Ba' ("Ball Game") boleh didapati di:

  • Duns, Berwickshire
  • Hobkirk, sempadan Scotland . Permainan Handba' dimainkan pada hari Isnin sebelum atau selepas Shrove Tuesday.
  • Jedburgh, Roxburghshire
  • Scone, Perthshire
  • Kirkwall, Orkney

Eropah[sunting | sunting sumber]

  • La Soule di Normandy dan Brittany, Perancis.
  • Lelo burti, permainan Georgia yang serupa dengan ragbi.
  • Knattleikr, kebangkitan Iceland permainan purba yang dimainkan oleh Viking
  • Calcio Fiorentino – kebangkitan moden bola sepak Renaissance dari Florence abad ke-16, dimainkan di Itali

Di luar Eropah[sunting | sunting sumber]

  • Cuju, China
  • Kemari, Jepun.
  • Ki-o-rahi, permainan Māori .
  • Marn grook, permainan bola Orang Asli Australia.
  • Yubi lakpi, Manipur, India .
  • Permainan bola Mesoamerika, permainan purba Amerika Pra-Columbus .
  • United Kingdom
    • Chester-le-Street di County Durham mengadakan permainan antara Upstreeters dan Downstreeters yang dimainkan sehingga 1932.
    • Derby mungkin mengadakan perhimpunan bola sepak terbesar dari setiap 2 petang pada Shrove Tuesday dan Ash Wednesday di mana bandar itu dibahagikan kepada paroki St Peter dan All Saints . [33] Terdapat beberapa percubaan untuk mengharamkan permainan tersebut, yang disifatkan pada tahun 1846 sebagai "permainan kejam dan menjijikkan Foot-Ball, yang selama beberapa tahun telah memalukan bandar kita". Pada tahun itu tentera dibawa masuk dan selepas polis memotong bola pertama kepada kepingan, bola lain dihasilkan dan Datuk Bandar bandar itu "tersangkut di bahu oleh pemukul batu, dilemparkan oleh beberapa bajingan ganas, dan lebam teruk". [34] Bola Sepak Derby telah diharamkan pada tahun 1846, walaupun dimainkan sekali lagi pada tahun 1870. [35]
    • Dorking di Surrey : Pada tengah hari Shrove Selasa, kedai-kedai ditutup dan bola ditendang melalui bandar oleh "perusuh yang teruja". [36] Permainan, yang dimulakan oleh bandar crier, dimainkan antara Eastenders dan Westenders, yang cuba mengekalkan bola di wilayah mereka sendiri. [37] Percubaan untuk mengharamkan permainan pada tahun 1897 gagal apabila seratus anggota polis yang ada untuk menguatkuasakannya, sebenarnya turut serta dalam permainan itu. [38] Permainan ini bertahan hingga dekad berikutnya. [37]
    • East Anglia : Bola kem ialah sukan yang popular pada abad ke-15.
    • Newton Ferrers di Devon[[:]]
    • Kingston upon Thames, Twickenham, Bushey dan Hampton Wick, semuanya berhampiran London. "Kebiasaannya ialah membawa bola kaki dari pintu ke pintu dan meminta wang:—pada kira-kira jam 12 bola itu dilepaskan, dan mereka yang boleh menendangnya. Di bandar Kingston, semua kedai sengaja Ditutup pada hari itu, terdapat beberapa bola di bandar, dan sudah tentu beberapa pesta. Permainan ini akan berlangsung kira-kira empat jam, apabila pihak bersara ke rumah awam, dan menghabiskan wang yang mereka kumpulkan untuk minuman." Bola sepak Shrovetide Buku Setiap Hari dimainkan di Kingston sehingga 1866, [32] selepas itu ia diharamkan.
    • Richmond mengadakan permainan setiap Shrove Selasa sehingga 1840, apabila ia diharamkan dan beberapa orang telah ditangkap selepas 50 konstabel polis berpindah untuk memecah gangguan. [39]
    • Teddington : "ia telah dijalankan dengan animasi sedemikian sehingga pemilik rumah yang berhati-hati terpaksa melindungi tingkap mereka dengan halangan dan semak." The Chambers' Book of Days 9 Februari
    • Torrington di Devon mempunyai Out-Hurling . "Setelah dimainkan pada Trinity Monday, Sukan 'Out-hurling' telah dimasukkan dalam 1922 Great Torrington Revel' Day. Penerbitan Devon and Cornwall Notes and Queries 1922, jilid 12, memuatkan akaun permainan itu, dan menyatakan bahawa ia sebelum ini merupakan sukan biasa, dan melibatkan bola kecil yang dibaling 'di atas tangan', dan padang kira-kira setengah batu panjang (bersebelahan dengan anak sungai)." Cerita Rakyat, Budaya, Adat Resam dan Bahasa Devon
    • Di Wales permainan yang dikenali sebagai Cnapan pernah popular, terutamanya di Llanwenog di Ceredigion dan Pwlldu di Pembrokeshire
  • Ireland
    • Caid[[:]]

Permainan pra-abad pertengahan[sunting | sunting sumber]

  • Neolitik Britain & Ireland.
    • Bola batu berukir telah ditemui di pelbagai tapak di Scotland, utara England dan Ireland timur laut. [40] Lingkaran dan cincin bulatan sepusat yang diukir pada bola boleh ditemui pada batu berdiri dan struktur megalitik pada zaman yang sama. [41] Tapak seperti Maughanby Circle dan Newgrange direka untuk memantau pergerakan matahari dengan penekanan khusus pada solstis musim sejuk . Kaitan dengan seni megalitik mencadangkan bola batu berukir ini mempunyai kepentingan budaya yang signifikan kepada orang pra-Celtic yang membuatnya, walaupun mungkin dianggap sukar untuk bermain permainan bola dengan bola batu. Mereka berfikir secara simbolik dan menunjukkan tingkah laku upacara yang mungkin kita anggap hari ini sebagai agama. Tiada rekod bertulis wujud untuk orang Neolitik Britain dan Ireland. Daripada membaca arkeologi tidak mungkin untuk menentukan sama ada orang-orang ini memahami konsep permainan bola. Walau bagaimanapun, kerana bermain permainan bola menjadi ciri dalam perayaan agama kemudiannya termasuk Krismas yang bertepatan dengan Yuletide, solstis musim sejuk dan kelahiran semula matahari Pagan, kemungkinan itu tidak boleh diketepikan. [42]
  • Yunani purba
    • Episkyros
  • Rom kuno
    • <i id="mwAmI">Follis</i>
  • empayar Roman
    • Harpastum

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f Magoun, Francis Peabody (1929). "Football in Medieval England and Middle-English literature." The American Historical Review, vol 35, No. 1.
  2. ^ Ruff, Julius (2001). Violence in Early Modern Europe 1500–1800. Cambridge University Press. m/s. 170. ISBN 978-0-521-59894-1.
  3. ^ "History of Football – Britain, the home of Football". FIFA. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 January 2021. Dicapai pada 29 July 2013.
  4. ^ "An Act to consolidate and amend the Laws relating to Highways in that Part of Great Britain called England" (PDF). Office of Public Sector Information. 1835-08-31.
  5. ^ Spooner, Andrew (22 January 2006). "Take Me Out to the Ball Game". The Independent. Diarkibkan daripada yang asal pada 20 October 2009. Dicapai pada 29 July 2013.
  6. ^ "The history of Royal Ashbourne Shrovetide Football". BBC. 24 December 2009. Dicapai pada 29 July 2013.
  7. ^ a b c Marples, Morris (1954). A History of Football, Secker and Warburg, London
  8. ^ De Temporum Ratione chapter 32: https://codecs.vanhamel.nl/De_temporum_ratione_(Bede)
  9. ^ Historia Brittonum, ch. 41.
  10. ^ "Florilegium urbanum – Introduction – FitzStephen's Description of London".
  11. ^ Medieval Cornwall by L. E. Elliot-Binns.
  12. ^ Pillai, Manu S (8 June 2018). "How football kicked off in India | As with the English language, when the British transported the sport to India, they didn't expect the 'natives' to beat them at it". lifestyle.livemint.com. Delhi, India: Livemint Delhi. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 July 2022. Dicapai pada 27 January 2022.
  13. ^ "7M". Diarkibkan daripada yang asal pada 25 April 2013. Dicapai pada 29 March 2015.
  14. ^ "Sermon XIX // Select English Works of John Wyclif. Edited by Thomas Arnold. – Vol. II. – Oxford: Clarendon Press, 1871. – 423 pp. – P. 280". Oxford, Clarendon Press. 2010-07-21. Dicapai pada 2021-02-17.
  15. ^ a b Marples, Morris (1954). A History of Football, Secker and Warburg, London, p36
  16. ^ "Online Etymology Dictionary".
  17. ^ "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 4 March 2009. Dicapai pada 2007-04-24.CS1 maint: archived copy as title (link)
  18. ^ a b "Sports and Pastimes of the People of England: II. Rural Exercises Generally Practised: Chapter III".
  19. ^ Marples, Morris (1954). A History of Football, Secker and Warburg, London, p37
  20. ^ "football" at EtymOnline.com
  21. ^ Thomas Dickson, Accounts of Treasurer, vol. 1 (Edinburgh, 1877), p. 330.
  22. ^ The Doig Family Society
  23. ^ "Who's the fat bloke in the number eight shirt?" The Guardian Accessed 2010–06–13
  24. ^ Marples, Morris (1954). A History of Football, Secker and Warburg, London, p66
  25. ^ VisitScotland official website Diarkibkan 12 Julai 2011 di Wayback Machine
  26. ^ "Collections – Stirling Smith Art Gallery and Museum". Diarkibkan daripada yang asal pada 20 July 2011. Dicapai pada 2011-05-30.
  27. ^ Inglis Simon; A Load of Old Balls, English Heritage, 2005, P20.
  28. ^ Scaino; Martin, John; Vamplew, Wray (2005). Encyclopedia of traditional British rural sports. Sports reference. Abingdon, Oxfordshire: Routledge. m/s. 66–67. ISBN 0-415-35224-X. Dicapai pada 7 February 2011.
  29. ^ "Richard Carew – The Survey of Cornwall Page 63".
  30. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2 April 2007. Dicapai pada 2007-04-24.CS1 maint: archived copy as title (link)
  31. ^ The Derby Mercury, 25 February 1846
  32. ^ a b Surrey Comet, 17 February 1866
  33. ^ Derby Courier, March 1841
  34. ^ Derby Mercury, 25 February 1846
  35. ^ Derbyshire Advertiser, 4 March 1870
  36. ^ Our Own Country, Descriptive, Historical, Pictorial. London: Cassell, Petter, Galpin & Co. 1878. m/s. 179.
  37. ^ a b "Dorking Shrove Tuesday Football". exploringsurreyspast.org.uk. Surrey Heritage. Dicapai pada 15 January 2022.
  38. ^ Stone, Duncan (2022). "One: The Journey". Different Class The Untold Story of English Cricket. Repeater (Watkins Books). ISBN 978-1913462802.
  39. ^ The Evening Standard, 5 March 1840
  40. ^ "Archaeology Data Service: myADS" (PDF).
  41. ^ "Archaeology Data Service: myADS" (PDF).
  42. ^ "History of Football – Britain, the home of Football – FIFA.com". FIFA. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 March 2013.