China Daily

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
China Daily
China Daily logo.jpg
JenisAkhbar harian
FormatTerbitan lebar sehelai
Diasaskan1 Jun 1981
Pemihakan politikParti Komunis China
Ibu pejabat15 Huixin Street East, Daerah Chaoyang, Beijing
Edaran900,000 (600,000 antarabangsa, 300,000 domestik)
Pemilik
Laman sesawangChinaDaily.com.cn
sunting
Lihat pendokumenan templat ini

China Daily (Bahasa Cina: 中国日报pinyin: Zhōngguó Rìbào) ialah akhbar harian bahasa Inggeris dimiliki oleh Jabatan Publisiti Parti Komunis China dan diterbitkan di Republik Rakyat China.

China Daily ditubuhkan pada Jun 1981 dan mempunyai peredaran cetakan terluas mana-mana akhbar bahasa Inggeris di China (lebih 900,000 salinan di seluruh dunia, di mana 600,000 diedarkan di luar China).[3] Pejabat editorial berada di Daerah Chaoyang di Beijing, dan akhbar itu mempunyai pejabat cawangan di kebanyakan bandar besar di China serta beberapa kota besar di luar negeri termasuk New York City, Washington, DC, London, dan Kathmandu.[4] Kertas itu diterbitkan oleh pejabat satelit di Amerika Syarikat, Hong Kong, dan Eropah.[5][6] Kertas ini telah didaftarkan sebagai ejen asing di bawah Akta Pendaftaran Ejen Asing di Amerika Syarikat sejak 1983.[7][8] Salinan setiap terbitan akhbar yang diedarkan di AS akan dihantar ke unit FARA.[9] Individu eksekutif utama yang bekerja untuk akhbar itu dikehendaki didedahkan mengikut FARA.[10] Kertas itu sering membeli ruang iklan dalam penerbitan Amerika Syarikat seperti New York Times dan Washington Post.[11]

Diterbitkan Isnin hingga Sabtu,[12] ia berkhidmat untuk mereka yang warga asing di China, dan juga mereka yang ingin meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris mereka, dan ia sering digunakan sebagai panduan kepada kerajaan China dasar. Dasar editorialnya sedikit lebih liberal berbanding kebanyakan akhbar Cina.[13] Ia mendakwa bahawa matlamat akhbar ini ialah pembentangan "China dan berita China kepada kumpulan pembaca yang unik dan menyediakan perkhidmatan dan hiburan yang sesuai dengan pembaca mereka."[14] Pada penerbitan pertama pada 1 Jun 1981, kebanyakan pegawai editorial China Daily ialah orang Cina.[15]

China Daily, bersama-sama dengan bahasa Inggeris Global Times, menyasarkan penonton antarabangsa termasuk diplomat asing dan pelancong kerana ia menerjemahkan artikel akhbar utama China dalam editorialnya.[16] Akhbar ini juga menawarkan panduan program untuk Radio Beijing dan televisyen, kadar pertukaran harian, jadual hiburan tempatan dan berita nasional dan dunia.[17]

BBC memanggil kertas "dikendalikan oleh kerajaan."[18] Menurut buku 1993, China Daily dikendalikan oleh Jabatan Publisiti Parti Komunis China.[1] Pada masa ini, laman web itu dimiliki oleh China Daily Information Co., Ltd., anak syarikat pejabat akhbar China Daily, sebuah syarikat yang belum berubah menjadi sebuah syarikat yang terhad oleh saham/kepentingan. Mengikut penerbitan oleh sebuah jabatan Pejabat Suruhanjaya Negeri untuk Pembaharuan Sektor Awam, pejabat akhbar itu telah menjadi escrow ke Pejabat Penerangan Majlis Negeri China.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b 有林, penyunting (December 1993). 中华人民共和国国史通鉴 第4卷 1949-1995. 北京: 当代中国出版社. m/s. 446. ISBN 7-80092-500-5.
  2. ^ "110000000009 中国日报社". 事业单位法人年度报告书. 国家事业单位登记管理局. 事业单位在线. Dicapai pada 2016-06-07.
  3. ^ "China Daily's Print Media". www.chinadaily.com.cn. Dicapai pada 2019-06-02.
  4. ^ "China Daily launches Kathmandu edition in Nepal". Xinhau. 31 May 2013. Dicapai pada 2 June 2013.
  5. ^ Búrca, S. E., Fletcher, R. & Brown L. International Marketing: An SME Perspective. Pearson Education, 2004. ISBN 978-0-273-67323-1.
  6. ^ "About Us". China Daily. Dicapai pada 30 June 2011.
  7. ^ "China's Flagship TV Network Hasn't Registered as a Foreign Agent". Foreign Policy. 2017-12-19.
  8. ^ "China Daily Distribution Corporation Foreign Agents Registration Act filing Item" (PDF). FARA.
  9. ^ "RT chooses registering as foreign agent over 'criminal case'". The Hill. November 13, 2017.
  10. ^ "U.S. Congress urged to require Chinese state journalists to register as foreign agents". Reuters. November 15, 2017.
  11. ^ "China takes out anti-trade war ads in Des Moines Register". Axios.
  12. ^ Schnell, J. A. Qualitative Method Interpretations in Communication Studies. Lexington Books, 2001. ISBN 978-0-7391-0147-6.
  13. ^ Heuvel, J. V. & Dennis, E. E. The Unfolding Lotus: East Asia's Changing Media: a Report of the Freedom Forum Media Studies Center at Columbia University in the City of New York. The Center, 1993.
  14. ^ Herbet, J. Practising Global Journalism: Exploring Reporting Issues Worldwide. Focal Press, 2001. ISBN 978-0-240-51602-8.
  15. ^ Chang, W. H. Mass Media in China: The History and the Future. Iowa State University Press, 1989. ISBN 978-0-8138-0272-5.
  16. ^ The Largest English Language Newspaper of China Diarkibkan 10 Mac 2009 di Wayback Machine, All About China.
  17. ^ Thurston, A. F., Turner-Gottschang, K. & Reed, L. A. China Bound: A Guide to Academic Life and Work in the PRC. National Academies Press, 1994. ISBN 978-0-309-04932-0.
  18. ^ "China Daily newspaper launches Africa edition". BBC News. 14 December 2012. Dicapai pada 15 December 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

China Daily
Edisi antarabangsa China Daily
Penyunting asing di China Daily yang menggambarkan kehidupan kerja di akhbar itu
Terbitan lain China Daily