Emansipasi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Emansipasi secara amnya bermaksud membebaskan seseorang daripada kekangan atau ketidakupayaan undang-undang sebelumnya. Secara lebih luas, ia juga digunakan sebagai usaha mendapatkan hak ekonomi dan sosial, hak politik atau kesaksamaan, selalunya untuk kumpulan yang tidak diberi hak secara khusus, atau lebih amnya, dalam membincangkan banyak perkara.

Antara lain, Karl Marx membincangkan pembebasan politik dalam esei 1844 " On the Jewish Question ", walaupun selalunya sebagai tambahan kepada (atau berbeza dengan) istilah pembebasan manusia. Pandangan Marx tentang pembebasan politik dalam karya ini telah diringkaskan oleh seorang penulis sebagai melibatkan "status sama rata bagi setiap warganegara dalam hubungan dengan negara, kesamarataan di hadapan undang-undang, tanpa mengira agama, harta, atau ciri-ciri 'peribadi' lain bagi individu individu." [1]

"Emansipasi politik" sebagai frasa kurang biasa dalam penggunaan moden, terutamanya di luar konteks akademik, asing atau aktivis. Walau bagaimanapun, konsep yang serupa boleh dirujuk dengan istilah lain. Sebagai contoh, di Amerika Syarikat pergerakan Hak Sivil memuncak dalam Akta Hak Sivil 1964, Akta Hak Mengundi 1965, dan Akta Perumahan Adil 1968, yang secara kolektif boleh dilihat sebagai merealisasikan peristiwa seperti Proklamasi Emansipasi dan penghapusan perhambaan satu abad sebelumnya. Di kepulauan Hindia Barat British semasa dan bekas, Hari Pembebasan Hari cuti disambut untuk menandakan berakhirnya perdagangan hamba Atlantik.[2]

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Istilah emansipasi berasal daripada bahasa Latin ēmancĭpo/ēmancĭpatio (tindakan membebaskan anak daripada kuasa ibu bapa) yang seterusnya berpunca daripada ē manu capere (menangkap dari tangan orang lain).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ In other words, as stipulated in the Constitution of the United States of America. Notes on Political and Human Emancipation, Mark Rupert, Syracuse University.
  2. ^ "Emancipation Movements | Slavery and Remembrance".

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]