GP Records

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Graha Prima Swara Records
Diasaskan2012
PengasasIwan Sastrawidjaja dan Sandjojo dkk.
StatusAktif
Label edaran
Genre
Negara asal Indonesia
LokasiTebet, Jakarta Selatan
Tapak web rasmigprecords.co.id

GP Records merupakan sebuah syarikat rakaman Indonesia yang berasal dari Jakarta. Bermula dari inisiatif Iwan Sastrawijaya yang melihat peluang perniagaan di tengah industri muzik sedang mati suri. Selepas peristiwa mati surinya industri muzik yang lebih dikenali dengan nama “Black October” pada bulan Oktober 2011 dan pemeroleh EMI oleh Universal Music Group pada 28 September 2012,[1] ada beberapa syarikat yang berniat untuk menjual asetnya, iaitu katalog lagu-lagunya.

Tanpa berfikir panjang, Iwan Sastrawijaya mengambil Sandjojo, mereka bersetuju untuk menubuhkan label baharu iaitu GP Records. GP Records telah ditubuhkan pada awal tahun 2012, dengan memperoleh katalog Blackboard Indonesia dan sebahagian daripada katalog Arka (Ex EMI Music Indonesia).

GP Records berdiri dengan mempunyai kurang lebih 5000 katalog lagu. Artis GP Records pada masa itu, termasuk Mulan Jameela, Andra and the BackBone, dan Dewa 19. Kemudian, penyanyi Melinda mula menyertai dan pengeluaran muzik telah dijalankan di studio Pancal Records Bintaro oleh Kiwir Wirasto dan Mas Pancal15. Diikuti dengan penggabungan Five Minutes, Seventeen, Ikke Nurjanah, Julia Perez, Indra Bruggman, dan lain-lain.

Senarai artis[sunting | sunting sumber]

Bekas artis[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Universal Music completes acquisition of EMI Music". Music Business Worldwide (dalam bahasa Inggeris). 28 September 2012. Dicapai pada 15 Mac 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]