Jalangkote

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jalangkote
ᨍᨒᨃᨚᨈᨙ
JenisGoreng celur, jajan pasar, snek, santapan, pastri Sunting ini di Wikidata
Tempat asalIndonesia Indonesia
Kawasan/rantauSulawesi Selatan
Suhu penghidanganSuam atau panas
Bahan utamaTepung gandum
Telur
Lobak
Kentang
Bihun
Bahan yang biasa digunakanTepung gandum, telur, santan, mentega, kentang, Bihun, lobak merah, Udang, bawang merah, bawang putih, garam, gula Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Jalangkote ialah makanan ringan kuliner khas Makassar yang bentuknya serupa dengan kuih pastel.[1] Berbeza dengan kuih pastel mempunyai kulit yang lebih tebal berbanding jalangkote dan apabila pastel dimakan bersama cili padi, jalangkote dimakan bersama sambal cair campuran cuka dan cili.[2] Jalangkote mempunyai isi lobak dan kentang yang dipotong dadu, tauge, serta laksa yang ditumis dengan menggunakan bawang putih, bawang merah, lada hitam, dan bahan perencah lainnya. Beberapa jalangkote menambahkan satu per empat atau separuh telur rebus dan daging kisar untuk isinya. Kulit jalangkote diperbuat daripada bahan asas tepung gandum, telur, santan, mentega, dan garam.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lumpia Makassar Gading. "http://lumpiamakassar.com/home/product/pastel/". Lumpia Makassar Gading. External link in |title= (bantuan); Missing or empty |url= (bantuan)
  2. ^ "http://sayareview.com/jalangkote-makassar-berbeda-dengan-pastel/author=sayareview". SayaReview.com. External link in |title= (bantuan); Missing or empty |url= (bantuan)