Malique: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Mengganti laman dengan ' '
Atcovi (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 175.138.231.9 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Defender
Baris 1: Baris 1:
{{Infobox musical artist
|name = Malique Ibrahim
|image = Malique.jpg
|background = solo_singer
|birth_date = {{birth date and age|1977|8|21}}
|birth_place = [[Johor Bharu]], [[Johor]], [[Malaysia]]
|religion = [[Islam|Sunni]]
|spouse = [[Melissa Maureen Rizal]]
|label = Qarma MusiQ
|birth_name = Cairel Adrian bin Ibrahim
|genre = [[Hip-hop]], [[Rap]]
|occupation = [[Rap|Rapper]], [[Penerbit Album]], [[Penulis Lirik]], [[Penggubah Lagu]]
|associated_acts = [[Too Phat]], [[Joe Flizzow]], [[Nukilan]]
|yearsactive = 1998 - Kini
}}
'''Malique Ibrahim''' A.K.A [[Malique]] A.K.A [[Que Chill]] A.K.A [[The General]] AKA Arif Lofa atau nama sebenarnya Cairel Adrian bin Ibrahim adalah seorang [[Rap|Rapper]], [[Penerbit Album]] dan [[Penulis Lagu]] di [[Malaysia]]. Berasal dari Johor Bharu, Johor. Beliau merupakan bekas ahli duo [[Hip-Hop]] [[Too Phat]] bersama [[Joe Flizzow]]. Selepas duo itu dibubarkan pada 2007, Malique dan Joe bergerak secara solo.
Sejak bergerak solo, [[Malique Ibrahim]] lebih selesa di belakang tabir dimana sejak 2007 beliau tidak pernah muncul di mana media cetak & elektronik.
==Kehidupan peribadi==
Pada tanggal 8 Ogos 2008 (08/08/08), [[Malique Ibrahim]] telah mendirikan rumah tangga dengan gadis pilihan beliau yang juga seorang personaliti TV, [[Melissa Maureen Rizal]] di [[Bali]], [[Indonesia]] secara rahsia yang mana majlis keramat tersebut hanya dihadiri oleh keluarga terdekat dan sahabat handai beliau.
Beliau dikurniakan 3 cahaya mata, Rumi Arjuna, Chasca Maya & Inca Medina.
==Karier==
[[Malique Ibrahim]] memasuki industri muzik tanah air pada 1998 bersama duo hip-hop [[Too Phat]]. Dia bergerak solo selepas duo itu dibubarkan sekitar tahun 2007.
Pada 2008, [[Malique Ibrahim]] telah menubuhkan syarikat rakaman sendiri dengan nama [[Qarma MusiQ]] dan aktif berkarya dengan memperkenalkan beberapa lagu dengan artis-artis ternama & artis-artis baru dibawah syarikat rakaman beliau itu. Aktif melahirkan single seperti OK feat. [[Cat Farish]], Assalamualaikum, Kau Yang Punya feat Najwa, Mentera Beradu feat. [[M. Nasir]], Aku Maafkan Kamu feat. [[Jamal Abdillah]], Teman Pengganti feat. Black dan yang terbaru Pejamkan Mata feat. [[Dayang Nurfaizah]].
Menghasilkan EP pertama bertajuk [[OK]] yang memuatkan 18 buah lagu pada 2008. Pada 2009, beliau menghasilkan EP kedua dengan usaha sama [[DJ Fuzz]] bertajuk [[K.O The Mixtape]] yang memuatkan 19 buah lagu.
Pada 2015, [[Malique Ibrahim]] memperkenalkan artis sulung dibawah [[Qarma MusiQ]], [[Nukilan]] yang dianggotai 3 orang, [[Kirana]], [[Kelana]] dan [[Agenda]] dengan penampilan khas didalam lagu bersama artis pop dari [[Indonesia]], [[Shae]] dalam lagu Rindu. Pada pertengahan April 2015, [[Nukilan]] keluar dengan Single pertama mereka, Aduh Neng yang kerap dimainkan dicorong radio.
Pada Disember 2016, [[Malique Ibrahim]] menghasilkan EP tebaru berjudul [[TKO: Pejamkan Mata]] yang memuatkan 8 lagu single yang pernah dikeluarkan sekitar 2008-2015 dan memuatkan 3 lagu baru termasuk lagu puitis dengan lirikal yang tinggi, Pejamkan Mata feat. [[Dayang Nurfaizah]].
Pada pertengahan 2017, [[Malique Ibrahim]] dijangka akan mengeluarkan album LP terbaru bahasa Inggeris.
==Diskografi==
===Album===
* OK (2008)
* K.O The Mixtape (2009)
* TKO: Pejamkan Mata (2016)
===Penulis lirik/Penggubah lagu===
* Mantera Beradu ([[M. Nasir]])
* Cerita Kedai Kopi (Malique ft. Salam)
* Teman Pengganti (Black & Malique)
* Aku Maafkan Kamu ([[Jamal Abdillah]] & Malique)
* Bawa Aku Pergi (Kaka ft. [[Zizan Razak]])
* Senyum ([[Najwa Mahiaddin]] ft. Malique)
==Pautan luar==
* [http://www.qarmamusiq.com www.QarmaMusiQ.com]

Semakan pada 01:27, 16 Februari 2017

Malique Ibrahim
Latar belakang
Nama lahirCairel Adrian bin Ibrahim
Kelahiran (1977-08-21) 21 Ogos 1977 (umur 46)
Johor Bharu, Johor, Malaysia
GenreHip-hop, Rap
PekerjaanRapper, Penerbit Album, Penulis Lirik, Penggubah Lagu
Tahun aktif1998 - Kini
Syarikat rakaman
Qarma MusiQ
Pengkarya berkait
Too Phat, Joe Flizzow, Nukilan
PasanganMelissa Maureen Rizal

Malique Ibrahim A.K.A Malique A.K.A Que Chill A.K.A The General AKA Arif Lofa atau nama sebenarnya Cairel Adrian bin Ibrahim adalah seorang Rapper, Penerbit Album dan Penulis Lagu di Malaysia. Berasal dari Johor Bharu, Johor. Beliau merupakan bekas ahli duo Hip-Hop Too Phat bersama Joe Flizzow. Selepas duo itu dibubarkan pada 2007, Malique dan Joe bergerak secara solo.

Sejak bergerak solo, Malique Ibrahim lebih selesa di belakang tabir dimana sejak 2007 beliau tidak pernah muncul di mana media cetak & elektronik.

Kehidupan peribadi

Pada tanggal 8 Ogos 2008 (08/08/08), Malique Ibrahim telah mendirikan rumah tangga dengan gadis pilihan beliau yang juga seorang personaliti TV, Melissa Maureen Rizal di Bali, Indonesia secara rahsia yang mana majlis keramat tersebut hanya dihadiri oleh keluarga terdekat dan sahabat handai beliau.

Beliau dikurniakan 3 cahaya mata, Rumi Arjuna, Chasca Maya & Inca Medina.

Karier

Malique Ibrahim memasuki industri muzik tanah air pada 1998 bersama duo hip-hop Too Phat. Dia bergerak solo selepas duo itu dibubarkan sekitar tahun 2007.

Pada 2008, Malique Ibrahim telah menubuhkan syarikat rakaman sendiri dengan nama Qarma MusiQ dan aktif berkarya dengan memperkenalkan beberapa lagu dengan artis-artis ternama & artis-artis baru dibawah syarikat rakaman beliau itu. Aktif melahirkan single seperti OK feat. Cat Farish, Assalamualaikum, Kau Yang Punya feat Najwa, Mentera Beradu feat. M. Nasir, Aku Maafkan Kamu feat. Jamal Abdillah, Teman Pengganti feat. Black dan yang terbaru Pejamkan Mata feat. Dayang Nurfaizah.

Menghasilkan EP pertama bertajuk OK yang memuatkan 18 buah lagu pada 2008. Pada 2009, beliau menghasilkan EP kedua dengan usaha sama DJ Fuzz bertajuk K.O The Mixtape yang memuatkan 19 buah lagu.

Pada 2015, Malique Ibrahim memperkenalkan artis sulung dibawah Qarma MusiQ, Nukilan yang dianggotai 3 orang, Kirana, Kelana dan Agenda dengan penampilan khas didalam lagu bersama artis pop dari Indonesia, Shae dalam lagu Rindu. Pada pertengahan April 2015, Nukilan keluar dengan Single pertama mereka, Aduh Neng yang kerap dimainkan dicorong radio.

Pada Disember 2016, Malique Ibrahim menghasilkan EP tebaru berjudul TKO: Pejamkan Mata yang memuatkan 8 lagu single yang pernah dikeluarkan sekitar 2008-2015 dan memuatkan 3 lagu baru termasuk lagu puitis dengan lirikal yang tinggi, Pejamkan Mata feat. Dayang Nurfaizah.

Pada pertengahan 2017, Malique Ibrahim dijangka akan mengeluarkan album LP terbaru bahasa Inggeris.

Diskografi

Album

  • OK (2008)
  • K.O The Mixtape (2009)
  • TKO: Pejamkan Mata (2016)

Penulis lirik/Penggubah lagu

Pautan luar