Liberalisme budaya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Liberalisme budaya merupakan pandangan liberal masyarakat yang menekankan kebebasan individu dari norma-norma budaya. Ia sering menyatakan, dalam kata-kata Thoreau, sebagai hak untuk "berarak mengikut rentak pemain drum yang berbeza." [1] Liberal budaya percaya bahawa masyarakat tidak seharuskan meletakkan sebarang kod tingkah laku yang khusus, dan mereka melihat diri mereka sebagai mempertahankan hak moral bukan konformis untuk memperlihatkan identiti mereka yang dirasakan sesuai oleh mereka, selagi tidak mencederakan orang lain.

Perang budaya dalam politik secara umumnya pertikaian antara liberal budaya dan konservatif budaya. Liberal budaya menentang penapisan atau apa-apa jenis pengawasan bahan yang ditutur atau ditulis.[2] Mereka percaya bahawa struktur keluarga seseorang dan sifat perkahwinan harus dibiarkan sebagai keputusan individu, dan mereka berhujah bahawa, selagi seseorang itu tidak membahayakan, tiada gaya hidup yang lebih baik daripada mana-mana yang lain.

Oleh kerana liberalisme budaya meluahkan dimensi sosial liberalisme, ia sering dirujuk sebagai "liberalisme sosial," namun ia sebenarnya tidak sama dengan ideologi politik yang dikenali sebagai liberalisme sosial.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Henry David Thoreau, Walden, Conclusion, 1854.
  2. ^ "Everyone has the right to freedom of opinion and expression; this right includes freedom to hold opinions without interference and to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers." The Universal Declaration of Human Rights. Retrieved 23 July 2010.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Willard, Charles Arthur. Liberalism and the Problem of Knowledge: A New Rhetoric for Modern Democracy, University of Chicago Press, 1996.