Kitab-kitab kenabian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kitab-kitab kenabian ialah kelompok dalam Alkitab Kristian, yang terdiri dari 18 kitab dalam Perjanjian Lama. Apabila dipadankan dengan istilah dalam Tanakh, kumpulan tersebut termasuk dalam kumpulan nabi-nabi akhir di Nevi'im, dengan penambahan Kitab Ratapan (yang dalam Tanakh adalah salah satu dari Lima Gulungan) dan Kitab Daniel, yang mana keduanya termasuk dalam kumpulan Ketuvim di Alkitab Ibrani.[1] Kitab Barukh juga merupakan sebahagian dari kitab kenabian, tetapi bukan sebahagian dari Alkitab Ibrani, dan dipandang oleh orang-orang Kristian sebagai kitab deuterokanonik yang ditiadakan dalam Alkitab Protestan.

Kumpulan ini dinamakan kitab-kitab kenabian kerana para nabi menurut tradisi dianggap sebagai penulis kitab masing-masing.[2] Para penulis tersebut mulai berkarya antara tahun 750 SM dan 450 SM.[3] Enam kitab pertama dikenal pasti termasuk dalam nabi-nabi besar, manakala 12 kitab selanjutnya termasuk dalam nabi-nabi kecil. Penamaan tersebut tidak menyiratkan bahawa kitab nabi-nabi besar lebih penting daripada kitab nabi-nabi kecil. Kitab nabi-nabi besar merujuk pada "kitab-kitab kenabian besar" memiliki isi yang jauh lebih "besar" (banyak/tebal) berbanding kitab nabi-nabi kecil yang merujuk pada "kitab-kitab kenabian kecil". Dalam ajaran Yahudi, kitab-kitab kenabian kecil digabung menjadi satu kitab.[4]

Perlu diperhatikan bahawa kitab kenabian bukan semata-mata bermaksud kitab yang tercatat memiliki kemunculan (para) nabi di dalamnya. Contohnya, nabi Elia muncul di Kitab 1 dan 2 Raja-raja, tetapi kedua kitab tersebut tidak termasuk dalam kitab-kitab kenabian.

Senarai[sunting | sunting sumber]

Nabi-nabi besar dalam Kekristianan ialah:

Nabi-nabi kecil seperti dalam ajaran Yahudi:

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sweeney, M.A. (2014). Reading Prophetic Books: Form, Intertextuality, and Reception in Prophetic and Post-Biblical Literature. Forschungen zum Alten Testament. Mohr Siebeck. m/s. 21. ISBN 978-3-16-152374-8. Dicapai pada 13 August 2018.
  2. ^ Major and Minor Prophetic Books of the Bible
  3. ^ Books Resources[pautan mati kekal]
  4. ^ Prophetic Books Of The Old Testament

Templat:Alkitab-stub