Kitab-kitab sejarah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kitab-kitab sejarah ialah salah satu kumpulan dalam Alkitab Kristian, yang mengandungi 12 (atau lebih dalam beberapa mazhab) kitab Perjanjian Lama.[1] Kumpulan ini mencakupi[2] kumpulan Nabi-nabi Awal di Nevi'im dan dua kitab lama di Ketuvim dari Alkitab Ibrani bersama dengan Kitab Rut dan Kitab Ester yang ditemui dalam Lima Gulungan di Alkitab Ibrani. Dua belas kitab tersebut melengkapi kumpulan kitab sejarah dalam Alkitab Protestan, manakala 12 kitab dan beberapa kitab lain yang tidak ditemui dalam Alkitab Ibrani termasuk dalam Alkitab Katolik dan Ortodoks (lihat senarai di bawah untuk butirannya).

Kitab-kitab tersebut mengandungi sejarah bangsa Israel dalam kurun waktu satu baru, dari peristiwa penaklukan Kanaan sehingga peristiwa kembali ke Sion pada tahun 539 SM. Kitab-kitab sejarah tersebut menceritakan tentang masuknya orang-orang Israel ke Tanah Dijanjikan beberapa puluh tahun setelah mereka keluar dari Mesir, Israel pada masa kepemimpinan hakim-hakim, pembentukan kerajaan bersatu yang kemudian berpecah menjadi Kerajaan Israel di utara dan Kerajaan Yehuda di selatan, serta pembuangan ke Babel.[3][4]

Kitab-kitab sejarah Perjanjian Lama tidak berhubungan dengan kitab-kitab sejarah Perjanjian Baru (yang berisi empat kitab Injil dan Kitab Kisah Para Rasul), yang lebih berfokus pada kisah kehidupan dan pelayanan Yesus Kristus dan sejarah jemaat mula-mula (gereja perdana) daripada kisah sejarah orang Israel.

Senarai[sunting | sunting sumber]

Kitab-kitab sejarah dalam kanon Alkitab Kristian ialah seperti berikut:[5]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Vincent P. Branick (2011). Understanding the Historical Books of the Old Testament. Paulist Press. ISBN 978-0809147281.
  2. ^ Vincent P. Branick (2011). Understanding the Historical Books of the Old Testament. Paulist Press. ISBN 978-0809147281.
  3. ^ Bible.org - 4. The Historical Books
  4. ^ Learn Religions - Historical Books
  5. ^ Introduction to the Historical Books: Strategies for Reading - In Search of the Historical Books

Templat:Alkitab-stub