Masakan Hunan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Masakan Hunan

Ham awet Hunan dengan jeruk kacang panjang
Bahasa Cina: 湖南菜
Xiang cuisine
Bahasa Cina: 湘菜

Masakan Hunan, juga dikenali sebagai masakan Xiang, terdiri daripada masakan rantau Sungai Xiang, Tasik Dongting, dan barat Hunan wilayah di China. Ia adalah salah satu daripada Lapan Tradisi Besar masakan China dan terkenal dengan rasa pedas,[1] aroma segar dan warna pekat. Teknik memasak yang biasa termasuk merebus, menggoreng, pemanggangan dalam pasu, menumis-reneh dan menyalai. Disebabkan hasil pertanian yang tinggi di rantau ini, ramuan masakan Hunan adalah banyak dan pelbagai.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sejarah kemahiran memasak yang digunakan dalam masakan Hunan bermula sejak abad ke-17.[1] Sepanjang sejarahnya, masakan Hunan berasimilasi dengan pelbagai bentuk tempatan, akhirnya berkembang menjadi gaya sendiri. Ia kini mengandungi lebih daripada 4,000 hidangan, seperti ayam goreng dengan sos pedas Sichuan (Cina ringkas: 麻辣鸡丁Cina tradisional: 麻辣雞丁pinyin: málà jīdīng) dan daging babi salai dengan kacang panjang kering (Cina ringkas: 干豆角蒸腊肉Cina tradisional: 干豆角蒸臘肉pinyin: gāndòujiǎo zhēng làròu).

Masakan Hunan terdiri daripada tiga gaya utama:

Gaya Kawasan asal
Sungai Xiang Changsha
Xiangtan
Hengyang
Tasik Dongting Yueyang
Yiyang
Changde
Hunan Barat Zhangjiajie
Jishou
Huaihua

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Terkenal dengan penggunaan bebas cili, bawang merah dan bawang putih, masakan Hunan dikenali kerana pedas kering (干辣) atau semata-mata pedas, yang bertentangan dengan masakan Sichuan, yang sering diperbandingkan.[1] Masakan Sichuan dikenali dengan perasa mala (pedas dan kebas) dan lain-lain kombinasi rasa yang kompleks tersendiri, kerap menggunakan lada Sichuan[1] bersama-sama dengan cili yang biasanya kering, dan menggunakan bahan-bahan dan perasa yang lebih kering atau diawet. Masakan Hunan, di sisi lain, sering lebih pedas dengan kandungan cili tulen, mengandungi lebih pelbagai bahan-bahan segar, dan cenderung untuk menjadi lebih berminyak. Satu lagi ciri masakan Hunan yag membezakan dari masakan Sichuan adalah bahawa, secara amnya, masakan Hunan menggunakan bahan salai dan awet dalam hidangan lebih kerap.

Satu lagi ciri masakan Hunan ialah menu berubah dengan musim. Pada musim panas yang hangat dan lembap, juadah biasanya akan bermula dengan hidangan sejuk atau pinggan dengan pilihan daging sejuk bersama cili untuk membuka liang agar sentiasa sejuk pada musim panas. Pada musim sejuk, pilihan yang popular ialah stimbot, dianggap memanaskan darah pada bulan-bulan sejuk. Stimbot khas yang dipanggil yuanyang huoguo (Cina ringkas: 鸳鸯火锅Cina tradisional: 鴛鴦火鍋pinyin: yuānyāng hǔogūo; secara harfiahnya "lovers' hot pot") adalah penting kerana membahagikan periuk kepada dua bahagian - satu pedas dan satu yang tidak pedas. Salah satu hidangan klasik dalam masakan “Xiang” di restoran-restoran dan di rumah adalah Daging babi Goreng Lada Petani. Ia dibuat dengan beberapa bahan-bahan yang sama: perut babi, lada hijau, Douchi (kacang khas yang mudah untuk dicari di Hunan), dan juga rasa pedas.

Cili wujud dalam keseluruhan perasa di Hunan.[1]

Senarai hidangan terkenal[sunting | sunting sumber]

Nama Cina tradisional Cina mudah Pinyin Catatan
Itik bir 啤酒鴨 啤酒鸭 píjǐu yā
Bihun gaya Changsha 長沙米粉 长沙米粉 Chángshā mǐfěn
Tauhu busuk gaya Changsha 長沙臭豆腐 长沙臭豆腐 Chángshā chòu dòufǔ
Daging lembu rebus dengan bihun gaya Changde 常德牛肉米粉 常德牛肉米粉 Chángdé níuròu mǐfěn
Ham awet dengan kacang duduk
Ayam Dong'an 東安子雞 东安子鸡 dōng'ān zǐjī
Ayam "kuali kering" 干鍋雞 干锅鸡 gānguō jī
Tauhu buatan sendiri 家常豆腐 家常豆腐 jiācháng dòufǔ
Biji teratai dalam sirap gula batu 冰糖湘蓮 冰糖湘莲 bīngtáng xiānglián
Daging babi tumis Mao 毛氏紅燒肉 毛氏红烧肉 Máo shì hóngshāo ròu
Ayam mala 麻辣子雞 麻辣子鸡 málà zǐjī
Perisa salai kukus bersama 臘味合蒸 腊味合蒸 làwèi hézhēng
Tulang rusuk babi dikukus dalam buluh
Kepala ikan kukus dalam sos cili 剁椒蒸魚頭 剁椒蒸鱼头 duòjiāo zhēng yútóu
Darah itik goreng kilas 炒血鴨 炒血鸭 chǎoxuéyā
Daging goreng dengan douchi dan cili 豆豉辣椒炒肉 豆豉辣椒炒肉 dòuchǐ làjiāo chǎoròu
Udang lenyek dalam lenggai teratai
Bebola daging bak mutiara 珍珠肉丸 珍珠肉丸 zhēnzhū ròuwán
Kek labu 南瓜餅 南瓜饼 nánguā bǐng
Daging babi carik dengan sayur-sayuran 農家小炒肉 农家小炒肉 nóngjiā xiǎo chǎoròu

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Templat:Hunan cuisine Templat:Hunan topics