Nara Shikamaru

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke pandu arah Pergi ke carian

Nara Shikamaru merupakan salah seorang dari watak siri animasi, manga dan permainan terkenal Naruto.

Shikamaru Nara (奈良 シ カ マ ル, Nara Shikamaru) adalah shinobi dari klan Nara Konohagakure. Walaupun malas secara semula jadi, Shikamaru memiliki akal yang langka yang secara konsisten memungkinkannya untuk menang dalam pertempuran. Tanggungjawab yang ditanggung oleh kejayaan-kejayaan ini menyebabkannya sering kesal, tetapi dia dengan senang hati menerimanya sehingga dia dapat memberi layanan kepada rakan-rakannya dari Team Asuma, dan untuk membuktikan dirinya kepada generasi masa lalu dan masa depan.

Butiran peribadi
Nama Nara Shikamaru
Tarikh Lahir 22 September
Jantina Lelaki
Umur Bahagian l : 12-13

Bahagian Il : 15-17

Tinggi Bahagian l : 150.8 CM

Bahagian ll : 170 CM

Berat Bahagian l : 42 KG

Bahagian ll : 53.2 KG

Jenis Darah AB
Pekerjaan Pembantu Hokage

Perancang kesatuan shinobi

Proksi Komander Perang Divisi 4

Ketua Klan Nara

Tempat Tinggal Konohakagure
Team Team 10 (With Asuma,Choji,Ino)
Klan Klan Nara
Rank Bahagian l : Chunin

Bahagian ll : Jonin

Keluarga Nara Shikaku (Ayah)

Nara Yoshino (Ibu)

Nara Shikadai (Anak)

Temari (Isteri)

Elemen Elemen Tanah (Utama)

Elemen Api

Elemen Yin

Kekkei Genkai -
Kekkei Toure -

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Pada mulanya, Shikamaru merupakan ninja tahap rendah yang malas,selekeh dan bijak. Shikamaru adalah satu-satunya Genin yang dinaikkan pangkat kepada Chunin selepas tamatnya Ujian Chunin. Dia berasal dari keluarga yang boleh memanipulasikan bayang. Teknik utamanya ialah 'Kagemane no Jutsu, 影真似の術' (Teknik Peniruan Bayang). Shikamaru ialah seorang strategis yang bijak dan sering bermain Go dan Shōgi dengan gurunya, Sarutobi Asuma tetapi Asuma tidak pernah menang. Asuma berasa pelik kerana markah ujian Shikamaru adalah amat rendah tetapi Shikamaru adalah amat pandai dalam permainan Go dan Shōgi. Justeru, Asuma menguji kepintaran Shikamaru dengan satu ujian IQ tetapi dikatakan kepada Shikamaru sebagai permainan semata-mata. Keputusannya menunjukan Shikamaru merupakan seorang genuis dengan IQ melebihi 200. Oleh sebab Shikamaru malas menjawab soalan dan selalu tidur dalam ujian, dia mendapat markah yang menghampakan.

Shikamaru mungkin ialah ninja yang paling malas antara Konoha 11. Dalam suatu insiden pertempuran besar antara Konoha dengan Sunagakure dan Otogakure, Shikamaru berjaya membengkalai genjutsu yang dikenakan oleh pihak musuh tetapi berpura-pura dipengaruhi oleh teknik tersebut supaya boleh terus tidur kerana adalah terlalu menyusahkan untuk bangun dan berlawan. Dalam Ujian Chunin peringkat akhir, Shikamaru terpaksa berhadapan dengan Temari. Pernah terlintas di fikirannya untuk mengaku kalah tetapi tidak berpeluang untuk berbuat demikian apabila ditolak masuk ke arena oleh Naruto. Malah, Shikamaru pernah menggelar dirinya sebagai 'ninja nombor satu yang pandai mengelak tanggungjawab' atau 'penakut nombor satu'.

Tetapi, apabila diamanahkan dengan sesuatu tugas, Shikamaru sangat komitmen terhadap kebajikan dan keselamatan rakan sepasukannya. Walaupun dia sendiri mengakui dirinya kekurangan keberanian, Shikamaru sanggup mengorbankan dirinya dan menghadapi situasi yang mendatangkan maut demi menyelamatkan sahabatnya.

Shikamaru mendapati semua wanita dalam dunia ini suka mengarahkan orang dan menyusahkan. Mungkin pendapat sebegini adalah akibat sikap ibunya yang suka mengongkong keluarganya. Yang peliknya, ayahnya turut berpendapat sedemikian, tetapi dialah lelaki yang mengahwini ibu Shikamaru dahulu. Shikamaru berpendapat bahawa ibunya, Temari (ninja perempuan dari Sunagakure) dan Ino (rakan sepasukan) adalah wanita yang paling menyusahkan. Walau demikian, Shikamaru pernah menyuarakan hajat untuk berumah tangga. Beberapa minit sebelum dia disangka akan dibunuh oleh ninja yang menyerang Konoha, dia berfikir, "Kahwinlah seseorang yang tidak terlalu cantik atau terlalu hodoh. Dapatkan dua orang anak, perempuan dulu, kemudian anak lelaki. Bersara selepas anak perempuan berkahwin dan anak lelaki menjadi ninja yang berjaya. Kemudian, menghabiskan hayat seterusnya dengan bermain Shogi atau Go. Suatu tempoh persaraan yang tenang tanpa masalah. Kemudian mati. Sebelum isteriku."


Personaliti[sunting | sunting sumber]

Shikamaru secara semula jadi adalah orang yang malas dan kecenderungannya adalah melakukan kerja sekecil mungkin. Sebagai pelajar Akademi dan bahkan semasa karier awalnya sebagai genin, Shikamaru dapat melepaskannya, menghabiskan hari-harinya dengan tidur, melihat awan, atau bermain permainan shōgi dan Go. Matlamatnya adalah untuk hidup tanpa henti, bebas dari apa-apa yang baik atau buruk, dan kemudian mati sama hebatnya dengan hidupnya. Ketika dia berhadapan dengan potensi konflik atau komitmen, dia menanggapi terlebih dahulu dengan mengatakan, "betapa menyusahkannya," dan kemudian dengan berusaha mencari jalan keluar daripadanya, baik dengan berpura-pura tidak berminat atau bahkan secara terang-terangan mengatakan bahawa dia tidak mahu melakukan apa sahaja.


Walaupun Shikamaru menggambarkan dirinya sebagai "pengecut nomor satu", dia memiliki kompas moral dan dedikasi yang kuat kepada rakan-rakannya. Karakteristik inilah yang membuat persahabatan Chōji Akimichi, kerana Shikamaru adalah salah satu orang pertama yang melihat berat badannya dan mendapat nilai dari siapa dia secara semula jadi. Sifat-sifat inilah yang memaksa Shikamaru untuk menjauhkan diri dari kegiatan malasnya, kerana dia merasa sukarela untuk melakukan pekerjaan atau mengorbankan dirinya jika itu akan memberi manfaat kepada sekutunya. Tidak mementingkan diri seperti itu, yang pernah ditunjukkan semasa Konoha Crush, memperburuk keadaan "menyusahkan": dia diberi tanggungjawab untuk memimpin rakan-rakannya ke dalam pertempuran, dengan alasan apa dia melakukan segala yang dia mampu untuk menjaga keselamatan mereka, dengan alasan dia diberikan bahkan lebih banyak tanggungjawab berbanding rakan-rakannya dan sebagainya. Dia masih berpegang pada asal-usul malasnya sebanyak yang dia dapat; walaupun dia tidak dapat menghabiskan sepanjang harinya dalam keadaan menganggur, dia sekurang-kurangnya mengelakkan diri dari mempunyai tujuan jangka panjang atau mengaku senang dengan tugas yang ditugaskan.


Shikamaru mengalami kematangan yang cepat setelah kematian gurunya, Asuma Sarutobi, yang kehilangannya memaksa Shikamaru untuk menyedari bahawa dunia tidak aman sehingga dia tidak dapat dilindungi darinya selama-lamanya. Setelah membalas dendam terhadap kematian Asuma, Shikamaru memaksakan diri untuk melakukan semua yang dia mampu untuk menjadikan segalanya lebih baik untuk generasi Konoha masa depan, terutama anak perempuan Asuma yang baru lahir, Mirai; begitulah kehendak api. Dia mungkin masih menolak prospek pekerjaan yang harus dia lakukan, tetapi dia tidak lagi melarikan diri dari pekerjaan itu, bahkan berusaha untuk memilih pilihan yang sukar jika itu akan menjamin kelangsungan hidup teman-teman dan kampungnya. Dalam Shikamaru Hiden, dia menggambarkan tujuan barunya dalam hidup sebagai, daripada hidup sendiri dan memerhatikan awan sepanjang masa, untuk menjadikan dunia di mana anak-anak atau cucunya dapat hidup seperti itu jika mereka memilih.


Salah satu perkara yang "menyusahkan" yang berlaku sepanjang hidup Shikamaru adalah subjek wanita berkat pengalamannya dengan wanita yang dia kenal: ibunya, Yoshino, rakan sepasukannya, Ino Yamanaka, dan temannya yang kerap, Temari. Dia menggambarkan setiap mereka sebagai agresif, menuntut, dan kadang-kadang bahkan menakutkan. Shikamaru berusaha memperlakukan wanita dengan lembut, bersikap tidak konfrontasi atau paling tidak sopan terhadap mereka dan tidak pernah meminta apa-apa daripada mereka yang dia yakin boleh melakukan sendiri. Semasa Bahagian I, dia secara amnya percaya bahawa dia boleh melakukan apa sahaja, dan dengan demikian dia akan merasa malu sekiranya dan ketika seorang wanita perlu membantunya dengan cara apa pun; kekecewaannya serupa apabila dia berulang kali mendapati dirinya berhadapan dengan lawan wanita. Kerana ayahnya, Shikaku, mempunyai pandangan dan pengalaman yang serupa dengan wanita, Shikamaru meminta pertolongan kepadanya untuk memahami mereka. Shikaku menjelaskan bahawa lelaki memusnahkan diri mereka tanpa pengaruh wanita dan bahawa wanita, walaupun bagaimana mereka boleh bertindak, baik kepada lelaki yang mereka cintai. Seperti kebanyakan perkara, Shikamaru menolak hubungan dengan wanita sebanyak yang dia dapat; dunia impian Tsukuyomi yang tak terhingga melihatnya berjaya mengelakkan perkahwinan sepenuhnya. Namun, setelah menyedari di Shikamaru Hiden bahawa Temari adalah salah satu perkara terpenting di dunia baginya, dia akhirnya menikahinya dan bahkan mempunyai seorang anak lelaki, Shikadai. Ironinya, hubungannya dengan Temari sangat mirip dengan orang tuanya, di mana dia pernah mengejek Shikaku kerana "dicambuk", yang menjadi dirinya sendiri.

Lebih masa, setelah menyedari sumbangan besar Naruto ke kampung walaupun mengalami kesukaran, Shikamaru datang untuk bersimpati kepadanya, memutuskan untuk berada di sana untuk menyokongnya seperti Hokage Kedua untuk kakaknya. Matlamatnya yang baru ditemukan adalah untuk membantu Naruto dalam tujuannya menjadi Hokage dan bertindak sebagai penasihat peribadinya. Pada akhirnya, sebagai orang dewasa, Shikamaru berjaya dalam tujuan ini, sering menangani banyak tugas untuk meringankan beban kerja untuk Naruto sebagai Hokage. Pada masa yang sama, dia masih menyimpan banyak sifat aslinya dari masa muda. Dia tidak begitu tegas dengan anaknya, melihat tindakannya dan / atau hukuman di sekolah sebagai kelengkungan belajar baginya, mempercayai bahawa Shikadai akan menemui jalannya. Pada masa dewasa, dia juga mengambil minat Asuma untuk merokok.


Penampilan[sunting | sunting sumber]

Shikamaru memiliki mata coklat yang sempit dan ekspresi khas yang menunjukkan bahawa dia bosan atau jengkel. Dia mempunyai rambut hitam panjang bahu yang diikat dalam ekor kuda runcing. Semasa Bahagian I, dia memakai jaket kelabu berlengan pendek dengan lengan bermata hijau dan simbol klan Nara yang belum sempurna di bahagian belakangnya, di bawahnya adalah baju T-shirt perisai berlapis hijau. Dia juga memakai seluar coklat, sepasang anting-anting gelang perak tradisional klannya, dan memakai pelindung dahi biru di lengan kirinya. Apabila dia menjadi chunin, dia menambahkan jaket serpihan di atas pakaian biasa ini. Di Bahagian II, dia memperdagangkan sebahagian besar almari pakaian peribadinya untuk pakaian Konoha-nin standard, satu-satunya penyesuaian adalah perisai mesh berlapis hijau di pergelangan tangan dan pergelangan kakinya dan piring pelindung dahinya yang dijahit ke lengan kirinya. Dia juga menggantikan anting-anting gelang untuk kancing, hadiah dari Asuma Sarutobi.

Dalam The Last: Naruto the Movie, pakaian Shikamaru tetap sama seperti di Bahagian II, dengan jaket flak diperbaharui dengan reka bentuk baru Konoha. Dia juga memakai sandal lebih tinggi yang mencapai lebih banyak melewati betisnya. Pada masa dewasa, Shikamaru akhirnya meninggalkan pakaian infanteri biasa, sebaliknya memakai mantel dan seluar yang sangat mirip dengan yang dipakai ayahnya, Shikaku. Dia juga tumbuh janggut pendek.


Kebolehan[sunting | sunting sumber]

Kerana grednya yang lemah di Akademi, Shikamaru dianggap sebagai ninja yang luar biasa, tetapi potensinya ditunjukkan ketika dia adalah satu-satunya anggota kelas lulus untuk menjadi chunin semasa Bahagian I. Walaupun menjadi chunin yang baru dibuat, dia dapat bertahan dengan lawan tahap jōnin seperti Tayuya dari Sound Four. Di Bahagian II, dia dapat mengalahkan Hidan dari Akatsuki setelah memimpin yang terakhir ke perangkap. Kemahirannya menyebabkan dia ditawarkan jawatan sebagai salah satu daripada Dua Belas Ninja Penjaga dalam anime, dilantik sebagai timbalan komander Bahagian Keempat dan ketua strategi seluruh Angkatan Bersekutu Shinobi, sebagai juga orang kanan Hokage Ketujuh tahun kemudian. Dia telah diberitahu bahawa dia memiliki kualitas yang sesuai dengan Hokage oleh Asuma Sarutobi, Temari, dan Boruto Uzumaki, tetapi telah menyatakan bahawa dia tidak ingin menangani tanggungjawab menjadi Hokage.


Ninjutsu[sunting | sunting sumber]

Transformasi alam Shikamaru termasuk Yin Release, yang biasa dia gunakan untuk melakukan teknik hidennya, serta Fire and Earth Release. Dalam anime, dia telah terbukti dapat menggunakan fūinjutsu, seperti yang terlihat ketika dia mencoba menyegel teknik kilat Kakuzu ke dalam gulungan, dan ketika dia menutup air dari tatal untuk digunakan sebagai media untuk menggegarkan Kakuzu. Dia juga dapat menggunakan Flying Swallow, dan dapat membuat klon dirinya, baik dengan mengalirkan chakra ke bayangannya dan membentuknya, atau dengan menggunakan Teknik Shadow Clone.


Teknik Klan Nara[sunting | sunting sumber]

Sebagai anggota klan Nara, Shikamaru dapat memanipulasi bayangannya sendiri. Langkah tandatangannya adalah Teknik Imitasi Bayangan, yang di anime dia pelajari bahkan sebelum memasuki Akademi. Dengan menghubungkan bayangannya ke sasaran, Shikamaru dapat menggunakan Teknik Imitasi Bayangan untuk menahan pergerakan mereka dan memaksa mereka untuk meniru sendiri. Ketika digunakan melawan lawan, mereka mungkin dapat menahan penguasaannya, mengharuskan Shikamaru melakukan usaha tambahan untuk menjaga mereka tetap terikat; apabila digunakan untuk alasan apa pun pada sekutu atau orang lain yang tidak mampu, tidak ada penentangan yang berlaku dan prosesnya lebih mudah. Sepanjang Bahagian I dan II, Shikamaru mesti melakukan meterai tangan yang sesuai untuk menggunakan bayangannya, tetapi pada tahun-tahun kemudian, dia dapat memanipulasinya tanpa mereka. Pada masa dewasa, kepantasannya dengan teknik itu memungkinkan dia menangkap Five Kage dan pengawal mereka sebelum mereka dapat bertindak balas, dengan hanya Hokage yang memiliki kemampuan untuk membebaskan dirinya. Dengan demikian, dia memiliki kesempatan untuk membunuh mereka jika dia memilih untuk melakukannya.

Setelah dia menjadi seorang chunin, Shikamaru diajarkan Teknik Mengikat Bayangan-Leher, yang memungkinkan dia menggunakan bayangannya untuk mencekik mereka yang telah terikat dengan Imitasi Bayangan. Seperti Shadow Imitation itu sendiri, Shadow – Neck Binding hanya dapat digunakan pada permukaan rata, dengan alasan lawan dapat menahannya jika mereka cukup kuat. Di Bahagian II, Shikamaru dapat menggunakan bayangannya secara bebas dari permukaan, menggunakan bayang-bayangnya untuk menembusi sasaran dan mengambil barang raksasa. Dia bahkan dapat menyalurkan chakra ke dalam bilah chakra mendiang mentornya untuk menembusi bayangan sasaran dan mengikat mereka dari kejauhan. Menjelang dewasa, kehebatan Shikamaru dengan teknik klannya memungkinkannya untuk melakukannya tanpa meterai tangan.


Kebijaksanaan[sunting | sunting sumber]

Setelah Shikamaru ditugaskan ke Pasukan 10, Asuma menyedari bahawa Shikamaru jauh lebih tajam daripada skor yang ditunjukkan oleh Akademinya. Dengan menyamarkan sejumlah ujian kecerdasan sebagai permainan dan teka-teki - satu-satunya cara Asuma dapat menarik minat Shikamaru - Asuma mendapati bahawa Shikamaru memiliki IQ lebih dari 200; grednya yang lemah adalah kerana dia terlalu malas untuk mengikuti peperiksaan bertulis. [10] Oleh kerana kepandaiannya, Shikamaru menerima tanggungjawab sebanyak yang dia lakukan dan mengapa Hokage Kelima secara rutin mendorong Shikamaru untuk menggunakan akal budinya untuk kepentingan sekutu dan kampungnya. Sememangnya, kepercayaan Hokage kepadanya adalah benar, kerana Shikamaru tetap mengetahui batasannya sendiri dan orang lain, sehingga dia dapat mengelakkan kejutan dan risiko yang tidak perlu. Pada masa Boruto: Naruto the Movie, dia dianggap sebagai orang paling pintar di Konoha.


Sama ada dia hendak berperang, mengeluarkan perintah kepada mereka yang sedang bertempur, atau secara pribadi terlibat dalam pertempuran sendiri, pendekatan umum Shikamaru adalah sama: dia tetap mengetahui semua tindakan yang dibuat oleh sekutu dan lawan, bahkan hal-hal yang kelihatannya tidak penting pada masa itu atau bahawa dia belum faham; dia terus mengetahui di mana semuanya berada dalam hubungannya dengan yang lain, bahkan ciri-ciri yang kurang menggunakan praktikal; dia mempelajari tingkah laku semua pejuang, secara beransur-ansur belajar bagaimana mereka bertindak balas dalam situasi tertentu. Dengan itu memusatkan perhatian pada sejumlah besar maklumat ini - yang biasanya dia lakukan dengan menutup matanya dan menekup jari - Shikamaru dapat dengan cepat memikirkan sepuluh langkah di depan lawannya dan merancang lebih dari seratus strategi, dari mana dia langsung memilih yang paling banyak berkesan. [36] Strategi seperti itu sering sangat terperinci dan menggunakan pelbagai lapisan salah arah, di mana dia mengambil kemenangan kecil hanya untuk menghilangkan faktor-faktor lain, berpura-pura kekalahan untuk meletakkan semula lawan, dan membuat jurutera keadaan yang akan menyebabkan lawan mengalahkan diri mereka sendiri. Tobi kesal kerana kemampuan Shikamaru untuk melihat melalui penipuan dan mengumpulkan maklumat yang nampaknya tidak berkaitan "disia-siakan" dalam perkhidmatan kepada Pasukan Sekutu Shinobi.

Sumber-sumber[sunting | sunting sumber]

  • Buku Data Rasmi Pertama (秘伝・臨の書キャラクターオフィシャルデータBOOK, Buku Watak Rasmi)
  • Buku Data Rasmi Kedua (秘伝・闘の書キャラクターオフィシャルデータBOOK, Hiden: Tō no Sho Character Buku Watak Rasmi)
  • Buku Data Mini Hero Jump ke-2 (秘伝・翔の書オフィシャルキャラクターデータBOOK mini, Hiden: Shō no Sho Buku data mini rasmi)
  • Buku panduan anime dan manga Naruto (秘伝・翔の書オフィシャルキャラクターデータBOOK mini, Hiden: Shō no Sho Buku data mini rasmi)
  • Diambil secara terus daripada babak manga dan episod anime Naruto.