Operasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Somalia II

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Operasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Somalia II
Sebahagian daripada Perang Saudara Somalia

Kenderaan Radpanzer Condor milik pasukan pengaman Malaysia
TarikhMac 1993 – 28 Mac 1995
(2 tahun)
Lokasi
Pihak yang terlibat

 Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu

Kongres Somalia Bersatu
Komandan dan pemimpin
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Boutros Boutros Ghali
Turki Cevik Bir
Malaysia Aboo Samah bin Aboo Bakar
Amerika Syarikat Thomas M. Montgomery
Amerika SyarikatJonathan Howe
Amerika SyarikatWilliam F. Garrison
Somalia Mohamed Farrah Aidid
Kekuatan
30,000 kakitangan, termasuk 22,000 askar dan 8,000 kakitangan awam dan logistik Tidak diketahui
Kerugian dan korban
India 12 terbunuh[7]
Pakistan 24 terbunuh
Amerika Syarikat 22 terbunuh
Itali 5 terbunuh
Malaysia 1 terbunuh
1,000+ terbunuh, 3,000+ cedera, 22 ditangkap

Operasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Somalia II (UNOSOM II) adalah fasa kedua campur tangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Somalia, dari Mac 1993 hingga Mac 1995, setelah negara itu terlibat dalam perang saudara pada 1991.

UNOSOM II diteruskan dari Unified Task Force (UNITAF) yang dikendalikan oleh Amerika Syarikat (diluluskan oleh PBB). Telah aktif untuk tempoh peralihan ketika misi Operasi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Somalia I (UNOSOM I) terbukti tidak berkesan. Ketiga-tiga campur tan ini bertujuan untuk mewujudkan persekitaran yang cukup aman agar operasi kemanusiaan dapat dilakukan, kerana secara efektif Somalia tidak ada pemerintah pusat dan negara tersebut semakin mengalami keganasan puak dan mengalami krisis kebuluran, sebahagiannya disebabkan oleh perang dan gangguan sosial.

Campur tangan UNOSOM II dikaitkan dengan Pertempuran Mogadishu dan peristiwa berkaitan di mana 18 askar Amerika Syarikat, 1 Malaysia dan Pakistan terkorban. Peristiwa-peristiwa ini kemudian dijadikan asas untuk buku Mark Bowden Black Hawk Down: A Story of Modern War pada 1999.

Operasi ini juga mencatat sejarah sebagai operasi PBB pertama dimana seorang rakyat Malaysia dilantik sebagai komander utama misi keamanan multinasional PBB. Leftenan Jeneral Aboo Samah bin Aboo Bakar dilantik sebagai komander baru UNOSOM II menggantikan komander Turki, Cervik Bir, pada 7 Januari 1994 dan mula bertugas pada 21 Januari 1994.[8]

Pada 7 Oktober 1994 dalam sebuah perutusan khas televisyen untuk seluruh negara, Presiden Bill Clinton "secara efektif mengakhiri dasar proaktif AS di Somalia" dan "meminta penarikan semua pasukan AS selewat-lewatnya pada 31 Mac 1994." dalam Resolusi 954, yang disahkan pada 4 November, memperpanjang mandat UNOSOM untuk tempoh terakhir hingga 31 Mac 1995. Pada 4 November 1994, setelah usaha "perdamaian" oleh 1.900 askar UNOSOM II gagal, Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC) sebulat suara memilih untuk menarik semua elemen tentera dalam Resolusi 954. Pada 16 November, UNSC mengesahkan Resolusi 897, dengan memberi penekanan baru mengenai perdamaian dan pembinaan semula dan kembali kepada peranan yang kurang reaktif. Amanat UNOSOM II berakhir pada Mac 1995 ketika kapal A.S. di pantai Somalia membantu dalam keberangkatan pulang pasukan UNOSOM yang masih ada. Pada awal 1994 Majlis Keselamatan menetapkan tarikh akhir untuk misi Mac 1995.[9] Pengunduran tentera PBB dari Somalia selesai pada 28 Mac 1995.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Berikutan kegagalan misi pemantauan yang dibuat sebagai UNOSOM oleh PBB, Amerika Syarikat menawarkan untuk memimpin pasukan intervensi yang besar, yang terdiri terutama dari personel Amerika. Ini diterima oleh PBB dan dimungkinkan melalui Resolusi 794 Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, yang membenarkan penggunaan "semua cara yang diperlukan untuk mewujudkan secepat mungkin persekitaran yang selamat untuk operasi bantuan kemanusiaan di Somalia".[10] Majlis Keselamatan mendesak Setiausaha Agung dan negara-negara anggota untuk membuat pengaturan untuk "perintah dan kawalan bersatu" pasukan tentera yang akan terlibat.[11]

Pada petang 4 Disember 1992, Presiden A.S. George H. W. Bush memberi ucapan kepada negara itu, memberitahu mereka bahawa tentera A.S. akan dihantar ke Somalia. Sumbangan A.S. akan dikenali sebagai Operasi Restore Hope, yang bergabung dengan pasukan multinasional dan dikenali sebagai United Task Force (UNITAF).[12] Operasi UNOSOM I ditangguhkan. UNITAF diberi kuasa di bawah Bab VII Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Amerika Syarikat bermaksud kawalan UNITAF dan A.S. sebagai tindakan peralihan. Misi terdiri daripada empat fasa. Fasa pertama adalah penyebaran pasukan awal untuk menyediakan lokasi pelabuhan dan lapangan terbang yang aman di Mogadishu, dari mana seluruh operasi akan dikendalikan. Yang kedua adalah perluasan zon keamanan ke wilayah sekitar Somalia selatan. Kerana persekitaran yang lebih lunak daripada yang diharapkan dan dorongan dari NGO (Badan Bukan Kerajaan), pasukan UNITAF mencapai tahap dua beberapa minggu lebih awal dari jadual. Ketiga, pasukan akan memperluas zon keamanan ke Kismayo dan Bardera dan mengekalkan jalan darat yang selamat untuk operasi kemanusiaan di seluruh zon keselamatan. Fasa keempat dan terakhir terdiri daripada AS menyerahkan operasi kepada PBB dan menarik sebahagian besar pasukan UNITAF.[12]

Pada 3 Mac 1993, Setiausaha Agung mengemukakan cadangannya kepada Majlis Keselamatan untuk melaksanakan peralihan dari UNITAF ke UNOSOM II. Dia menyatakan bahawa di sebalik ukuran misi UNITAF, persekitaran yang aman belum terbentuk. Masih belum ada kekuatan pemerintah yang efektif atau pasukan keamanan/polis setempat.[13] Setiausaha Agung menyimpulkan bahawa, sekiranya Majlis Keselamatan menentukan bahawa sudah waktunya untuk peralihan dari UNITAF ke UNOSOM II, yang terakhir harus dikurniakan kuasa penguatkuasaan di bawah Bab VII Piagam PBB untuk mewujudkan persekitaran yang aman di seluruh Somalia.[13] Oleh itu, UNOSOM II akan berusaha menyelesaikan tugas yang dimulakan oleh UNITAF. Amanat baru ini juga akan memberi kekuatan kepada UNOSOM II untuk membantu membangun kembali kehidupan ekonomi, politik dan sosial mereka, sehingga dapat menciptakan Negara Somalia.

Misi baru yang dikendalikan PBB, yang akan disebut sebagai UNOSOM II, ditubuhkan oleh Majlis Keselamatan dalam Resolusi 814 (1993) pada 26 Mac 1993. Ia tidak secara rasmi mengambil alih operasi di Somalia sehingga UNITAF dibubarkan pada 4 Mei 1993.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Peacekeeping Contributor Profile: Australia" [Profil Penyumbang Pasukan Pengaman: Australia] (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 14 Disember 2017.
  2. ^ "Peacekeeping Contributor Profile: Austria" [Profil Penyumbang Pasukan Pengaman: Austria] (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 14 Disember 2017.
  3. ^ "Peacekeeping Contributor Profile: Bangladesh" [Profil Penyumbang Pasukan Pengaman: Bangladesh] (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 14 Disember 2017.
  4. ^ "Peacekeeping Contributor Profile: Belgium" [Profil Penyumbang Pasukan Pengaman: Belgium] (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 14 Disember 2017.
  5. ^ "Peacekeeping Contributor Profile: Germany" [Profil Penyumbang Pasukan Pengaman: Jerman] (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 13 Disember 2017.
  6. ^ "Peacekeeping Contributor Profile: France" [Profil Penyumbang Pasukan Pengaman: Perancis] (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 14 Disember 2017.
  7. ^ "India - Somalia Relations" (PDF). Ministry of External Affairs (dalam bahasa Inggeris). Februari 2016. Dicapai pada 3 April 2017.
  8. ^ "Malaysian General to Take Over as U.N. Commander in Somalia" [Jeneral Malaysia akan Mengambil alih sebagai Komander PBB di Somalia]. Associated Press. Kuala Lumpur. 7 Januari 1994. Dicapai pada 3 Ogos 2020.
  9. ^ THE UNITED STATES AND POST-COLD WAR INTERVENTIONS 1998 by Lester H. Brune p.33
  10. ^ Thomas G. Weiss and Don Hubert, The Responsibility to Protect: Research, Bibliography, Background: Supplementary Volume to the Report of the International Commission on Intervention and State Sovereignty, Vol. 2. (Canada: International Development Research Centre, 2001).
  11. ^ United Nations, Security Council resolution 794 (1992), 24/4/92, para. 3.
  12. ^ a b ARMED HUMANITARIANS by Robert C. DiPrizio p.46
  13. ^ a b UNITED NATIONS OPERATION IN SOMALIA I, UN Dept of Peacekeeping.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Allard, Colonel Kenneth, Somalia Operations: Lessons Learned, National Defense University Press (1995). (dalam bahasa Inggeris)
  • Trish Stratford (1996). Blood Money: The Incredible True Story of David Morris and the Tragedy of Somalia (dalam bahasa Inggeris). Auckland: Penguin. Wartawan menceritakan kisah David Morris, pendorong di belakang Morris Catering, yang menyediakan makanan untuk UNOSOM II ketika menubuhkan kilang memancing dan mempunyai kaitan rapat dengan kedua panglima perang utama, Farrah Aideed dan Mohammed Ali Mahdi.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]