Pasaraya Jaya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pasaraya Jaya
Maklumat umum
StatusDibina semula sebagai Pusat Beli-belah Jaya
JenisPusat beli-belah dan pasar raya
LokasiSeksyen 14,
Petaling Jaya, Selangor, Malaysia
Pembinaan bermula1969 (asal)
2009 (baru)
Disiapkan pada
1974 (asal)
2014 (baru)

Pasaraya Jaya adalah mercu tanda yang terkenal di Seksyen 14, Petaling Jaya, Selangor, Malaysia. Dibina pada tahun 1974,[1] ia merupakan salah satu pasaraya pertama di Petaling Jaya, dan pada mulanya bertahan sehingga dekonstruksi dan runtuh tidak sengaja pada tahun 2009. Sebuah pasar raya baru dibina di atas tapak yang sama, dinamakan semula kepada Pusat Beli-belah Jaya.

Bangunan asal mempunyai empat tingkat unit runcit, lima tingkat pejabat dan empat tingkat taman kereta. Bangunan itu diperuntukkan bagi pembangunan semula, di mana ia akan dirobohkan dan dibina semula dengan tambahan ruang memuat, jalan masuk dan keselamatan pada akhir tahun 2000-an. Pusat Beli-belah Jaya telah dibangunkan semula di kawasan itu dan kini sedang beroperasi.

Insiden[sunting | sunting sumber]

Kontroversi tempat letak kereta[sunting | sunting sumber]

Pasaraya Jaya terlibat dalam kontroversi pada awal 1990-an apabila ia membina lanjutan letak kereta 10 tingkat - empat tingkat lebih tinggi daripada rancangan bangunan yang diluluskan oleh Majlis Perbandaran Petaling Jaya (MPPJ).

Runtuh[sunting | sunting sumber]

Pada 28 Mei 2009, Pasaraya Jaya runtuh semasa sedang dirobohkan untuk pembangunan semula, membunuh tujuh pekerja Indonesia[2] dan mencederakan sejumlah orang yang tidak ditentukan di daerah komersial yang sibuk.

Sebuah jawatankuasa penyiasatan mendapati bahawa kematian disebabkan oleh kesilapan dalam proses perobohan, dan membuat cadangan untuk memperbaiki peraturan-peraturan Malaysia mengenai projek perobohan.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Residents looking forward to visiting their former haunt again". The Star.
  2. ^ a b "Jaya Supermart Collapse: 'Something not done right'". The Star.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]