Republik Kedua Korea Selatan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Republik Korea
대한민국
大韓民國
1960–1961
Bendera Republik Kedua Korea Selatan
Jata Republik Kedua Korea Selatan
Bendera Jata
Lagu kebangsaan애국가
Aegukga
"Lagu Patriotik"
Mohor negara
"국새 (國璽)"

Ibu negaraSeoul
Bahasa yang umum digunakanBahasa Korea
KerajaanRepublik berparlimen satuan
Presiden 
• 1960–1961
Yun Bo-seon
Perdana Menteri 
• 1960
Heo Jeong
• 1960–1961
Chang Myon
Badan perundanganPerhimpunan Kebangsaan
Dewan Ahli Majlis
Dewan Perwakilan
Sejarah 
19 April 1960
16 Mei 1961
Mata wangHwan
Didahului oleh
Diganti oleh
Republik Pertama Korea Selatan
Majlis Tertinggi Pembinaan Semula Negara
Sekarang sebahagian dariKorea Selatan

Republik Kedua Korea Selatan atau Republik Korea yang kedua ialah kerajaan Korea Selatan dari April 1960 hingga Mei 1961.

Republik Kedua diasaskan semasa Revolusi April yang memprotes secara besar-besaran terhadap Presiden Syngman Rhee, menggantikan republik Pertama dan menubuhkan kerajaan parlimen di bawah Presiden Yun Bo-seon dan Perdana Menteri Chang Myon. Republik Kedua menamatkan autoritarianisme dan penindasan Rhee, membentuk demokrasi liberal, dan merumuskan Rancangan Lima Tahun pertama untuk membangunkan ekonomi yang dahulunya terabai. Kegagalan Republik Kedua untuk memperbaiki isu politik dan ekonomi Korea Selatan menyebabkan ketidakstabilan, dan selepas tiga belas bulan, ia telah digulingkan oleh Tentera Korea Selatan dalam rampasan kuasa 16 Mei yang diketuai oleh Park Chung-hee. Republik kedua telah digantikan oleh kerajaan tentera sementara di bawah Majlis Tertinggi untuk Pembinaan Semula Negara, yang membawa kepada Republik Korea ketiga.

Republik kedua yang berumur pendek adalah satu-satunya kerajaan di bawah sistem parlimen dalam sejarah Korea.

Penubuhan[sunting | sunting sumber]

Pengisytiharan Republik Kedua Korea. Dari kanan: Chang Myon (Perdana Menteri), Yun Bo-seon (Presiden), Paek Nak-chun (Presiden Dewan Ahli Majlis) dan Kwak Sang-hoon (Presiden Dewan Timbalan)

Republik Pertama Korea telah wujud sejak 1948 di bawah Presiden Syngman Rhee, yang secara meluas dianggap sebagai pemimpin yang korup menyalahgunakan kuasa presidennya untuk mengekalkan pemerintahan dan kronismenya. Walaupun Republik Pertama secara rasminya adalah sebuah demokrasi perwakilan, Rhee mengamalkan kedudukan yang sangat anti-komunis dan menggunakan ancaman komunisme untuk menggubal dasar (seperti Akta Keselamatan Negara) penindasan teruk terhadap semua pembangkang politik, dengan berkesan mengambil alih kuasa diktator.

Toleransi terhadap Rhee dan kerajaan yang didominasi Parti Liberalnya merosot pada pertengahan hingga akhir 1950-an, kerana masyarakat Korea Selatan semakin tidak berpuas hati dengan penindasan dan pembangunan ekonomi dan sosial yang terhad. Pada April 1960, Rhee telah digulingkan oleh protes meluas yang dikenali sebagai "Revolusi April" sebagai tindak balas kepada penemuan seorang pelajar sekolah menengah yang dibunuh oleh polis semasa demonstrasi menentang Rhee dan penipuan pilihan raya pada bulan Mac.

Selepas kejatuhan Rhee, kuasa dipegang sebentar oleh kerajaan sementara yang diketuai oleh Heo Jeong sebagai Perdana Menteri sehingga pilihan raya parlimen baru diadakan pada 29 Julai 1960. 

Republik Kedua beroperasi di bawah sistem parlimen, dengan Perdana Menteri Korea Selatan sebagai ketua kerajaan dan Presiden Korea Selatan sebagai ketua negara. Disebabkan banyak penyalahgunaan kuasa yang dilakukan oleh Rhee, kuasa Presiden telah dikurangkan dengan banyaknya, sehinggakan beliau secara efektifnya adalah sebagai boneka. Beliau dipilih oleh kedua-dua dewan perundangan. Kuasa sebenar terletak pada Perdana Menteri, yang dipilih oleh Perhimpunan Kebangsaan. Republik Kedua adalah contoh pertama dan satu-satunya kerajaan Korea Selatan yang menggunakan sistem parlimen dan bukannya sistem berpresiden atau separa berpresiden.

Parti Demokratik, yang pernah menjadi pembangkang semasa Republik Pertama, mudah mendapat kuasa; Bekas lawan Rhee, Chang Myon menjadi Perdana Menteri. Badan perundangan yang baru adalah dwidewan, dengan Dewan Perwakilan sebagai dewan rakyat dan Dewan Ahli Majlis sebagai dewan atasan.[1] Yun Bo-seon telah dipilih sebagai Presiden kedua Korea Selatan pada 13 Ogos 1960.

Politik[sunting | sunting sumber]

Kebebasan[sunting | sunting sumber]

Republik Kedua memansuhkan sekatan yang teruk terhadap ekspresi politik yang telah berlaku di bawah rejim Rhee, dan akibatnya, kebebasan kembali dan berlakunya peningkatan dalam aktiviti politik. Kebanyakan aktiviti ini adalah daripada kumpulan haluan kiri dan pelajar, yang telah memainkan peranan penting dalam penggulingan Republik Pertama. Keahlian kesatuan sekerja dan aktiviti berkembang pesat pada bulan-bulan akhir tahun 1960. ^ Anggaran mencadangkan kira-kira 2,000 demonstrasi telah diadakan selama lapan bulan Republik Kedua. ^

Di bawah tekanan dari sayap kiri, kerajaan Chang melakukan beberapa siri pembersihan pegawai tentera dan polis yang telah terlibat dalam aktiviti anti-demokrasi atau rasuah semasa Republik Pertama. Undang-undang khas untuk kesan ini telah diluluskan pada 31 Oktober 1960. ^ Kira-kira 40,000 orang telah diletakkan di bawah siasatan; daripada jumlah ini, lebih 2,200 pegawai kerajaan dan 4,000 pegawai polis telah dibersihkan. ^ Di samping itu, kerajaan juga mempertimbangkan untuk mengurangkan saiz Tentera Korea Selatan sebanyak 100,000 orang, walaupun rancangan ini telah ditangguhkan. ^

Ekonomi[sunting | sunting sumber]

Kerajaan Republik Kedua juga berhadapan dengan ketidakstabilan yang semakin meningkat dari segi ekonomi, menyaksikan pengangguran dan harga borong turut meningkat dalam tempoh ini. Won kehilangan separuh daripada nilainya berbanding dolar AS antara musim gugur 1960 dan musim bunga 1961. ^ Kerajaan merangka pelan ekonomi lima tahun berasaskan pertanian dan industri ringan untuk mengurangkan pengangguran, walaupun ia tidak dapat bertindak ke atasnya sebelum digulingkan. ^

Hubungan luar negara[sunting | sunting sumber]

Kerajaan Chang menyambung semula rundingan untuk menormalkan hubungan diplomatik antara Korea dan Jepun, yang tidak berkembang di bawah rejim Rhee yang telah wujud sejak akhir pemerintahan Jepun. Republik Kedua menjalin hubungan diplomatik dengan banyak negara yang baru ditubuhkan, dengan Sohn Won-yil, duta pertama ke Jerman Barat, menghadiri upacara kemerdekaan Cameroon, Togo, Guinea, Mali, Nigeria, dan Maghribi.

Pembubaran[sunting | sunting sumber]

Republik Kedua mengalami pelbagai isu politik, ekonomi, dan sosial yang baru dan diwarisi daripada Republik Pertama. Kegagalan untuk menangani isu dengan betul menyebabkan pertumbuhan ketidakstabilan politik kerana pertempuran berpuak dalam Parti Demokrat, digabungkan dengan peningkatan aktiviti daripada kumpulan pembangkang dan aktivis, membawa kepada kerosakan dalam politik Korea Selatan.

Rampasan kuasa 16 Mei[sunting | sunting sumber]

Ramai tokoh tentera Korea Selatan yang berpangkat tinggi bermusuhan dengan apa yang dipanggil " bangsawan pembebasan" - kelas pemerintah ahli politik konservatif yang terlibat dalam gerakan kemerdekaan Korea dan Kerajaan Tentera Tentera Amerika Syarikat - yang mereka salahkan kerana terbantutnya pembangunan di Selatan. Korea. Tokoh tentera mencatatkan bagaimana Korea Selatan telah dibangunkan secara intensif di bawah sistem penjajah Jepun dan "keajaiban ekonomi" yang berlaku di Jepun, berbeza sekali dengan jawatan presiden Rhee yang menyaksikan sedikit usaha penting untuk membangunkan ekonomi, yang kekal tidak berubah, miskin dan sebahagian besarnya agraris. Kekurangan pembangunan di bawah Rhee mencetuskan reaksi intelektual nasionalistik yang semakin meningkat yang memerlukan penstrukturan semula masyarakat secara radikal dan penyusunan semula politik dan ekonomi yang menyeluruh, menolak model yang diamalkan oleh elit pemerintah.

Park Chung-hee, seorang Mejar Jeneral dalam Tentera Republik Korea yang mempunyai kecenderungan politik yang jelas samar-samar, sangat dipengaruhi oleh reaksi intelektual yang berlaku ini. Park menjadi ketua puak reformis dan tidak berpuas hati dalam tentera yang merancang rampasan kuasa terhadap kerajaan awam Republik Kedua pada 12 Mei 1961. Plot itu dibatalkan selepas khabar mengenainya dibocorkan, bagaimanapun, tentera mencuba satu lagi rampasan kuasa empat hari kemudian pada 16 Mei yang kemudiannya berjaya, lalu membubarkan Republik Kedua. Mereka terus menyiarkan proklamasi yang menggariskan objektif dasar rampasan kuasa, termasuk anti-komunisme, pengukuhan hubungan dengan Amerika Syarikat, penghapusan rasuah politik, pembinaan ekonomi negara autonomi yang pada masa itu sangat bergantung kepada bantuan daripada Amerika Syarikat, penyatuan semula Korea, dan penyingkiran ahli politik generasi ketika itu. Park dan penyokongnya kemudiannya menubuhkan Jawatankuasa Revolusi Tentera sebagai kerajaan junta tentera, kemudiannya dinamakan Majlis Tertinggi untuk Pembinaan Semula Negara. Park menjadi diktator de facto Korea Selatan apabila bertindak sebagai Pengerusi majlis, manakala Yun Bo-seon pula kekal sebagai Presiden yang masih lagi seperti boneka.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1.   Yonhap (2004, p. 270).
  2.   Yang (1999, p. 196); Nam (1996, pp. 410–412); Yonhap (2004, p. 270).
  3.   Yang (1999, p. 196). Nam (1996, p. 412) gives "2,000."
  4.   Nahm (1996, p. 411).
  5.   Nahm (1996, p. 411).
  6.   Nahm, loc. cit.
  7.   Nahm (1996, p. 412); Yonhap (2004, pp. 270–271).
  8.   Nahm (1996, p. 412).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Constitution of the Republic of Korea (June 1960)  – melalui Wikisource.

37°35′N 127°0′E / 37.583°N 127.000°E / 37.583; 127.000