Ketetapan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Resolusi Perhimpunan Agung PBB)

Ketetapan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu atau resolusi ialah keputusan atau perisytiharan yang diundi oleh semua negara anggota Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Perhimpunan Agung.

Ketetapan-ketetapan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu biasanya memerlukan majoriti kecil (50 peratus semua undi tambah satu) untuk lulus. Walau bagaimanapun, jika Perhimpunan Agung menentukan isu tersebut merupakan "soalan penting" oleh undi majoriti kecil, kemudian majoriti dua pertiga diperlukan; "soalan penting" ialah soalan yang menangani dengan penuh bermakna dengan mempertahankan keamanan dan keselamatan antarabangsa, kemasukan anggota baru ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, penggantungan hak dan keistimewaan anggota, pengusiran anggota, pengendalian sistem pemegang amanah, atau soalan belanjawan.

Walaupun ketetapan Perhimpunan Agung biasanya tidak terikat terhadap negara anggota, ketetapan dalaman mungkin terikat pada pengendalian Perhimpunan Agung sendiri, contohnya berhubung hal belanjawan dan tatacara.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:World government Templat:International Criminal Law Templat:International human rights organizations Templat:UN Charter