When Knowledge Conquered Fear

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
"When Knowledge Conquered Fear"
Episod Cosmos: A Spacetime Odyssey
No. episodEpisod 3
Diarahkan olehBrannon Braga
Ditulis olehAnn Druyan
Steven Soter
Diceritakan olehNeil deGrasse Tyson
Diterbitkan olehLivia Hanich
Steve Holtzman
MuzikAlan Silvestri
Disunting olehEric Lea
Michael O'Halloran
John Duffy
Kod produksi103
Tarikh keluaran asal23 Mac 2014
Durasi penyiaran43 minit
Tetamu undangan
Kronologi episod
← Sebelum
"Some of the Things That Molecules Do"
Selepas →
"A Sky Full of Ghosts"

"When Knowledge Conquered Fear" (bahasa Melayu: Apabila Pengetahuan Menakluk Ketakutan) ialah episod ketiga rancangan dokumentari televisyen sains Amerika Syarikat Cosmos: A Spacetime Odyssey. Ia disiarkan pada 23 Mac 2014 di Fox, dan 24 Mac 2014 di National Geographic Channel.[1]

Episod ini menerima ulasan positif, dengan pengkritik yang mengisahkan penghormatan siri yang diberikan kepada teori-teori yang berkembang hasil sumbangan dari Isaac Newton, Nicolaus Copernicus, Edmond Halley, dan Robert Hooke.[2][3] Biarpun ulasan positif, bagaimanapun, episod ini menerima 1.7/4 di dalam penarafan/saham 18-49, dengan 4.25 juta penonton Amerika menontonnya secara langsung.[4]

Ringkasan episod[sunting | sunting sumber]

Tiga tokoh sejarah ini muncul dalam urutan penceritaan episod, dari kiri ke kanan, Edmund Halley (1656 – 1742), Robert Hooke (1635 – 1703) dan Isaac Newton (1642 – 1727)

Episod ini dimulakan dengan Tyson menggambarkan bagaimana kita dilahirkan di dunia ini tanpa penjelasan tentang persekitaran kita, sama seperti bayi yang ditinggalkan di ambang pintu. Untuk membantu kita belajar tentang persekitaran kita, Tyson menerangkan bagaimana kita mengenali pengenalan corak pada awal manusia, mengasah lebih banyak evolusi. Kami membezakan pemangsa dari mangsa; tumbuhan beracun dari makanan berkhasiat - meningkatkan peluang kita untuk hidup dan membiak semula, dan melepasi gen kita. Kami menggunakan pengiktirafan corak dalam astronomi dan astrologi, di mana budaya yang berbeza, mengenali corak bintang di langit, memperlihatkan simbol dan gambar yang berbeza untuk buruj. Kami menggunakannya untuk meramalkan berlalunya musim, termasuk bagaimana setiap budaya menentukan bahawa laluan komet diambil sebagai petanda. Tyson terus menerangkan bahawa asal-usul komet hanya diketahui pada abad ke-20 berikutan hasil kerja Jan Oort dan hipotesisnya terhadap awan Oort.

Tyson kemudiannya menyambung kerjasama Edmund Halley dan Isaac Newton pada bahagian terakhir abad ke-17 di Cambridge. Kerjasama itu akan menghasilkan penerbitan Philosophiae Naturalis Principia Mathematica, karya utama pertama untuk menggambarkan hukum fizik dalam istilah matematik, mencabar gagasan yang berlaku bahawa Tuhan telah merancang langit, dan menentang bantahan dan dakwaan plagiarisme dari Robert Hooke, dan kesukaran kewangan Royal Society of London. Tyson menerangkan bagaimana kerja Newton akan mempengaruhi banyak faktor kehidupan, termasuk penerbangan ruang angkasa moden. Tyson menggambarkan lebih lanjut sumbangan Halley termasuk menentukan jarak bumi kepada matahari, gerakan bintang dan meramalkan orbit komet Halley yang tidak disebutkan namanya menggunakan hukum Newton. Tyson membezakan pendekatan saintifik ini untuk memahami galaksi berbanding dengan apa yang dilakukan oleh manusia awal. Episod berakhir dengan animasi galaksi Bima Sakti dan Andromeda menggabungkan berdasarkan prinsip hukum Newton.

Sambutan[sunting | sunting sumber]

Tayangan perdana episod ini di Fox membawa 1.7/4 di dalam penarafan/saham 18-49, dengan 4.25 juta penonton Amerika menontonnya secara langsung. Ia berada di tempat keempat dan terakhir di dalam slot waktu di belakang Resurrection, The Amazing Race All-Stars, dan Believe; dan 13 dari 18 malam.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lewis, Tanya (March 22, 2014). "'Cosmos' Host Neil deGrasse Tyson Reflects on TV's New 'Spacetime Odyssey'". Yahoo! News. Dicapai pada March 24, 2014.
  2. ^ Baumgartner, Alison (March 24, 2014). "TV Review: 'Cosmos: A Spacetime Odyssey' – "When Knowledge Conquered Fear"". ScienceFiction.com. Dicapai pada March 25, 2014.
  3. ^ Kaminski, Jeff (March 23, 2014). "'Cosmos' review: 'When Knowledge Conquered Fear'". Geeksmash. Dicapai pada March 25, 2014.
  4. ^ a b Kondolojy, Amanda (March 25, 2014). "Sunday Final Ratings: 'America's Funniest Home Videos', 'Once Upon a Time', 'American Dad' & 'The Mentalist' Adjusted Up; '60 Minutes', 'Revenge' & 'The Good Wife' Adjusted Down". TV by the Numbers. Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-03-25. Dicapai pada March 25, 2014.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]