Mehmed V

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Mehmed V
Khalifah Uthmaniyyah
Amir al-Mu'minin
Kayser-i Rûm
Penjaga dua Tanah Suci
Khan
Sultan Mehmed V
35th (Padishah)
Pemerintahan27 April 1909 – 3 July 1918
Pedang Uthmaniyyah10 May 1909
Didahului olehAbdul Hamid II
Diikuti olehMehmed VI
Grand Viziers
KeputeraanTemplat:Tarikh diputerakan
Istana Çırağan lama, Constantinople, Empayar Uthmaniyyah
(kini) Istanbul, Turkey)
KemangkatanTemplat:Tarikh mangkat
Istana Yıldız, Istanbul, Ottoman Empire
PemakamanMakam Sultan Mehmed V Reşad, Eyüp, Istanbul
DinastiUthmaniyyah
AyahandaAbdulmejid I
BondaGulcemal Kadin
AgamaSunni Islam
TughraTandatangan Mehmed V
Sultan Mehmed V

Mehmed Resyat (bergelar Mehmed V; 2 November 18443 Julai 1918) ialah sultan Empayar Uthmaniyyah yang memerintah antara 1909-1918. Baginda menaiki takhta diraja setelah penggulingan Sultan Abdul Hamid II pada usia 65 tahun. Baginda belajar 2 tsaqofah, Timur dan Barat. Baginda menjadi sultan pertama yang memerintah di bawah perjanjian al-Masyruthiyah dan tak berpengaruh apapun, dan membiarkan jalannya pemerintahan berada pada Jawatankuasa Perpaduan dan Kemajuan. Pada masanya terjadi Perang Tripoli (1911) antara Utsmani dan orang-orang Libya melawan Itali, kemudian Perang Balkan antara Empayar Uthmaniyah melawan pemberontak-pemberontak di Yunani, Bulgaria, Serbia dan Montenegro lalu Perang Dunia Pertama (1914-1918).

Keputeraan[sunting | sunting sumber]

Mehmed V dilahirkan pada 2 November 1844 di Istana Çırağan, Istanbul. Ayahnya adalah Sultan Abd-ul-Mejid I , dan ibunya adalah Gülcemal Kadın, etnik Bosnia. Dia mempunyai dua kakak perempuan, Fatma Sultan, dan Refia Sultan. Setelah kematian ibunya pada tahun 1851, dia dan saudara perempuannya diberi kepercayaan untuk menjaga permaisuri kanan ayahnya Servetseza Kadın. Dia meminta Abdulmejid untuk membawa anak-anak tanpa ibu di bawah sayapnya, dan membesarkannya sendiri, dan menjalankan tugas seorang ibu yang menjaga anak-anaknya dengan kasih sayang dan perhatian.

Pada tahun 1856, berusia dua belas tahun, dia disunat bersama-sama dengan adik-adiknya, Şehzade Ahmed Kemaleddin, Şehzade Mehmed Burhaneddin, dan Şehzade Ahmed Nureddin.

Mehmed mendapat pendidikan di istana. Halid Ziya, ketua kerani pejabat Chamberlain antara 1909-1912, menyifatkan ini sebagai orang miskin. Namun, berkat kecerdasannya yang cukup tinggi, dia memanfaatkan pendidikan yang dia miliki dan menggunakannya untuk melangkah lebih jauh. Dia belajar bahasa Arab dan Parsi, dan berbahasa kedua dengan baik. Dia mengambil pelajaran piano dari pemain piano Itali dan kaligrafi dari seorang kaligrafi Uthmaniyyah yang terkenal, Kazasker Mustafa Izzet Efendi (1801-1876), yang merancang medali loket raksasa Hagia Sophia.

Pemerintahan[sunting | sunting sumber]

Mehmed V melawat Selânik (Thessaloniki) pada tahun 1909.

Pemerintahannya bermula pada penghujung Peristiwa 31 Mac pada 27 April 1909, tetapi sebahagian besarnya adalah seorang tokoh yang tidak mempunyai kuasa politik sebenar, sebagai akibat daripada demonstrasi kuasa CUP dalam Peristiwa 31 Mac dan Revolusi Turki Muda (yang memulihkan Perlembagaan dan Parlimen Uthmaniyyah). Pada tahun 1913, CUP melakukan kudeta, yang membawa triumvirate diktator Tiga Pasha berkuasa. Pada usia 64 tahun, Mehmed V adalah sultan tertua yang menaiki takhta Uthmaniyyah.

Pada tahun 1911, dia memulakan lawatan ke Selânik (hari ini Thessaloniki) dan Manastır (hari ini Bitola), berhenti di Florina dalam perjalanan. Beliau juga melawat Üsküp (Skopje) dan Priştine (Pristina), di mana beliau menghadiri solat Jumaat di Makam Sultan Murad I. Lawatan itu dirakam dalam filem dan gambar oleh saudara Manaki. Ia akan segera menjadi kunjungan terakhir seorang sultan Uthmaniyyah ke wilayah Rumelia sebelum bencana Perang Balkan pada tahun berikutnya.

Di bawah pemerintahannya, Empayar Uthmaniyyah kehilangan semua wilayahnya yang tinggal di Afrika Utara (Tripolitania Uthmaniyyah) kepada Itali dalam Perang Itali-Turki dan hampir semua wilayah Eropahnya (kecuali sebidang tanah kecil di barat Constantinople) di Perang Balkan Pertama. Uthmaniyyah membuat beberapa keuntungan kecil dalam perang berikut, menawan semula semenanjung yang terdiri daripada Thrace Timur sehingga Edirne, tetapi ini hanya sebahagian saguhati bagi Turki: sebahagian besar wilayah Uthmaniyyah yang mereka telah berjuang untuk mempertahankanya telah hilang selama-lamanya.

Kehilangan secara tiba-tiba dari sebilangan besar tanah ini, yang telah menjadi wilayah Uthmaniyyah selama berabad-abad dan diserahkan kepada penentangnya dalam jangka masa hanya dua tahun, sangat mengejutkan orang Turki Uthmaniyyah dan mengakibatkan reaksi balas yang besar terhadap pemerintah, yang memuncak rampasan kuasa Uthmaniyyah 1913.

Di sebalik keutamaannya bahawa negara itu menjauhkan diri daripada konflik selanjutnya, tindakan politik Mehmed V yang paling penting ialah secara rasmi mengisytiharkan jihad menentang Kuasa Entente (Sekutu Perang Dunia I) pada 14 November 1914, berikutan keputusan kerajaan Uthmaniyyah untuk menyertai Perang Dunia Pertama. di pihak Kuasa Pusat. Dia sebenarnya dikatakan tidak menyukai dasar pro-Jerman Enver Pasha, tetapi tidak dapat berbuat banyak untuk menghalang peperangan kerana pengaruh kesultanan yang semakin berkurangan sejak penggulingan Abdülhamid II pada tahun 1909.

Wilhelm II, Kaiser Jerman. Mehmed V, Sultan Uthmaniyyah. Franz Joseph I, Maharaja Austria-Hungry.Tiga pemimpin utama dalam kuasa Pusat ketika Perang Dunia I.

Ini adalah pengisytiharan jihad tulen terakhir dalam sejarah oleh seorang Khalifah, kerana Khalifah telah dimansuhkan pada tahun 1924. Sebagai akibat langsung daripada pengisytiharan perang, British mengilhakan Cyprus dan Khidiwah Mesir secara terang-terangan; wilayah-wilayah ini setidaknya berada di bawah pemerintahan Turki secara nominal. Pengisytiharan itu tidak memberi kesan nyata terhadap perang, walaupun pada hakikatnya banyak umat Islam tinggal di wilayah Uthmaniyyah. Bangsa Arab akhirnya bergabung dengan pasukan British menentang Uthmaniyyah dengan Pemberontakan Arab pada tahun 1916.

Mehmed V menjadi tuan rumah Kaiser Wilhelm II, sekutu Perang Dunia I, di Konstantinopel pada 15 Oktober 1917. Dia dijadikan Generalfeldmarschall dari Kerajaan Prusia pada 27 Januari 1916, dan Kerajaan Jerman pada 1 Februari 1916. [rujukan?] juga membuat Generalfeldmarschall dari Austria-Hungary pada 19 Mei 1918.

Kemangkatan[sunting | sunting sumber]

Mehmed V meninggal di Istana Yıldız pada 3 Julai 1918 pada usia 73 tahun, hanya empat bulan sebelum berakhirnya perang dunia I. Oleh itu, dia tidak hidup untuk melihat kejatuhan empayar uthmaniyah. Dia menghabiskan sebahagian besar hidupnya di Istana Dolmabahçe dan Istana Yıldız di Istanbul. Makamnya berada di daerah Eyüp Istanbul moden.

Rujukan[sunting | sunting sumber]