Sosrobahu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jalan tol yang tinggi di Jalan Ahmad Yani melalui jalan masuk, Jakarta, Indonesia. Jalan bertingkat itu menggunakan teknik pembinaan Sosrobahu yang memutar bar penyokong balok pada setiap tiang.

Sosrobahu adalah teknik pembinaan jalan yang memungkinkan peregangan panjang jejambat dibina di atas jalan utama yang ada dengan gangguan minimum pada lalu lintas. Teknik ini dirancang dan dicipta oleh jurutera Indonesia Tjokorda Raka Sukawati dan melibatkan pembinaan sokongan mendatar untuk lebuh raya di sebelah jalan yang ada, yang kemudian diangkat dan dipusingkan 90 darjah sebelum diletakkan di bahagian atas menegak menyokong untuk membentuk tiang jejambat.[1]

Teknik ini sangat bernilai dalam meningkatkan jarak tempuh jalan di kota-kota besar di mana terdapat terhad hak jalan untuk jalan baru dan penutupan jalan yang ada sepanjang pembinaan jejambat menggunakan teknik biasa akan memberi kesan yang signifikan kos ekonomi. Istilah sosrobahu berasal dari Jawa Kuno yang bermaksud "seribu bahu".[2]

Latarbelakang[sunting | sunting sumber]

Menjelang 1980-an, Jakarta mengalami peningkatan kesesakan lalu lintas, dan jalan raya dilihat sebagai salah satu penyelesaian untuk memperbaiki infrastruktur pengangkutan. Salah satu syarikat pembinaan yang beroperasi pada masa itu adalah PT Hutama Karya, yang diberi kontrak untuk membina lebuh raya di atas Jalan A. Yani, jalan raya lebuh raya yang sangat penting di mana jalan itu terus dibuka untuk lalu lintas sepanjang tempoh tersebut pembinaan.

Sebagai tambahan kepada cabaran ini, PT Hutama Karya juga diberi kontrak untuk membina jejambat antara Cawang dan Tanjung Priok pada tahun 1987. Isu yang paling sukar adalah syarat untuk menyokong jalan dengan deretan konkrit tiang (dermaga poros) 30 meter (98 ka) terpisah, di atasnya terdapat 22 meter (72 ka) penyokong jalan lebar. Poros tiang menegak harus berbentuk sextagonal dengan diameter 4 meter (13 ka), dan harus duduk di lorong tengah jalan yang ada. Pemasangan poros dermaga tidak sukar; apa yang menimbulkan masalah ialah kepala dermaga konkrit yang dicurahkan. Dengan teknik pembinaan konvensional, kepala dermaga akan dipindahkan ke tempatnya dengan bantuan penyokong besi di bawah kepala dermaga yang tersebar, tetapi penggunaan penyokong besi memerlukan penutupan jalan di bawah. Pilihan lain adalah menyokong kepala dermaga dari atas, tetapi ini meningkatkan kos projek.

Sebagai tindak balas terhadap masalah ini, Tjokorda mempunyai idea untuk mula-mula membina poros dermaga konkrit dan kemudian membina kepala dermaga konkrit yang dicurahkan di lorong tengah, selari dengan jalan raya yang ada, dan kemudian menaikkan dan memutarkan kepala dermaga 90 darjah ke tempatnya. Satu-satunya masalah dengan idea ini ialah kepala dermaga masing-masing mempunyai berat sekitar 480 tan.

Inspirasi dari bicu kereta hidraulik[sunting | sunting sumber]

Suatu hari Tjokorda mengusahakan Mercedes-Benz 1974 beliau, iaitu beliau bicukan sehingga dua roda belakang disokong di lantai garaj yang licin di mana sebilangan minyak tumpah secara tidak sengaja. Semasa kereta ditolak, ia berputar dengan soket sebagai paksi. Dia menyatakan bahawa adalah prinsip dari fizik bahawa ketika geseran dibuang, mudah untuk memindahkan objek yang paling berat sekalipun.

Peristiwa ini memberi inspirasi kepada kesedaran bahawa pam hidraulik dapat digunakan untuk mengangkat benda berat dan, selagi ia disokong oleh sesuatu yang licin, objek berat dapat dengan mudah digerakkan. Tujuan Tjokorda adalah mengangkat dan menggerakkan kepala dermaga konkrit masing-masing seberat 480 tan.

Tjokorda melakukan percubaan dengan silinder berdiameter 20 cm yang diubah menjadi lif hidraulik dan dimuat dengan 80 tan konkrit. Berat berjaya diangkat dan dipusingkan sedikit, tetapi kemudian tidak dapat diturunkan kerana kedudukan bicu hidraulik telah beralih. Tjokorda kemudian membuat beberapa penambahbaikan pada reka bentuk yang asal, dan pada pengangkatan berikutnya soket hidraulik tetap stabil walaupun dengan berat penuh konkrit di atasnya.

Masalah lain yang harus diatasi termasuk mewujudkan jenis minyak terbaik untuk digunakan yang tidak akan kehilangan kelikatan. Jenis minyak adalah faktor kritikal kerana minyak yang menghantar daya yang diperlukan untuk mengangkat kepala dermaga konkrit berat.

Selepas percubaan, Tjokorda menyelesaikan rancangannya yang disebut LBPH (singkatan Indonesia untuk Platform Bergerak Bebas) yang terdiri dari dua cakera konkrit dengan diameter 80 cm yang tertutup dalam bekas. Walaupun hanya setebal 5 cm, cakera mampu menampung berat masing-masing 625 tan.

Di antara kedua-dua plat itu dipam minyak pelincir. Segel getah di sekitar tepi pelat yang dilindungi daripada minyak yang terkeluar di bawah daya tinggi yang dialami semasa mengangkat. Minyak di dalam bekas disambungkan ke pam hidraulik melalui paip kecil. Sistem hidraulik ini mampu mengangkat beban menggunakan tekanan 78 kgf/cm² (7,6 MPa), walaupun alasan untuk ini adalah misteri bagi Tjokorda pada masa itu.

Percubaan lapangan[sunting | sunting sumber]

Teknik baru belum dicuba kerana kekangan masa, namun Tjokorda yakin bahawa ia akan berfungsi dan bersedia memikul tanggungjawab sekiranya kepala dermaga konkrit tidak dapat dipusingkan 90 derajat seperti yang diperlukan untuk pembinaan jejambat.

Pada 27 Julai 1988 jam 22:00 waktu Jakarta, pam hidraulik bertekanan hingga 78 kgf/cm² (7.6 MPa). Kepala dermaga, walaupun kekurangan penyangga besi, diangkat dan diletakkan di atas poros dermaga dan kemudian dengan dorongan ringan diubah 90 darjah ke posisi terakhirnya. Minyak itu kemudian perlahan-lahan dipam keluar dan kepala dermaga diturunkan ke batang. Sistem LPBH kemudian ditutup kerana memerlukan jentera berat untuk menggerakkannya. Kerana dia khuatir poros dan kepala dermaga tunggal mungkin bergeser karena kurangnya dukungan, dia mendorong mereka dengan lapan penyangga konkrit, berdiameter 3.6 m. LPBH kemudian digunakan untuk mengangkat kepala dermaga yang lain ke atas batang masing-masing.

Penamaan teknik dan pemberian paten[sunting | sunting sumber]

Pada November 1989, Presiden Soeharto dari Indonesia memberikan nama Sosrobahu pada teknologi baru. Nama itu diambil dari watak dalam Mahabharata, dan berasal dari Jawa Kuno untuk seribu (sosro) bahu (bahu).

[[:]] Tjokorda sendiri ingin menyiasat lebih jauh had rekaciptanya dan membina dirinya sebagai makmal di mana dia berjaya menguji LPBH hingga batas 78.05 kgf/cm² (7.654 MPa).

Paten telah diberikan untuk rekacipta dari Indonesia, Jepun, Malaysia, dan Filipina, dan telah dipohon di Korea Selatan. Paten Indonesia diberikan pada tahun 1995, sementara paten Jepun diberikan pada tahun 1992. Teknologi ini telah dieksport ke Filipina, Malaysia, Thailand dan Singapura. Jalan layang terpanjang yang dibina menggunakan teknik ini adalah di Metro Manila, Filipina di Metro Manila Skyway yang terletak di bahagian selatan metropolis. Di Filipina, 298 sokongan telah didirikan, sementara di Kuala Lumpur, angka itu adalah 135. Ketika teknologi itu diperkenalkan ke Filipina, Presiden Filipina, Fidel Ramos berkomentar: "Ini rekacipta Indonesia, tetapi juga rekacipta ASEAN ".

Versi kedua teknologi telah dikembangkan. Walaupun versi pertama menggunakan sauh keluli yang dimasukkan ke dalam pangkalan konkrit, versi kedua menggunakan plat tunggal dengan lubang di tengahnya yang tidak hanya lebih sederhana, tetapi juga mempercepat masa yang diperlukan untuk mendirikan tiang dari 2 hari hingga 45 minit. Dijangka bahawa jangka hayat jejambat yang dibina menggunakan kaedah Sosrobahu akan lebih kurang 100 tahun.

Menurut Dr. Drajat Hoedajanto, pakar dari Institut Teknologi Bandung, Sosrobahu adalah penyelesaian yang sangat mudah untuk masalah mendirikan tiang jejambat dan sesuai digunakan dalam pembinaan jalan tol tinggi yang mempunyai lalu lintas berjalan di bawahnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sebastianus Epifany (18 Mei 2017). "Sosrobahu, World-Class Construction Technology from Indonesia". Construction Asia Online.[pautan mati kekal]
  2. ^ The Generalist (6 Mac 2020). "Thousand shoulders". The Generalist Academy (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 26 Jun 2020.

Bacaan lanjutan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]