Tausarpiah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Use Philippine English Templat:Use mdy dates

Tausarpiah
Nama alternatifBakpia, Hopia, Pia
JenisPastri, kuih ketayap, kuih
Jenis sajianSnek, makanan pembuka
Tempat asalNusantara
Kawasan/rantauSemua wilayah di negeri Malaysia
Bahan yang biasa digunakanTepung gandum, gula, Marjerin, Kacang hijau, santan, Pandan wangi, vanila, Kuning telur, Tepung jagung, vegetable fat, black turtle bean, Kacang Merah, coklat Sunting ini di Wikidata
Cara penyediaanMenggril, pengukusan Sunting ini di Wikidata
Keragaman/variasiBiskut tambun
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Tausarpiah (Jawa: ꦧꦏ꧀ꦥꦶꦪ, translit. bakpia; Cina tradisional: 肉餅Pe̍h-ōe-jī: bah-piáⁿ; secara harfiahnya "Pastri daging" - dipadan kepada bahasa Indonesia) atau Hopia (Tagalog: [ˈhop.jɐʔ]; Cina tradisional: 好餅Pe̍h-ōe-jī: hó-piáⁿ; secara harfiahnya "Pastri daging" - nama makanan itu di Philippines) ialah variasi daripada kuih bulan dengan kandungan kacang popular di Nusantara yang menyebar di kawasan bandar serantau.

Tausarpiah ialah pastri yang diasaskan pertama kali oleh pendatang dari Fujian, Cina.[1] Kulit tausarpiah terbuat daripada campuran gula dan garam, selepas kandungan bercampur dalam air sehingga larut, kemudian kandungan itu akan bercampur ke dalam adunan selepas menambahkan tepung gandum. kulit tausarpiah kemudian diberi isian yang telah bercampur tadi dengan membentuk bulatan-bulatan pipih. Kuih harus terpanggang dalam ketuhar paling lambat 20 minit.[2]

Jenis asli daripada variasi ini sebenarnya terbuat dari daging khinzir dan buah kundur.[3][4] Tausarpiah khas Fujian ini biasa disebut sebagai tausarpiah daging atau tausarpiah masin di Malaysia. Manakala tausarpiah manis atau lazimnya, pendamping kuih-kuih lainnya, biasanya berisikan kacang hijau atau ubi.[5] Pemprosesan isian dari tausarpiah manis dengan mendiamkannya pada balang selama beberapa malam kemudian melengatkan satu jam, selepasnya menggoreng isian dalam belanga atau periuk sesuai saiz keperluan dengan minyak masak (minyak kelapa/sawit) dan gula pasir.[2] Tetapi, terdapat juga variasi lainnya yang mempunyai keju, coklat, durian, nanas, pondan dan urai.[6] Ragam jenis tausarpiah yang bebas ini mendapatkan nama cembung oleh pembeli-pembeli sebagai kuih sophie.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ KBBI
  2. ^ a b Riptanti dan Anam 2016.
  3. ^ Kompasiana.com (Oktober 6, 2010). "Bakpia Balong". KOMPASIANA (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada Februari 24, 2021.
  4. ^ "Yakin Bakpia Berasal dari Yogyakarta? Ternyata Begini Penjelasannya - Semua Halaman - Nakita". nakita.grid.id (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada Februari 24, 2021.
  5. ^ "Chinese rice cake popular in Philippines". China Central Television. Oktober 2, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada Februari 8, 2017. Dicapai pada Februari 7, 2017.
  6. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada Ogos 18, 2012. Dicapai pada Julai 15, 2012.CS1 maint: archived copy as title (link) Dayat Story Blogs (Indonesian)