Bantuan:AFA/Itali

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Jadual berikut menunjukkan bagaimana Abjad Fonetik Antarabangsa (AFA) mewakili sebutan bunyi dalam bahasa Itali baku di rencana Wikipedia. Untuk panduan penambahan huruf-huruf AFA ke rencana Wikipedia, sila lihat {{IPA-it}}, {{IPAc-it}} dan Wikipedia:Manual gaya penulisan/Sebutan § Menambah huruf-huruf AFA.

Sila lihat fonologi bahasa Itali dan ortografi bahasa Itali untuk bacaan lanjutan mengenai bunyi-bunyi yang terdapat dalam bahasa Itali.

Konsonan[1]
AFA Contoh Bunyi Melayu Baku terdekat
b banca, cibo bakul
d dove, idra, dado dapat
dz zaino, azalea, mezzo[2][3] ?
gelo, giù, magia, judo, gadget jaja
f fatto, cifra, fon fikir
ɡ gatto, agro, ghetto, glicosio[4] gigih
j ieri, saio, più, Jesi, yacht, news ya
k cosa, acuto, finché, quei, kiwi, koala kaku
l lato, tela, glicosio[4] lama
ʎ figli, glielo, maglia[3] bilion, geliat
m mano, amare, input[5] murah
ɱ anfibio, invece[5] simfoni (tetapi lebih disengaukan dengan mulut terbuka sikit)
n nano, punto, pensare, mangiare[5] nasi
ŋ unghia, anche, dunque[5] nganga, cacing
ɲ gnocco, ogni[3][5] nyanyi
p primo, ampio, apertura patuh
r Roma, quattro, morte[6] kurang - r bergetar
s sano, scusa, presentire, pasto[7] suka
ʃ scena, scià, pesci, flash, chic[3] syair
t tranne, mito, altro, thai setar, titi
ts zio, sozzo, marzo[2][3] buat sambal (disebut laju-laju)
certo, ciao, farmacia, chip cacing
v vado, povero, watt video
w uova, guado, qui, week-end wayang
z sbirro, presentare, asma[7] zalim
Konsonan bukan asli
h hobby, hertz[8] hati
θ Thatcher, Pérez[9] Selasa[10]
x jota, Bach, khamsin[11] akhir[12]
ʒ Fuji, garage, casual ?
Vokal[13]
AFA Contoh Bunyi Melayu Baku terdekat
a alto, sarà, must fast (bahasa Inggeris Scotland)
e vero, perché, liaison pendek
ɛ etto, cioè, spread terpaling
i viso, sì, zia, feed, team, sexy lidi
o ombra, otto, show, coach seloroh
ɔ otto, sarò, Sean untung
u usi, ragù, tuo, tour pulut
Bunyi-bunyi vokal bukan asli
ø viveur, goethiano, Churchill[14] ?
y parure, brûlé, Führer[15] ?
 
Suprasegmen
AFA Contoh Keterangan
ˈ Cennini [tʃenˈniːni] Tekanan primer
ˌ altamente [ˌaltaˈmente] Tekanan sekunder[16]
. continuo [konˈtiːnu.o] pemisah suku kata
ː primo [ˈpriːmo] bunyi vokal panjang[17]
  1. ^ Kecuali /z/, semua bunyi konsonan selepas satu bunyi vokal dan sebelum /r/, /l/, bunyi vokal atau bunyi separa vokal itu mungkin dipanjangkan. Pemanjangan bunyi dalam AFA diwakili penggandaan bunyi konsonan (fatto [ˈfatto], mezzo [ˈmɛddzo]), dan boleh dilihat berdasarkan ejaannya. Pada kedudukan selepas bunyi-bunyi vokal bertekanan dan beberapa jenis kata depan and kata penghubung, bunyi konsonan awal kata juga mengalami pemanjangan (geminasi sintaks): va via [ˌva vˈviːa].
  2. ^ a b z mewakili kedua-dua bunyi /ts/ dan /dz/. Rencana pada article on ortografi bahasa Itali menerangkan bagaimana bunyi-bunyi tersebut digunakan.
  3. ^ a b c d e /ts, dz, ʃ, ɲ, ʎ/ akan sentiasa dipanjangkan apabila selepas satu bunyi vokal.
  4. ^ a b gli represents /ʎ/ or /ʎi/, except in roots of Greek origin, when preceded by another consonant, and in a few other words, where it represents /ɡli/.
  5. ^ a b c d e Sesuatu bunyi konsonan sengauan sentiasa berasimilasi ke daerah artikulasi bunyi konsonan berikutnya. Bunyi sengauan tersebut akan menjadi konsonan dwibibir [m] sebelum /p, b, m/, konsonan bibir-gigi [ɱ] sebelum /f, v/, konsonan gigi, konsonan gusi atau konsonan belakang gusi [n] sebelum /t, d, ts, dz, tʃ, dʒ, ʃ, l, r/, dan konsonan velar [ŋ] sebelum /k, ɡ/. Apabila diujar pada kedudukan akhir kata, ia akan sentiasa berbunyi [n].
  6. ^ /r/ yang tidak panjang secara umumnya direalisasikan sebagai bunyi getaran tunggal atau bunyi tamparan [ɾ], terutamanya pada suku kata yang tidak ditekankan.
  7. ^ a b Kontras /s/ dan /z/ hanya berlaku apabila berkedudukan antara dua vokal. Kedudukan awal kata, selepas konsonan, apabila berlaku pemanjangan konsonan, dan sebelum konsonan tidak bersuara, hanya terdapat bunyi [s]. Sebelum konsonan bersuara, hanya terdapat bunyi [z].
  8. ^ /h/ selalunya digugurkan.
  9. ^ /θ/ selalunya disebut sebagai [t] dalam kata pinjaman bahasa Inggeris, dan [dz], [ts] (jika dieja z) atau [s] (jika dieja c atau z) dalam bahasa Sepanyol.
  10. ^ lebih difahami jika mengikut ejaan Jawi ثلاث‎ dengan huruf ثsa
  11. ^ Dalam kata pinjaman bahasa Sepanyol, /x/ selalunya disebut sebagai [h] atau [k] atau digugurkan. Dalam kata pinjaman bahasa Jerman, bahasa Arab dan bahasa Rusia, ia selalunya disebut sebagai [k].
  12. ^ lebih difahami jika mengikut ejaan Jawi اخير‎ dengan huruf خkha
  13. ^ bahasa Itali mengkontras tujuh bunyi monoftong dalam suku kata ditekankan. Bunyi-bunyi vokal separa luas /ɛ, ɔ/ hanya boleh wujud apabila suku kata tersebut ditekankan (coperto [koˈpɛrto], quota [ˈkwɔːta]), bunyi-bunyi vokal separa sempit /e, o/ ditemui di mana-mana sahaja (Boccaccio [bokˈkattʃo], amore [aˈmoːre]). Bunyi-bunyi vokal sempit dan luas /i, u, a/ tidak berubah pada suku kata tidak ditekankan, tetapi bunyi /i/ yang tidak ditekankan di akhir kata mungkin menjadi bunyi hampiran [j] sebelum bunyi vokal, dan hal ini dikenali sebagai sinalefa (pari età [ˌparj eˈta]).
  14. ^ Bunyi separa luas [œ] atau separa sempit [ø] jika ditekankan tetapi biasanya [ø] jika tidak ditekankan. Mungkin boleh diganti dengan [ɛ] (ditekankan) atau [e] (ditekankan atau tidak ditekankan).
  15. ^ /y/ sering disebut sebagai [u] atau [ju].
  16. ^ Disebabkan bahasa Itali tidak mempunyai pembahagian antara bunyi-bunyi vokal yang berat atau yang ringan (seperti bahasa Inggeris punya o pada conclusion berbanding o pada nomination), tekanan sekunder yang nyata walaupun dalam perkataan yang panjang ejaannya tetap sangat jarang dijumpai.
  17. ^ Bunyi-bunyi vokal yang ditekankan secara primer adalah panjang pada suku kata yang tidak berkedudukan akhir: fato [ˈfaːto], fatto [ˈfatto].

Bacaan lanjutan[sunting | sunting sumber]

  • Bertinetto, Pier Marco; Loporcaro, Michele (2005). "The sound pattern of Standard Italian, as compared with the varieties spoken in Florence, Milan and Rome" (PDF). Journal of the International Phonetic Association. 35 (2): 131–151. doi:10.1017/S0025100305002148.
  • Rogers, Derek; d'Arcangeli, Luciana (2004). "Italian" (PDF). Journal of the International Phonetic Association. 34 (1): 117–121. doi:10.1017/S0025100304001628.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]