Excitebike

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Excitebike
Pembangun
Penerbit
PengarahShigeru Miyamoto
PengeluarShigeru Miyamoto
PerekaShigeru Miyamoto
Pengatur caraToshihiko Nakago
KomposerAkito Nakatsuka
Soyo Oka (FDS)
SiriExcite
Platform
Pelepasan
  • Famicom/NES
    • JP: November 28, 1984[1]
    • USA: October 18, 1985
    • CAN: February 3, 1986
    • EU: September 1, 1986
    Arcade
  • List of re-releases
    • NEC PC-8801:
      • JP: October 1985
    • Sharp X1:
    • Famicom Disk System:
      • JP: December 9, 1988
    • Game Boy Advance:
      • JP: February 14, 2004
      • NA: June 2, 2004
      • EU: July 9, 2004
    • Nintendo 3DS:
      • WW: June 6, 2011
GenreRacing
ModSingle-player, multiplayer

Excitebike adalah permainan video perlumbaan motokros yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Nintendo. Di Jepun, ia dikeluarkan untuk Famicom pada tahun 1984 dan kemudian dipindahkan ke arked sebagai Vs. Excitebike untuk Nintendo Vs. System pada tahun yang sama. Di Amerika Utara, permainan ini pertama kali dikeluarkan untuk arked pada tahun 1985 dan kemudian sebagai permainan pelancaran untuk Nintendo Entertainment System pada tahun yang sama, menjadi salah satu permainan terlaris di konsol tersebut. Ini adalah permainan pertama dalam siri Excite.

Enjin permainan tatal sisi licin yang dibangunkan oleh pasukan Shigeru Miyamoto untuk Excitebike kemudian diadopsi untuk membangunkan Super Mario Bros. (1985). Dalam permainan ini, terdapat kesan di mana Mario dapat memecut dengan lancar dari berjalan ke larian, berbeza dengan pergerakan pada kelajuan tetap.

Excitebike merupakan kejayaan kritikal dan komersial. Permainan ini telah menghasilkan beberapa sekuel dan telah dikeluarkan semula beberapa kali ke platform Nintendo yang lain, termasuk Konsol Maya Wii, Wii U, dan Nintendo Switch Online.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Fail:Excitebike (NES) screenshot.png
Pemain melompat tinggi di atas pelumba komputer.

Excitebike ialah permainan perlumbaan motokros sisi tatal di mana pemain mengendalikan pelumba motocross. Terdapat dua mod permainan, iaitu Pilihan A untuk perlumbaan solo dan Pilihan B untuk menentang lawan yang dikawal oleh komputer. Objektif permainan ini adalah untuk menamatkan perlumbaan di tempat ketiga atau lebih tinggi dalam perlumbaan awal untuk memenuhi syarat ke Kejuaraan Excitebike. Butang A digunakan untuk mempercepat motosikal, manakala butang B mengaktifkan turbo untuk meningkatkan kelajuan, tetapi ia akan memanaskan enjin jika digunakan terlalu lama, memaksa tempoh bertenang yang tidak bergerak. Suhu enjin boleh ditetapkan semula dengan mengendarai atas anak panah yang terletak di sepanjang laluan.

Pemain boleh menggunakan pad arah untuk beralih antara lorong dan mengimbangi keseimbangan pelumba di udara selepas melompat. Mendarat dengan sempurna pada kedua-dua roda membolehkan pelumba mengekalkan momentum, tetapi pendaratan yang tidak rata boleh menyebabkan kehilangan kelajuan atau kemalangan. Mod Reka Bentuk membolehkan pemain mencipta trek dengan menggunakan 19 jenis halangan, dengan opsi untuk menyimpan dan memuatkan trek yang dicipta untuk pemacu pita Perakam Data Famicom, yang tidak dikeluarkan di luar Jepun.[4]

Keluaran lain[sunting | sunting sumber]

Lwn. Excitebike[sunting | sunting sumber]

Terdapat dua versi yang dipertingkatkan, kedua-duanya bertajuk Vs. Excitebike .

Versi pertama Excitebike dikeluarkan untuk VS. UniSystem di arked pada tahun 1984, setelah keluaran Famicom. Meskipun serupa dengan versi untuk Sistem Cakera Famicom, versi ini tidak mempunyai pilihan Reka Bentuk, mempunyai tiga tahap kesukaran, dan mempunyai perbezaan kecil yang lain.

Versi kedua dikeluarkan untuk peranti Famicom Disk System pada tahun 1988. Walaupun grafik dan permainan teras masih sama, versi FDS mempunyai beberapa ciri tersendiri yang tidak terdapat dalam versi NES dan arked:

  • Mod "Vs. Excite" meletakkan dua pemain bersaing antara satu sama lain. Pilihan termasuk bilangan maksimum pusingan untuk dimainkan, trek dan bilangan pusingan.
  • Muziknya berbeza sama sekali; tiada satu pun lagu daripada permainan asal hadir, dan ia mempunyai tema permainan. Muzik ini digubah oleh Soyo Oka.
  • Mod "Original Excite" adalah berdasarkan mod utama versi arked, dengan perbezaan kecil seperti palet warna yang berbeza.
  • Format cakera boleh tulisnya boleh menyimpan trek yang dicipta.

Excitebike: Stadium Pertempuran Bun Bun Mario[sunting | sunting sumber]

Excitebike: Bun Bun Mario Battle Stadium, juga dikenali sebagai Mario Excite Bike atau BS Excitebike, adalah untuk periferal Satellaview yang hanya terdapat di Jepun untuk Super Famicom. Sebagai remake Excitebike, pelumba manusia telah digantikan oleh Mario, Luigi, Puteri Peach, Wario, Toad, dan beberapa Troopa Koopa milik Bowser. Konsep permainan tetap tidak berubah kecuali untuk mod "SUPER" di mana pemain mempunyai turbo tanpa had, dan syiling tersebar di sepanjang laluan untuk meningkatkan kelajuan maksimum.

Keluaran semula[sunting | sunting sumber]

Excitebike boleh dibuka dalam Excitebike 64, yang dikeluarkan pada tahun 2000 untuk Nintendo 64. Ia juga salah satu dari beberapa permainan NES yang boleh dibuka dalam Animal Crossing untuk GameCube, yang dikeluarkan pada tahun 2001. Versi Nintendo 64 mengembalikan fungsi Simpan dan Muat dalam mod Reka Bentuk, tetapi terhad kepada menyimpan satu trek tersuai pada Game Pak. Sementara itu, versi Animal Crossing boleh dipindahkan ke Game Boy Advance menggunakan kabel pautan. Excitebike juga dikeluarkan untuk Game Boy Advance dalam bentuk kad e-Reader, dan kemudiannya sebagai Game Pak untuk Siri NES Klasik.

Excitebike telah ditambahkan ke Konsol Wii Eropah pada 16 Februari 2007, pada hari yang sama dengan penggantinya, Excite Truck, yang dikeluarkan di sana. Permainan ini kemudiannya ditambahkan ke Konsol Wii Amerika Utara pada 19 Mac.[5] Excitebike telah dikeluarkan semula di Amerika Utara untuk Konsol Wii U pada 26 April 2013.[6] 3D Classics: Excitebike telah dikeluarkan pada Nintendo 3DS sebagai permainan pelancaran untuk Nintendo eShop di Amerika, Jepun, dan Eropah; permainan ini pada mulanya ditawarkan secara percuma untuk satu tempoh tetapi kemudian dijual pada harga £5.40 / €6.00 untuk pasaran Eropah[7] dan $5.99 di AS.[8] Ia mempunyai sokongan stereoskopik 3D dan sokongan kawalan analog. Keluaran ini telah dipaparkan bersama permainan lain dari Nintendo Entertainment System dan Super NES yang akan dikeluarkan untuk 3DS pada demo teknologi yang dipanggil Classic Games di E3 2010.[9][10] Ia membolehkan pemain menyimpan sehingga 32 trek ciptaan tersuai yang boleh dimainkan sama ada dalam 2D atau 3D.[11]

Excitebike adalah salah satu dari 30 permainan yang termasuk dalam NES Classic Edition, yang dikeluarkan oleh Nintendo pada 11 November 2016.[12] Excitebike juga telah dikeluarkan pada Nintendo Switch melalui Nintendo eShop pada 21 September 2018, oleh Hamster Corporation sebagai sebahagian daripada siri Arcade Archives.[13]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Reviews
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
GBANESWii
1UP.comC+[14]N/AN/A
AllGame3.5/5 bintang[15]5/5 bintang[16]N/A
Computer and Video GamesN/A8/10[17]
84%[18]
N/A
GameSpot6.2/10[19]N/AN/A
IGN7/10[20]N/A8.4/10[21]
Computer GamerN/AN/AN/A
Markah agregat
Metacritic71/100[22]N/AN/A

Di Jepun, Game Machine mencatatkan VS. Excitebike sebagai unit arked meja kelima yang paling berjaya pada bulan Januari 1985. [24]Di Amerika Utara, permainan ini menempati tempat ke-13 dalam carta perisian arked RePlay pada Disember 1985.[25] Ia mengakhiri tahun tersebut sebagai permainan sistem arked kedua tertinggi di Amerika pada tahun 1985, hanya di bawah Hogan's Alley Nintendo.[26]

Permainan ini telah menerima ulasan yang umumnya positif. Allgame memberikan Excitebike penarafan tertinggi yang mungkin sebanyak lima bintang. Semakan itu merujuk kepada permainan itu sebagai "ruji bagi mana-mana koleksi NES", memuji grafiknya sebagai comel dan kawalannya sebagai ringkas yang masih memerlukan strategi untuk digunakan dengan betul. Semakan itu menyatakan mod reka bentuk, sebagai "yang pertama seumpamanya dalam permainan konsol, dan memanjangkan hayat tajuk dengan menampilkan 19 komponen berbeza yang boleh anda kumpulkan untuk membina kursus anda sendiri". IGN memuji versi NES pada tahun 2007, sebagai "sangat ketagihan" dan bahawa ia "membuktikan permainan video tidak perlu mempunyai grafik yang mencolok atau AI kompleks untuk benar-benar menyeronokkan. Pasti, terdapat permainan perlumbaan lain di luar sana hari ini, beratus-ratus daripadanya . Yang ini mungkin tidak semestinya lebih baik daripada yang terbaru, tetapi ia unik, ketagihan dan menunjukkan maksud permainan sebenarnya". IGN meletakkan Excitebike sebagai permainan NES terbaik ke-14. [27] GamesRadar meletakkannya sebagai permainan terbaik ke-12 pada Edisi Klasik NES, mengatakan bahawa ia telah berusia dengan "rasa kelajuan yang hebat semasa memandu dan rasa keseimbangan yang sangat baik semasa melompat dan mendarat". [28] Game Informer meletakkan permainan 44 pada 100 permainan teratas sepanjang masa. [29]

Editor Kotaku, Jason Schreier, meletakkannya sebagai permainan terburuk dalam Edisi Klasik NES, menyifatkannya sebagai "permainan video yang benar-benar mengerikan," walaupun tanpa memberikan penjelasan lebih lanjut.[30]

Legasi[sunting | sunting sumber]

Permainan tatal sisi Excitebike adalah kunci kepada pembangunan Super Mario Bros. (1985). Pasukan yang diterajui Miyamoto yang sama yang membangunkan Excitebike terus membangunkan port NES 1985 untuk permainan arked tatal sisi mengalahkan mereka sehingga Kung-Fu Master (1984) dipanggil Kung Fu . Pasukan Miyamoto menggunakan pengetahuan teknikal yang mereka perolehi daripada bekerja pada kedua-dua penatal sisi untuk memajukan lagi genre " permainan olahraga " platform yang mereka cipta dengan Donkey Kong (1981) dan merupakan langkah penting ke arah visi Miyamoto tentang platformer tatal sisi yang luas. [31] [32] Semasa mengerjakan Excitebike dan Kung Fu, dia mencipta konsep platformer di mana pemain boleh "berstrategi sambil menatal ke sisi" dalam jarak jauh, dan mempunyai latar belakang berwarna-warni dan bukannya hitam. [33] Super Mario Bros. menggunakan enjin permainan tatal pantas yang telah dibangunkan oleh pasukan Miyamoto pada asalnya untuk Excitebike, yang membolehkan Mario memecut dengan lancar daripada berjalan ke larian, dan bukannya bergerak pada kelajuan tetap seperti platformer terdahulu. [34]

Excitebike melahirkan beberapa sekuel, termasuk Excitebike 64 (2000), Excite Truck (2006), Excitebots: Trick Racing (2009), dan permainan WiiWare Excitebike: World Rally (2009). Trek bertemakan Excitebike adalah kandungan yang boleh dimuat turun dalam Mario Kart 8 dan tersedia secara lalai dalam Mario Kart 8 Deluxe. Sebuah kumpulan pelumba Excitebike membuat penampilan sebagai Trofi Bantuan dalam Super Smash Bros. Brawl.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Excitebike (Registration Number PA0000254906)". United States Copyright Office. Dicapai pada June 8, 2021.
  2. ^ Akagi, Masumi (October 13, 2006). アーケードTVゲームリスト国内•海外編(1971-2005) [Arcade TV Game List: Domestic • Overseas Edition (1971-2005)] (dalam bahasa Jepun). Japan: Amusement News Agency. m/s. 128. ISBN 978-4990251215.
  3. ^ Akagi, Masumi (October 13, 2006). アーケードTVゲームリスト国内•海外編(1971-2005) [Arcade TV Game List: Domestic • Overseas Edition (1971-2005)] (dalam bahasa Jepun). Japan: Amusement News Agency. m/s. 57. ISBN 978-4990251215.
  4. ^ Scullion, Chris (2019). The NES Encyclopedia. Pen & Sword Books. m/s. 72. ISBN 9781526737809.
  5. ^ "Three new releases for Virtual Console". N-Sider.com. March 19, 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada May 15, 2008. Dicapai pada June 8, 2011.
  6. ^ "Excitebike". www.nintendo.com. Dicapai pada February 21, 2019.
  7. ^ "3D Classics Excitebike". Nintendo of Europe. Diarkibkan daripada yang asal pada September 10, 2012. Dicapai pada August 10, 2011.
  8. ^ "3D Classics Excitebike". Nintendo of America. Dicapai pada August 10, 2011.
  9. ^ Stephen Totilo (June 18, 2010). "Mega Man 2, Yoshi's Island Among Teased 3DS Sorta-Remakes". Kotaku.com. Dicapai pada June 8, 2011.
  10. ^ Craig Harris (June 15, 2010). "E3 2010: Classic NES in 3D! - Nintendo 3DS Feature at IGN". Ds.ign.com. Dicapai pada June 8, 2011.
  11. ^ "3D Classics Excitebike Will Be Free in North America - News". Nintendo World Report. Dicapai pada June 8, 2011.
  12. ^ Paul, Ian (July 14, 2016). "Nintendo's releasing a miniature NES console packed with 30 classic games". Dicapai pada November 3, 2018.
  13. ^ Lane, Gavin (March 13, 2020). "Guide: Every Arcade Archives Game On Nintendo Switch, Plus Our Top Picks". Nintendo Life (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada March 28, 2020.
  14. ^ "Excitebike (NES Classic)". 1up. Diarkibkan daripada yang asal pada March 5, 2016. Dicapai pada May 6, 2015.
  15. ^ "Excitebike [Classic NES Series] - Review". AllGame. Diarkibkan daripada yang asal pada November 14, 2014. Dicapai pada May 6, 2015.
  16. ^ Miller, Skyler. "Excitebike - Review". AllGame. Diarkibkan daripada yang asal pada November 14, 2014. Dicapai pada June 13, 2014.
  17. ^ Takoushi, Tony (December 15, 1987). "Mean Machines: Reviews". Computer and Video Games. No. 75 (January 1988). United Kingdom: EMAP. m/s. 134–5.
  18. ^ "Complete Games Guide" (PDF). Computer and Video Games (Complete Guide to Consoles): 46–77. October 16, 1989.
  19. ^ Gerstmann, Jeff (April 6, 2004). "Classic NES Series: Excitebike". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada August 10, 2004. Dicapai pada May 6, 2015.
  20. ^ Harris, Craig (June 4, 2004). "Classic NES Series: Excitebike". IGN. Dicapai pada May 6, 2015.
  21. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan ign-nes tidak disediakan
  22. ^ "Classic NES Series: Excitebike". Metacritic. Dicapai pada May 6, 2015.
  23. ^ Roberts, Mike; Phipps, Steve (September 1985). "Coin-Op Connection". Computer Gamer. No. 6. m/s. 18–9. Dicapai pada May 7, 2021.
  24. ^ "Game Machine's Best Hit Games 25 - テーブル型TVゲーム機 (Table Videos)". Game Machine. No. 252. Amusement Press, Inc. January 15, 1985. m/s. 27.
  25. ^ "RePlay: The Players' Choice". RePlay. Jil. 11 no. 3. December 1985. m/s. 4.
  26. ^ "1985 Operator Survey: This Poll Says Go Gettum!". RePlay. Jil. 11 no. 2. November 1985. m/s. 91–102 (94).
  27. ^ "Top 100 NES Games". ign.com. Dicapai pada July 29, 2020.
  28. ^ Trinske, Connor (December 19, 2016). "The Best (And Worst) Games on the NES Classic Edition". Dicapai pada November 3, 2018.
  29. ^ Cork, Jeff. "Game Informer's Top 100 Games Of All Time (Circa Issue 100)". Game Informer (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada November 30, 2020.
  30. ^ Schreier, Jason (November 10, 2016). "All 30 NES Classic Games, Ranked". Kotaku. Dicapai pada May 28, 2017.
  31. ^ Gifford, Kevin. "Super Mario Bros.' 25th: Miyamoto Reveals All". 1UP.com. Diarkibkan daripada yang asal pada January 5, 2015. Dicapai pada October 24, 2010.
  32. ^ Horowitz, Ken (July 30, 2020). Beyond Donkey Kong: A History of Nintendo Arcade Games. McFarland & Company. m/s. 149. ISBN 978-1-4766-4176-8.
  33. ^ Shigeru Miyamoto (December 2010). Super Mario Bros. 25th Anniversary - Interview with Shigeru Miyamoto #2 (dalam bahasa Japanese). Nintendo Channel. Dicapai pada April 12, 2021.CS1 maint: unrecognized language (link)
  34. ^ Williams, Andrew (March 16, 2017). History of Digital Games: Developments in Art, Design and Interaction. CRC Press. m/s. 152–4. ISBN 978-1-317-50381-1.