Internet Watch Foundation dan Wikipedia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search

Pada 5 Disember 2008, Watch Internet Foundation (IWF), kumpulan pengawas British, menyenaraihitamkan kandungan pada Wikipedia bahasa Inggeris berkaitan dengan album studio Scorpions 1976 Virgin Killer, kerana kehadiran karya seni kontroversinya, menggambarkan seorang gadis muda yang memaparkan bogel, dengan kaca palsu pecah yang mengaburkan alat kelaminnya. Imej itu dianggap sebagai "kandungan yang berpotensi haram" di bawah undang-undang Inggeris yang melarang pemilikan atau penciptaan gambar yang tidak senonoh kanak-kanak. Senarai hitam IWF digunakan dalam sistem penapisan web seperti Cleanfeed.

URL ke halaman penjelasan imej, yang menggambarkan seni sampul, juga disenaraihitamkan; namun imej kecil dan imej itu sendiri masih boleh diakses. Penutup album telah dianggap kontroversi pada masa pelepasannya,[1] dan digantikan di beberapa pasaran dengan imej penutup alternatif yang memaparkan foto anggota band. IWF menggambarkan imej itu sebagai "imej tidak senonoh yang menyalahi undang-undang kanak-kanak di bawah umur 18 tahun".[2] Dasar Wikipedia menyatakan bahawa ia tidak menyensor kandungan "bahawa sesetengah pembaca menganggap tidak menyenangkan atau menyinggung, bahkan sangat", walaupun ia menghapuskan kandungan yang "jelas tidak sesuai", melanggar dasar Wikipedia lain, atau haram di Amerika Syarikat.

Serta akibat langsung menapis artikel dan imej untuk pembaca Inggeris di Wikipedia bahasa Inggeris melalui ISP yang terjejas (penapisan yang boleh dielakkan),[3] dan kulit album telah disediakan tidak diisi di laman utama lain termasuk Amazon.co.uk[2] (dari mana ia kemudian dikeluarkan), dan boleh didapati di UK,[4] tindakan itu juga mempunyai beberapa kesan tidak langsung pada Wikipedia, iaitu sementara yang menghalang semua editor menggunakan ISP tersebut di UK daripada menyumbang ke mana-mana laman ensiklopedia, dan menghalang pengeditan tanpa nama dari ISP ini sementara URL tetap pada senarai hitam. Ini digambarkan oleh IWF sebagai "kerosakan cagaran".[5] Ini disebabkan oleh proksi-proksi yang digunakan untuk mengakses Wikipedia, kerana Wikipedia mengimplementasikan dasar menyekat dimana penyumbang dapat disekat jika mereka merosakkan ensiklopedia. Oleh itu, semua vandalisme yang datang dari satu ISP akan diarahkan melalui satu proksi-oleh itu satu IP-dan semua pelanggan ISP menggunakan proksi itu akan dihalang daripada menyunting.

Selepas mengambil prosedur rayuan dan mengkaji semula situasi, IWF membalikkan senarai hitam mereka pada halaman pada 9 Disember 2008,[6] dan mengumumkan bahawa mereka tidak akan menyenaraikan salinan lain imej yang dihoskan di luar UK.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Berelian, Essi (2003). Buckley, Peter; Buckley Jonathan, para penyunting. The Rough Guide to Rock. London: Rough Guides. m/s. 909. ISBN 1-84353-105-4. 
  2. ^ a b Schofield, Jack (8 December 2008). "Wikipedia page censored in the UK for 'child pornography'". The Guardian. UK. Dicapai 9 December 2008. 
  3. ^ Investigation by several UK based Wikipedians revealed that the page/image was still available using direct addressing URL parameters, or by using the Wikipedia secure server, as detailed in an internal discussion of the issue at the Administrator's Noticeboard at the time
  4. ^ Johnson, Bobbie (8 December 2008). "Wikipedia falls foul of British censors". The Guardian. UK. Dicapai 9 December 2008. 
  5. ^ Raphael G. Satter (8 December 2008). "Wikipedia article blocked in UK over child photo". The Independent. UK. Dicapai 18 May 2009. "It appears that there's a large number of editors — I can't say all — who appear to have access issues," [Jay Walsh, Wikimedia Foundation] said. [Sarah Robertson, Internet Watch Foundation] said she could not explain reports that other parts of the site were difficult to navigate as a result of the block. "There shouldn't have been any collateral damage," she said. 
  6. ^ Arthur, Charles (9 December 2008). "Internet Watch Foundation reconsiders Wikipedia censorship". The Guardian. UK. Dicapai 10 December 2008. 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]