Penyuntingan Gereja Scientology di Wikipedia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Alamat IP Gereja Scientology disekat
2) Semua alamat IP yang dimiliki atau dikendalikan oleh Gereja Scientology dan rakan-rakannya, secara amnya ditafsirkan, akan disekat seolah-olah mereka adalah proksi terbuka. Editor individu boleh meminta pengecualian blok IP jika mereka ingin menyumbang daripada alamat IP yang disekat.
Lulus 10 hingga 1 pada 13:31, 28 Mei 2009 (UTC)
Penyuntingan Gereja Scientology ke Wikipedia membawa larangan menyunting seluruh laman web dari komputer organisasi.[1] [2]

Satu siri kejadian pada tahun 2009 membawa kepada rangkaian gereja Scientology yang diharamkan daripada membuat penyuntingan kepada artikel Wikipedia berkaitan dengan Scientology. Gereja Scientology telah lama mempunyai sejarah yang kontroversi di Internet, dan telah memulakan kempen untuk memanipulasi bahan dan mengeluarkan maklumat yang kritikal dari dirinya sendiri dari web. Dari awal dalam sejarah Wikipedia, konflik timbul dalam topik Scientology di laman web. Perselisihan bermula dengan sungguh-sungguh pada tahun 2005, dengan pengguna tidak setuju mengenai sama ada atau tidak untuk menggambarkan Scientology sebagai kultus atau agama kasar. Menjelang 2006, perselisihan mengenai topik Scientology di Wikipedia telah berkembang lebih spesifik. Pengkritik pengguna dan Scientology Wikipedia David Gerard berkomentar kepada The Daily Telegraph pada tahun 2006 bahawa beberapa artikel bersifat netral disebabkan oleh keperluan rujukan fakta-fakta yang dinyatakan. [3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Moore, Matthew (May 30, 2009). "Church of Scientology members banned from editing Wikipedia". The Daily Telegraph. London: www.telegraph.co.uk. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-10-27. Dicapai 2010-08-24. 
  2. ^ Religion News Service (June 6, 2009). "Wikipedia bans Church of Scientology from editing entries". Long Beach Press-Telegram. m/s. 3. 
  3. ^ Brown, Mick (October 28, 2006). "Wiki's world". The Daily Telegraph. London: www.telegraph.co.uk. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-11-30. Dicapai 2010-08-24. 

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]