Pembohongan Jar'Edo Wens

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tiga suntingan pengguna tanpa nama yang menambah tipuan itu.

Pembohongan Jar'Edo Wens ialah rencana Wikipedia yang sengaja dibuat secara rekaan yang wujud selama hampir 10 tahun sebelum ditemui pada November 2014 dan dipadamkan pada Mac 2015. Pada masa itu, ia merupakan rencana penipuan yang paling lama ditemui dalam sejarah Wikipedia.

Asal-usul[sunting | sunting sumber]

Artikel "Jar'Edo Wens" dicipta pada 29 Mei 2005. Ia hanya dua ayat panjang dan tidak ada sumber. Ia mendakwa tentang dewa Aborigin Australia ("pengetahuan duniawi dan kekuatan fizikal, yang dicipta oleh Altjira untuk memastikan bahawa orang tidak terlalu sombong atau merendah diri sendiri. Ia dikaitkan dengan kemenangan dan kecerdasan."), Dan mungkin semata-mata nama "Jared Owens", dengan jarak yang berbeza, tanda baca dan sarung.[1][2][3][4][5]

Penulis, pengguna yang tidak berdaftar di alamat IP Australia,[6] aktif dalam tempoh sebelas minit pada bulan Mei 2005. Sumbangan mereka yang lain hanyalah untuk menambah "Yohrmum" (mungkin menjadi ejaan semula dari "Your Mum") kepada senarai dewa-dewa Australia. Ini lebih cepat dikesan dan dibuang, namun artikel "Jar'Edo Wens" telah berlangsung lebih dari satu dekad sebelum pengesanan dan pemadaman.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The story behind Jar'Edo Wens, the longest-running hoax in Wikipedia history". Washington Post.
  2. ^ Caitlin Dewey, Washington Post (17 April 2015). "The story of Jar'Edo Wens, the longest-running Wikipedia hoax, and why it's so hard to police the free encyclopedia - National Post". National Post.
  3. ^ "The Wikipedia hoax that lasted nearly 10 years". thespec.com.
  4. ^ "Aussie's Jar'Edo Wens prank sets new record as Wikipedia's longest-running hoax". The Sydney Morning Herald.
  5. ^ Andy Cush. "How One Man Made Himself Into an Aboriginal God With Wikipedia". Weird Internet. Gawker Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-07-09. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ "Aussie's Jar'Edo Wens prank sets new record as Wikipedia's longest-running hoax". The Sydney Morning Herald.