Pembohongan Jar'Edo Wens

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jump to navigation Jump to search
Tiga suntingan pengguna tanpa nama yang menambah tipuan itu.

Pembohongan Jar'Edo Wens ialah rencana Wikipedia yang sengaja dibuat secara rekaan yang wujud selama hampir 10 tahun sebelum ditemui pada November 2014 dan dipadamkan pada Mac 2015. Pada masa itu, ia merupakan rencana penipuan yang paling lama ditemui dalam sejarah Wikipedia.

Asal-usul[sunting | sunting sumber]

Artikel "Jar'Edo Wens" dicipta pada 29 Mei 2005. Ia hanya dua ayat panjang dan tidak ada sumber. Ia mendakwa tentang dewa Aborigin Australia ("pengetahuan duniawi dan kekuatan fizikal, yang dicipta oleh Altjira untuk memastikan bahawa orang tidak terlalu sombong atau merendah diri sendiri. Ia dikaitkan dengan kemenangan dan kecerdasan."), Dan mungkin semata-mata nama "Jared Owens", dengan jarak yang berbeza, tanda baca dan sarung.[1][2][3][4][5]

Penulis, pengguna yang tidak berdaftar di alamat IP Australia,[6] aktif dalam tempoh sebelas minit pada bulan Mei 2005. Sumbangan mereka yang lain hanyalah untuk menambah "Yohrmum" (mungkin menjadi ejaan semula dari "Your Mum") kepada senarai dewa-dewa Australia. Ini lebih cepat dikesan dan dibuang, namun artikel "Jar'Edo Wens" telah berlangsung lebih dari satu dekad sebelum pengesanan dan pemadaman.

Rujukan[sunting | sunting sumber]