Jawatankuasa Penimbangtaraan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Arbitration Committee
Kerangka
KependekanArbcom
IndustriDispute resolution Sunting ini di Wikidata
Tapak webms.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Jawatankuasa_Penimbangtaraan
Sejarah
Dibentuk04 Disember 2003 (2003-12-04)
GabunganKomuniti Wikipedia Sunting ini di Wikidata
Kawasan perkhidmatanGlobal
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Jawatankuasa Penimbangtaraan ialah mengikat pertikaian resolusi panel penynting, yang digunakan pada beberapa projek daripada Yayasan Wikimedia. Projek pertama yang menggunakan jawatankuasa penibangtaraan, dan yang paling banyak diliputi adalah Wikipedia bahasa Inggeris. Setiap projek Wikimedia ialah secara autonomi dan bebas. Oleh itu, dari masa ke masa beberapa projek Wikimedia lain telah menubuhkan jawatankuasa timbang tara, sementara yang lain tidak. Jawatankuasa timbang tara, di mana mereka wujud, ditubuhkan oleh editor projek, dan biasanya dipilih oleh komuniti mereka dalam pilihan raya tahunan. Serta perselisihan yang serius, mereka sering menangani pelanggaran oleh pentadbir, akses kepada pelbagai alat canggih, dan pelbagai isu "dunia nyata" berkaitan dengan kelakuan berbahaya, apabila timbul dalam konteks projek Wikipedia.

Jawatankuasa timbang tara umumnya mempunyai kuasa untuk mengenakan sekatan yang mengikat, dan juga untuk menentukan pengguna mana yang mempunyai akses ke kebenaran khas.

Jawatankuasa pertama yang dibuat oleh Jimmy Wales pada 4 Disember 2003, sebagai lanjutan daripada kuasa membuat keputusan yang dahulunya dipegang sebagai pemilik tapak.[1] Jawatankuasa ini bertindak sebagai mahkamah yang terakhir untuk pertikaian di kalangan editor. Ia telah dijelaskan dalam media secara beraneka-raganya sebagai 'quasi-judicial' atau 'Mahkamah Tinggi/Mahkamah Agung', walaupun Jawatankuasa menyatakan bahawa ia tidak, atau berpura-pura menjadi, mahkamah undang-undang dalam pengertian formal. Ia telah memutuskan beberapa ratus kes dalam sejarahnya.[2] Ahli-ahli Jawatankuasa dilantik oleh Wales sama ada secara peribadi atau e-mel selepas pilihan raya penasihat; Wales biasanya memilih untuk melantik penimbang tara yang merupakan antara mereka yang menerima undi paling banyak.[3]

Jawatankuasa ini telah diperiksa oleh ahli akademik yang meneliti resolusi pertikaian, dan juga dilaporkan dalam media awam berkaitan dengan pelbagai keputusan kes dan kontroversi yang berkaitan dengan Wikipedia.[4][5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hoffman, David A.; Salil Mehra (2010). "Wikitruth Through Wikiorder". Emory Law Journal. 59 (2010). SSRN 1354424.
  2. ^ Cohen, Noam (2009-06-07). "The Wars of Words on Wikipedia's Outskirts". The New York Times. Diarkibkan daripada yang asal pada March 28, 2014. Dicapai pada 2009-06-09. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ Broughton, John (2008). Wikipedia: The Missing Manual. O'Reilly Media. m/s. 208–209. ISBN 9780596553777.
  4. ^ Welham, Jamie; Nina Lakhan (2009-06-08). "Wikipedia sentinel quits after 'sock-puppeting' scandal". The New Zealand Herald. APN Holdings NZ Limited. Dicapai pada 2009-06-09.
  5. ^ Moore, Matthew (2009-05-30). "Church of Scientology members banned from editing Wikipedia". The Daily Telegraph. Telegraph Media Group Ltd. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 June 2009. Dicapai pada 2009-06-09. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)