Wikipedian in Residence

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hubungan antara penduduk Wikipedia dan tempat tinggal. Gambar rajah mewakili pihak berkepentingan dan apa yang setiap pihak berkepentingan menyediakan dan menerima dalam satu projek khas dalam projek Residence.

Wikipedian in residence atau Wikimedian in residence (WiR) ialah penyunting Wikipedia, ahli Wikipedia (atau ahli Wikimedia), yang menerima penempatan dengan institusi, biasanya sebuah galeri seni, perpustakaan, arkib atau muzium (GLAM), masyarakat yang diajar atau institut pendidikan tinggi (seperti universiti) untuk memudahkan entri Wikipedia berkaitan dengan misi institusi itu, menggalakkan dan membantunya untuk membebaskan bahan di bawah lesen terbuka, dan untuk membangunkan hubungan antara institusi dan komuniti Wikimedia. Seorang penduduk di Wikipedia umumnya membantu menyelaraskan peristiwa jangkauan yang berkaitan dengan Wikipedia antara GLAM dengan orang awam.

Institusi yang menjadi tuan rumah sebuah laman web di dalam kediaman termasuk institusi besar seperti Perpustakaan Negara Wales, Muzium British, Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara, Perpustakaan British, Perpustakaan Negara Norway, dan Arkib Persekutuan Switzerland dan tempat-tempat yang lebih kecil seperti Muzium dan Galeri Seni Derby dan Galeri Seni Baru Walsall di UK; Istana Versailles di Perancis; Museu Picasso di Sepanyol; dan di Amerika Syarikat, Institusi Smithsonian, Perpustakaan Presiden Gerald R. Ford, dan Arkib Negara Amerika Syarikat.

Peranan dan tugas[sunting | sunting sumber]

Peranan utama dari Wikipedia-in-Residence adalah untuk menjadi penghubung antara institusi tuan rumah dan komuniti Wikimedia dengan membantu peristiwa dan latihan yang menyokong misi kedua-dua organisasi. Kewajipan tipikal termasuk mengatur dan/atau mengetuai acara latihan dan editathon;[1][2] memberikan penjelasan kepada kakitangan dan orang awam yang lain tentang dasar dan amalan, seperti dasar mengenai kepentingan konflik; serta membuat sumbangan kepada artikel yang berkaitan dengan bahan dan misi institusi, seperti artikel tentang objek budaya yang penting dalam koleksi organisasi.[3]

Pampasan[sunting | sunting sumber]

Walaupun Wikipedia tidak menggalakkan pampasan langsung dibayar untuk penyuntingan rencana dan melarang advokasi yang tidak didedahkan, penduduk di Wikipedia dibenarkan membayar pampasan untuk kerja di wiki, sama ada dengan menawarkan kredit, stipend atau gaji, melalui institusi penajaan mereka dengan syarat mereka mematuhi garis panduan yang ketat daripada terlibat dalam perhubungan awam atau pemasaran untuk institusi mereka.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Orlowski, Andrew (16 February 2012). "British Library seeks taxpayer-funded Wikipedia-fiddler". The Register. Dicapai pada 19 June 2013.
  2. ^ "National Library of Scotland recruits 'Wikipedian'". BBC News. 24 April 2013. Dicapai pada 19 June 2013.
  3. ^ Woods, Steve (18 April 2013). "National Library of Scotland seeks Wikipedian in residence". Bristol Wireless. Dicapai pada 19 June 2013.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]