Lebuh Farquhar, George Town

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 5°25′14.78″N 100°20′18.36″E / 5.4207722°N 100.3384333°E / 5.4207722; 100.3384333

Lebuh Farquhar
华盖街 / 華蓋街 (Cina / Cina Tradisional)
Negara Malaysia
Negeri Pulau Pinang
BandarGeorge Town
Poskod
10200
Maklumat laluan
Diselenggara oleh Majlis Bandaraya Pulau Pinang
Wujud1804–kini
Simpang utama
Hujung baratJalan Northam
Hujung timurLebuh Pitt
LEBUH FARQUHAR
Farquhar St10200 P. PINANG

JenisBudaya
Kriteriaii, iii, iv
Ditetapkan2008 (ke-32)
Sebahagian daripada
Zon penampan dan teras George Town UNESCO
No. rujukan
1223
RantauAsia-Pasifik

Lebuh Farquhar adalah jalan utama di bandar George Town di Pulau Pinang, Malaysia. Dicipta pada akhir abad ke-18, jalan itu merupakan sebahagian daripada kawasan sivik pusat bandar, dan terkenal dengan bangunan penjajah yang dibina di bawah pemerintahan British.

Terletak di dalam Tapak Warisan Dunia UNESCO, jalan itu juga merupakan buaian sekolah Bahasa Inggeris terbaik di Pulau Pinang - Sekolah Percuma Pulau Pinang, Institusi St. Xavier, Convent Light Street dan St. George's Girls' School. Hari ini, St. Xavier's Institution dan Convent Light Street kekal di Lebuh Farquhar, sementara sekolah-sekolah lain telah dipindahkan.[1]

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Lebuh Farquhar boleh dilihat di peta 1799 George Town ini.
Muzium Negeri Pulau Pinang zaman penjajahan pernah menempatkan Sekolah Percuma Pulau Pinang sehingga tahun 1927, ketika sekolah itu dipindahkan ke pedalaman.
Gereja St. George, gereja Anglican tertua di Asia Tenggara.
Hotel Eastern & Oriental dibina oleh Sarkies Brothers, yang kemudiannya menubuhkan hotel mewah serupa di Singapura dan Yangon.
Gereja Assumption mempunyai sejarah yang berasal dari penghijrahan orang-orang Eropah ke Pulau Pinang pada tahun 1786.
Mahkamah Tinggi Pulau Pinang juga dibatasi oleh Jalan Farquhar.

Lebuh Farquhar dinamakan sempena Robert Townsend Farquhar, yang berkhidmat sebagai Leftenan Gabenor kedua Pulau Prince of Wales (kini Pulau Pinang).

Dalam tempoh 1804 dan 1805, Farquhar menganjurkan pemusnahan Melaka untuk mengukuhkan kedudukan George Town sebagai pelabuhan utama di Selat Melaka. Pada masa itu, Melaka telah diberikan sementara kepada Syarikat Hindia Timur British oleh Belanda, yang negaranya ditawan oleh Perancis, untuk mengelakkan tanah jajahan daripada berada di bawah kawalan Perancis. Berharap untuk meruntuhkan Melaka sebelum kembalinya Belanda, Farquhar memerintahkan William Farquhar, Residen Melaka, untuk menghancurkan kota itu menggunakan serbuk mesingan. Hanya campurtangan yang tepat pada masanya oleh Stamford Raffles (yang akan pergi ke Singapura) menghalang keseluruhan kemusnahan A Famosa, meninggalkan sebuah gerbang kecil yang berdiri hingga ke hari ini.

Sebaliknya, Farquhar bertanggungjawab terhadap peningkatan infrastruktur di George Town, seperti pembinaan saluran air dan Rumah Kerajaan, dan pembesaran Fort Cornwallis.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Lebuh Farquhar telah dibentangkan menjelang akhir abad ke-18 dan muncul dalam peta terawal George Town. Walau bagaimanapun, ia hanya bernama Lebuh Farquhar sama ada semasa atau selepas tempoh jawatan Robert Townsend Farquhar sebagai Leftenan-Gabenor antara 1804 dan 1805.

Ketika para pegawai dan orang Eropah berpindah ke Jalan Farquhar, sejumlah bangunan kolonial yang indah didirikan di sepanjang jalan. Orang Anglikan melengkapkan Gereja St. George di persimpangan dengan Jalan Pitt pada tahun 1818, sementara Katolik membina Gereja Assumption pada tahun 1857. Hotel Eastern & Oriental yang terkenal berhampiran hujung barat Lebuh Farquhar dibina oleh Sarkies Brothers pada tahun 1880-an.[2]

Jalan ini juga menjadi tempat kelahiran beberapa sekolah Inggeris dan mubaligh terbaik di Pulau Pinang. Yang paling tua, Penang Free School (kini terletak di Green Lane), ditubuhkan pada tahun 1819 di mana kini adalah Muzium Negeri Pulau Pinang. Antara 1856 dan 1858, dua sekolah Katolik, Institusi St. Xavier dan Convent Light Street, dipindahkan ke Lebuh Farquhar; kedua-duanya kekal di jalan hingga ke hari ini. Sementara itu, Sekolah Gadis St. George diasaskan oleh orang Anglikan pada separuh kedua abad ke-18; sekolah itu telah dipindahkan ke Jalan Macalister.

Mercu tanda[sunting | sunting sumber]

Kehakiman[sunting | sunting sumber]

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Hotel[sunting | sunting sumber]

  • Eastern & Oriental Hotel

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Khoo, Salma Nasution (2007). Streets of George Town, Penang. Penang, Malaysia: Areca Books. ISBN 9789839886009.
  2. ^ Langdon, Marcus (2014). A Guide to George Town's Historic Commercial and Civic Precincts. Penang, Malaysia: George Town World Heritage Incorporated.