Masakan Estonia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Puding hitam selepas dimasak bersama-sama dengan sos lingonberry

Masakan Estonia yang tradisional sebahagian besarnya adalah berdasarkan daging dan kentang, dan ikan di kawasan pantai dan tasik, tetapi kini menerima pengaruh dari pelbagai masakan lain, termasuk pelbagai makanan dan hidangan antarabangsa, dengan beberapa sumbangan daripada tradisi negara-negara berdekatan. Masakan Scandinavia, Jerman, Rusia dan pengaruh lain telah memainkan peranan. Makanan yang paling biasa di Estonia ialah roti rai, daging babi, kentang dan produk tenusu.[1] Tabiat makan Estonia dalam sejarah telah berkait rapat dengan musim. Dari segi makanan harian, Estonia tergolong dalam "lingkaran" ruji Eropah yang melibatkan bir, vodka, roti rai dan daging babi.

Sajian sejuk[sunting | sunting sumber]

Flounder
Kubis dengan cendawan

Hidangan pertama dalam masakan Estonia tradisional adalah berdasarkan kepada hidangan sejuk - pilihan daging dan sosej disajikan dengan salad kentang atau rosolje, hidangan ternama Estonia, hampir sama dengan sillsallad Sweden, berdasarkan ubi bit, kentang dan ikan herring.[2] Pastri kecil yang dikenali sebagai pirukad ("pirukas" dalam bentuk tunggal) - adik beradik pirozhki - dipenuhi dengan daging, kubis, lobak merah, beras dan inti atau campuran lain yang juga popular, dan sering dihidangkan dengan bouillon. Herring adalah biasa di kalangan ikan yang lain bagi hidangan sejuk Estonia. Salai atau diperap seperti hidangan belut, udang krai, dan ketam dan udang yang diimport adalah dianggap hidangan istimewa. Salah satu hidangan kebangsaan Estonia adalah räim (herring kerdil baltik), bersama dengan sprats. Flounder, perch dan pike-perch juga popular.

Sup[sunting | sunting sumber]

Sup boleh dimakan sebelum hidangan utama, tetapi secara tradisinya menjadi hidangan utama dan selalunya diperbuat daripada daging atau stok ayam bercampur dengan pelbagai sayur-sayuran. Sup juga dicampur dengan krim masam, susu dan yogurt. [2] Satu bentuk unik sup Estonia adalah leivasupp, iaitu sejenis sup manis yang diperbuat daripada roti hitam dan epal, biasanya dihidangkan dengan krim masam atau krim putar, sering diperisakan dengan kayu manis dan gula.

Hidangan utama[sunting | sunting sumber]

Roti rai hitam mengiringi hampir setiap makanan savouri di Estonia. Berbanding ucapan "selamat menjamu selera", orang Estonia cenderung untuk mengatakan jätku leiba ("semoga roti kamu bertahan"). Rakyat Estonia berterusan menghargai jenis kepelbagaian roti berdasarkan rai hitam. Estonia tidak mempunyai banyak tanah yang subur. Jika sekeping roti telah jatuh ke lantai, adalah baik untuk mengambilnya, menciumnya untuk menunjukkan rasa hormat, dan memakannya.

Pencuci Mulut[sunting | sunting sumber]

Ribess kissel merah Estonia

Pencuci mulut khusus termasuk kissel, snek dadih dan kama. Lain-lain pencuci mulut Estonia biasa ialah mannavaht (krim yang diperbuat daripada semolina dan jus atau buah-buahan), kohupiimakreem (dadih berkrim) atau kompott. Pai rubarb juga kegemaran. Satu lagi pencuci mulut yang popular adalah kringle (Estonian: kringel), roti yis manis sering berperisa dengan buah pelaga.

Wain tempatan terutamanya wain buah-buahan.

Minuman[sunting | sunting sumber]

Minuman tradisional popular dipanggil kali - serupa dengan kvass Rusia - menjadi lebih popular sekali lagi. Mid (wain madu) atau mõdu, minuman yang amat popular pada zaman dahulu, telah hampir hilang sepenuhnya. Pada masa kini, bir buatan tempatan adalah pilihan nombor satu untuk mengiringi makanan, jus yang berbeza atau hanya air menjadi pilihan utama bagi minuman bukan alkohol. Wain diminum secara meluas, dan walaupun ia masih tidak sepopular bir, ia menjadi lebih biasa. Terdapat juga wain buah Estonia diperbuat daripada epal atau pelbagai beri. Susu juga secara meluas diminum oleh kanak-kanak serta orang dewasa. Estonia juga berbangga dengan vodka mereka dan lain-lain spirit, seperti minuman keras berherba Vana Tallinn. Dua daripada kilang bir tertua Estonia adalah A. Le Coq, diasaskan pada tahun 1807, dan Saku Brewery, diasaskan pada 1820.

Produk tenusu yang lain selain susu (Bahasa Estonia: piim) termasuk keefir dan juga hapupiim dan pett, satu kelainan susu mentega.

Musim[sunting | sunting sumber]

Musim panas dan musim bunga[sunting | sunting sumber]

Secara tradisionalnyaa pada musim panas dan musim bunga, rakyat Estonia suka makan segala-galanya segar - beri, herba, sayur-sayuran dan segala-galanya yang datang terus dari kebun. Memburu dan memancing adalah biasa dalam sejarah. Pada masa kini, ia telah kekal sebagai kegiatan masa yang lapang popular. Kegiatan popular lain ialah untuk barbeku pada musim panas.

Musim sejuk dan Krismas[sunting | sunting sumber]

Pada bulan-bulan musim sejuk, jem, awetan dan jeruk dibawa ke meja. Pada masa lalu, apabila ekonomi sebahagian besarnya pertanian, pengumpulan dan pemeliharaan buah-buahan, cendawan dan sayur-sayuran untuk musim sejuk adalah penting. Hari ini, pengumpulan dan pemeliharaan adalah kurang biasa kerana hampir semua yang boleh dibeli dari kedai-kedai, tetapi menyediakan makanan untuk musim sejuk masih sangat popular di kawasan luar bandar dan terus mengekalkan daya tarikannya, yang bertentangan dengan pengkomersilan tabiat makan. Memartabatkan tradisi adalah dianggap penting untuk banyak orang.

Puding hitam (Estonia: verivorst), kepala keju (Estonia: sült), dan sauerkraut (Estonia: hapukapsas) dengan kentang lebih panggang telah menjadi sebahagian daripada menu Estonia tradisional yang pada masa kini kebanyakannya khusus disajikan untuk Krismas. Juga, juadah khas Krismas ialah epal, limau Mandarin dan halia.

Masakan Estonia moden[sunting | sunting sumber]

Banyak pengaruh telah meningkatkan sedikit pemakanan Estonia moden ke arah yang lebih pelbagai dan terbuka. Pengaruh awal yang mempelbagaikan pengalaman pemakanan datang melalui Liga Hansa. Estonia kecil telah ditawan dan diperintah oleh banyak kuasa-kuasa asing, dari Denmark, Jerman, Poland dan Sweden kepada Rusia. Bangsawan Jerman yang menjajah kawasan luar Estonia dengan beratus-ratus rumah mewah adalah pemodenan sepanjang zaman, dan juga bertindak sebagai lingkaran penghantaran pengaruh Eropah terhadap masakan Estonia, walaupun untuk beberapa tahun, beberapa pengaruh ini meresap ke dalam golongan petani miskin Estonia.

Perkara mula berubah dengan pembebasan secara beransur-ansur rakyat Estonia pada abad ke-19 dan akibat pembandaran. Apabila Estonia menikmati kemerdekaan nasional di antara kedua-dua Perang Dunia, Tallinn, Tartu dan Parnu dan juga pusat-pusat bandar Estonia menggayakan pelbagai restoran dan kafe yang memaparkan hidangan dari banyak masakan Eropah serta menu tempatan. Terdapat juga berkembangnya tabiat memasak yang baik di rumah-rumah di seluruh negara. Pelbagai hidangan yang lebih baru di Estonia telah dibangunkan, dan tukang masak serta suri rumah bereksperimen dengan makanan daripada budaya lain juga.

Semua ini terhenti secara drastik pada tahun 1940, apabila negeri Baltik telah digabungkan oleh USSR, restoran telah dinasionalkan dan ditutup, dan beberapa yang telah dibiarkan mengalami kekurangan kronik bahan-bahan. Walaupun mereka yang masih mempunyai akses kepada kebun dapat menambah jenis makanan yang terhad yang ditawarkan di kedai-kedai dan pasaran makanan era Soviet, tempoh dari 1940 hingga awal tahun 90-an membawa penurunan yang tragis, berbanding zaman keemasan pada dua puluhan dan tiga puluhan. Sebaliknya, pendatang dari pelbagai bahagian dekat dan jauh USSR membawa resipi dan gaya baru. Malah kini, makanan daripada Georgia, Azerbaijan dan lain-lain menjadikan pengalaman masakan di Estonia kurang berat sebelah.

Sejak penubuhan semula kemerdekaan pada tahun 1991, masakan Estonia telah kembali pulih, perlahan-lahan pada mulanya. Sesetengah masakan yang dinikmati sebelum Perang Dunia II telah dikembalikan, sementara yang lain tidak. Beberapa restoran di Tallinn dan bandar-bandar Estonia lain telah memperkenalkan pengalaman masakan yang sebelum ini tidak diketahui, seperti makanan India dan Mexico. Pada masa yang sama, beberapa pengusaha restoran moden seperti Imre Kose, Imre Sooäär, Dimitri Demjanov, dan Kadri Kroon bukan sahaja memperkenalkan hidangan antarabangsa, tetapi juga telah mengagak hidangan Estonia klasik dalam arah yang mereka tidak pernah pergi sebelum ini. Mereka telah mencipta kombinasi yang sama sekali baru dan kadang kala luar biasa yang mungkin bukan sahaja memanfaatkan bahan-bahan tempatan, tetapi menggunakan seluruh palet inovasi tukang masak kontemporari. Sebahagian daripada gabungan dan idea-idea lain yang diwujudkan oleh Kose, sebagai contoh, adalah menggemparkan. Walaupun tukang masak rumah cenderung untuk menjadi lebih konservatif, mereka juga mencuba sesuatu yang baru pada kadar yang lebih perlahan. Maka masakan Estonia moden adalah berubah. Hidangan tradisional masih biasa dan juga dihargai, tetapi masakan Estonian tidak statik.

Nota dan rujukan[sunting | sunting sumber]