New Super Mario Bros. Wii

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
New Super Mario Bros. Wii
PembangunNintendo Entertainment Analysis & Development Sunting ini di Wikidata
PenerbitNintendo
PengarahShigeyuki Asuke
Pengeluar
Pengatur caraMakoto Sasaki
Komposer
  • Shiho Fujii
  • Ryo Nagamatsu
  • Kenta Nagata
SiriNew Super Mario Bros.
Super Mario Sunting ini di Wikidata
PlatformWii
Nvidia Shield TV
PelepasanWii
  • AU: November 12, 2009
  • NA: November 15, 2009
  • EU: November 20, 2009
  • JP: December 3, 2009
Nvidia Shield TV
  • CN: December 5, 2017
GenrePermainan video platform
ModPemain tunggal, Permainan video multipemain

New Super Mario Bros. Wii adalah Permainan video platform yang dibangunkan dan diterbitkan oleh Nintendo untuk Wii. Sebagai tindak lanjut kepada New Super Mario Bros., ia pertama kali dikeluarkan di Australia, Amerika Utara, dan Eropah pada November 2009, diikuti oleh Jepun sebulan kemudian. Sebuah port high-definition untuk Nvidia Shield TV telah dikeluarkan di China pada Disember 2017. Seperti permainan Super Mario yang lain dengan paparan sisi, pemain mengawal Mario semasa beliau menjelajahi lapan dunia dan melawan anak buah Bowser untuk menyelamatkan Puteri Peach. New Super Mario Bros. Wii adalah permainan Super Mario pertama yang menampilkan permainan multipemain kooperatif serentak; sehingga empat orang boleh bermain dalam mod multipemain kooperatif dan kompetitif, mengawal Mario, Luigi, dan salah satu daripada dua Toad berwarna-warni. Permainan ini juga memperkenalkan "Super Guide", yang membolehkan pemain menonton watak yang dikawal oleh komputer menyelesaikan satu tahap.

Shigeru Miyamoto mempunyai hasrat untuk mencipta permainan Super Mario dengan pelbagai pemain kooperatif sejak konsep siri tersebut. Selepas percubaan yang tidak berjaya untuk mengintegrasikannya ke dalam Super Mario 64 disebabkan oleh had perkakasan, beliau berjaya sepenuhnya meneroka konsep itu dengan kemunculan Wii dan kemajuan perkakasan yang lebih canggih. Selepas membangunkan Super Mario Bros. Baharu dan merasa bahawa ia tidak mencabar sebagaimana yang diharapkan, Miyamoto membentuk New Super Mario Bros. Wii dengan matlamat kemudahan akses untuk pemain dari semua peringkat kemahiran. Ciri-ciri seperti Panduan Super dan kemampuan untuk mengapung dalam gelembung atas arahan dan menarik diri daripada bahagian tertentu tahap telah ditambahkan untuk memenuhi keperluan pemula. Sementara itu, butiran lain seperti anugerah kerana tidak menggesa blok Panduan Super muncul dalam mana-mana peringkat, telah ditambahkan untuk menyediakan lapisan kesukaran. Shiho Fujii dan Ryo Nagamatsu menggubah runut bunyi permainan ini, manakala Koji Kondo, komposer tetap siri itu, berperanan sebagai penasihat bunyi.

Permainan ini diumumkan sebagai respons kepada penurunan keuntungan yang sedikit, dengan Nintendo berharap pelepasannya akan membantu menyemarakkan semula jualan Wii. New Super Mario Bros. Wii berjaya secara kritikal dan komersial, menerima pujian khusus untuk aspek berbilang pemainnya, walaupun beberapa pengkritik merasa kecewa dengan kurangnya inovasi berbanding dengan judul Super Mario sebelumnya.

Permainan ini menerima beberapa penghargaan, termasuk anugerah Permainan Wii Terbaik dari Anugerah Permainan Video Spike 2009, IGN, dan GameTrailers. Sehingga Mac 2021, ia merupakan permainan keempat terlaris untuk Wii, dengan penjualan mencapai 30.32 juta salinan di seluruh dunia. New Super Mario Bros. Wii diikuti oleh New Super Mario Bros. 2 untuk Nintendo 3DS pada Julai 2012, serta New Super Mario Bros. U untuk Wii U pada November 2012 dan Nintendo Switch pada Januari 2019.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Super Mario Bros. Wii Baharu merupakan permainan platform tatal sisi 2.5D; walaupun dimainkan dalam 2D,[1][2] kebanyakan watak dan objek dalam permainan adalah pemaparan poligon 3D pada latar belakang 2D. Dalam mod pemain tunggal, pemain mengawal Mario dan perlu menyelesaikan pelbagai peringkat yang dipenuhi dengan item berguna dan rintangan berbahaya.[3] Pemain mesti menggerakkan Mario ke tiang bendera besar pada akhir setiap peringkat untuk melangkah ke hadapan. Permainan ini boleh dimainkan dengan Wii Remote dipegang secara mendatar atau menegak dengan Wii Nunchuk dilampirkan. Mario boleh berlari, melompat, dan melakukan gerakan tambahan yang kembali daripada Super Mario Bros. Baharu seperti tendangan dinding, paun tanah, dan lompatan dua dan tiga kali ganda.[4] Super Mario Bros. Wii Baharu sering menggunakan ciri kawalan gerakan Wii Remote; pemain boleh menggoncang pengawal untuk melakukan pelbagai tindakan berbeza, seperti lompat putaran pendek yang membunuh musuh, putaran tengah udara yang boleh digunakan untuk mengekalkan masa udara, dan keupayaan untuk mengambil, membawa, dan membaling objek tertentu.[5][6][7] Kawasan tertentu dalam tahap, seperti platform tertentu, boleh dimanipulasi dengan berdiri di atasnya dan menyengetkan Alat Jauh Wii. Beberapa tahap juga diatur di bawah air, di mana pemain perlu berenang untuk melintasi aras.[8]

Selain syiling emas yang boleh dikumpulkan untuk mendapatkan nyawa tambahan, setiap tahap mengandungi power-up yang terbungkus dalam blok terapung untuk membantu Mario dalam perjuangannya. Sebagai contoh, Cendawan Super akan menjadikan Mario bertambah besar dan memberikan kepadanya satu pukulan tambahan; Bunga Api membolehkan Mario menembak bola api ke arah musuh; dan Super Star memberikan pemain kebal untuk sementara waktu sambil meningkatkan kelajuan larinya. Cendawan Mini, yang muncul semula dari New Super Mario Bros., akan menyebabkan Mario mengecil dalam saiz, membolehkannya melompat lebih tinggi, berlari di atas air, dan melalui ruang kecil, walaupun juga membuatnya lebih rentan terhadap musuh dan rintangan lain.[9] Peningkatan kuasa baru termasuk Sut Propeller, yang membolehkan Mario terbang untuk masa yang singkat dengan menggoncang Alat Jauh Wii; Bunga Ais, yang memberikan Mario keupayaan untuk menembak bola ais yang membekukan musuh ke dalam bongkah ais besar yang boleh diangkat dan dibaling; dan Penguin Suit, yang berfungsi seperti Bunga Ais sambil juga membolehkan pemain meluncur di sepanjang tanah dan merentasi air, serta memberi mereka kawalan yang lebih ketat di atas ais dan di dalam air.

Yoshi juga muncul dalam beberapa tahap dan boleh memakan, menelan, dan meludah musuh dan objek, serta memberikan pemain kemampuan untuk berlari lebih cepat untuk tempoh masa tertentu.[10][11]

Permainan ini terdiri daripada lapan dunia, dengan dunia kesembilan yang rahsia boleh diakses dengan mengalahkan lapan dunia utama dan mencari Syiling Bintang tersembunyi yang berfungsi sebagai koleksi utama dalam setiap peringkat.[12] Tahap diakses melalui peta dunia 3D; melengkapkan peringkat membuka kunci yang seterusnya, dengan berbilang laluan kadangkala tersedia selepas melengkapkan peringkat. Setiap dunia mengandungi dua peringkat bos — kubu tengah dan istana di penghujung dunia — tempat pemain bertarung dengan salah satu daripada tujuh Koopaling. Dunia tertentu juga mengandungi peringkat Airship di mana pemain bertarung melawan Bowser Jr.[13] Selain peringkat, terdapat juga "Rumah Katak" yang terletak di seluruh peta di mana pemain boleh bermain permainan mini pendek untuk mendapatkan nyawa tambahan atau item yang boleh dilengkapi dari skrin peta.[14][15] Skrin peta selalunya mempunyai musuh yang merayau di kawasan khusus tertentu yang, apabila ditemui, memulakan pertarungan "bos mini" yang sentiasa memberikan pemain tiga cendawan. Pada titik tertentu, Toad akan kelihatan terperangkap dalam salah satu tahap yang telah siap sebelum ini, dan pemain boleh memilih untuk menyelamatkannya dari blok dan membawanya dengan selamat ke penghujung pentas untuk mendapatkan ganjaran. Setiap kursus mengandungi tiga Syiling Bintang yang tersembunyi di kawasan yang sukar dicapai.[16] Syiling Bintang ini boleh dibelanjakan untuk filem petunjuk yang menunjukkan petua dan helah untuk permainan, termasuk lokasi rahsia dan kaedah untuk mendapatkan kehidupan tambahan.[17]

Berbilang pemain[sunting | sunting sumber]

Fail:NSMBwii.jpg
Super Mario Bros. Wii baharu ialah entri pertama dalam siri Super Mario yang menampilkan permainan platforming 4 pemain serentak. Dalam tangkapan skrin awal permainan dari E3 2009 ini, pemain boleh mengambil dan membawa satu sama lain, seperti yang dilakukan Luigi dengan Blue Toad .

Super Mario Bros. Wii Baharu merupakan permainan Super Mario pertama yang memperkenalkan permainan berbilang pemain kooperatif serentak.[18] Hingga empat pemain, sama ada Mario, abangnya Luigi, Blue Toad, atau Yellow Toad,[19] boleh bermain melalui tahap bersama-sama. Peringkat dianggap selesai apabila seorang pemain menyentuh tiang bendera; pemain lain mempunyai masa yang terhad untuk mengejarnya sebelum permainan menghentikan sebarang input lanjut daripada pemain dan menumpukan pada animasi "kursus jelas".

Pemain dapat berinteraksi satu sama lain dalam beberapa cara yang dapat digunakan untuk membantu atau bersaing. Sebagai contoh, pemain dapat melompat di atas kepala satu sama lain untuk mencapai tempat yang lebih tinggi. Mereka juga dapat mengambil dan melempar satu sama lain, serta memakan dan meludah antara satu sama lain ketika menunggang Yoshi. Jika terdapat jarak yang besar antara dua atau lebih karakter, kamera permainan akan mengimbangi dengan menyorot keluar untuk menunjukkan semua karakter secara serentak.[20] Jika pemain masih tertinggal, mereka kemudian akan ditarik ke tepi layar sehingga bergerak maju dengan lebih cepat atau kehilangan nyawa jika melampaui halangan.[21][22] Jika seorang pemain memasuki kawasan yang berbeza pada satu tingkat, seperti yang tertutup melalui pipa atau pintu, tanpa kehadiran pemain lain, mereka akan keluar melalui tempat yang sama setelah suatu tempoh yang singkat.[23]

Plot[sunting | sunting sumber]

Apabila Mario, Luigi, Yellow Toad, dan Blue Toad merayakan hari lahir Puteri Peach di istananya, sebuah kek besar tiba-tiba muncul. Bowser Jr. dan Koopalings keluar dari dalam kek dan memerangkap Peach di dalamnya. Kek tersebut dimuatkan ke dalam kapal udara Bowser, dan kapal itu pun berlepas. Mario, Luigi, serta kedua-dua Toad pun segera mengejar mereka. Toads di istana memberi mereka akses kepada item baharu, seperti Propeller Mushrooms dan Penguin Suit.[24]

Selepas menjelajah melalui beberapa dunia untuk melawan Koopalings, Bowser Jr., dan Kamek the Magikoopa, Mario Bros. dan Toads berhasil menemui Peach di atas kapal. Namun, Kamek dengan cepat melintas dan membawa Peach ke Istana Bowser. Di dalam istana, Bowser berhasil dikalahkan, tetapi Kamek segera menghidupkannya semula dengan menggunakan mantra ajaib, mengubahnya menjadi gergasi. Bowser kemudian mengejar Mario dan yang lainnya, merusak segala sesuatu di jalannya.

Akhirnya, Mario menemui sebuah suis besar dan mencetuskannya, menyebabkan Bowser jatuh ke tanah dan melepaskan Peach dari cengkramannya. Peach dan Mario melarikan diri dari istana menggunakan belon udara panas, sementara Luigi dan Toads mengikuti di belakang mereka.

Kredit ditampilkan dalam bentuk permainan mini di mana huruf-huruf dalam kredit ditulis pada blok. Watak yang dapat dimainkan dapat memecahkan blok tersebut untuk mendapatkan syiling (keempat watak muncul, tetapi hanya watak yang dikawal oleh pemain yang dapat mendapatkan syiling). Setelah kredit selesai, Bowser Jr. dan Koopalings membantu Bowser keluar dari istananya yang tidak stabil, yang akhirnya runtuh.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Super Mario Bros. Wii Baharu dicipta sebagai respons kepada keinginan untuk mencipta semula pengalaman permainan pemain tunggal dalam siri Super Mario untuk berbilang pemain.[25] Shigeru Miyamoto, ketua pembangunan permainan di Nintendo, telah lama berminat untuk mencipta permainan Super Mario dengan ciri berbilang pemain sejak permulaan siri ini, yang bermula dengan permainan arked tahun 1983, Mario Bros. Percubaan untuk mengintegrasikan berbilang pemain koperatif ke dalam Super Mario 64, permainan 3D pertama dalam siri ini, akhirnya gagal kerana had perkakasan Nintendo 64. Dengan kemunculan Wii yang dilengkapi dengan CPU yang lebih pantas dan peningkatan keupayaan grafik dan memori, Miyamoto dan pasukan pembangunan dapat menyemak semula idea ini. Kelebihan perkakasan memungkinkan paparan musuh dan item yang mencukupi pada skrin secara serentak, sementara kamera dapat menyesuaikan diri secara dinamik dengan pergerakan pemain, memastikan pemain sentiasa mengetahui situasi watak mereka.[26] Miyamoto menjelaskan bahawa Puteri Peach tidak dapat dimainkan kerana pakaiannya. Pengaturcaraan khusus yang kompleks diperlukan untuk membuat roknya bergerak secara realistik, dan ini menjadi satu faktor yang mempengaruhi keputusan mereka dalam reka bentuk permainan ini.[27]

Miyamoto ingin memastikan bahawa permainan ini dapat diakses oleh semua pemain, oleh itu, dia berusaha untuk menyelaraskan tingkat kesukarannya melalui ciri-ciri yang memenuhi keperluan kedua-dua peminat casual dan hardcore Super Mario. Setelah merilis Super Mario Bros. Baru untuk Nintendo DS, yang menurut Miyamoto tidak cukup menantang ketika diperiksa semula, dia bercita-cita untuk mencipta permainan Super Mario yang memberikan tingkat kesulitan yang lebih tinggi bagi pemain yang menginginkannya.[28] Pada masa yang sama, ciri Super Guide diperkenalkan, membolehkan pemain menonton tahap diselesaikan sebelum mencuba lagi setelah beberapa kegagalan, untuk menjadikan permainan lebih dapat diakses oleh pemain yang tidak berpengalaman. Pasukan pembangunan memutuskan untuk memasukkan ciri ini sebagai pilihan yang muncul dalam tahap setelah beberapa kegagalan, untuk mengelakkan gangguan dalam pengalaman pemain yang lebih berpengalaman. Sebagai insentif tambahan bagi pemain yang lebih mahir, pasukan tersebut juga menambah pencapaian yang dapat dicapai dengan menyelesaikan permainan tanpa menyebabkan blok Panduan Super muncul dalam mana-mana peringkat. Kemampuan pemain untuk meletakkan diri mereka dalam gelembung dan memilih untuk tidak menyertai tahap dirancang untuk membolehkan pemain baru dan pemain yang lebih berpengalaman bermain tanpa mengganggu satu sama lain.[29] Miyamoto juga berharap agar permainan ini menjadi permainan rujukan untuk Wii dan mencapai tahap kejayaan yang sebanding dengan New Super Mario Bros.[30]

Super Mario Bros. Wii baru melibatkan usaha beberapa pembangun, di mana sebahagian dari mereka memiliki pemahaman yang berbeza tentang prinsip reka bentuk permainan Super Mario. Miyamoto, yang bertindak sebagai pengeluar permainan, membantu pengarah-pengarah untuk membina persefahaman umum tentang peraturan asas untuk reka bentuk permainan ini. Beliau menulis dokumen spesifikasi yang menjelaskan "peraturan" mengenai cara permainan akan berfungsi. Ini membawa kepada perbincangan dan keputusan mengenai perkara yang dianggap "semula jadi" dan "tidak wajar" untuk permainan Mario. Sebagai contoh, dengan kemunculan keupayaan Bunga Ais untuk membekukan musuh, pembangun membuat keputusan bahawa adalah logik untuk bongkah ais mencair apabila ditembak dengan bebola api, dan terapung ke permukaan apabila tenggelam dalam air.[29]

Lepaskan[sunting | sunting sumber]

Pada 30 Mei 2009, versi dalam talian akhbar Jepun, Nihon Keizai Shimbun, melaporkan bahawa dua sekuel baru akan dikeluarkan untuk Wii: sekuel Wii Fit bertajuk Wii Fit Plus dan sekuel New Super Mario Bros. yang sementara dipanggil New Super Mario Bros. Wii.[31] Pengumuman permainan terakhir diumumkan semasa E3 2009[32] [33] [34] dan kemudiannya ditunjukkan di Gamescom. [35] [36] Untuk menonjolkan keunikan permainan tersebut, Nintendo memilih untuk mengeluarkan permainan tersebut dalam kotak merah daripada warna tradisional kotak putih yang biasanya digunakan untuk permainan Wii.[37] Pengumuman permainan ini dilakukan sebagai tindak balas terhadap penurunan jualan Wii, yang mengakibatkan penurunan 52% dalam pendapatan separuh pertama Nintendo untuk tahun 2009. Nintendo berharap bahawa kedua-dua permainan ini dapat membantu meningkatkan penjualan Wii semasa musim cuti yang akan datang.[38] Dalam acara taklimat runcit di Jepun sebelum pelancaran, Miyamoto menyatakan keyakinannya bahawa permainan ini akan mengekalkan jualan yang kukuh setelah satu tahun di pasaran.[39]

Super Mario Bros. Wii Baharu dikeluarkan di Australia pada 12 November 2009[40] dan di Amerika Utara pada 15 November.[41] Ia kemudian dikeluarkan di Eropah dan Jepun pada 20 November dan 3 Disember, masing-masing. Pada 29 Oktober 2010, permainan ini dikeluarkan sebagai permainan pack-in dengan konsol Wii merah, bersama dengan Wii Sports dan muat turun terbina dalam Donkey Kong, sebagai sebahagian daripada sambutan ulang tahun ke-25 Super Mario Bros.[42] Selain itu, ia juga dimasukkan sebagai sebahagian dari keluaran berkas dengan konsol Edisi Keluarga Wii hitam, bersama dengan CD runut bunyi untuk Super Mario Galaxy pada 23 Oktober 2011.[43]

Pada E3 2011, variasi New Super Mario Bros. Wii, yang diberi nama New Super Mario Bros. Mii, telah dipamerkan sebagai demo boleh dimainkan untuk konsol baharu Nintendo ketika itu, Wii U. Demo ini membolehkan pemain bermain sebagai watak Mii mereka sendiri. New Super Mario Bros. Mii adalah sebuah prototaip yang direka untuk mempamerkan teknologi sistem Wii U yang baru pada masa itu.[44]

Tuntutan cetak rompak[sunting | sunting sumber]

Pada November 2009, seorang warga Australia bernama James Burt, berusia 24 tahun, membeli salinan New Super Mario Bros. Wii beberapa hari sebelum tarikh rasmi keluaran. Kejadian ini berlaku kerana kedai tersebut secara tidak sengaja menjual permainan tersebut sebelum tarikh rasmi keluaran. Burt kemudian merobek dan memuat naik salinan permainan tersebut dalam talian. Nintendo merespon dengan menurunkan permainan dan mengambil tindakan undang-undang terhadap Burt, menuduhnya melanggar undang-undang hak cipta dan merugikan potensi jualan Nintendo. Kes tersebut akhirnya diselesaikan pada Januari 2010. Burt setuju untuk membayar denda sebanyak AU$1.3 juta sebagai pampasan atas kehilangan potensi jualan, dan tambahan denda sebanyak AU$100,000 sebagai sebahagian daripada denda undang-undang Nintendo.[45] Selain itu, Burt terpaksa mendedahkan lokasi semua komputer dan peranti storan elektroniknya, serta memberikan akses kepada e-mel, rangkaian sosial, dan akaun laman webnya.[46] Pengarah urusan Nintendo Australia, Rose Lappin, menyebut insiden ini sebagai "isu global" dengan ribuan salinan permainan yang telah dimuat turun di seluruh dunia sebelum penurunan rasmi. James Burt kemudian mengomentari kejadian tersebut, mengakui tindakannya sebagai "sangat bodoh" dan menyatakan bahawa akibat jenayah tersebut akan terus mempengaruhi hidupnya.[47]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Pra-keluaran[sunting | sunting sumber]

Permainan ini menerima pujian atas ciri berbilang pemainnya setelah pameran di E3, dengan pengkritik memuji aspek persaingan dan kerjasamanya, walaupun kekurangan permainan dalam talian dikritik sebagai peluang yang terlepas.[48] Banyak yang membandingkan permainan ini dengan The Legend of Zelda: Four Swords Adventures, yang juga mengambil permainan tradisional dari siri masing-masing dan menggabungkannya dengan berbilang pemain koperatif.[48][49] Chad Concelmo dari Destructoid memuji tahap "kreatif dan menggelikan" permainan dan menganggap kawalan lebih ketat daripada New Super Mario Bros., sambil menyebut permainan berbilang pemain sebagai "unik, ketagihan, dan sangat menghiburkan," memberikan skor 9.5 berdasarkan kesannya yang positif.[48][50] Andrew Yoon dari Engadget menyebut permainan itu "boleh dimainkan, ketagihan, dan segar," serta memuji sistem kamera yang otomatis menyesuaikan diri untuk menunjukkan pemain luar skrin. Ars Technica memberikan pujian kepada permainan sebagai "menyeronokkan secara berbahaya" meskipun menyadari kesederhanaan grafiknya. Sophia Tong dari GameSpot membandingkan permainan ini dengan Super Mario Bros. 3 dan menyebut ciri berbilang pemain sebagai "satu ledakan untuk dimainkan dan lucu untuk ditonton." Oli Welsh dari Eurogamer menyebut berbilang pemain sebagai "serangan genius yang mudah."[49] Chris Kohler dari Wired memuji tingkat kesulitan di dalam mod berbilang pemain.[51]

Selepas keluaran[sunting | sunting sumber]

 

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
Metacritic87/100[52]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
1UP.comA+[53]
Destructoid9/10[54]
Edge7/10[55]
Eurogamer9/10[56]
Famitsu40/40[57]
Game Informer9.25/10[58]
GamesRadar3.5/5 bintang[61]
GameSpot8.5/10[59]
GameSpy4.5/5 bintang[60]
GameTrailers8.9/10[62]
Giant Bomb4/5 bintang[72]
IGN(US) 8.9/10[5]
(UK) 9.4/10[63]
(AUS) 9.2/10[6]
NintendoLife10/10 bintang[64]
Nintendo Power9/10[65]
Nintendo World Report9.5/10[66]
Official Nintendo Magazine96%[67][68]
VideoGamer.com8/10[69]
X-Play4/5 bintang[70]
The A.V. Club

Permainan ini menerima ulasan "secara umumnya menguntungkan," menurut agregator ulasan Metacritic. Majalah permainan Jepun Famitsu menyebutnya sebagai "karya agung aksi 2D" dan memberikannya skor 40/40 yang sempurna. Ini menjadikannya hanya permainan ke-13 dan permainan Wii keempat yang menerima skor sempurna ini dalam sejarah 23 tahun penerbitan majalah tersebut.[73][74] Kotaku memberikan pujian yang sangat tinggi kepada permainan ini, menyebutnya sebagai alasan untuk membeli Wii.[75] Jeremy Parish dari 1UP.com menganggapnya sebagai pengganti rohani sejati untuk Super Mario World 1991. Jeff Gerstmann dari Giant Bomb juga memuji keseimbangan kesukarannya, menyatakan bahwa permainan ini mudah diakses untuk pemain tegar dan kasual, meskipun dia mencatat bahwa kemudahannya membuatnya kurang menantang dibandingkan dengan Super Mario Bros. 3 dan Super Mario World.[76]

Pengkritik terus memuji ciri berbilang permainan, dengan beberapa orang menganggapnya sebagai salah satu ciri permainan yang paling mujarab dan berbaloi. Patrick Kolan dari IGN Australia menggelarnya sebagai pengalaman 4 pemain yang paling menyeronokkan sejak Super Smash Bros. Brawl, dan menyatakan bahawa ia melebihi jangkaan awal mereka walaupun terdapat syak wasangka yang kuat. Matt Wales dari IGN UK mengeluh bahawa permainan ini berfungsi sebagai pemain tunggal dan pengalaman berbilang pemain, tetapi menyatakan bahawa ia adalah yang terbaik apabila dimainkan dengan berbilang orang. Nick Chester dari Destructoid menggelarkan mod koperasi menyeronokkan walaupun sekali-sekala kecewa, dan menyatakan bahawa pemain mungkin akan lebih seronok bermain bersama rakan lain. Randolph Ramsay dari GameSpot menggelar berbilang pemain "pada mulanya sangat menyeronokkan", tetapi juga mengakui bahawa mereka mendapati ia membosankan pada masa-masa kerana kekacauan semata-mata yang menyebabkannya. Craig Harris dari IGN US memuji sistem gelembung, memanggilnya pilihan reka bentuk pintar; walau bagaimanapun, dia mengkritik kekurangan permainan dalam mana-mana ciri berbilang pemain dalam talian, menyerlahkannya sebagai titik ketidakpuasan hati tertentu. Kolan juga melihat ini sebagai kelemahan, mengkritik kekurangan ciri papan pendahulu dalam talian untuk mod berbilang pemain yang kompetitif. Sebaliknya, Wales tidak melihat peninggalan ini sebagai isu utama, dengan alasan bahawa sosialiti adalah aspek utama yang menjadikan berbilang pemain menyeronokkan dan adalah bijak untuk tidak memasukkan ciri tersebut kerana perkhidmatan dalam talian Nintendo yang tidak berkualiti, walaupun mereka menyatakan bahawa papan pendahulu akan menjadi tambahan yang mengagumkan. GameSpy juga memberi kelonggaran kepada permainan kerana kekurangan permainan dalam talian, dengan alasan bahawa medium tersebut adalah pengalaman yang paling kompetitif manakala New Super Mario Bros. Wii memerlukan pengalaman kerjasama untuk dinikmati sepenuhnya. Brett Elston dari GamesRadar+, sangat kritikal terhadap berbilang pemain empat pemain, menyifatkan ia mengecewakan dan menyatakan bahawa ia berasa sempit disebabkan oleh beberapa watak dan saiz skrin yang kecil, sambil menasihatkan bahawa permainan ini paling berpengalaman dengan hanya dua pemain.

Super Mario Bros. Wii Baharu telah menerima beberapa anugerah yang menonjol. Antaranya, permainan ini dinobatkan sebagai Permainan Wii Terbaik dalam Anugerah Permainan Video Spike 2009.[77][78] IGN memberikannya Anugerah Wii Game of the Year 2009, sementara GameTrailers menganugerahkannya sebagai Permainan Wii Terbaik pada tahun 2009. Ia juga meraih anugerah Permainan Keluarga Terbaik Tahunan dalam Anugerah Permainan 2009 Yahoo[79] dan Anugerah Kuasa Nintendo untuk "Permainan Wii Tahun Ini" pada tahun 2009.[80] Semasa Anugerah Pencapaian Interaktif Tahunan ke-13, Akademi Seni & Sains Interaktif mencalonkan Super Mario Bros. Wii Baharu untuk "Permainan Pengembaraan Tahun Ini" dan "Pencapaian Cemerlang dalam Kejuruteraan Permainan".[81] GamesRadar menyebutnya sebagai permainan ke-13 terbaik di Wii pada tahun 2016,[82] dan IGN menempatkannya di tempat ke-8 dalam senarai 25 permainan Wii teratas mereka pada tahun 2012.[83] Pada tahun 2014, IGN juga mencatatnya sebagai permainan ke-103 dalam senarai 125 permainan Nintendo terbaik sepanjang zaman mereka.[84] Polygon menempatkannya di tempat ke-10 dalam ranking mereka bagi setiap permainan Super Mario, menyatakan bahawa pengalaman berbilang pemain merupakan satu fitur yang luar biasa, sementara pemain tunggal dianggap sebagai "tambang Mario standard".[85]

Jualan[sunting | sunting sumber]

Super Mario Bros. Wii baharu ialah kejayaan komersial, menjual 936,734 unit dalam masa empat hari selepas dikeluarkan di Jepun, debut terbesar untuk permainan Wii di rantau ini; [86] jualannya meningkat kepada 1,401,558 pada minggu berikutnya. [87] Selepas keluaran permainan, jualan untuk konsol Wii meningkat sebanyak 128%, berikutan jualan perkakasan yang perlahan baru-baru ini untuk sistem. [88] Super Mario Bros. Wii baharu menjual 3,002,753 unit dalam tempoh tujuh minggu selepas dikeluarkan di Jepun, menjadikannya permainan terpantas di negara itu untuk menjual 3 juta. [89] Di Amerika Utara, New Super Mario Bros. Wii menjual 1,390,000 unit pada November 2009, menjadikannya permainan ketiga terlaris bulan ini di belakang Xbox 360 dan PlayStation 3 versi Call of Duty: Modern Warfare 2 . [90] Dalam masa 45 hari, permainan itu telah terjual 4.2 juta salinan di AS, mengatasi jualan 4.1 juta Super Mario Galaxy ' [91] Pada Disember 2009, permainan ini terjual 2.82 million unit. Menjelang akhir tahun 2009, New Super Mario Bros. Wii telah menjual 10.55 million unit di seluruh dunia, [92] [93] menjadikannya permainan sistem tunggal terpantas dalam sejarah, [94] dengan 4.5 juta unit dijual di AS, 3 juta di Jepun, dan hampir 3 juta di Eropah. [93]

Pada tahun pertama penjualannya, New Super Mario Bros. Wii terjual sebanyak 4,001,276 unit di Jepun, menjadikannya gelaran Wii pertama yang mencapai 4 juta penjualan di negara tersebut.[95] Pada 19 November 2014, Nintendo of America mengumumkan melalui Twitter bahwa permainan ini telah mencapai lebih dari 10 juta unit terjual di Amerika Syarikat saja.[96] Hingga 31 Mac 2022, permainan ini telah terjual sebanyak 30.32 juta salinan di seluruh dunia, menjadikannya permainan Wii keempat terlaris dan permainan Mario kedua terlaris di konsol Wii (setelah Mario Kart Wii).[97]

Sekuel[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2012, sekuel kepada New Super Mario Bros. Wii telah dikeluarkan sebagai tajuk pelancaran untuk Wii U, bertajuk New Super Mario Bros. U.[98] Permainan ini kemudian dikeluarkan semula untuk Nintendo Switch pada 2019 dengan tajuk New Super Mario Bros. U Deluxe. Edisi Deluxe ini termasuk New Super Luigi U, yang awalnya ditawarkan sebagai pakej kandungan muat turun (DLC) berbayar melalui Nintendo eShop untuk Wii U, dan kemudian diintegrasikan dalam versi runcit untuk Nintendo Switch.

Dunia Syiling Wii Super Mario Bros. Baharu[sunting | sunting sumber]

New Super Mario Bros. Wii Coin World (Jepun: New スーパーマリオブラザーズ Wii コインワールド, Hepburn: Nyū Sūpā Mario Burazāzu U~ī Koin Wārudo) is a 2011 Japan-only arcade game developed by Capcom.[99] The gameplay features multiplayer like its console counterpart, and is based primarily on a slot-machine mechanic. The game features a variety of "event" elements, each based upon gameplay from New Super Mario Bros. Wii. Winning various events and on the slot machine gives players opportunities to collect keys. Once five keys are collected, the player enters an event with Bowser to win a jackpot.[100]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Harris, Craig (October 7, 2009). "New Super Mario Bros. Wii Hands-On". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada February 24, 2019. Dicapai pada April 22, 2018.
  2. ^ "Hands on with New Super Mario Bros. Wii". CNET (dalam bahasa Inggeris). November 16, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada September 26, 2020. Dicapai pada May 23, 2018.
  3. ^ "New Super Mario Bros. Wii 'Here We Go'" Instruction Booklet, p.10
  4. ^ "New Super Mario Bros. Wii 'Here We Go'" Instruction Booklet, p.13
  5. ^ a b Harris, Craig (November 13, 2009). "New Super Mario Bros. Wii Review". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada November 15, 2009. Dicapai pada June 17, 2018.
  6. ^ a b Kolan, Patrick (November 9, 2009). "New Super Mario Bros. Wii AU Review". IGN AU. Diarkibkan daripada yang asal pada November 11, 2009. Dicapai pada November 10, 2009.
  7. ^ Crecente, Brian (June 3, 2009). "New Super Mario Bros. Wii Preview: Classic Mario, Endless Play". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2018. Dicapai pada June 7, 2009.
  8. ^ "New Super Mario Bros. Wii 'Here We Go'" Instruction Booklet, p.14
  9. ^ "New Super Mario Bros. Wii 'Here We Go'" Instruction Booklet, p.16
  10. ^ Welsh, Oli (June 2, 2009). "E3: New Super Mario Bros. Wii". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada October 3, 2012. Dicapai pada June 7, 2009.
  11. ^ Kuchera, Ben (April 6, 2009). "Hands on with New Super Mario Bros. Wii: Nintendo magic" (dalam bahasa Inggeris). Ars Technica. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2018. Dicapai pada June 17, 2009.
  12. ^ "Iwata Asks". Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada July 25, 2015. Dicapai pada June 17, 2018.
  13. ^ "New Super Mario Bros. Wii 'Here We Go'" Instruction Booklet, p.7-8
  14. ^ Tong, Sophia (October 7, 2009). "New Super Mario Bros. Wii Hands-On". GameSpot (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2018. Dicapai pada June 7, 2018.
  15. ^ "New Super Mario Bros. Wii' official website". Nintendo of America. Diarkibkan daripada yang asal pada October 16, 2019. Dicapai pada July 4, 2018.
  16. ^ "New Super Mario Bros. Wii 'Here We Go'" Instruction Booklet, p.21-22
  17. ^ Crecente, Brian (November 14, 2009). "New Super Mario Bros. Wii In-Game Tips". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada May 13, 2013. Dicapai pada December 12, 2009.
  18. ^ "New Super Mario Bros. Wii Nintendo Wii Review – Video Preview". IGN. October 29, 2009. Diarkibkan daripada yang asal (Flash) pada October 31, 2009. Dicapai pada December 12, 2009.
  19. ^ "New Super Mario Bros. Wii 'Here We Go'" Instruction Booklet. Nintendo. November 12, 2009. m/s. 12.
  20. ^ Bozon, Mark (June 2, 2009). "E3 2009: New Super Mario Bros. Wii Hands-on". IGN (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada May 11, 2021. Dicapai pada June 17, 2009.
  21. ^ "Semi-annual Financial Results Briefing Q&A". Corporate Management Policy Briefing. Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada May 31, 2016. Dicapai pada December 12, 2009.
  22. ^ Yawney, Mike (November 16, 2009). "Review: New Super Mario Bros. Wii". The Review Crew. Diarkibkan daripada yang asal pada December 7, 2009. Dicapai pada December 12, 2009.
  23. ^ "New Super Mario Bros. Wii 'Here We Go'" Instruction Booklet, p.18
  24. ^ "New Super Mario Bros. Wii Stage Demo" (Flash). GameSpot. June 4, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada March 22, 2014. Dicapai pada December 12, 2009.
  25. ^ "E3 2009: Shigeru Miyamoto Roundtable LiveBlog". IGN. June 2, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada June 12, 2009. Dicapai pada June 7, 2009.
  26. ^ Klepek, Patrick (June 2, 2009). "New Super Mario Bros. Achieve Shigeru Miyamoto's Dream: Multiplayer". G4. Diarkibkan daripada yang asal pada October 17, 2012. Dicapai pada June 3, 2009.
  27. ^ Chester, Nick (October 16, 2009). "Peach's dress the reason for her not being playable in new Mario Wii". Destructoid. Diarkibkan daripada yang asal pada March 26, 2021. Dicapai pada December 12, 2009.
  28. ^ "Iwata Asks- New Super Mario Bros. Wii: Allowing Novices To See the Ending Too". Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada July 25, 2015. Dicapai pada June 24, 2018.
  29. ^ a b "Iwata Asks- New Super Mario Bros. Wii: A Block Floating in Mid-Air is Unnatural". Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada July 25, 2015. Dicapai pada June 24, 2018.
  30. ^ "Iwata Asks- New Super Mario Bros. Wii: Capturing That Mario-Esque "Smell"". Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada July 25, 2015. Dicapai pada June 24, 2018.
  31. ^ Tanaka, John (May 30, 2009). "Japanese newspaper confirms sequels". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada June 12, 2009. Dicapai pada September 20, 2011.
  32. ^ DeVires, Jack (June 2, 2009). "E3 2009: New Super Mario Bros Wii Announced". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada March 11, 2012. Dicapai pada September 21, 2011.
  33. ^ Bozon, Mark (June 2, 2009). "E3 2009: New Super Mario Bros. Wii Hands-on". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada June 12, 2009. Dicapai pada September 21, 2011.
  34. ^ M. Thomas, Lucas (June 2, 2009). "E3 2009: Return of the Koopalings?". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada June 12, 2009. Dicapai pada September 21, 2009.
  35. ^ Casamassina, Matt (August 19, 2011). "GC 2009: Nintendo's Gamescom Lineup". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada March 10, 2012. Dicapai pada September 20, 2011.
  36. ^ "GC 2009: Best of Gamescom 2009 Nominees". IGN. August 24, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada October 12, 2011. Dicapai pada September 20, 2011.
  37. ^ "Reggie – New Super Mario Bros. Wii 'red box' was the idea of NCL, but is a one-time deal". GoNintendo. November 13, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada February 2, 2010. Dicapai pada June 8, 2011.
  38. ^ Whitney, Lance (October 29, 2009). "Nintendo's profit plunges on weak Wii sales". CNET (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada October 29, 2020. Dicapai pada June 17, 2018.
  39. ^ Goldman, Tom (October 12, 2009). "Miyamoto Believes New Super Mario Bros. Wii will sell". The Escapist. Diarkibkan daripada yang asal pada December 5, 2018. Dicapai pada April 22, 2018.
  40. ^ Wildgoose, David (October 28, 2009). "New Super Mario Bros. Wii Is Out Nov. 12". Kotaku Australia. Diarkibkan daripada yang asal pada May 10, 2021. Dicapai pada September 3, 2020.
  41. ^ "New Super Mario Bros. Wii sells 937,000 in Japan". GameStop. December 8, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada July 22, 2021. Dicapai pada September 3, 2020.
  42. ^ Stuart, Keith (October 11, 2010). "New Wii and DS bundles announced for Super Mario anniversary". The Guardian. Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2018. Dicapai pada April 22, 2018.
  43. ^ Mitchell, Richard (October 11, 2011). "New Wii bundle includes New Super Mario Bros, loses GameCube support". Engadget. Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2018. Dicapai pada April 22, 2018.
  44. ^ Plunkett, Luke (7 June 2011). "You Are the Hero In Super Mario Bros. Mii". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada July 28, 2011. Dicapai pada June 8, 2011.
  45. ^ Sheridan, Michael (February 9, 2010). "Nintendo scores $1.3M piracy win in 'Mario' leak". NY Daily News. Diarkibkan daripada yang asal pada October 2, 2018. Dicapai pada April 22, 2018.
  46. ^ AAP (February 9, 2010). "James Burt to pay Nintendo $1.5m for illegal uploading of New Super Mario Bros". The Australian. Diarkibkan daripada yang asal pada November 12, 2017. Dicapai pada April 22, 2018.
  47. ^ kombo (May 4, 2012). "Australian Media Outlets Latch on to New Super Mario Bros. Wii Pirate". GameZone. Diarkibkan daripada yang asal pada June 20, 2018. Dicapai pada April 22, 2018.
  48. ^ a b c Concelmo, Chad (June 3, 2009). "E3 09: Hands-on with New Super Mario Bros. Wii". Destructoid. Diarkibkan daripada yang asal pada February 16, 2019. Dicapai pada June 16, 2018.
  49. ^ a b Welsh, Oli (June 2, 2009). "E3: New Super Mario Bros. Wii". Eurogamer (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada July 30, 2021. Dicapai pada May 23, 2018.
  50. ^ Yoon, Andrew (August 10, 2009). "Hands-on: New Super Mario Bros Wii". Engadget (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2018. Dicapai pada June 17, 2018.
  51. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan WiredHO tidak disediakan
  52. ^ "New Super Mario Bros. Wii (wii: 2009): Reviews". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada June 21, 2021. Dicapai pada November 24, 2009.
  53. ^ "New Super Mario Bros (Wii)". 1UP.com. Diarkibkan daripada yang asal pada July 17, 2012. Dicapai pada November 13, 2009.
  54. ^ "Destructoid – Review: New Super Mario Bros. Wii". Destructoid. 13 November 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 March 2021. Dicapai pada November 13, 2009.
  55. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan EdgeReview tidak disediakan
  56. ^ Welsh, Olly (November 16, 2009). "New Super Mario Bros. Wii Review". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada March 14, 2021. Dicapai pada November 24, 2009.
  57. ^ Famitsu Magazine, November 2009
  58. ^ "Manic Multiplayer Introduces A Chaotic Twist to a Classic Formula – New Super Mario Bros. Wii – Nintendo Wii". GameStop. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-11-16. Dicapai pada 2009-11-13.
  59. ^ "GameSpot New Super Mario Bros. Wii Review". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada October 25, 2011. Dicapai pada November 13, 2009.
  60. ^ Scott, Ryan (November 13, 2009). "The Consensus: New Super Mario Bros. Wii Review". GameSpy. Diarkibkan daripada yang asal pada November 17, 2009. Dicapai pada November 14, 2009.
  61. ^ GamesRadar, November 2009"New Super Mario Bros. Wii". GamesRadar. 14 November 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 June 2011. Dicapai pada November 6, 2017.
  62. ^ "GameTrailers New Super Mario Bros. Wii review". Gametrailers.com. Diarkibkan daripada yang asal pada June 22, 2012. Dicapai pada August 10, 2009.
  63. ^ Wales, Matt (November 19, 2009). "New Super Mario Bros. Wii UK Review". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada February 24, 2019. Dicapai pada June 24, 2018.
  64. ^ "Nintendo Review: New Super Mario Bros. Wii". Nintendo Life. 15 November 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 November 2011. Dicapai pada November 24, 2009.
  65. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan v249 tidak disediakan
  66. ^ "New Super Mario Bros. Wii review". Nintendo World Report. Diarkibkan daripada yang asal pada January 24, 2021. Dicapai pada November 19, 2009.
  67. ^ Nintendo Official Magazine, December 2009, pp 96.
  68. ^ Scullion, Chris (November 18, 2009). "New Super Mario Bros. Wii". Official Nintendo Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada October 8, 2014. Dicapai pada December 10, 2009.
  69. ^ VideoGamer, November 2009"New Super Mario Bros. Wii Review". Videogamer.com. Diarkibkan daripada yang asal pada April 13, 2012. Dicapai pada November 6, 2017.
  70. ^ "New Super Mario Bros. Wii Review". G4. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-01-02. Dicapai pada November 14, 2009.
  71. ^ "New Super Mario Bros Wii". The A.V. Club. Diarkibkan daripada yang asal pada December 29, 2009. Dicapai pada December 2, 2009.
  72. ^ "New Super Mario Bros. Wii Review". 15 November 2009. Dicapai pada November 28, 2023.
  73. ^ Gifford, Kevin (November 25, 2009). "Japan Review Check: New SMB, Assassin's, Left 4 Dead 2". 1UP.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 20, 2012. Dicapai pada December 10, 2009.
  74. ^ Ashcraft, Brian (November 24, 2009). "Famitsu Awards New Super Mario Bros. Wii A Perfect Score". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada November 14, 2018. Dicapai pada December 10, 2009.
  75. ^ Crecente, Brian (November 13, 2009). "New Super Mario Bros. Wii Review: Go Buy A Wii". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2018. Dicapai pada December 10, 2009.
  76. ^ "New Super Mario Bros. Wii Review". Giant Bomb (dalam bahasa Inggeris). 2009-11-15. Dicapai pada 2023-11-29.
  77. ^ "Wii Wii Game of the Year 2009 – New Super Mario Bros". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada December 18, 2009. Dicapai pada June 8, 2011.
  78. ^ "GameTrailers Game Of The Year Awards 2009 Video Game, Best Wii Game | Video Clip | Game Trailers & Videos". GameTrailers.com. December 30, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada January 6, 2012. Dicapai pada June 8, 2011.
  79. ^ "New Super Mario Bros. Wii for Wii (2009) Trivia". MobyGames. December 27, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada March 14, 2021. Dicapai pada June 8, 2011.
  80. ^ "The 2009 Nintendo Power Awards". Nintendo Power. No. 252. March 2010. m/s. 56.
  81. ^ "D.I.C.E. Awards By Video Game Details New Super Mario Bros. Wii". interactive.org. Academy of Interactive Arts & Sciences. Dicapai pada 19 November 2023.
  82. ^ "The best Wii games of all time". GamesRadar (dalam bahasa Inggeris). August 23, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada April 18, 2021. Dicapai pada June 17, 2018.
  83. ^ "The Top 25 Wii Games". IGN. August 13, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada June 16, 2018. Dicapai pada April 22, 2018.
  84. ^ "The Top 125 Nintendo Games of All Time". IGN. September 24, 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada April 20, 2019. Dicapai pada April 22, 2018.
  85. ^ Parish, Jeremy (November 8, 2017). "Ranking the core Super Mario games". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada April 19, 2021. Dicapai pada June 17, 2018.
  86. ^ Alexander, Leigh (December 7, 2009). "New Super Mario Bros. Wii Sees Biggest Wii Debut Ever In Japan". Gamasutra. Diarkibkan daripada yang asal pada March 14, 2021. Dicapai pada December 7, 2009.
  87. ^ Gantayat, Anoop (December 16, 2009). "Major Sales Feats for Wii and PS3". Andriasang. Diarkibkan daripada yang asal pada July 21, 2012. Dicapai pada December 16, 2009.
  88. ^ Graft, Kris (December 11, 2009). "Japanese Hardware: New Super Mario Bros. Wii Bolsters Wii Sales". Gamasutra (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2018. Dicapai pada May 23, 2009.
  89. ^ Alexander, Leigh (January 19, 2010). "NSMB Wii Fastest Title Ever To Top 3 Million In Japan". Gamasutra. Diarkibkan daripada yang asal pada March 14, 2021. Dicapai pada January 19, 2010.
  90. ^ Kohler, Chris (December 10, 2009). "November NPD: Modern Warfare Shifts 6 Million Copies". Wired. Diarkibkan daripada yang asal pada December 10, 2013. Dicapai pada December 10, 2009.
  91. ^ Reilly, Jim (January 25, 2010). "New Super Mario Bros. Wii Sales Top 10 Million". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2018. Dicapai pada April 21, 2018.
  92. ^ "Financia Results Briefing for the Nine–Month Period Ended December 2009" (PDF). Nintendo. 29 January 2010. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 15 July 2021. Dicapai pada 14 February 2021.
  93. ^ a b Thorsen, Tor (January 25, 2010). "New Super Mario Bros. Wii sales near 10.5 million". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2018. Dicapai pada April 21, 2018.
  94. ^ "New Super Mario Bros. Wii Tops 10 Million". PCWorld. January 25, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada March 2, 2021. Dicapai pada June 21, 2018.
  95. ^ Williams, Martyn (November 30, 2010). "New Super Mario Bros. Wii sets sales record in Japan". Network World. Diarkibkan daripada yang asal pada June 21, 2018. Dicapai pada April 21, 2018.
  96. ^ Doolan, Liam (November 20, 2014). "New Super Mario Bros. Wii Hits 10 Million Sales Mark in the US". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada October 21, 2020. Dicapai pada June 21, 2018.
  97. ^ "Top Selling Software Sales Units – Wii Software". Nintendo. March 31, 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada November 18, 2016. Dicapai pada May 7, 2020.
  98. ^ Newton, James (June 19, 2012). "First Impressions: New Super Mario Bros. U". Nintendo Life (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada June 22, 2012. Dicapai pada June 17, 2018.
  99. ^ New Super Mario Bros. Wii Coin World Diarkibkan 2021-06-27 di Wayback Machine. capcom.co.jp.
  100. ^ NSMB Wii Coin World Step 4 Diarkibkan 2013-07-27 di Wayback Machine. capcom.co.jp.