Super Mario Galaxy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Super Mario Galaxy
PembangunNintendo EAD Tokyo[a]
PenerbitNintendo
PengarahYoshiaki Koizumi
Pengeluar
Pereka
  • Yoshiaki Koizumi
  • Shigeru Miyamoto (concept)
Pengatur cara
  • Naoki Koga
  • Takeshi Hayakawa
Penulis
  • Takayuki Ikkaku
  • Yoshiaki Koizumi[1]
Komposer
SiriSuper Mario
PlatformWii
Pelepasan
  • JP: 1 November 2007[2]
  • NA: 12 November 2007[2]
  • EU: 16 November 2007[2]
  • AU: 29 November 2007
GenrePlatform, action-adventure
ModPemain tunggal
co-op mode Sunting ini di Wikidata

Super Mario Galaxy merupakan permainan platform tahun 2007 yang dikembangkan dan diterbitkan oleh Nintendo untuk konsol Wii. Ini adalah permainan ke-3 dalam siri Super Mario 3D. Sebagai Mario, pemain memulakan pencarian untuk menyelamatkan Puteri Peach, menyelamatkan alam semesta daripada Bowser, dan mengumpulkan 120 Power Stars. Setelah itu, pemain dapat memainkan permainan sebagai Luigi untuk pengalaman yang lebih mencabar. Tahap-tahap permainan terdiri daripada galaksi yang dipenuhi dengan planet-planet kecil dan dunia, dengan variasi graviti yang berbeza, menjadi elemen utama dalam permainan. Watak pemain dikawal menggunakan Wii Remote dan Nunchuk dan menyelesaikan misi, melawan bos, dan mencapai kawasan tertentu untuk mengumpulkan Power Stars. Beberapa tahap menggunakan fungsi Wii Remote berdasarkan gerakan.

Nintendo EAD Tokyo memulakan pembangunan Super Mario Galaxy selepas melancarkan Donkey Kong Jungle Beat pada akhir 2004, ketika Shigeru Miyamoto mencadangkan agar Nintendo menugaskan permainan Mario berskala besar. Konsep platform sfera berasal dari Super Mario 128, sebuah demo teknologi untuk GameCubeyang ditunjukkan di Nintendo Space World pada tahun 2000. Nintendo bertujuan untuk membuat permainan ini menarik bagi pemain dari semua peringkat umur, dan pasukan pembangunan diberi lebih banyak kebebasan dalam merancangnya berbanding dengan permainan Super Mario yang lain, karena lingkungan antariksa yang bebas. Permainan ini diarahkan oleh Yoshiaki Koizumi dan runut bunyi digubah oleh Mahito Yokota dan Koji Kondo, menggunakan orkestra simfoni untuk pertama kalinya dalam siri ini.

Super Mario Galaxy merupakan kejayaan dari segi kritikan dan komersial, diacungi jempol sebagai salah satu permainan terbaik dalam siri ini dan salah satu permainan video terhebat sepanjang masa. Pada penutupan pada tahun 2019, Super Mario Galaxy menduduki tempat sebagai permainan yang paling tinggi dinilai sepanjang masa di platform pengumpulan ulasan GameRankings. Grafik permainan, mekanik graviti, reka bentuk tahap, runut bunyi, latar, dan cerita semuanya menerima pujian tinggi. Ia meraih beberapa anugerah dari penerbitan permainan utama, termasuk pelbagai tajuk "Permainan Tahun Ini", dan menjadi gelaran pertama dari Nintendo yang memenangi Anugerah BAFTA untuk Permainan Terbaik. Permainan ini adalah permainan Wii kesembilan terlaris di seluruh dunia dengan penjualan mencapai 12.80 juta unit. Pada tahun 2011, Super Mario Galaxy diterbitkan semula sebagai tajuk Nintendo Selects, diikuti oleh peluang muat turun melalui eShop Wii U pada tahun 2015, perilisan di Nvidia Shield di China pada tahun 2018, dan termasuk sebagai sebahagian dari koleksi Super Mario 3D All-Stars untuk Nintendo Switch pada tahun 2020. Sebuah sekuel, Super Mario Galaxy 2, telah dikeluarkan untuk Wii pada tahun 2010.

Permainan[sunting | sunting sumber]

Premis dan tetapan[sunting | sunting sumber]

In this screenshot, Mario is running across a small, circular planetoid in outer space. The game has gravity mechanics which allows Mario to run upside down or sideways.
Mario berlari melintasi planetoid . Mekanik graviti permainan membolehkan Mario mengelilingi sepenuhnya objek bulat atau tidak teratur.

Super Mario Galaxy berlatar di angkasa lepas,[3] di mana Mario menjelajahi pelbagai galaksi untuk mengumpulkan Power Stars. Power Stars diperoleh melalui penyelesaian misi, mengalahkan bos, atau mencapai kawasan tertentu.[4] Setiap galaksi dilengkapi dengan planetoid dan struktur mengorbit yang boleh dijelajahi oleh pemain. Setiap objek astronomi mempunyai daya Graviti sendiri, membolehkan pemain mengelilingi planetoid sepenuhnya, berjalan mengiring atau terbalik.[4][5] Pemain biasanya boleh melompat dari satu objek bebas dan jatuh ke arah objek lain yang berdekatan. Walaupun permainan utamanya adalah dalam 3D, terdapat beberapa kawasan dalam permainan di mana pergerakan pemain dihadkan kepada satah dua dimensi.[6]

Hab utama dalam permainan ini ialah Balai Cerap Komet, sebuah kapal angkasa yang mengandungi enam kubah yang menyediakan akses kepada kebanyakan 42 galaksi yang tersedia, dengan setiap kubah kecuali satu kubah memegang lima. Lima kubah berakhir dengan tahap bos di mana objektifnya adalah untuk mengalahkan Bowser atau Bowser Jr. dan memperoleh Power Star istimewa, dikenali sebagai Bintang Besar, yang memberikan pemain akses ke kubah seterusnya. Pemain hanya mempunyai akses kepada satu galaksi apabila mereka memulakan permainan; apabila lebih banyak Power Star dikumpul, lebih banyak galaksi dan Bintang menjadi tersedia. Pemain dianugerahkan keupayaan untuk bermain sebagai Luigi selepas mengumpul 120 Bintang Kuasa sebagai Mario. Sebaik sahaja 120 Bintang Kuasa dikumpul dengan kedua-dua watak, pemain diberi ganjaran satu lagi cabaran yang, setelah selesai, menganugerahkan pemain dengan dua bintang terakhir dan dua gambar peringatan watak yang boleh dihantar ke Papan Mesej Wii.

Kawalan[sunting | sunting sumber]

Watak pemain dikawal melalui Wii Remote dan Nunchuk. Walaupun kebanyakan kebolehan Mario diambil terus daripada Super Mario 64, seperti lompat jauh, lompat dinding, dan pelbagai jungkir balik, ciri baharu yang dipanggil Penunjuk Bintang yang menggunakan penderia gerakan Wii Remote disertakan. Ia ialah kursor biru kecil yang muncul apabila penunjuk Wii Remote dihalakan pada skrin. Penunjuk Bintang digunakan untuk mengambil objek berbentuk konpeito khas yang dipanggil "Star Bits," yang kemudiannya boleh ditembak untuk mengejutkan musuh, memanipulasi halangan, atau memberi makan Hungry Lumas (makhluk hidup berbentuk bintang). Penunjuk juga boleh melekat pada objek biru kecil yang dipanggil "Tarik Bintang," yang boleh menarik Mario melalui angkasa. Dalam tahap tertentu yang membungkus pemain dalam gelembung terapung, Penunjuk Bintang digunakan untuk meniup angin dan menggerakkan gelembung.

Pada awal permainan, pemain mempelajari kebolehan baharu yang dikenali sebagai teknik "Spin," yang telah muncul dalam pelbagai bentuk sepanjang francais Super Mario. Dalam Super Mario Galaxy, "spin" digunakan terutamanya untuk serangan jarak dekat untuk mengejutkan musuh dan menghancurkan objek, serta mencetuskan kipas khas yang dipanggil "Sling Stars" atau "Launch Stars" yang melancarkan Mario merentasi jarak yang jauh melalui angkasa.

Utiliti "spin" juga digunakan untuk memanjat pokok anggur, meluncur di atas ais, mengaktifkan suis terbalik, membuka bolt, dan untuk mengaktifkan beberapa peningkatan kuasa lainnya. Fungsi Wii Remote lainnya tersedia untuk pencarian yang lebih kecil, seperti melayari di atas manta ray atau mengimbangi bola besar dan menggoleknya melalui laluan berhalangan.

Power-up dan kehidupan[sunting | sunting sumber]

This screenshot shows Mario standing before a hillside lined with enemies and obstacles. The game's interface displays the collected number of Power Stars, life meter, number of coins and Star Bits, and number of lives
Dari kiri ke kanan mengikut arah jam; antara muka memaparkan bilangan Bintang Kuasa, meter hayat, bilangan syiling dan Bit Bintang, dan bilangan nyawa.

Sembilan power-up memberikan Mario kebolehan sementara. Sebagai contoh, cendawan khas memberikan pemain Lebah, Boo, atau Cendawan Musim Bunga. Cendawan Lebah membolehkan Mario melayang di udara, memanjat sarang lebah, dan berjalan di atas awan dan bunga; Cendawan Boo membolehkan dia terapung di udara, menjadi telus, dan bergerak melalui halangan tertentu; dan Cendawan Musim Bunga membolehkan dia melompat ke kawasan tinggi yang sebaliknya tidak dapat diakses. Bunga Api membenarkan Mario melemparkan bola api ke arah musuh, dan Bunga Ais memberikan imuniti terhadap serangan api serta membolehkan Mario mencipta jubin ais heksagon untuk menutup sebarang permukaan cecair yang dilaluinya. The Rainbow Star memberikan Mario kebal dan membolehkan dia berlari lebih laju.

Berbilang pemain[sunting | sunting sumber]

Super Mario Galaxy mempunyai pilihan mode kerjasama dua pemain yang dipanggil "Co-Star," di mana seorang pemain mengawal Mario manakala pemain yang lain menggunakan Alat Kawalan Jauh Wii untuk mengawal Penunjuk Bintang kedua pada skrin. Pemain kedua bertanggungjawab untuk mengumpulkan Star Bits dan menembakkan mereka ke musuh.[7] Pemain kedua juga memiliki kemampuan untuk membuat Mario melompat, dan ketinggian lompatan Mario dapat ditingkatkan jika pemain pertama dan kedua menekan butang A pada masa yang sama. Pemain kedua boleh juga menghalang beberapa musuh daripada bergerak dengan mengarahkan bintang penunjuk ke arah mereka dan menekan butang A untuk menahan mereka.

Plot[sunting | sunting sumber]

Festival Bintang seratus tahun diadakan di Kerajaan Cendawan untuk menyaksikan komet. Pada malam pesta tersebut, Puteri Peach bertemu dengan makhluk berbentuk bintang bernama Luma dan mengundang Mario untuk bergabung dalam festival untuk melihat Luma yang ditemuinya. Ketika Mario tiba di kota, Bowser menyerang Kerajaan Cendawan dengan armada kapal udara, merusak lanskap dengan bola api, dan mengubah penduduknya menjadi kristal. Bowser menculik Peach ke galaksinya sendiri, mengangkat istana Peach dari dasarnya menggunakan piring terbang raksasa, dan membawanya ke luar angkasa. Kamek, anak buah Bowser, melemparkan Mario ke luar angkasa dalam upayanya untuk menyelamatkan Puteri Peach. Akhirnya, Mario mendarat di sebuah planet kecil setelah dilemparkan oleh sihir Kamek, sementara Luma melarikan diri dari cengkeraman Peach. Di planet ini, Mario bangun dan bertemu dengan Luma yang ditemui Peach sebelumnya, serta Puteri Rosalina dan teman-temannya yang berbentuk bintang, Lumas. Rosalina mengungkapkan dirinya sebagai pengamat bintang yang menggunakan Balai Cerap Komet untuk menjelajahi alam semesta. Sayangnya, Bowser mencuri semua Power Stars yang memberdayakan Balai Cerap, membuatnya tidak berfungsi. Dengan diberi kekuatan untuk menjelajahi angkasa oleh salah satu Lumas, Mario memulai perjalanan melintasi alam semesta untuk mengambil kembali Power Stars dan mengembalikan kekuatan ke Balai Cerap Rosalina. Selama perjalanan, Mario bertemu dengan teman-teman dari Kerajaan Cendawan, seperti Luigi dan Toads, dalam pertempuran melawan Bowser dan Bowser Jr. pada berbagai titik.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

A picture of Yoshiaki Koizumi, the game's director and designer.
Yoshiaki Koizumi, pengarah dan pereka Super Mario Galaxy, mempunyai idea untuk menggabungkan kebolehan yang ditunjukkan dalam demonstrasi teknologi untuk Nintendo Space World pada tahun 2000.

Konsep untuk permainan Super Mario Galaxy bermula daripada idea yang diambil daripada Super Mario 128, demonstrasi teknologi yang dipamerkan di Nintendo Space World pada tahun 2000 untuk membuktikan kuasa pemprosesan GameCube.[8][9] Pengarah demonstrasi tersebut, Yoshiaki Koizumi (yang kemudian menjadi pengarah Super Mario Galaxy), menghendaki agar salah satu ciri yang membezakannya, iaitu platform berasaskan sfera, digunakan dalam permainan akan datang, tetapi ditahan kerana percaya bahawa ciri tersebut adalah mustahil atas sebab teknikal. Pencipta Super Mario, Shigeru Miyamoto, mencadangkan untuk mengusahakan permainan Mario berskala besar seterusnya selepas Nintendo EAD Tokyo menyelesaikan pembangunan Donkey Kong Jungle Beat pada akhir 2004,[10] mendesak agar konsep platform sfera direalisasikan. Satu prototaip sistem fizik permainan mengambil masa tiga bulan untuk dibina, di mana telah diputuskan bahawa penggunaan platform sfera dalam permainan akan paling sesuai untuk planetoid dalam persekitaran angkasa lepas, dengan konsep graviti sebagai ciri utama.[11] Semasa pembangunan, pereka sering bertukar idea dengan Miyamoto dari pejabatnya di Kyoto, di mana dia akan membuat cadangan kepada reka bentuk permainan. Menurut Koizumi, banyak idea telah difikirkan sebelum pembangunan konsol Wii itu sendiri dimulakan.[9]

Muzik[sunting | sunting sumber]

Super Mario Galaxy: Original Soundtrack
Runut bunyi oleh
Dilancarkan pada24 Januari 2008 (2008-01-24) (Japan)
TempatJepun Edit the value on Wikidata
StudioNintendo EAD
GenreVideo game soundtrack
Panjang
  • Original Edition: 1:07:05
  • Platinum Edition: 2:09:54
SyarikatClub Nintendo
PengedarNintendo eShop (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
PengarahYoshiaki Koizumi (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
PenerbitNintendo
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Semasa pembangunan, Mahito Yokota, yang bertanggungjawab ke atas arahan muzik, pada asalnya mahu Super Mario Galaxy mempunyai gaya muzik Amerika Latin ; dan juga telah mengarang 28 lagu dalam gaya itu. [12] Alat perkusi Amerika Latin telah pun ditampilkan dalam ansuran Super Mario sebelum ini, seperti kuali keluli, gendang bongo dan congas . [13] Untuk tema Super Mario Galaxy ' Yokota menggunakan instrumen Amerika Latin dan pensintesis untuk meniru bunyi yang dipaparkan dalam filem fiksyen sains lama. Komposisi itu telah diluluskan oleh Yoshiaki Koizumi, pengarah dan pereka permainan, tetapi apabila Yokota menyampaikannya kepada penyelia bunyi permainan, Koji Kondo, [14] dia menyatakan bahawa ia "tidak bagus". [13] Apabila ditanya mengapa muziknya ditolak, Kondo menjawab: "jika di dalam fikiran anda ada imej yang Mario comel, sila hapuskan". Marah dengan penolakan itu, Yokota hampir meletak jawatan daripada kerjanya, tetapi Kondo membayangkan bahawa watak Mario adalah "cool" dan mengarahkannya untuk mencuba lagi. [13]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

 

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
GameRankings98%[15]
Metacritic97/100[16]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
1UP.comA[17]
Computer and Video Games9.5/10[18]
Edge10/10[21]
Eurogamer10/10[22]
Famitsu38/40[23]
Game Informer9.75/10[24]
GamePro5/5 bintang[25]
Game RevolutionA[26]
GamesRadar5/5 bintang[29]
GameSpot9.5/10[27]
GameSpy5/5 bintang[28]
GameZone9.8/10[30]
IGN9.7/10[31]
NintendoLife10/10[20]
Nintendo World Report10/10[19]
Official Nintendo Magazine97%[32]
Play Magazine10/10[33]
Anugerah
PenerbitanAnugerah
BAFTA,[34] GameSpot,[35] IGN,[36] Nintendo Power,[37] Kotaku,[38] Yahoo! Games[39]Game of the Year

Super Mario Galaxy telah menerima pujian kritikal yang besar, menjadi permainan keenam dengan penilaian tertinggi sepanjang masa pada aggregator ulasan Metacritic dengan skor agregat 97 daripada 100 berdasarkan 73 ulasan.[40] Sebelum penutupan laman web aggregator ulasan GameRankings pada Disember 2019, permainan ini terdaftar sebagai permainan dengan penilaian tertinggi dengan setidaknya 20 ulasan,[41] dengan peringkat 97.64% berdasarkan 78 ulasan.

Visual dan persembahan adalah aspek yang paling dipuji dalam permainan. Chris Scullion dari Majalah Nintendo Rasmi menegaskan bahwa grafiknya mendorong Wii ke potensinya penuh, dan menyatakan bahwa kesan visual dan kawasan permainan yang luas akan selalu mengagumkan pemain. Jeremy Parish dari 1UP.com menyatakan bahwa meskipun ada batasan pada Wii, visualnya "sangat mengagumkan," terutama ketika diubah pada resolusi yang lebih tinggi. Andrew Robinson dari Komputer dan Permainan Video berpendapat bahwa Nintendo lebih memprioritaskan permainan daripada grafik, tetapi ia menganggap Super Mario Galaxy "mencapai keseimbangan yang sempurna antara keduanya." Margaret Robertson dari Eurogamer menggambarkan visualnya sebagai "letupan daya cipta," menyatakan bahwa perincian permainan sejajar dengan kecerdikan desain misinya. Andrew Reiner dari Game Informer memberikan pujian terhadap penggambaran permainan mengenai efek air dan partikel, tetapi ia menyatakan bahwa visualnya setara dengan Super Mario Sunshine dalam hal butiran. Patrick Shaw dari GamePro berpendapat bahwa permainan ini sepenuhnya memanfaatkan kemampuan Wii, baik dari segi persembahan maupun skema kawalan.

Mengenai pembentangan, Chris Hudak dari Game Revolution berpendapat bahawa Super Mario Galaxy adalah "penjelmaan semula generasi seterusnya" daripada Super Mario 64, dan menyatakan bahawa permainan ini digilap, menarik, dan menggugah. Alex Navarro dari GameSpot memuji perincian tahap yang berwarna-warni dan bersemangat, animasi, dan reka bentuk watak, menyatakan bahawa "tidak ada permainan Wii yang kelihatan lebih baik tersedia". Navarro juga memuji keupayaan enjin permainan ini untuk mengekalkan kadar bingkai tanpa penurunan yang signifikan dalam "pertempuran yang jarang berlaku". Bryn Williams dari GameSpy menegaskan bahawa permainan ini memiliki visual terbaik di Wii, dengan menyatakan bahawa grafiknya "keluar dari dunia ini" dan julat warnanya yang luas menghasilkan tekstur yang "lebih baik daripada yang dijangkakan". Pengulas dari GamesRadar menyatakan bahawa "perkataan tidak dapat menggambarkan" konsep visual permainan ini. Louis Bedigan dari GameZone berpendapat bahwa visualisasi Super Mario Galaxy berbeda dari watak-watak bergelombang dalam permainan Super Mario sebelumnya, memuji reka bentuk planet yang cantik dan semuanya sebagai "gula mata tulen". Matt Casamassina dari IGN berpendapat bahwa Super Mario Galaxy adalah satu-satunya permainan yang mendorong konsol Wii, menyatakan bahwa ia menggabungkan "seni hebat" dengan "teknologi hebat", menghasilkan apa yang disifatkannya sebagai "hasil yang menakjubkan". David Halverson dari Play berpendapat bahwa permainan ini sangat digilap dan menampilkan grafik "gen seterusnya yang cantik".

Jualan[sunting | sunting sumber]

Super Mario Galaxy telah mencapai kejayaan komersial yang gemilang, dengan penjualan sebanyak 350,000 unit di Jepun dalam beberapa minggu pertama setelah dilancarkan.[42] Di Amerika Syarikat, permainan ini mencatat penjualan sebanyak 500,000 unit dalam minggu pertama keluaran, menjadikannya permainan Mario dengan jualan minggu pertama tertinggi di negara tersebut pada masa itu.[43] Kumpulan NPD melaporkan bahawa pada Disember 2007, sebanyak 1.4 juta salinan permainan telah terjual di AS, menjadikannya permainan terlaris pada bulan tersebut. Pada tahun 2007, Super Mario Galaxy juga menduduki tempat kelima dalam senarai permainan terlaris dengan 2.52 juta unit terjual sejak pertama kali dilancarkan.[44] Dalam tempoh 13 bulan, permainan ini telah terjual sebanyak 7.66 juta salinan di seluruh dunia.[45] Menjelang Januari 2010, Super Mario Galaxy telah mencapai 4.1 juta unit terjual di AS,[46] dan pada bulan Februari, ia telah menjadi salah satu dari sembilan tajuk Wii yang mencapai lebih daripada 5 juta unit terjual di negara tersebut.[47] Pada penghujung Mac 2020, Nintendo telah menjual sebanyak 12.80 juta salinan permainan di seluruh dunia, menjadikannya permainan Wii tidak dibundel yang ketiga terlaris dan permainan terbitan Nintendo yang kesembilan terlaris untuk Wii.[48]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Super Mario Galaxy menerima anugerah Game of the Year 2007 daripada IGN, [36] GameSpot, [35] Nintendo Power, [37] Kotaku, [38] dan Yahoo! Permainan . [39] Permainan ini juga dianggap sebagai tajuk ranking tertinggi pada tahun 2007 mengikut agregator ulasan GameRankings . [49] Pada Februari 2008, Super Mario Galaxy menerima anugerah " Permainan Pengembaraan Terbaik " semasa Anugerah Pencapaian Interaktif Tahunan AIAS ke-11; ia turut menerima pencalonan untuk " Permainan Keseluruhan Tahun Ini ", "Permainan Konsol Tahun Ini", " Pencapaian Cemerlang dalam Reka Bentuk Permainan ", " Pencapaian Cemerlang dalam Kejuruteraan Permainan " dan " Inovasi Cemerlang dalam Permainan ". [50] [51] Super Mario Galaxy menduduki tempat ketiga dalam senarai "100 permainan Nintendo terhebat sepanjang zaman" ' Nintendo Rasmi . [52] Pada tahun 2009, permainan ini memenangi BAFTA "Game of the Year" di Anugerah Permainan Akademi British ke-5, mengatasi Call of Duty 4: Modern Warfare [34] [53] dan menjadi permainan Nintendo pertama yang memenangi anugerah ini, [54] manakala pada tahun yang sama, Super Mario Galaxy dinamakan permainan Wii nombor satu oleh IGN . [55] Ia juga dinamakan oleh Eurogamer dan IGN sebagai "Game of the Generation". [56] [57] Pada tahun 2015, permainan ini menduduki tempat ke-11 dalam ' "15 Permainan Terbaik Sejak 2000" USgamer . [58] Rekod Dunia Guinness meletakkan Super Mario Galaxy ke-29 dalam senarai 50 permainan konsol terbaik sepanjang masa berdasarkan impak awal dan legasi yang berkekalan. [59] Dalam keluaran terakhir mereka, Majalah Nintendo Rasmi meletakkan Super Mario Galaxy sebagai permainan Nintendo terhebat sepanjang zaman. [60] Runut bunyi itu juga memenangi anugerah "Reka Bentuk Terbaik dalam Audio" daripada Edge . [61]

Legasi[sunting | sunting sumber]

Dalam keluaran ke-1,000 Famitsu, Miyamoto menyatakan minatnya untuk membuat sekuel Super Mario Galaxy . [62] Permainan ini pada asalnya dipanggil " Super Mario Galaxy More " semasa pembangunan, dan pada mulanya akan menampilkan variasi planet yang dipaparkan dalam Super Mario Galaxy . Dari masa ke masa, elemen dan idea baharu telah dibawa ke dalam permainan, dan diputuskan bahawa permainan itu akan menjadi sekuel penuh. [63] Super Mario Galaxy 2 diumumkan semasa persidangan Nintendo di E3 2009 yang diadakan di Los Angeles . [64] [65] Ia dikeluarkan pada 23 Mei 2010 di Amerika Utara, 27 Mei 2010 di Jepun dan pada 11 Jun 2010 di Eropah. [66] Sekuel ini telah mendapat pujian kritikal seperti pendahulunya, [67] dan telah terjual 6.36 juta salinan di seluruh dunia pada April 2011. [68]

Super Mario Galaxy, serta beberapa permainan Wii lain, telah dikeluarkan semula untuk Nvidia 's Shield Tablet di China pada 22 Mac 2018 hasil perkongsian antara Nintendo, Nvidia dan iQiyi . [69] Permainan ini berjalan pada Shield melalui emulator, tetapi mempunyai antara muka dan pengubahsuaian kawalan, dan sokongan untuk resolusi 1080p . [70] Disebabkan kekurangan kawalan gerakan pada Shield, beberapa kawalan dipetakan semula; contohnya, penuding pada skrin dipetakan semula pada kayu analog kanan dan butang untuk memilih Galaxy dipetakan semula ke pencetus kanan. [71]

Permainan ini disertakan bersama Super Mario 64 dan Super Mario Sunshine dalam koleksi Super Mario 3D All-Stars di Nintendo Switch . Ia dikeluarkan pada 18 September 2020. [72]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Petikan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kohler, Chris (December 4, 2007). "Super Mario Galaxy Director on Sneaking Stories Past Miyamoto". Wired. Conde Nast. Diarkibkan daripada yang asal pada May 30, 2014. Dicapai pada March 18, 2022.
  2. ^ a b c "Super Mario Galaxy release dates". Nintendo Life. Gamer Network. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 May 2019. Dicapai pada 13 September 2017.
  3. ^ Marriott, Scott. "Super Mario Galaxy Overview". Allgame. Diarkibkan daripada yang asal pada 14 November 2014. Dicapai pada 29 May 2016.
  4. ^ a b Nintendo 2007.
  5. ^ "Benefits of a Spherical Field". Iwata Asks. Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 March 2016. Dicapai pada 18 July 2016.
  6. ^ Casamassina, Matt (7 November 2007). "Super Mario Galaxy Review". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 March 2012. Dicapai pada 21 August 2011.
  7. ^ "Nintendo E3 2007 – Super Mario Galaxy". Nintendo. 11 July 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 12 October 2007. Dicapai pada 12 July 2008.
  8. ^ Ekberg, Brian (8 March 2007). "GDC 07: Super Mario Galaxy Updated Impressions". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 November 2016. Dicapai pada 1 February 2008.
  9. ^ a b Casamassina, Matt (29 November 2007). "Interview: Super Mario Galaxy". IGN. Ziff Davis. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 October 2014. Dicapai pada 2 September 2016.
  10. ^ Shoemaker, Brad (13 July 2007). "Đức Bùi Thảo". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 February 2012. Dicapai pada 29 May 2006.
  11. ^ "How Super Mario Galaxy was Born". Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 September 2016. Dicapai pada 30 June 2015.
  12. ^ "Iwata Asks: Why Use an Orchestra?". Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 September 2016. Dicapai pada 30 June 2015.
  13. ^ a b c "Iwata Asks: A Sound That Defines Mario". Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 September 2016. Dicapai pada 3 December 2014.
  14. ^ "Interview with Super Mario Galaxy composers Koji Kondo and Mahito Yokota". Music 4 Games. 13 November 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 November 2007. Dicapai pada 2 September 2016.
  15. ^ "Super Mario Galaxy for Wii". GameRankings. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 December 2019. Dicapai pada 4 July 2015.
  16. ^ "Super Mario Galaxy for Wii Reviews". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 January 2009. Dicapai pada 19 May 2023.
  17. ^ Parish, Jeremy (2 November 2007). "Super Mario Galaxy review". 1UP.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 November 2008. Dicapai pada 14 Mac 2008.
  18. ^ Robinson, Andy (6 November 2007). "Super Mario Galaxy review". Computer and Video Games. Future plc. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 February 2008. Dicapai pada 29 May 2016.
  19. ^ "Super Mario Galaxy review". Nintendo World Report. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 February 2014. Dicapai pada 15 December 2007.
  20. ^ "Super Mario Galaxy review". Nintendo Life. 12 November 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 January 2016. Dicapai pada 2 December 2007.
  21. ^ "Super Mario Galaxy review". Edge online. Future plc. December 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 June 2012. Dicapai pada 29 May 2016.
  22. ^ Robertson, Margaret (7 November 2007). "Super Mario Galaxy review". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 March 2016. Dicapai pada 12 November 2007.
  23. ^ "Super Mario Galaxy ratings". Famitsu (dalam bahasa Jepun). 26 October 2007.
  24. ^ Reiner, Andrew. "Super Mario Galaxy". Game Informer. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 March 2008. Dicapai pada 7 March 2008.
  25. ^ Shaw, Patrick (6 November 2007). "Review: GamePro Loves Super Mario Galaxy!!!". GamePro. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 September 2008. Dicapai pada 18 November 2007.
  26. ^ Hudak, Chris (12 November 2007). "Super Mario Galaxy review". Game Revolution. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 August 2008. Dicapai pada 9 January 2008.
  27. ^ Navarro, Alex (7 November 2007). "Super Mario Galaxy Review". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 December 2013. Dicapai pada 21 January 2014.
  28. ^ Williams, Bryn (8 November 2007). "Super Mario Galaxy Review". GameSpy. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 March 2016. Dicapai pada 11 March 2008.
  29. ^ "Super Mario Galaxy review". GamesRadar. Future plc. 9 November 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 March 2016. Dicapai pada 29 May 2016.
  30. ^ Bedigian, Louis (12 November 2007). "Super Mario Galaxy Review". GameZone. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 November 2007. Dicapai pada 4 April 2009.
  31. ^ Casamassina, Matt (7 November 2007). "Super Mario Galaxy Review: The greatest Nintendo platformer ever made?". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 May 2012. Dicapai pada 17 November 2007.
  32. ^ Scullion 2007
  33. ^ Halverson, Dave. "Super Mario Galaxy review". Play. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 June 2009. Dicapai pada 4 April 2009.
  34. ^ a b "Three Baftas for Call of Duty 4". BBC News. BBC. 10 March 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 August 2016. Dicapai pada 11 March 2009.
  35. ^ a b "GameSpot's Best of 2007". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 November 2009. Dicapai pada 1 June 2016.
  36. ^ a b "IGN Best of 2007". IGN. Ziff Davis. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 January 2008. Dicapai pada 1 June 2016.
  37. ^ a b "Nintendo Power Game of the Year 2007". Nintendo Power. Jil. 226. Future plc. March 2008. m/s. 77.
  38. ^ a b Crecente, Brian (28 December 2007). "Kotaku's Overall Game of the Year – 2007 Goaties". Kotaku. Gawker Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 October 2012. Dicapai pada 4 September 2015.
  39. ^ a b "Yahoo Games: Game of the Year 2007". Yahoo! Games. 18 December 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 December 2007.
  40. ^ "Metacritic's Best Reviewed Games". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 March 2016. Dicapai pada 4 January 2012.
  41. ^ "Reviews and News Articles". GameRankings. CBS Interactive. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 December 2019. Dicapai pada 20 May 2010.
  42. ^ Kohler, Chris (21 November 2007). "Super Mario Galaxy Makes Sales Splash In America". Wired. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 December 2017. Dicapai pada 7 December 2017.
  43. ^ Raby, Mark (27 November 2007). "Super Mario Galaxy sees record first week sales". Tom’s Hardware. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 December 2017. Dicapai pada 7 December 2017.
  44. ^ Kutchera, Ben (17 January 2007). "Nintendo Tops '07 sales numbers in industry's best year ever". Ars Technica. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2022. Dicapai pada 7 December 2017.
  45. ^ Green, Andy (3 February 2013). "Super Mario 3D Land Sales Outpacing Super Mario Galaxy's In First Year". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 December 2017. Dicapai pada 7 December 2017.
  46. ^ Sarkar, Samit (21 January 2010). "New Super Mario Bros. Wii stomps on Mario Galaxy's Sales". Destructoid. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 August 2020. Dicapai pada 7 December 2017.
  47. ^ Rumphol-Janc, Nathanial (8 March 2012). "Nintendo's February NPD: Super Mario Galaxy Breaks 5 Million In US Sales". Zelda Informer. Diarkibkan daripada yang asal pada 8 December 2017. Dicapai pada 7 December 2017.
  48. ^ "Top Selling Software Units". Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 November 2016. Dicapai pada 24 July 2016.
  49. ^ "Top Games of 2007". GameRankings. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 October 2016. Dicapai pada 1 June 2016.
  50. ^ "Did You Know? Nintendo Wins Two Interactive Achievement Awards". Nintendo of America. 8 February 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 February 2008. Dicapai pada 19 February 2008.
  51. ^ "Super Mario Galaxy". Academy of Interactive Arts & Sciences. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 October 2022. Dicapai pada 9 April 2020.
  52. ^ East, Tom. "Nintendo Feature: 100 Best Nintendo Games". Official Nintendo Magazine. Future plc. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 November 2013. Dicapai pada 2 March 2009.
  53. ^ Kietzmann, Ludwig (10 February 2009). "BAFTA awards to settle the 'Super Mario Galaxy vs. COD4' debate". Engadget. AOL. Diarkibkan daripada yang asal pada 11 August 2016. Dicapai pada 2 June 2016.
  54. ^ "Games in 2009". BAFTA Awards. British Academy of Film and Television Arts. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 November 2014. Dicapai pada 14 March 2015.
  55. ^ "The Top 25 Wii Games". IGN. Ziff Davis. 9 December 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 March 2010. Dicapai pada 3 June 2016.
  56. ^ Donlan, Christian (1 November 2013). "Eurogamer's Game of the Generation: Super Mario Galaxy". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 June 2016. Dicapai pada 8 May 2014.
  57. ^ "Top 100 Games Of A Generation: Super Mario Galaxy". IGN. Ziff Davis. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 June 2016. Dicapai pada 25 May 2014.
  58. ^ "Page 6: The 15 Best Games Since 2000: Number 15 through 11". USgamer. Gamer Network. 28 July 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 July 2015. Dicapai pada 29 July 2015.
  59. ^ Ivan, Tom (28 February 2009). "Guinness ranks top 50 games of all time". Computer and Video Games. Future plc. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 March 2009. Dicapai pada 2 June 2016.
  60. ^ Castle 2014.
  61. ^ "The Edge Awards 2007". Edge. Future Publishing. 20 December 2007. m/s. 2. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 October 2012. Dicapai pada 22 December 2009.
  62. ^ IGN Staff (30 January 2008). "Nintendo Considering Wii Balance Board Games". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 December 2011. Dicapai pada 22 February 2008.
  63. ^ Gantayat, Anoop (18 May 2010). "Super Mario Galaxy 2 Staff Quizzed by Iwata". andriasang. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 May 2010. Dicapai pada 15 July 2011.
  64. ^ "Nintendo Introduces New Social Entertainment Experiences at E3 Expo". Nintendo of America. 2 June 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada 31 July 2008. Dicapai pada 2 June 2009.
  65. ^ Magrino, Tom (2 June 2009). "Super Mario Galaxy 2, Metroid: Other M head to Wii". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 February 2012. Dicapai pada 5 June 2009.
  66. ^ "Super Mario Galaxy 2 flies into retail space May 23". Joystiq. 24 February 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 February 2010. Dicapai pada 24 February 2010.
  67. ^ McShea, Tom (22 May 2010). "Super Mario Galaxy 2 Review". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada 26 April 2016. Dicapai pada 19 January 2014.
  68. ^ "Supplementary Information about Earnings Release" (PDF). Nintendo. 26 April 2011. m/s. 10. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 24 June 2016. Dicapai pada 26 April 2011.
  69. ^ "Super Mario Galaxy Launches With Other Wii Games On Nvidia Shield". USgamer.net (dalam bahasa Inggeris). 5 December 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 July 2018. Dicapai pada 2018-07-09.
  70. ^ Morgan, Thomas (8 June 2018). "Hands-on with Super Mario Galaxy at 1080p on Nintendo's official Wii emulator". EuroGamer. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 June 2018. Dicapai pada 9 June 2018.
  71. ^ McFerran, Damien (2018-03-26). "Here's How The Nvidia Shield Port Of Mario Galaxy Handles The Lack Of Motion Controls". Nintendo Life (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 10 July 2018. Dicapai pada 2018-07-09.
  72. ^ Farokhmanesh, Megan (2020-09-03). "Super Mario 3D World and other classic Mario games are coming to the Switch". The Verge (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 6 September 2020. Dicapai pada 2020-09-03.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan