Pelancongan parti lelaki

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pelancongan parti lelaki adalah pelancongan untuk menjadi peserta parti lelaki, juga dikenali sebagai parti bujang, yang biasanya dilakukan di luar negara. Parti jenis ini sangat popular dengan orang British, dengan Eropah Timur sering menjadi destinasi pilihan.[1][2]

Destinasi popular[sunting | sunting sumber]

Parti Stag di PartyBus Krakow
  • Eropah Tengah dan Baltik - Eropah Tengah menjadi semakin popular kerana harganya murah dan pelbagai aktiviti lelaki yang ditawarkan dengan destinasi seperti Budapest, Prague, Riga dan Krakow yang semakin popular. Terdapat beberapa syarikat yang kini mengkhusus dalam perjalanan ke tempat-tempat seperti Prague dan Krakow. Di Krakow sahaja, 9 juta pelawat datang pada tahun 2012, dengan sebahagian besarnya parti lelaki atau perempuan. Walau bagaimanapun, Prague telah disenaraikan dalam dokumentari BBC 3 sebagai destinasi yang paling popular untuk tujuan itu.
  • Amsterdam - Amsterdam popular kerana penerbangan singkat dari UK dan juga undang-undang yang longgar mengenai ganja. Kawasan De Wallen di Amsterdam juga merupakan destinasi yang popular untuk parti bujang, dengan Daily Mail menyenaraikan Amsterdam sebagai destinasi ketiga yang paling popular untuk parti bujang.
  • UK - Ramai orang juga memilih mengadakan parti bujang di UK. Terdapat beberapa aktiviti yang terdapat di seluruh UK, dengan beberapa syarikat yang berbeza menawarkan pakej termasuk semua aspek hujung minggu di destinasi ini.
  • Sepanyol - Jika inginkan cuaca yang bagus, maka mereka biasanya menuju ke Sepanyol dengan banyak orang yang mengatakan cuaca baik sebagai alasan untuk melawat situ. Sepanyol juga dilihat sebagai destinasi parti perempuan yang paling popular, dengan Daily Mail menyenaraikannya sebagai destinasi nombor satu.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

[3]

  1. ^
    Boyer, David. Parti Bujang Sulit: Suatu Penjelasan Nyata Di Sebalik Tradisi Tertutup New York: Simon Spotlight Entertainment 2007.
  2. ^ Smith, Craig S. (8 May 2007). "British Bachelor-Partiers Are Taking Their Revels East". The New York Times. Prague. Dicapai pada 2012-03-17.
  3. ^