Safari

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pelancong di dalam kenderaan safari di kawah Ngorongoro

Safari (Jawi: سفاري) ialah perjalanan darat, biasanya perjalanan oleh pelancong ke benua Afrika. Pada masa lalu, perjalanan itu sering kali memburu memburu, tetapi hari ini, safari sering merujuk kepada perjalanan untuk memerhati dan mengambil gambar hidupan liar - atau mendaki dan bersiar-siar.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Menonton singa semasa safari di Masaai Mara
Safari di Taman Negara Serengeti; Pelancong pergi betul-betul di bawah pokok tepi jalan di mana harimau sedang berehat
Perjalanan malam di Taman Negara Kruger di Afrika Selatan

Safari serapan Bahasa Swahili bermaksud perjalanan asalnya daripada Arab: سَفَر, rumi: safar "perjalanan; pengembaraan" terbitan kata kerja َسَافَرsāfara "mengembara" (seakar "musafir");[1][2] kata kerja untuk "untuk berjalan" dalam bahasa Swahili adalah kusafiri. Perkataan ini digunakan untuk sebarang jenis perjalanan, cth. dengan bas dari Nairobi ke Mombasa atau dengan feri dari Dar es Salaam ke Unguja. Safari memasuki bahasa Inggeris pada penghujung tahun 1850-an hasil catatan dilakukan penjelajah Richard Francis Burton.[3]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada 1836, William Cornwallis Harris mengetuai ekspedisi semata-mata untuk memerhati dan merekodkan hidupan liar dan landskap oleh ahli ekspedisi. Harris menubuhkan gaya perjalanan safari, bermula dengan pendakian yang tidak terlalu berat pada cahaya pertama, seharian berjalan, rehat petang kemudian berakhir dengan makan malam rasmi dan menceritakan kisah di malam hari bersama minuman dan tembakau.[4]

Genre sastera[sunting | sunting sumber]

Novel yang pertama Jules Verne, Five Weeks in a Balloon yang diterbitkan pada tahun 1863 dan novel pertama H. Rider Haggard iaitu King Solomon's Mines yang diterbitkan pada tahun 1885, kedua-duanya menerangkan perjalanan pelancong Inggeris di Safari dan mencatat penjualan terbaik pada zaman mereka. Kedua-dua buku ini menimbulkan genre novel dan filem pengembaraan Safari.

Ernest Hemingway menulis beberapa karya fiksyen dan bukan fiksyen mengenai Safari Afrika. Cerita pendeknya "The Happy Happy Life of Francis Macomber" dan "The Snows of Kilimanjaro" ditetapkan di safari Afrika dan ditulis selepas pengalaman Hemingway sendiri di safari. Buku-bukunya Green Hills of Africa dan True at First Light kedua-duanya berlatar belakangkan Safari Afrika.

Genre wayang[sunting | sunting sumber]

Safari itu menyediakan hiburan pawagam yang tak terhitung jumlahnya dalam filem-filem bunyi dari Trader Horn (1931) dan seterusnya. Safari digunakan dalam banyak filem pengembaraan seperti siri Tarzan, Jungle Jim, dan siri Bomba the Jungle Boy sehingga The Naked Prey (1965) di mana Cornel Wilde, seorang pemburu putih, menjadi mangsa. Filem genre safari telah diajuk dalam Road to Zanzibar dan Call Me Bwana oleh Bob Hope. Safari helikopter pendek selama 15 minit ditunjukkan dalam Africa Addio di mana pelanggan bersenjata, diterbangkan dari hotel mereka dan mendarat di hadapan gajah yang tidak bernasib baik. Out of Africa, Karen Blixen dan pemburu terkenal Denys Finch Hatton bermusafir, dengan Denys enggan meninggalkan keselesaan rumah menggunakan seramik dan kristal halus dan mendengar rakaman Mozart dengan gramofon semasa perjalanan safari.

Fesyen[sunting | sunting sumber]

Terdapat tema atau gaya tertentu yang berkaitan dengan perkataan itu, yang termasuk pakaian khaki, busjaket bertali pinggang, topi helmet atau topi slouch, dan corak kulit haiwan. Istilah safari chic timbul selepas keluarnya filem Out of Africa.[5] Ini bukan sahaja termasuk pakaian tetapi juga reka bentuk dalaman dan seni bina.[6]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hans Wehr Arabic-English Dictionary
  2. ^ Abd. Rauf Dato' Haji Hassan; Abdul Halim Salleh; Khairul Amin Mohd Zain (2005). Kamus Bahasa Melayu-Bahasa Arab Bahasa Arab-Bahasa Melayu. Shah Alam: Oxford Fajar. m/s. 184. ISBN 967-65-7321-3.
  3. ^ "safari". oed.com. Dicapai pada 2 December 2014.See also: "safari in English corpus, 1800–2000". Google Ngram Viewer. Dicapai pada 2 December 2014.
  4. ^ pp.6-7 Balfour, Daryl & Balfour, Sharna Simply Safari Struik, 2001
  5. ^ p.175 Bickford-Smith, Vivian & Mendelsohn, Richard Black and White in Colour: African History on Screen James Currey Publishers
  6. ^ Gibbs, Bibi Jordan Safari Chic: Wild Exteriors and Polished Interiors of Africa Smith Publisher, 2000

Pautan luar[sunting | sunting sumber]