Chester A. Arthur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Chester Alan Arthur
Chester Alan Arthur.jpg

Tempoh jawatan
19 September 1881 – 4 Mac 1885
Naib Presiden Tidak Ada
Didahului oleh James A. Garfield
Diganti oleh Grover Cleveland

Lahir 5 Oktober 1829
Fairfield, Vermont
Meninggal dunia 18 November 1886
New York City, New York
Bangsa Amerika
Parti politik Parti Republik
Pasangan Ellen Lewis Herndon Arthur, niece of Matthew Fontaine Maury
Tandatangan

Chester Alan Arthur ialah Presiden Amerika Syarikat ke-21, memegang jawatan dari 18811885. Sebelumnya ia adalah Wakil Presiden di bawah Presiden James Garfield. Ia diangkat menjadi presiden pada 19 September 1881, ketika James Garfield meninggal dunia hari itu, akibat ditembak. Ia adalah seorang anggota Parti Republik dan peguam

Awal Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Chester Arthur dilahirkan pada 5 Oktober 1829, walaupun ia menyatakan lahir pada 1830, di bandar Fairfield di Franklin County, Vermont. Sebelum ia memegang jawatan menjadi Presiden, ia pernah menjadi guru, seorang peguam yang berjaya, penegak Parti Republik di New York, pembentuk tentera rakyat di New York (pada permulaan Perang Saudara Amerika), Ketua Bahagian Perlengkapan (pengurus perlengkapan tentera untuk medan pertempuran), dan Ketua Jabatan Bea Cukai di New York (mengurus penarikan tiga-perempat dari seluruh wang cukai di New York yang diterima Pemerintah Federal) dan menjadi wakil presiden di bawah Presiden James Garfield.

Presiden Chester Arthur sangat menentang perbudakan. Pada 1853, sewaktu ia menjalankan praktek hukum di New York, ia membela seorang budak belian yang lari, dan mengatakan bahawa semua budak belian yang dibawa melalui New York, sudah menjadi bebas dari perhambaan. Dan dua tahun kemudian, ia menang dalam sebuah perkara mengenai hak orang Negro, dan sebagai akibatnya ditetapkan undang-undang bahawa orang Negro di dalam trem, harus diperlakukan seperti orang kulit putih.

Masa presiden[sunting | sunting sumber]

Sebelum menjadi Presiden Chester Arthur benar-benar menjalankan politik, tetapi sebagai Presiden, ia tidak main politik, dan ia selalu mengorbankan keuntungan politik dalam menjalankan tugasnya. Hal ini menimbulkan kerugian besar terhadap Partainya, yaitu Partai Republik, terlebih lagi ketika ia:

  • Menuntut di muka pengadilan beberapa tokoh Partai Republik yang melakukan korupsi dalam urusan pos
  • Memveto pembagian anggaran belanja negara yang berlebih-lebihan banyaknya yang di maksudkan untuk menguntungkan partainya, mem-veto konstitusi yang melarang orang Cina masuk sebagai imigran ke Amerika Syarikat
  • Presiden Chester Arthur berusaha keras untuk memperbaiki susunan kepegawaian pemerintah federal. Dalam pemerintahannya, dibentuk sebuah Komisi Kepegawaian Pemerintah yang anggota-anggotanya terdiri dari orang-orang Partai Republik, maupun Partai Demokrat. Komisi tersebut antara lain menetapkan peraturan "susunan kepegawaian" dan dengan peraturan itu beberapa kedudukan pemerintah hanya dapat diisi melalui ujian tertulis. Karena peraturan itu, pegawai-pegawai pemerintah tidak dapat lagi dikeluarkan dari jabatannya berdasarkan pertimbangan politik.

Oleh sebab Presiden Chester Arthur menunjukkan bahawa sebagai Presiden ia tidak dapat dipengaruhi politik, hal ini menimbulkan rasa permusuhan pada pendukung-pendukungnya semula, sehingga ia tidak berjaya menjadi calon Presiden dari Parti Republik kembali pada 1884. Setelah menyelesaikan masa jawatannya, ia berpindah ke New York dalam keadaan sakit. Ia meninggal dunia di New York pada 18 November 1886.


Didahului oleh
William A. Wheeler
Calon Wakil Presiden Parti Republik
1880 (menang)
Diikuti oleh:
John A. Logan
Didahului oleh
William A. Wheeler
Wakil Presiden Amerika Syarikat
4 Mac 188119 September 1881
Diikuti oleh:
Thomas A. Hendricks
Didahului oleh
James A. Garfield
Presiden Amerika Syarikat
19 September 18814 Maret 1885
Diikuti oleh:
Grover Cleveland

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Buku Presiden - Presiden Amerika Serikat, diterbitkan oleh Dinas Penerangan dan Kebudayaan Amerika Serikat, Jakarta (2003)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Wikiquote-logo.svg
Wikiquote mempunyai koleksi petikan mengenai: