Fasa Kelayakan dan Pusingan Play-off Liga Juara-Juara UEFA 2020–21

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Fasa Kelayakan dan Pusingan Play-off Liga Juara-Juara UEFA 2020–21 bermula pada 8 Ogos dan berakhir pada 30 September 2020.[1]

Sebanyak 53 pasukan bertanding dalam sistem kelayakan Liga Juara-Juara UEFA 2020–21, yang merangkumi fasa kelayakan dan pusingan play-off, dengan 43 pasukan di Laluan Juara-Juara dan 10 pasukan di Laluan Liga. Enam pemenang dalam pusingan play-off (empat dari Laluan Juara-Juara, dua dari Laluan Liga) mara ke peringkat kumpulan, untuk menyertai 26 pasukan yang masuk ke peringkat kumpulan.[2]

Masa adalah CEST (UTC+2), seperti yang disenaraikan oleh UEFA (waktu tempatan, jika berbeza, berada dalam kurungan).

Pasukan[sunting | sunting sumber]

Laluan Juara-Juara[sunting | sunting sumber]

Laluan Juara-Juara merangkumi semua juara liga yang tidak layak secara langsung ke peringkat kumpulan, dan terdiri daripada pusingan berikut:

  • Pusingan awal (4 pasukan bermain satu perlawanan separuh akhir dan perlawanan akhir): 4 pasukan yang memasuki pusingan ini.
  • Pusingan pertama kelayakan (34 pasukan): 33 pasukan yang memasuki pusingan ini, dan 1 pemenang pusingan awal.
  • Pusingan kedua kelayakan (20 pasukan): 3 pasukan yang memasuki pusingan ini, dan 17 pemenang pusingan pertama kelayakan.
  • Pusingan ketiga kelayakan (10 pasukan): 10 pemenang pusingan kedua kelayakan.
  • Pusingan play-off (8 pasukan): 3 pasukan yang memasuki pusingan ini, dan 5 pemenang pusingan ketiga kelayakan.

Semua pasukan yang tersingkir dari Laluan Juara-Juara memasuki Liga Europa:

Berikut adalah pasukan peserta dari Laluan Juara-Juara (dengan pekali kelab UEFA 2020 mereka),[4] dikumpulkan mengikut pusingan permulaan mereka.

Kunci warna
Pemenang pusingan play-off mara ke peringkat kumpulan
Kalah dalam pusingan play-off masuk ke peringkat kumpulan Liga Europa
Kalah pada pusingan ketiga kelayakan, dan 2 yang kalah pada pusingan kedua kelayakan (Tirana dan Ludogorets Razgrad), masuk ke pusingan play-off Liga Europa
Kalah dalam pusingan kedua kelayakan masuk ke pusingan ketiga kelayakan Liga Europa
Kalah pada pusingan awal dan pusingan pertama kelayakan masuk ke pusingan kedua kelayakan Liga Europa
Pusingan play-off
Pasukan Pekali[4]
Austria Red Bull Salzburg 53.500
Yunani Olympiacos 43.000
Republik Czech Slavia Prague 27.500
Pusingan kedua kelayakan
Pasukan Pekali[4]
Croatia Dinamo Zagreb 33.500
Switzerland Young Boys 25.500
Denmark Midtjylland 14.500
Pusingan pertama kelayakan
Pasukan Pekali[4]
Scotland Celtic 34.000
Kazakhstan Astana 29.000
Bulgaria Ludogorets Razgrad 26.000
Serbia Red Star Belgrade 22.750
Azerbaijan Qarabağ 21.000
Poland Legia Warsaw 17.000
Israel Maccabi Tel Aviv 16.500
Norway Molde 15.000
Moldova Sheriff Tiraspol 12.750
Romania CFR Cluj 12.500
Hungary Ferencváros 9.000
Republik Ireland Dundalk 8.500
Slovakia Slovan Bratislava 7.000
Lithuania Sūduva 6.750
Cyprus Omonia 5.350
Bosnia dan Herzegovina Sarajevo 4.750
Georgia (negara) Dinamo Tbilisi 4.750
Luxembourg Fola Esch 4.750
Sweden Djurgårdens IF 4.550
Montenegro Budućnost Podgorica 4.250
Estonia Flora 4.000
Belarus Dynamo Brest 3.775
Latvia Riga 3.500
Wales Connah's Quay Nomads 3.250
Kepulauan Faroe 2.750
Gibraltar Europa 2.750
Slovenia Celje 2.600
Armenia Ararat-Armenia 2.500
Finland KuPS 2.500
Iceland KR 2.500
Albania Tirana 1.475
Macedonia Utara Sileks 1.475
Malta Floriana 1.150
Pusingan awal
Pasukan Pekali[4]
Ireland Utara Linfield 4.250
San Marino Tre Fiori 1.500
Kosovo Drita 1.500
Andorra Inter Club d'Escaldes 0.566

Laluan Liga[sunting | sunting sumber]

Laluan Liga merangkumi semua bukan-juara liga yang tidak layak secara langsung ke peringkat kumpulan, dan terdiri daripada pusingan berikut:

  • Pusingan kedua kelayakan (6 pasukan): 6 pasukan yang memasuki pusingan ini.
  • Pusingan ketiga kelayakan (6 pasukan): 3 pasukan yang memasuki pusingan ini, dan 3 pemenang pusingan kedua kelayakan.
  • Pusingan play-off (4 pasukan): 1 pasukan yang memasuki pusingan ini, dan 3 pemenang pusingan ketiga kelayakan.

Semua pasukan yang tersingkir dari Laluan Liga memasuki Liga Europa:

Berikut adalah pasukan yang mengambil bahagian dalam Laluan Liga (dengan pekali kelab UEFA 2020 mereka),[4] dikumpulkan mengikut pusingan permulaan mereka.

Kunci warna
Pemenang pusingan play-off mara ke peringkat kumpulan
Kalah dalam pusingan play-off dan pusingan ketiga kelayakan masuk ke peringkat kumpulan Liga Europa
Kalah dalam pusingan kedua kelayakan masuk ke pusingan ketiga kelayakan Liga Europa
Pusingan play-off
Pasukan Pekali[4]
Rusia Krasnodar 35.500
Pusingan ketiga kelayakan
Pasukan Pekali[4]
Portugal Benfica 70.000
Ukraine Dynamo Kyiv 55.000
Belgium Gent 39.500
Pusingan kedua kelayakan
Pasukan Pekali[4]
Turki Beşiktaş 54.000
Republik Czech Viktoria Plzeň 34.000
Austria Rapid Wien 22.000
Yunani PAOK 21.000
Belanda AZ 18.500
Croatia Lokomotiva 4.975

Format[sunting | sunting sumber]

Dalam perubahan format sebagai akibat dari pandemik COVID-19 di Eropah, setiap pertemuan sebelum pusingan play-off dimainkan sebagai satu perlawanan tunggal yang dihoskan oleh salah satu pasukan yang diputuskan secara undian, kecuali pusingan awal yang dimainkan di tempat neutral.[5] Sekiranya keputusan jaringan masih sama pada waktu normal, masa tambahan dimainkan, diikuti oleh penalti sekiranya jaringan masih lagi terikat.

Pertemuan pasukan di pusingan play-off akan dimainkan secara timbal balas, dengan setiap pasukan bermain satu perlawanan di tempat sendiri. Pasukan yang menjaringkan lebih banyak gol secara agregat di perlawanan timbal balas akan mara ke pusingan seterusnya. Sekiranya keputusan jaringan gol agregat adalah sama, Peraturan gol tempat lawan digunakan, iaitu pasukan yang menjaringkan lebih banyak gol tempat lawan dari tempat sendiri dalam kedua-dua perlawanan akan mara. Sekiranya gol tempat lawan juga sama, maka masa tambahan dimainkan. Peraturan gol tempat lawan kembali diterapkan setelah masa tambahan, iaitu jika ada gol yang dijaringkan pada masa tambahan dan keputusan agregat masih sama, pasukan pelawat akan mara dengan lebih banyak gol yang dijaringkan. Sekiranya tidak ada gol yang dijaringkan pada masa tambahan, keputusan itu akan ditentukan melalui penentuan penalti.

Dalam setiap undian, pasukan diagihkan berdasarkan pekali kelab UEFA 2020 mereka. Bagi mana-mana pasukan yang pekali kelabnya tidak muktamad pada masa undian, pekali kelab mereka pada masa itu, dengan mengambil kira semua perlawanan Liga Juara-Juara UEFA dan Liga Europa 2019–20 yang dimainkan sehingga ketika itu, akan digunakan (Artikel Peraturan 13.03). Pasukan dibahagikan kepada balang yang diagihkan dan tidak diagihkan dengan jumlah pasukan yang sama, dan satu pasukan yang diagihkan ditarik melawan pasukan yang tidak diagihkan. Untuk setiap pertemuan, keputusan undian dibuat antara kedua pasukan, dan pasukan pertama yang ditarik adalah pasukan tuan rumah dalam satu perlawanan tunggal (atau pasukan "tuan rumah" pentadbiran dalam perlawanan pusingan awal), atau pasukan tuan rumah pada perlawanan pertama dalam pusingan play-off yang dimainkan secara timbal balas. Sekiranya identiti pemenang pusingan sebelumnya tidak diketahui semasa undian, pengagihan dilakukan dengan anggapan bahawa pasukan yang mempunyai nilai pekali yang lebih tinggi dari keputusan yang tidak ditentukan akan mara ke pusingan ini, yang bermaksud jika pasukan dengan pekali yang lebih rendah telah mara, ia hanya perlu mengambil pengagihan dari lawannya. Pasukan dari persatuan dengan konflik politik seperti yang diputuskan oleh UEFA mungkin tidak akan ditarik dalam pertemuan yang sama. UEFA boleh membentuk "kumpulan" sesuai dengan prinsip yang ditetapkan oleh Jawatankuasa Kejohanan Kelab dan berdasarkan geografi, logistik dan alasan politik, dan ini semata-mata untuk memudahkan undian dan tidak menyerupai mana-mana kumpulan sebenar dalam kejohanan.

Disebabkan oleh pandemik COVID-19 di Eropah, semua perlawanan kelayakan dimainkan di belakang pintu tertutup.[6] Peraturan khas berikut digunakan untuk fasa kelayakan dan play-off:[7]

  • Sebelum setiap undian, UEFA menerbitkan senarai yang diketahui sekatan perjalanan berkaitan pandemik COVID-19. Semua pasukan mesti memaklumkan kepada UEFA jika ada sekatan lain yang ada selain yang diterbitkan. Sekiranya pasukan gagal berbuat demikian sehingga mengakibatkan perlawanan tidak dapat berlangsung, pasukan itu dianggap bertanggungjawab dan telah kehilangan perlawanan.
  • Sekiranya sekatan perjalanan yang dikenakan oleh negara pasukan tuan rumah menghalang pasukan pelawat masuk, pasukan tuan rumah mesti mencadangkan tempat alternatif yang membolehkan perlawanan berlangsung tanpa sekatan. Jika tidak, mereka dianggap telah kehilangan perlawanan.
  • Jika sekatan perjalanan yang dikenakan oleh negara pasukan lawan menghalang pasukan lawan daripada meninggalkan atau pulang, pasukan tuan rumah mesti mencadangkan tempat alternatif yang membolehkan perlawanan berlangsung tanpa sekatan. Jika tidak, UEFA akan memutuskan tempat.
  • Sekiranya selepas undian, sekatan baru yang dikenakan oleh pasukan tuan rumah atau pasukan tuan rumah menghalang perlawanan daripada berlangsung, pasukan negara tersebut dianggap telah kehilangan perlawanan.
  • Sekiranya salah satu pasukan enggan bermain, mereka dianggap telah kehilangan perlawanan. Sekiranya kedua-dua pasukan enggan bermain atau bertanggungjawab untuk perlawanan yang tidak berlaku, kedua-dua pasukan akan dibatalkan.
  • Sekiranya pasukan mempunyai pemain dan/atau pegawai diuji positif koronavirus SARS-2 membuatkan menghalang mereka daripada bermain perlawanan sebelum tarikh akhir yang ditetapkan oleh UEFA, mereka dianggap telah kehilangan perlawanan.
  • Dalam semua keadaan, kedua-dua pasukan mungkin bersetuju untuk bermain di negara pasukan lawan atau di negara berkecuali, tertakluk kepada kelulusan UEFA. UEFA mempunyai kuasa muktamad untuk membuat keputusan mengenai tempat untuk mana-mana perlawanan, atau menjadualkan semula mana-mana perlawanan jika perlu.
  • Sekiranya, atas sebab apa pun, fasa kelayakan dan play-off tidak dapat diselesaikan sebelum tarikh akhir yang ditetapkan oleh UEFA, UEFA akan membuat keputusan mengenai prinsip-prinsip untuk menentukan pasukan yang layak ke peringkat kumpulan.

Empat negara (Poland, Hungary, Yunani dan Cyprus) telah menyediakan pusat gelanggang berkecuali yang membolehkan perlawanan dimainkan di stadium mereka tanpa sekatan.[8]

Jadual[sunting | sunting sumber]

Jadual kejohanan adalah seperti berikut (semua undian diadakan di ibu pejabat UEFA di Nyon, Switzerland).[9] Kejohanan ini pada mulanya akan dimulakan pada bulan Jun 2020, tetapi telah ditunda hingga bulan Ogos kerana pandemik COVID-19 di Eropah.[10] Jadual baru diumumkan oleh Jawatankuasa Eksekutif UEFA pada 17 Jun 2020.[5]

Pusingan Tarikh undian Tarikh perlawanan
Pusingan awal 17 Julai 2020 8 Ogos 2020 (pusingan separuh akhir) 11 Ogos 2020 (pusingan perlawanan akhir)
Pusingan pertama kelayakan 9 Ogos 2020 18–19 Ogos 2020
Pusingan kedua kelayakan 10 Ogos 2020 25–26 Ogos 2020
Pusingan ketiga kelayakan 31 Ogos 2020 15–16 September 2020
Pusingan play-off 1 September 2020 22–23 September 2020 (perlawanan pertama) 29–30 September 2020 (perlawanan kedua)

Jadual asal kejohanan, seperti yang direncanakan sebelum pandemik, adalah seperti berikut (semua undian diadakan di ibu pejabat UEFA di Nyon, Switzerland, melainkan dinyatakan sebaliknya).

Jadual asal
Pusingan Tarikh undian Perlawanan pertama Perlawanan kedua
Pusingan awal 9 Jun 2020 23 Jun 2020 (pusingan separuh akhir) 26 Jun 2020 (pusingan perlawanan akhir)
Pusingan pertama kelayakan 16 Jun 2020 7–8 Julai 2020 14–15 Julai 2020
Pusingan kedua kelayakan 17 Jun 2020 21–22 Julai 2020 28–29 Julai 2020
Pusingan ketiga kelayakan 20 Julai 2020 4–5 Ogos 2020 11 Ogos 2020
Pusingan play-off 3 Ogos 2020 18–19 Ogos 2020 25–26 Ogos 2020

Pusingan Awal[sunting | sunting sumber]

Undian untuk pusingan awal diadakan pada 17 Julai 2020, 12:00 CEST.[11]

Pengagihan[sunting | sunting sumber]

Sebanyak empat pasukan bermain di pusingan awal. Oleh kerana undian diadakan sebelum tarikh akhir kemasukan UEFA dan pasukan yang mengambil bahagian belum dapat disahkan, hanya persatuan pasukan yang digunakan, dan pengagihan pasukan berdasarkan pekali persatuan mereka dan bukannya pekali kelab mereka. Untuk pusingan separuh akhir, dua pasukan (dari persatuan 52 dan 53, Ireland Utara dan Kosovo) diagihkan dan dua pasukan (dari persatuan 54 dan 55, Andorra dan San Marino) tidak diagihkan. Pasukan pertama yang ditarik dalam setiap pertemuan dalam pusingan separuh akhir dan pusingan perlawanan akhir adalah pasukan pentadbir "tuan rumah perlawanan".

Agihan Tiada Agihan

Gambaran[sunting | sunting sumber]

 
Pusingan separuh akhirPusingan perlawanan akhir
 
      
 
8 Ogos – Nyon
 
 
Kosovo Drita2
 
11 Ogos – Nyon
 
Andorra Inter Club d'Escaldes1
 
Kosovo Drita0
 
8 Ogos – Nyon
 
Ireland Utara Linfield (awd.)3
 
San Marino Tre Fiori0
 
 
Ireland Utara Linfield2
 

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Separuh akhir dimainkan pada 8 Ogos di Stadium Colovray di Nyon, Switzerland.[12] Perlawanan akhir akan dimainkan di tempat yang sama pada 11 Ogos tetapi perlawanan dibatalkan kerana pemain Drita dimasukkan ke dalam kuarantin setelah dua pemain diuji positif koronavirus SARS-2, dan Linfield dianugerahkan kemenangan teknikal 3-0.

Pasukan 1  Jaringan  Pasukan 2
Pusingan separuh akhir
Tre Fiori San Marino 0–2 Ireland Utara Linfield
Drita Kosovo 2–1 Andorra Inter Club d'Escaldes
Pasukan 1  Jaringan  Pasukan 2
Pusingan perlawanan akhir
Drita Kosovo 0–3
(awd.)[A]
Ireland Utara Linfield
  1. ^ Perlawanan pusingan awal antara Drita dan Linfield, pada asalnya dijadualkan dimainkan pada 11 Ogos 2020, tidak dapat dimainkan kerana dua pemain dari Drita diuji positif koronavirus SARS-2 dan seluruh pasukan dimasukkan ke dalam kuarantin oleh pihak berkuasa Switzerland.[13][14] Linfield kemudian dianugerahkan kemenangan teknikal 3–0 oleh UEFA mengikut peraturan yang berkaitan dengan COVID-19.[15][16]

Pusingan separuh akhir[sunting | sunting sumber]

Tre Fiori San Marino0–2Ireland Utara Linfield
Laporan
Kehadiran: 0

Drita Kosovo2–1Andorra Inter Club d'Escaldes
Laporan
Kehadiran: 0
Pengadil: Robert Jenkins (Wales)

Pusingan perlawanan akhir[sunting | sunting sumber]

Drita Kosovo0–3
(dianugerahkan)[nota 1]
Ireland Utara Linfield
Laporan

Pusingan Pertama Kelayakan[sunting | sunting sumber]

Undian untuk pusingan kelayakan pertama diadakan pada 9 Ogos 2020, 12:00 CEST.[17]

Pengagihan[sunting | sunting sumber]

Sebanyak 34 pasukan bermain dalam pusingan pertama kelayakan: 33 pasukan yang memasuki pusingan ini, dan 1 pemenang pusingan awal. Pengagihan pasukan berdasarkan pada pekali kelab UEFA 2020 mereka.[4] Bagi pemenang pusingan awal, yang identitinya tidak diketahui pada masa undian, digunakan pekali kelab dari pasukan yang berada di kedudukan tertinggi. Pasukan pertama yang ditarik dalam setiap pertemuan adalah pasukan tuan rumah.

Kumpulan 1 Kumpulan 2 Kumpulan 3
Agihan Tiada Agihan Agihan Tiada Agihan Agihan Tiada Agihan
Kumpulan 4 Kumpulan 5
Agihan Tiada Agihan Agihan Tiada Agihan
NotA
  1. Pemenang pusingan awal, yang identitinya tidak diketahui pada masa cabutan. Pasukan dalam huruf condong mengalahkan pasukan dengan pekali yang lebih tinggi, dengan berkesan mengambil pekali lawan mereka dalam cabutan.

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Perlawanan telah dimainkan pada 18 dan 19 Ogos 2020. Perlawanan antara KÍ dan Slovan Bratislava dibatalkan kerana pemain Slovan Bratislava dimasukkan ke dalam kuarantin setelah satu pemain diuji positif koronavirus SARS-2, dan KÍ dianugerahkan kemenangan 3-0 teknikal.

Pasukan 1  Jaringan  Pasukan 2
Ferencváros Hungary 2–0 Sweden Djurgårdens IF
Celtic Scotland 6–0 Iceland KR
Legia Warsaw Poland 1–0 Ireland Utara Linfield
Sheriff Tiraspol Moldova 2–0 Luxembourg Fola Esch
Connah's Quay Nomads Wales 0–2 Bosnia dan Herzegovina Sarajevo
Red Star Belgrade Serbia 5–0 Gibraltar Europa
Budućnost Podgorica Montenegro 1–3 Bulgaria Ludogorets Razgrad
Ararat-Armenia Armenia 0–1 (s.m.t.) Cyprus Omonia
Floriana Malta 0–2 Romania CFR Cluj
Maccabi Tel Aviv Israel 2–0 Latvia Riga
Qarabağ Azerbaijan 4–0 Macedonia Utara Sileks
Dinamo Tbilisi Georgia (negara) 0–2 Albania Tirana
Dynamo Brest Belarus 6–3 Kazakhstan Astana
Molde Norway 5–0 Finland KuPS
Flora Estonia 1–1 (s.m.t.)
(2–4 pen.)
Lithuania Sūduva
Celje Slovenia 3–0 Republik Ireland Dundalk
Kepulauan Faroe 3–0
(awd.)[A]
Slovakia Slovan Bratislava
  1. ^ Perlawanan pusingan pertama kelayakan antara dan Slovan Bratislava, yang pada asalnya dijadualkan untuk dimainkan pada 19 Ogos 2020, ditangguhkan ke 21 Ogos 2020 kerana seorang kakitangan dari Slovan Bratislava diuji positif koronavirus SARS-2 dan seluruh pasukan dimasukkan ke dalam kuarantin. oleh pihak berkuasa Faroe.[18] Pada 21 Ogos, perlawanan tidak dapat dimainkan kerana satu pemain dari Slovan Bratislava diuji positif koronavirus SARS-2 dan seluruh pasukan kedua dimasukkan ke dalam kuarantin oleh pihak berkuasa Faroe.[19][20] KÍ kemudian dianugerahkan kemenangan teknikal 3-0 oleh UEFA mengikut peraturan yang berkaitan dengan COVID-19.[21][22]

Perlawanan[sunting | sunting sumber]

Ferencváros Hungary2–0Sweden Djurgårdens IF
Laporan

Celtic Scotland6–0Iceland KR
Laporan

Legia Warsaw Poland1–0Ireland Utara Linfield
Laporan

Sheriff Tiraspol Moldova2–0Luxembourg Fola Esch
Laporan

Connah's Quay Nomads Wales0–2Bosnia dan Herzegovina Sarajevo
Laporan

Red Star Belgrade Serbia5–0Gibraltar Europa
Laporan

Budućnost Podgorica Montenegro1–3Bulgaria Ludogorets Razgrad
Laporan

Ararat-Armenia Armenia0–1 (s.m.t.)Cyprus Omonia
Laporan

Floriana Malta0–2Romania CFR Cluj
Laporan

Maccabi Tel Aviv Israel2–0Latvia Riga
Laporan

Qarabağ Azerbaijan4–0Macedonia Utara Sileks
Laporan

Dinamo Tbilisi Georgia (negara)0–2Albania Tirana
Laporan

Dynamo Brest Belarus6–3Kazakhstan Astana
Laporan

Molde Norway5–0Finland KuPS
Laporan
Kehadiran: 0


Celje Slovenia3–0Republik Ireland Dundalk
Laporan

Kepulauan Faroe3–0
(dianugerahkan)[nota 6]
Slovakia Slovan Bratislava
Laporan

Pusingan Kedua Kelayakan[sunting | sunting sumber]

Undian untuk pusingan kedua kelayakan diadakan pada 10 Ogos 2020, 12:00 CEST.[24]

Pengagihan[sunting | sunting sumber]

Sebanyak 26 pasukan bermain dalam pusingan kedua kelayakan. Mereka terbahagi kepada dua laluan:

  • Laluan Juara-Juara (20 pasukan): 3 pasukan yang memasuki pusingan ini, dan 17 pemenang pusingan pertama kelayakan.
  • Laluan Liga (6 pasukan): 6 pasukan yang memasuki pusingan ini.

Pengagihan pasukan berdasarkan pada pekali kelab UEFA 2020 mereka.[4] Bagi pemenang pusingan pertama kelayakan, yang identitinya tidak diketahui semasa undian, pekali kelab dari pasukan yang berada di kedudukan tertinggi dalam setiap pertemuan digunakan. Pasukan pertama yang ditarik dalam setiap pertemuan adalah pasukan tuan rumah.

Laluan Juara-Juara
Kumpulan 1 Kumpulan 2 Kumpulan 3
Agihan Tiada Agihan Agihan Tiada Agihan Agihan Tiada Agihan
Nota
  1. Pemenang pusingan pertama kelayakan, yang identitinya tidak diketahui semasa cabutan. Pasukan dalam huruf condong mengalahkan pasukan dengan pekali yang lebih tinggi, dengan berkesan mengambil pekali lawan mereka dalam cabutan.
Laluan Liga
Agihan Tiada Agihan

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Perlawanan telah dimainkan pada 25 dan 26 Ogos 2020.

Pasukan 1  Jaringan  Pasukan 2
Laluan Juara-Juara
CFR Cluj Romania 2–2 (s.m.t.)
(5–6 pen.)
Croatia Dinamo Zagreb
Young Boys Switzerland 3–1 Kepulauan Faroe
Celtic Scotland 1–2 Hungary Ferencváros
Sūduva Lithuania 0–3 Israel Maccabi Tel Aviv
Legia Warsaw Poland 0–2 (s.m.t.) Cyprus Omonia
Celje Slovenia 1–2 Norway Molde
Ludogorets Razgrad Bulgaria 0–1 Denmark Midtjylland
Dynamo Brest Belarus 2–1 Bosnia dan Herzegovina Sarajevo
Qarabağ Azerbaijan 2–1 Moldova Sheriff Tiraspol
Tirana Albania 0–1 Serbia Red Star Belgrade
Pasukan 1  Jaringan  Pasukan 2
Laluan Liga
AZ Belanda 3–1 (s.m.t.) Republik Czech Viktoria Plzeň
PAOK Yunani 3–1 Turki Beşiktaş
Lokomotiva Croatia 0–1 Austria Rapid Wien

Laluan Juara-Juara[sunting | sunting sumber]


Young Boys Switzerland3–1Kepulauan Faroe
Laporan

Celtic Scotland1–2Hungary Ferencváros
Laporan
Kehadiran: 0

Sūduva Lithuania0–3Israel Maccabi Tel Aviv
Laporan

Legia Warsaw Poland0–2 (s.m.t.)Cyprus Omonia
Laporan

Celje Slovenia1–2Norway Molde
Laporan

Ludogorets Razgrad Bulgaria0–1Denmark Midtjylland
Laporan

Dynamo Brest Belarus2–1Bosnia dan Herzegovina Sarajevo
Laporan

Qarabağ Azerbaijan2–1Moldova Sheriff Tiraspol
Laporan

Tirana Albania0–1Serbia Red Star Belgrade
Laporan

Laluan Liga[sunting | sunting sumber]

AZ Belanda3–1 (s.m.t.)Republik Czech Viktoria Plzeň
Laporan
Kehadiran: 0

PAOK Yunani3–1Turki Beşiktaş
Laporan

Lokomotiva Croatia0–1Austria Rapid Wien
Laporan

Pusingan Ketiga Kelayakan[sunting | sunting sumber]

Undian untuk pusingan ketiga kelayakan diadakan pada 31 Ogos 2020, 12:00 CEST.[25]

Pengagihan[sunting | sunting sumber]

Sebanyak 16 pasukan bermain dalam pusingan ketiga kelayakan. Mereka terbahagi kepada dua laluan:

  • Laluan Juara-Juara (10 pasukan): 10 pemenang pusingan kedua kelayakan (Laluan Juara-Juara).
  • Laluan Liga (6 pasukan): 3 pasukan yang memasuki pusingan ini, dan 3 pemenang pusingan kedua kelayakan (Laluan Liga).

Pengagihan pasukan berdasarkan pada pekali kelab UEFA 2020 mereka.[4] Pasukan pertama yang ditarik dalam setiap pertemuan adalah pasukan tuan rumah.

Laluan Juara-Juara
Agihan Tiada Agihan
Nota
  1. Pemenang pusingan kedua kelayakan (Laluan Juara-Juara).
Laluan Liga
Agihan Tiada Agihan
Nota
  1. Pemenang pusingan kedua kelayakan (Laluan Liga).

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Perlawanan telah dimainkan pada 15 dan 16 September 2020.

Pasukan 1  Jaringan  Pasukan 2
Laluan Juara-Juara
Ferencváros Hungary 2–1 Croatia Dinamo Zagreb
Qarabağ Azerbaijan 0–0 (s.m.t.)
(5–6 pen.)
Norway Molde
Omonia Cyprus 1–1 (s.m.t.)
(4–2 pen.)
Serbia Red Star Belgrade
Midtjylland Denmark 3–0 Switzerland Young Boys
Maccabi Tel Aviv Israel 1–0 Belarus Dynamo Brest
Pasukan 1  Jaringan  Pasukan 2
Laluan Liga
PAOK Yunani 2–1 Portugal Benfica
Dynamo Kyiv Ukraine 2–0 Belanda AZ
Gent Belgium 2–1 Austria Rapid Wien

Laluan Juara-Juara[sunting | sunting sumber]

Ferencváros Hungary2–1Croatia Dinamo Zagreb
Laporan



Midtjylland Denmark3–0Switzerland Young Boys
Laporan
Kehadiran: 0

Maccabi Tel Aviv Israel1–0Belarus Dynamo Brest
Laporan

Laluan Liga[sunting | sunting sumber]

PAOK Yunani2–1Portugal Benfica
Laporan

Dynamo Kyiv Ukraine2–0Belanda AZ
Laporan
Kehadiran: 0
Pengadil: Orel Grinfeld (Israel)

Gent Belgium2–1Austria Rapid Wien
Laporan
Kehadiran: 0

Pusingan Play-off[sunting | sunting sumber]

Undian untuk pusingan play-off diadakan pada 1 September 2020, 12:00 CEST.[27]

Pengagihan[sunting | sunting sumber]

Sebanyak 12 pasukan bermain dalam pusingan play-off. Mereka terbahagi kepada dua laluan:

  • Laluan Juara-Juara (8 pasukan): 3 pasukan yang memasuki pusingan ini, dan 5 pemenang pusingan ketiga kelayakan (Laluan Juara-Juara).
  • Laluan Liga (4 pasukan): 1 pasukan yang memasuki pusingan ini, dan 3 pemenang pusingan ketiga kelayakan (Laluan Liga).

Pengagihan pasukan berdasarkan pada pekali kelab UEFA 2020 mereka.[4] Bagi pemenang pusingan ketiga kelayakan, yang identitinya tidak diketahui semasa undian, pekali kelab dari pasukan yang berada di kedudukan tertinggi dalam setiap pertemuan digunakan. Pasukan pertama yang ditarik dalam setiap pertemuan akan menjadi pasukan tuan rumah pada perlawanan pertama.

Oleh kerana pasukan Rusia dan Ukraine tidak boleh ditarik ke dalam pertemuan yang sama atas sebab-sebab politik, pemenang perlawanan melibatkan Benfica terpaksa bermain menentang Krasnodar, dan pemenang perlawanan yang melibatkan Dynamo Kyiv harus bermain menentang pemenang perlawanan yang melibatkan Gent.

Laluan Juara-Juara
Agihan Tiada Agihan
Nota
  1. Pemenang pusingan kelayakan ketiga (Laluan Juara-Juara), yang identitinya tidak diketahui ketika cabutan. Pasukan dalam huruf condong mengalahkan pasukan dengan pekali yang lebih tinggi, dengan berkesan mengambil pekali lawan mereka dalam cabutan.
Laluan Liga
Agihan Tiada Agihan
Nota
  1. Pemenang pusingan kelayakan ketiga (Laluan Liga), yang identitinya tidak diketahui ketika cabutan. Pasukan dalam huruf condong mengalahkan pasukan dengan pekali yang lebih tinggi, dengan berkesan mengambil pekali lawan mereka dalam cabutan.

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Perlawanan pertama dimainkan pada 22 dan 23 September, dan perlawanan kedua dimainkan pada 29 dan 30 September 2020.

Pasukan #1   Agg.   Pasukan #2   Tempat sendiri     Tempat lawan  
Laluan Juara-Juara
Slavia Prague Republik Czech 1–4 Denmark Midtjylland 0–0 1–4
Maccabi Tel Aviv Israel 2–5 Austria Red Bull Salzburg 1–2 1–3
Olympiacos Yunani 2–0 Cyprus Omonia 2–0 0–0
Molde Norway 3–3 (a) Hungary Ferencváros 3–3 0–0
Pasukan #1   Agg.   Pasukan #2   Tempat sendiri     Tempat lawan  
Laluan Liga
Krasnodar Rusia 4–2 Yunani PAOK 2–1 2–1
Gent Belgium 1–5 Ukraine Dynamo Kyiv 1–2 0–3

Laluan Juara-Juara[sunting | sunting sumber]

Slavia Prague Republik Czech0–0Denmark Midtjylland
Laporan
Midtjylland Denmark4–1Republik Czech Slavia Prague
Laporan

Midtjylland menang 4–1 secara agregat.


Maccabi Tel Aviv Israel1–2Austria Red Bull Salzburg
Laporan
Red Bull Salzburg Austria3–1Israel Maccabi Tel Aviv
Laporan

Red Bull Salzburg menang 5–2 secara agregat.


Olympiacos Yunani2–0Cyprus Omonia
Laporan
Omonia Cyprus0–0Yunani Olympiacos
Laporan

Olympiacos menang 2–0 secara agregat.


Molde Norway3–3Hungary Ferencváros
Laporan
Ferencváros Hungary0–0Norway Molde
Laporan

3–3 pada agregat. Ferencváros menang menerusi gol tempat lawan.

Laluan Liga[sunting | sunting sumber]

Krasnodar Rusia2–1Yunani PAOK
Laporan
PAOK Yunani1–2Rusia Krasnodar
Laporan

Krasnodar menang 4–2 secara agregat.


Gent Belgium1–2Ukraine Dynamo Kyiv
Laporan
Dynamo Kyiv Ukraine3–0Belgium Gent
Laporan

Dynamo Kyiv menang 5–1 secara agregat.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Perlawanan pusingan awal antara Drita dan Linfield, pada asalnya dijadualkan dimainkan pada 11 Ogos 2020, 18:00 CEST, di Stadium Colovray, Nyon, tidak dapat dimainkan kerana dua pemain dari Drita diuji positif koronavirus SARS-2 dan seluruh pasukan dimasukkan ke dalam kuarantin oleh pihak berkuasa Switzerland.[13][14] Linfield kemudian dianugerahkan kemenangan teknikal 3-0 oleh UEFA mengikut peraturan yang berkaitan dengan COVID-19.[15][16]
  2. ^ Connah's Quay Nomads bermain perlawanan rumah mereka menentang Sarajevo di Stadium Cardiff City, Cardiff, bukannya stadium biasa mereka Stadium Deeside, Connah's Quay, yang tidak memenuhi syarat UEFA.
  3. ^ a b Qarabağ bermain perlawanan rumah mereka menentang Sileks dan Sheriff Tiraspol di Stadium Republik Tofiq Bahramov, Baku, bukannya stadium biasa mereka Azersun Arena, Baku, yang tidak memenuhi syarat UEFA.
  4. ^ Celje bermain perlawanan pusingan kedua kelayakan mereka menentang Dundalk di Szusza Ferenc Stadion, Budapest (Hungary), bukannya stadium biasa mereka Stadion Z'dežele, Celje, disebabkan oleh sekatan perjalanan berkaitan pandemik COVID-19 antara Slovenia dan Ireland.[23]
  5. ^ Perlawanan pusingan pertama kelayakan antara dan Slovan Bratislava, pada asalnya dijadualkan dimainkan pada 19 Ogos 2020, 20:00 CEST (19:00 WEST), di Við Djúpumýrar, Klaksvík, ditangguhkan ke 21 Ogos 2020, 18:00 CEST (17:00 WEST), kerana satu kakitangan dari Slovan Bratislava diuji positif koronavirus SARS-2 dan seluruh pasukan dimasukkan ke dalam kuarantin oleh pihak berkuasa Faroe.[18]
  6. ^ Perlawanan pusingan pertama kelayakan antara dan Slovan Bratislava, ditangguhkan untuk dimainkan pada 21 Ogos 2020, 18:00 CEST (17:00 WEST), di Við Djúpumýrar, Klaksvík, tidak dapat dimainkan kerana satu pemain dari Slovan Bratislava diuji positif koronavirus SARS-2 dan keseluruhan pasukan kedua dimasukkan ke dalam kuarantin oleh pihak berkuasa Faroe.[19] KÍ kemudian dianugerahkan kemenangan teknikal 3-0 oleh UEFA mengikut peraturan yang berkaitan dengan COVID-19.[21][22]
  7. ^ Tirana bermain perlawanan rumah mereka menentang Red Star Belgrade di Arena Kombëtare, Tirana, bukannya stadium biasa mereka: Selman Stërmasi Stadium, Tirana.
  8. ^ Qarabağ bermain perlawanan pusingan ketiga kelayakan menentang Molde di AEK Arena – Georgios Karapatakis, Larnaca (Cyprus), bukannya stadium biasa mereka Azersun Arena, Baku, disebabkan oleh sekatan perjalanan berkaitan pandemik COVID-19 antara Azerbaijan dan Norway.[26]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "2020/21 UEFA Champions League match calendar". UEFA.com. Union of European Football Associations. 24 September 2019.
  2. ^ "Regulations of the UEFA Champions League, 2020/21". UEFA.com. Union of European Football Associations. 24 September 2020.
  3. ^ "UEFA Europa League second qualifying round draw". UEFA.com. Union of European Football Associations. 31 August 2020.
  4. ^ a b c d e f g h i j k l m "Club coefficients". UEFA.com. Union of European Football Associations. 30 July 2020. Dicapai pada 20 July 2020.
  5. ^ a b "Updated UEFA competitions calendar". UEFA.com. Union of European Football Associations. 17 June 2020. Dicapai pada 17 June 2020.
  6. ^ "Venues for Round of 16 matches confirmed". UEFA.com. Union of European Football Associations. 9 July 2020.
  7. ^ "Annex I – Special rules applicable to the qualifying phase and play-offs due to COVID-19" (PDF). UEFA.com. Union of European Football Associations. 4 August 2020.
  8. ^ "UEFA meets with General Secretaries from its 55 member associations". UEFA.com. Union of European Football Associations. 6 August 2020.
  9. ^ "2020/21 UEFA Champions League match calendar". UEFA.com. Union of European Football Associations. 24 September 2019.
  10. ^ "2020/21 UEFA Champions League: all you need to know". UEFA.com. Union of European Football Associations. 9 July 2020.
  11. ^ "UEFA Champions League preliminary round draw". UEFA.com. Union of European Football Associations. 17 July 2020.
  12. ^ "Domestic teams to start in European competitions in August". Irish Football Association. 18 June 2020.
  13. ^ a b "Champions League: Linfield game off over Kosovan opponents' Covid-19 issues". BBC Sport. 11 August 2020.
  14. ^ a b "2020/21 UEFA Champions League preliminary round match not taking place due to COVID-19 positive tests". UEFA. 11 August 2020.
  15. ^ a b "Champions League: Linfield given bye through to first round after tie with Drita called off". BBC Sport. 12 August 2020. Dicapai pada 12 August 2020.
  16. ^ a b "UEFA Appeals Body renders decision on KF Drita". UEFA. 12 August 2020.
  17. ^ "UEFA Champions League first qualifying round draw". UEFA.com. Union of European Football Associations. 9 August 2020.
  18. ^ a b "ŠK Slovan Bratislava oznámil nový dátum zápasu s KÍ Klaksvík" [ŠK Slovan Bratislava announced a new date of the match with KÍ Klaksvík] (dalam bahasa Slovak). Šport.sk. 19 August 2020.
  19. ^ a b "Slovan nebude hrať ani v piatok, o prípadnej kontumácii rozhodne UEFA" [Slovan will not play on Friday either, UEFA will decide on a possible default] (dalam bahasa Slovak). Šport.sme.sk. 21 August 2020.
  20. ^ "UEFA statement on UEFA Champions League first qualifying round match KÍ Klaksvík v ŠK Slovan Bratislava". UEFA. 22 August 2020.
  21. ^ a b "KÍ víðari í Champions League" [KÍ advance in the Champions League] (dalam bahasa Faroese). ki.fo. 24 August 2020. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-10-20. Dicapai pada 2020-11-15.CS1 maint: unrecognized language (link)
  22. ^ a b "UEFA Appeals Body renders decision on UCL first qualifying round match KÍ Klaksvík v ŠK Slovan Bratislava". UEFA. 24 August 2020.
  23. ^ "SPREMEMBA: Z Dundalkom na Madžarskem" [CHANGE: With Dundalk in Hungary]. www.nk-celje.si (dalam bahasa Slovenian). 9 August 2020.CS1 maint: unrecognized language (link)
  24. ^ "UEFA Champions League second qualifying round draw". UEFA.com. Union of European Football Associations. 10 August 2020.
  25. ^ "UEFA Champions League third qualifying round draw". UEFA.com. Union of European Football Associations. 31 August 2020.
  26. ^ "Tahir Gözel: "Molde"nin ədalətsizliyi bizi məyus edir"" [Tahir Gozel: "Molde's injustice disappoints us"]. qarabagh.com (dalam bahasa Azerbaijani). 9 September 2020.CS1 maint: unrecognized language (link)
  27. ^ "UEFA Champions League play-off round draw". UEFA.com. Union of European Football Associations. 1 September 2020.
  28. ^ "Full Time Summary Play-Offs 1st Leg – Slavia Prague v Midtjylland" (PDF). UEFA.com. Union of European Football Associations. 22 September 2020. Dicapai pada 22 September 2020.
  29. ^ "Full Time Summary Play-Offs 2nd Leg – Midtjylland v Slavia Prague" (PDF). UEFA.com. Union of European Football Associations. 30 September 2020. Dicapai pada 30 September 2020.
  30. ^ "Full Time Summary Play-Offs 1st Leg – Maccabi Tel Aviv v Red Bull Salzburg" (PDF). UEFA.com. Union of European Football Associations. 22 September 2020. Dicapai pada 22 September 2020.
  31. ^ "Full Time Summary Play-Offs 2nd Leg – Red Bull Salzburg v Maccabi Tel Aviv" (PDF). UEFA.com. Union of European Football Associations. 30 September 2020. Dicapai pada 30 September 2020.
  32. ^ "Full Time Summary Play-Offs 1st Leg – Olympiacos v Omonia" (PDF). UEFA.com. Union of European Football Associations. 23 September 2020. Dicapai pada 23 September 2020.
  33. ^ "Full Time Summary Play-Offs 2nd Leg – Omonia v Olympiacos" (PDF). UEFA.com. Union of European Football Associations. 29 September 2020. Dicapai pada 29 September 2020.
  34. ^ "Full Time Summary Play-Offs 1st Leg – Molde v Ferencváros" (PDF). UEFA.com. Union of European Football Associations. 23 September 2020. Dicapai pada 23 September 2020.
  35. ^ "Full Time Summary Play-Offs 2nd Leg – Ferencváros v Molde" (PDF). UEFA.com. Union of European Football Associations. 29 September 2020. Dicapai pada 29 September 2020.
  36. ^ "Full Time Summary Play-Offs 1st Leg – Krasnodar v PAOK" (PDF). UEFA.com. Union of European Football Associations. 22 September 2020. Dicapai pada 22 September 2020.
  37. ^ "Full Time Summary Play-Offs 2nd Leg – PAOK v Krasnodar" (PDF). UEFA.com. Union of European Football Associations. 30 September 2020. Dicapai pada 30 September 2020.
  38. ^ "Full Time Summary Play-Offs 1st Leg – Gent v Dynamo Kyiv" (PDF). UEFA.com. Union of European Football Associations. 23 September 2020. Dicapai pada 23 September 2020.
  39. ^ "Full Time Summary Play-Offs 2nd Leg – Dynamo Kyiv v Gent" (PDF). UEFA.com. Union of European Football Associations. 29 September 2020. Dicapai pada 29 September 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.