Islam di Guyana

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Sebahagian dari urutan mengenai
Islam mengikut negara

IslamicWorldNusretColpan.jpg

Lebih kurang 10 peratus dari penduduk Guyana adalah penganut Islam,[1] representing 76,528 individuals, many of whom are descended from indentured labourers from India.

Pertubuhan Islam terbesar di negara ini adalah Guyana Islamic Trust.

Sehingga tahun 1970-an, bercuti Muslim tidak diiktiraf secara rasmi. Sejumlah hari agama bukan-Kristian sekarang hari cuti. Muslim bercuti termasuk Idul Fitri, pada akhir Ramadhan, suci bulan puasa; Id al Adha, hari raya korban, dan Mawlid, hari jadi Muhammad. Tarikh untuk bercuti ini berbeza menurut kalendar Islam.

Guyana Islamic Trust(GIT)[sunting | sunting sumber]

Guyana Islamic Trust (GIT) adalah sebuah pertubuhan pelbagai muka dan bukan keuntungan yang telah berdiri sejak tahun 1978.

GIT ini telah mendedikasikan diri untuk proses membawa sekitar intelektual, pembaikan moral dan spiritual bagi individu, keluarga dan masyarakat di Guyana.

Pendekatan asas kami adalah pendidikan, kerana kejahilan adalah penyebab intoleransi, perkauman, kecabulan dan jenayah yang meliputi masyarakat kita dan dunia kita. Keyakinan kami bahawa Islam memegang penyelesaian sempurna untuk kesengsaraan orang baik adalah ditunjukkan dalam kita program dakwah, untuk membawa mesej Allah pada masing-masing dan setiap Guyana.

Menjangkau ke Guyana semua

The Guyana Islamic Trust menguruskan kerja akar umbi melalui empat belas (14) Bahagian Pentadbiran. Dengan diperkenalkannya Sistem Pentadbiran Daerah, GIT telah mencapai keluar dan melibatkan lintas jauh lebih luas-bahagian daripada komuniti Muslim dalam kegiatan dan program.

Daerah merupakan aspek yang paling penting dari pekerjaan tanah GIT dan kerana itu dilengkapi dengan jabatan lain dari organisasi.

Setiap kabupaten diawaki oleh pasukan relawan komited dan berdedikasi pekerja Islam-saudara dan saudari menyokong usaha masing-masing.

Beberapa daerah operasi kabupaten meliputi:

Kelas Tetap untuk mendidik Muslim-muda dan tua-tentang Islam Keluarga reguler forum dan kegiatan Sosial Mengatur dan Menguruskan Masyarakat Islam di sekolah-sekolah Youth Program Bekerjasama dengan Jamaats Dakwah Non-Muslim Program Kesejahteraan Sosial Peningkatan Kemahiran Perempuan dan Aktiviti Pendidikan Perubatan Program

National Islamic Sisters Association (NISA)[sunting | sunting sumber]

Women in the forefront of Da'wah The National Islamic Sisters Association (NISA) adalah lengan perempuan dari GIT tersebut.

Dedikasi terhadap masyarakat molding pada landasan moral Setelah meletakkan landasan bagi pendidikan Islam di Guyana dengan tiga cabang Memainkan dan Pembibitan Sekolah, sister kita mempunyai peranan penting dalam Dakwah. Selama bertahun-tahun, mereka telah sangat berjaya melalui usaha-usaha yang berdedikasi, tulus dan konsisten.

Para suster Facebook tetap dari kelajuan telah sangat difasilitasi oleh unit suster di kabupaten pentadbiran GIT tersebut.

Umum bidang pekerjaan NISA's: Mempromosikan ajaran dan nilai-nilai Islam di antara wanita Guyana Reviving amalan Al-Quran dan Sunnah dalam kehidupan perempuan Muslim Memberikan bantuan kepada Perempuan Muslim dalam membantu mereka memenuhi mereka Islam Kewajipan Advokasi nilai-nilai keluarga Islam dan hak-hak-hak berbakat dengan Islam untuk perempuan dalam proses REORGANISASI kehidupan Islam di Guyana dan dalam pembentukan dasar-dasar Nasional Memberikan kaunseling di mana diperlukan dan memberikan orientasi dalam pekerjaan dan kemahiran peningkatan peranan perempuan Menghimpun dana untuk melaksanakan projek dengan pelaburan, meminta sumbangan dan melaksanakan kegiatan penggalangan dana.

Guyana Islamic Institute(GII)[sunting | sunting sumber]

Guyana Islamic Institute tetap menjadi salah satu pusat terkemuka di Caribbean Islam belajar.

Sejak berdirinya pada tahun 1986, sejumlah mahasiswa dari Guyana dan Caribbean telah lulus dari berbagai kursus, termasuk Bahasa Arab, Al-Quran Ilmu dan Pengajian Islam. Banyak dari lulusan sejak menjadi Shuyukh, Imaams dan Du'at dan hari ini melayani umat di Guyana, Caribbean, Amerika Utara dan bahagian dunia yang lain.

Para GII akan terus mengarahkan dan membekali pelajar untuk menjadi Du'at di masyarakat masing-masing, dan untuk kajian lebih lanjut di lembaga-lembaga tinggi pembelajaran; akan menanamkan dalam mereka eksposisi pemahaman, suara dan pengetahuan tentang konsep-konsep Islam kehidupan, kematian dan akhirat, akan mengilhami di dalamnya tingkah laku, sikap dan rahmat sosial yang akan mendorong umat Islam untuk memperbaiki diri dan akan mengundang non-Muslim terhadap Islam, akan meningkatkan pemahaman Islam yang sebenarnya berdasarkan Al-Quran dan Sunnah, akan menawarkan sumber daya dan latihan peluang bagi umat Islam untuk meningkatkan pemahaman dan amalan Islam.

Program yang ditawarkan The GII bersamaan menawarkan dua satu program perumahan tahun: pertama untuk lulusan sekolah menengah dan yang lainnya kursus lanjutan bagi pelajar menyelesaikan satu tahun awal di GII atau mempunyai asas pengetahuan yang diperlukan prasyarat.

Mahasiswa dari program ini diberikan les secara mendalam dalam bidang: Bahasa Arab Ilmu Al-Quran Akidah Hifz Fiqih Hadis Sejarah Islam Metodologi Da'wah Seerah Ideologi dan Konsep. Co-kurikuler Kegiatan Selain itu kurikulum ini dilengkapi dengan kajian khusus di Teknologi Maklumat, kursus peningkatan dalam Bahasa Inggeris dan paparan teknik kajian dasar.

Mahasiswa GII diberikan pengalaman di Pengajaran Menyampaikan Khutbahs Dakwah Non-Muslim Menyelenggarakan dan berpartisipasi dalam kegiatan pemuda. Beasiswa Pelajar mendaftar di GII manfaat daripada yang berikut ini: Beasiswa penuh yang meliputi biaya kuliah, asrama / penginapan dan bayaran rawatan perubatan. Buku teks Perpustakaan dan kemudahan penyelidikan Sebuah gaji bulanan

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. Russia Moves to Embrace Muslim World - 22 October 2003

Guyana Islamic Trust