Kereta kebal di Kesatuan Soviet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Rencana ini berkaitan dengan sejarah dan pembangunan kereta kebal Soviet Union sejak penggunaannya pertama selepas Perang Dunia Pertama, dalam tempoh antara perang, semasa Perang Dunia Kedua, sehingga Perang Dingin dan era moden.

Gambaran Keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Selepas Perang Dunia Pertama, banyak negara perlu memiliki kereta kebal, tetapi hanya beberapa buah negara mempunyai sumber industri untuk mereka bentuk dan membinanya. Semasa dan selepas Perang Dunia I, Britain dan Perancis merupakan pemimpin intelek dalam reka bentuk kereta kebal, dengan negara-negara lain secara amnya mengikut dan menerima pakai reka bentuk mereka. Kelebihan awal akan beransur-ansur hilang semasa tahun 1930-an pada Kesatuan Soviet yang bersama dengan Jerman mula mereka bentuk dan membina kereta kebal mereka sendiri. Perjanjian Versailles telah menghadkan pengeluaran industri Jerman. Oleh itu, untuk mengatasi sekatan perjanjian Jerman, firma-firma perindustrian membentuk perkongsian dengan Kesatuan Soviet untuk menghasilkan senjata secara sah dan menjualnya, dan bersama dengan faktor-faktor lain secara tidak sengaja membina infrastruktur untuk menghasilkan kereta kebal yang kemudiannya menghasilkan kereta kebal T-34 yang terkenal dan kereta kebal Rusia yang lain.

Perkembangan umum yang mempengaruhi reka bentuk kereta kebal Soviet[sunting | sunting sumber]

Kereta kebal Perang Dunia Kedua Mark VIII (Liberty)

Rusia Imperial telah mencuba dengan beberapa reka bentuk seperti kereta kebal Tsar yang dibatalkan, dan kereta kebal Vezdekhod ([Вездеход] Error: {{Lang}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan)) yang tidak pernah melepasi model pra-pengeluaran, kerana masalah disegi reka bentuk.

Reka bentuk kereta kebal pada akhir Perang Dunia I menunjukkan beberapa corak seperti di Amerika Syarikat dan British yang menghasilkan kereta kebal Mark VIII sebagai kereta kebal berat. Walau bagaimanapun, kereta kebal Renault FT-17 Perancis menetapkan corak untuk hampir kesemua kereta kebal yang berikutnya; kereta kebal ini secara amnya mempunyai profil trek yang lebih rendah dan badan yang lebih padat, dan senjata yang dipasang di menara. Berikutan Perang Besar, Britain terus menguasai reka bentuk teknikal kereta kebal, dan reka bentuk British, khususnya daripada Vickers-Armstrong, membentuk asas bagi kebanyakan kereta kebal Rusia tahun 1930-an dan awal Perang Dunia I, termasuk siri T-26 dan BT Soviet. Reka Bentuk seperti kereta kebal serdahana Mk II Vickers menonjol kehadapan turet berputar sepenuhnya di bahagian atas dan meriam 3-paun pelbagai guna (yang boleh menembak kedua-dua peluru letupan tinggi dan peluru anti-kereta kebal) dan perisai curam , manakala pengangkut mesingan Vickers Carden-Lloyd mempengaruhi konsep kereta kebal kecil seperti Soviet T-27.

Vickers A1E1 "Independent"


Satu lagi reka bentuk yang ketara yang mempengaruhi Rusia adalah Vickers A1E1 Independent, kereta kebal berat yang besar yang dibina pada tahun 1925, dan reka bentuk telah digunakan oleh pihak Soviet bagi membina kereta kebal T-28 dan kereta kebal T-35 mereka. Reka bentuk Rusia juga dipengaruhi oleh idea yang biasa dikalangan tentera iaitu ia adalah untuk digunakan dalam peranan sebagai pasukan berkuda atau bagi membantu infantri. Oleh itu pembangunan kereta kebal ringan yang berguna terutamanya bagi menentang infantri atau peranan peninjauan adalah norma. Perang Saudara Sepanyol menunjukkan bahawa pertarungan kereta kebal-menentang-kereta kebal dan kereta kebal menentang meriam kereta kebal kini telah menjadi pertimbangan utama. Ia menjadi jelas bahawa kereta kebal masa hadapan perlu berperisai lebih tebal dan membawa meriam yang lebih besar.


Usaha Kesatuan Soviet bagi reka bentuk dan pengeluaran kereta kebal perlu difahami dari segi konteks pengalaman Perang Saudara Rusia dan pertumbuhan industri Soviet. Semasa perang saudara, penggunaan kereta api berperisai dan kereta api artileri adalah kelaziman. Ini cenderung bagi membawa kepada minat yang lebih besar bagi kereta kebal dan kereta perisai berbanding dengan beberapa negara barat. Pertumbuhan pesat industri berat di USSR di bawah rancangan Lima Tahun menjadikan armada kereta kebal yang besar adalah mungkin. Pihak Soviet juga telah menghabiskan berpuluh-puluh juta dolar AS ke atas peralatan dan teknologi bagi memodenkan berpuluh-puluh kilang automotif dan traktor, yang kemudiannya digunakan bagi menghasilkan kereta kebal dan kereta perisai. Minat Joseph Stalin terhadap perindustrian dan jentera mendorong kepada program pembangunan tentera yang agresif, yang menyebabkan inventori kereta kebal terbesar dan paling meluas berbanding semua negara lain menjelang akhir tahun 1930-an.

Di Amerika Syarikat, J. Walter Christie telah membangunkan satu siri kereta kebal pantas, berdasarkan sistem gantungan Christie revolusionernya. Ini digabungkan dengan nisbah kuasa-pada-berat sangat tinggi, dicapai dengan pemasangan enjin pesawat yang besar di dalam kereta kebal tersebut. Beberapa prototaip beliau telah dibeli oleh Kesatuan Soviet, dan akan berkembang menjadi kereta kebal BT dan akhirnya, pada permulaan Perang Dunia II, berkembang menjadi kereta kebal T-34 yang terkenal. Siri BT seterusnya mempengaruhi kereta kebal kruiser British seperti A-13 Cruiser Mk IV, Crusader, dan yang lain-lain.

Di Perancis, mereka mempelopori kaedah pembuatan menggunakan penggunaan acuan yang sangat besar untuk membentuk tapak senjata, turet dan akhirnya keseluruhan badan kereta kebal. Penggunaan meluas acuan ini telah ditiru oleh Rusia, dan menguasai cara merasionalkan reka bentuk untuk pengeluaran pantas, menghapuskan komponen yang tidak diperlukan atau langkah pembuatan yang menambah sedikit nilai, yang kemudiannya akan digunakan ke dalam pengeluaran kereta kebal besar-besaran mereka seperti T-34.

Perang Saudara Rusia[sunting | sunting sumber]

Kereta kebal komposi Mark V yang digunakan semasa Perang Saudara Rusia.

Dalam Soviet Rusia , pasukan berperisai yang dipanggil (броневые силы) mendahului Kor Kereta Kebal. Mereka terdiri daripada unit-unit perisai berjentera (автобронеотряды) yang terdiri daripada kenderaan berperisai dan kereta api perisai.

Negara ini tidak mempunyai kereta kebal sendiri semasa Perang Saudara pada 1918-1920, tetapi tentera mereka memiliki beberapa buah kereta kebal Mark V. Sejumlah kereta kebal Mark V memasuki perkhidmatan dengan campur tangan pihak Berikat semasa Perang Saudara Rusia di sebelah Rusia Putih. Kebanyakan kemudiannya ditawan dan kemudiannya digunakan oleh Tentera Merah semasa Perang Saudara Rusia. Pada bulan Januari 1918, Tentera Merah menubuhkan Unit Berperisai Soviet (Совет броневых частей, atau Центробронь), kemudian dinamakan semula sebagai Direktorat Berperisai Pusat dan kemudian sekali lagi kepada Ketua Direktorat perisai (Главное броневое управление).

Semasa Perang Saudara Rusia dari 1918-1920, Kilang Mesin Nizhny Novgorod membina kereta api perisai, kereta perisai dan senjata untuk kapal Flotilla Bersenjata Volga. Pada tahun 1920, kilang membina semula empat belas kereta kebal Renault FT yang terbakar bagi Tentera Merah, Renos Russkiy, dan mengumpulkan satu salinan yang baru, yang dinamakan 'Pejuang Kebebasan Lenin'.


Tempoh Antara Perang[sunting | sunting sumber]

Kereta kebal ringan T-18
Kenderaan Berperisai Austin Siri ke-3 yang digunakan oleh pasukan Don Cossack, 1919

Pada awalnya, kereta kebal dan kereta perisai di tangan Soviet adalah gabungan Renault FTS dan beberapa kereta kebal British dan kereta perisai Austin British peninggalan sejak perang saudara. Kereta kebal konvensional Soviet yang pertama, T-18 (kadang-kadang dikenali sebagai MS-1), adalah salinan yang agak menyamai Renault FT-17 Perancis, tetapi dengan sistem gantungan yang lebih baik dan turet yang lebih besar.

Pada tahun 1926, di bawah lampiran rahsia bagi Perjanjian Rapallo, Kesatuan Soviet dan Jerman menubuhkan sekolah kereta kebal bersama di Kazan di sebelah barat Ural, yang menyalahi undang-undang di bawah Perjanjian Versailles. Kedua-dua negara banyak belajar mengenai reka bentuk dan taktikal kereta kebal dalam usaha koperasi ini. Orang Jerman memberikan nasihat mengenai penggunaan jentera industri berat di Soviet, dan membantu membangunkan rasa profesionalisme dalam Tentera Merah. Pada tahun 1928, Kesatuan Soviet memulakan pengeluaran kereta kebal MS-1 (Малый Сопровождения -1, di mana M bermaksud "kecil" dan S untuk "konvoi"). Pada tahun 1929, ia menubuhkan Direktorat Pusat untuk Mekanisasi dan motorisasi daripada Pekerja dan Petani Tentera Merah. kereta kebal menjadi sebahagian daripada kor jentera pada ketika ini. Sejak tahun 1929, satu Mechanised Brigade ujian telah ditubuhkan, melatih dan membangunkan taktik gabungan-senjata dengan kereta kebal asing, kereta perisai, traktor dan lori.

Fail:T19 01.jpg
Kereta kebal ringan T-19 Rusia
Kereta kebal serdahana T-24 Russia

Satu biro reka bentuk kereta kebal telah ditubuhkan di Kilang Lokomotif Kharkov (KhPZ) di Kharkiv, Ukraine Soviet, pada tahun 1928. Projek kereta kebal pertama bagi kilang itu ialah T-12 (atau T-1-12). Ini merupakan versi yang lebih besar bagi kereta kebal T-18, dengan enjin yang lebih berkuasa. Ia kelihatan juga telah dilakukan selari dengan kereta kebal ringan T-19 yang juga berdasarkan FT. Projek ini dinamakan semula sebagai T-24, dan menyelesaikan sepenuhnya masalah dengan sistem transmisi dan bahan api, dan turet yang lebih besar telah direka. Ujian awal telah dijalankan, di mana prestasinya didapati memuaskan, walaupun enjin prototaip terbakar, dan turetnya terpaksa dipindahkan ke prototaip T-12 untuk ujian lanjut. Hanya sejumlah dua puluh empat telah dibina semasa 1931. T-24s pada mulanya hanya bersenjatakan mesingan, sehingga meriam 45 mm telah dipasang di tahun berikutnya.

T-24 didapati tidak tahan lasak, dan hanya digunakan untuk latihan dan perarakan. Sungguhpun kereta kebal T-24 menemui kegagalan, ia memberikan KhPZ pengalaman awal reka bentuk dan pengeluaran kereta kebal, yang telah digunakan pada kereta kebal Christie Amerika Syarikat yang lebih berjaya sebagai siri kereta kebal BT, bermula pada tahun 1931.

Berdasarkan campuran pasukan kereta kebal asing dan prototaip yang diimport, Soviet membangunkan reka bentuk dan keupayaan pengeluaran domestik yang besar. Kereta kebal ringan T-26 adalah berdasarkan Vickers E (seperti kebanyakan kereta kebal lain semasa), dipilih selepas menewaskan FT buatan Soviet dalam pertandingan. Pada musim bunga tahun 1930, jawatankuasa belian Soviet, di bawah arahan Semyon Ginzburg, telah tiba di Great Britain untuk memilih kereta kebal, traktor dan kereta yang akan digunakan oleh Tentera Merah. Vickers 6-tan adalah satu diantara empat model kereta kebal yang dipilih oleh wakil Soviet semasa lawatan mereka ke Syarikat Vickers-Armstrongs. Menurut kontrak yang ditandatangani pada 28 Mei 1930, syarikat itu menghantar kepada USSR 15 kereta kebal Vickers Mk.E (Jenis A, bersenjata dengan dua mesingan Vickers 7.71 mm disejukkan air) kereta kebal turet berkembar bersama-sama dengan dokumentasi teknikal penuh bagi membolehkan pengeluaran siri kereta kebal di Kesatuan Soviet. Keupayaan kedua-dua turet Jenis A untuk berputar bebas membolehkan tembakan dari kedua-dua belah kiri dan kanan sekaligus, yang dianggap berfaedah bagi menembusi medan perparitan. [1] Beberapa jurutera Soviet mengambil bahagian dalam pemasangan kereta kebal di Kilang Vickers pada tahun 1930. [2]

Kereta kebal penyembur api KhT-26. Kenderaan ini dihasilkan pada tahun 1935 dan dimodenkan sebahagiannya antara 1938 dan 1940, apabila roda jalan baru dengan gelong yang boleh dikeluarkan dan lampu berperisai di pasang. Tapak ujian Kubinka, 1940.

Kereta kebal 6 tan Vickers dinamakan V-26 di Kesatuan Soviet. Tiga kereta kebal British telah berjaya diuji keupayaan merentas desa di tapak ujian kecil berhampiran Moscow di Bukit Poklonnaya pada Januari 1931. Satu badan kereta kebal telah diuji untuk ketahanan tembakan pada bulan Ogos 1931. Kliment Voroshilov mengarahkan pembentukan "Suruhanjaya Khas untuk kereta kebal baru Merah Tentera (RKKA)" di bawah arahan S. Ginzburg untuk menentukan jenis kereta kebal yang sesuai untuk Tentera Merah. Kereta kebal infantri ringan T-19 8-tan, yang dibangunkan oleh S. Ginzburg di bawah program di Kilang Bolshevik di Leningrad secara teori merupakan pesaing kepada British Vickers 6-Ton. Prototaip pertama bagi T-19 yang kompleks dan mahal tidak selesai sehingga Ogos 1931. Oleh kerana kedua-dua kereta kebal mempunyai kelebihan dan kekurangan, S. Ginzburg mencadangkan pembangunan kereta kebal kacukan lebih berkuasa, (yang dinamakan T-19 "dipertingkat") dengan badan, enjin tempatan dan persenjataan dari T-19 yang asli, dan transmisi dan kerangka daripada British Vickers 6-tan.[1][3] Pada 13 Februari 1931, kereta kebal infantri ringan Vickers 6-Ton, di bawah nama T-26, secara rasmi memasuki perkhidmatan dalam Tentera Merah sebagai "kereta kebal utama bagi sokongan rapat bagi unit gabungkan senjata dan unit kereta kebal simpanan Pemerintah Tertinggi".[1][3]

Kereta kebal binasa, putih di salji.
Kereta kebal T-26 Soviet dibinasakan oleh caj satchel Finland semasa Perang Musim Dingin.

Lebih daripada 50 kereta kebal pengubahsuaian dan kenderaan ujian yang berbeza berdasarkan kerangka kereta kebal infantri ringan T-26 telah dibangunkan di USSR dalam tahun 1930-an, dengan 23 pengubahsuaian dimasukkan ke dalam siri pengeluaran. Majoritinya ialah kenderaan tempur berperisai: kereta kebal penyembur api, traktor meriam, kereta kebal kawalan radio ( teletanks ), kenderaan kejuruteraan tentera, meriam gerak sendiri dan pengangkut tentera berperisai. Kereta kebal penyembur api membentuk sekitar 12% daripada pengeluaran siri 26 kereta kebal ringan T-26T cahaya..[4] Singkatan "OT" (Ognemetniy Tank yang bermaksud kereta kebal penyembur api) muncul hanya dalam kesusasteraan selepas perang; kereta kebal ini pada asalnya dikenali sebagai "KHT" (Kereta kebal Khimicheskiy yang bermaksud Kereta kebal Kimia), atau BKhM (Boevaya Khimicheskaya Mashina; Kenderaan Pertempuran Kimia) dalam dokumen tahun 1930-an. Semua bahan kimia kereta kebal (penyembur api) berdasarkan kerangka T-26 (KHT-26, KHT-130, KHT-133) telah dinamakan BKhM-3. Kenderaan itu bertujuan untuk kawasan cemar kimia, skrin asap dan bagi menyembur api.

Pengeluaran bagi kereta kebal T-28
Kereta kebal serdahana T-28 banyak turet. T-28 merupakan kereta kebal serdahana pengeluaran bersiri yang pertama.
Kereta kebal T-35 Soviet
Kereta kebal afimbia T-37А.

Pihak Soviet membeli prototaip kereta kebal Christie M1930 Amerika Syarikat, dan menggunakannya bagi membangunkan siri kereta kebal pantas siri BT. Mereka juga membangunkan pelbagai kereta kebal serdahana T-28 dengan turet yang lebih berat dan kereta kebal T-35 besar (juga pelbagai turet), yang diikuti premis reka bentuk kereta kebal Vickers A1E1 Independent yang dihasilkan oleh Vickers untuk British tetapi tidak diterima pakai. T-28 juga banyak mempengaruhi A1E1 Independent. Kilang Kirov di Leningrad memulakan pengeluaran kereta kebal T-28 pada tahun 1932. Kereta kebal T-28 telah diluluskan secara rasmi pada 11 Ogos 1933. T-28 mempunyai satu turet besar dengan meriam 76.2 mm dan dua turet yang lebih kecil dengan senjata mesingan 7.62 mm. Sejumlah 503 kereta kebal T-28 telah dihasilkan dalam tempoh lapan tahun dari tahun 1933 hingga 1941. Soviet turut membina suatu variasi bagi kereta kebal kecil Carden Loyd, yang dibeli di bawah lesen dari United Kingdom pada tahun 1930, sebagai kenderaan peninjau.

Pesawat pengebom TB-3 membawa sebuah T-27

Pihak Soviet tidak berpuas hati sepenuhnya dengan reka bentuk Carden Loyd dan membuat beberapa perubahan sebelum memasukkannya ke dalam pengeluaran besar-besaran di bawah nama T-27. Berbanding dengan kereta kebal asal British, badan kereta kebal yang lebih besar, gear bergerak yang bertambah baik dan tenggekan senjata telah diubahsuai untuk menerima mesingan 7.62 mm DT buatan Soviet. Kereta kebal kecil itu diterima ke dalam perkhidmatan pada 13 Februari 1931 dan kegunaan utama T-27 semasa hayat perkhidmatan adalah sebagai kenderaan peninjau dan telah digunakan dalam republik-republik Soviet Asia Tengah dalam tahun 1930-an, di mana kereta kebal kecil telah digunakan dalam kempen menentang pembrontakan Basmachis. Sungguhpun begitu, ia dengan cepat menjadi usang dengan pengenalan kereta kebal yang lebih maju. Kereta kebal kecil itu juga bertujuan untuk mudah diangkut melalui udara. Pada tahun 1935, Soviet menguji dengan mengangkut T-27s melalui udara, dengan menggantung ia di bawah fiuslaj pesawat pengebom Tupolev TB-3.

Pada bulan April 1931, Vickers-Armstrongs melakukan beberapa ujian kereta kebal terapung di hadapan akhbar. Model awal ini telah berkembang menjadi prototaip bagi Traktor-Carden Loyd Bhd, yang menarik perhatian Jabatan Permotoran dan Mekanisasi daripada RKKA (UMMRKKA), kerana kereta kebal kecil sesuai dengan dasar persenjataan baru Tentera Merah, dan juga mungkin dapat menggantikan lebih kereta kebal kecil T-27 yang lebih tua. Jurutera Soviet mengkaji prototaip tersebut dan kemudian dapat membeli beberapa buah dan program "Selezen’" ("Drake", Ru. "Селезень") telah ditubuhkan untuk membina kereta kebal amfibia dengan susun atur yang sama berdasarkan prototaip British. T-33, dibina Mac 1932 dan menunjukkan pengapungan yang baik semasa ujian. Walau bagaimanapun, T-33 tidak menunjukkan prestasi yang memuaskan dalam ujian yang lain. Mereka meneruskan pembangunan untuk kereta kebal amfibia yang lebih sesuai, dan mereka menetapkan model terbaru mereka sebagai T-37. Malah sebelum akhir tahun 1932, arahan tinggi Tentera Merah telah merancang untuk menempah 30 T-37A sebagaimana ia dinamakan ketika itu, tetapi masalah membelenggu pengeluaran, dan hanya 126 T-37As telah dihasilkan oleh 1 Januari 1934. Kereta kebal tersebut dikeluarkan secara besar-besaran bermula pada tahun 1933 sehingga tahun 1936, apabila ia digantikan dengan yang T-38 yang lebih moden. Secara keseluruhannya, selepas empat tahun pengeluaran, 2,552 T-37As dihasilkan, termasuk prototaip asal. Dalam Tentera Merah, mereka telah digunakan untuk melaksanakan tugas-tugas dalam peranan komunikasi, peninjau, dan sebagai unit pertahanan ketika bergerak, dan juga sebagai sokongan infantri aktif di medan perang. T-37A telah digunakan dalam jumlah yang besar semasa Soviet menceroboh Poland dan semasa Perang Musim Sejuk menentang Finland. Selain itu, kereta kebal afimbia T-41 turut dihasilkan, dengan kerangka, sebahagian dipinjam daripada T-33, dan trek besi sepenuhnya dari kereta kebal T-27.

Kereta kebal serdahana T-28 telah digunakan semasa Perang Musim Sejuk menentang Finland, dan kemudian semasa Pencerobohan Poland. Dalam perjalanan operasi ini didapati bahawa perisai itu tidak mencukupi dan program dilaksanakan bagi menaik tarafkannya. Menurut buku sejarahwan Rusia, M. Kolomietz, T-28. Raksaksa Stalin Berkepala Tiga, lebih dari 200 T-28s dibinasakan semasa Perang Musim Sejuk. Kepingan perisai hadapan telah dinaik taraf dari 50 mm hingga 80 mm dan sisi dan belakang plat dengan ketebalan 40 mm. Dengan versi perisai dipertingkatkan ini, Tentera Merah memecahkan melalui benteng pertahanan utama Finland, Garis Mannerheim yang terkenal. Pihak Soviet mula menaik taraf kereta kebal T28 mereka untuk perang yang akan datang dengan Jerman, tetapi masih banyak yang korban dalam tempoh dua bulan pertama pencerobohan, apabila Jerman menyerang dalam operasi Barbarossa pada Jun 1941.[5]

Turet pelbagai kereta kebal berat T-35 turut menunjukkan kelemahan; Pereka kereta kebal Soviet mula merangka penggantian. T-35 memenuhi tanggapan tahun 1920-an sebagai 'kereta kebal menembusi pertahanan musuh' dengan senjata api dan perlindungan perisai yang sangat berat, tetapi memiliki pergerakan yang terhad. Perang Saudara Sepanyol menunjukkan keperluan bagi perisai lebih berat untuk kereta kebal, dan merupakan pengaruh utama pada reka bentuk kereta kebal Soviet sejurus sebelum Perang Dunia II.

Daripada kereta-kereta kebal yang dihasilkan antara tahun 1930 dan 1940, 97% adalah sama ada salinan yang sama dari reka bentuk asing, atau peningkatan yang berkait sangat rapat. Yang penting, peningkatan utama pereka Soviet lakukan untuk reka bentuk ini adalah peningkatan bagi kuasa tembakan.

Kereta kebal Soviet menyeberangi sungai Khalkhyn Gol
Fail:Soviet cavalry tank BT-7m.jpg
BT-7M beroda

Menjelang 1935, Tentera Merah "... memiliki lebih banyak kenderaan berperisai, dan unit kereta kebal berbanding keseluruhan dunia digabung."[6] Tetapi dari 1937 hingga 1941, kor pegawai Tentera Merah, biro reka bentuk perisai, dan pemimpin kilang menjadi korban oleh Penghapusan Besar-besaran Stalin. Sekitar 54,000 pegawai ditindas. Pengetahuan tentera terbantut sepenuhnya dan pengeluaran kenderaan perisai jatuh dengan mendadak (walaupun masih kekal sebagai yang terbesar di dunia). Latihan dan kesediaan jatuh ke tahap yang sangat rendah. Penindasan ini berterusan sehingga menjelang awal perang.

Konflik sempadan Soviet-Jepun (1938-1939) mengenai persempadanan di Manchuria memberikan Soviet peluang bagi menggunakan taktik dengan kuasa perisai mereka yang kemudiannya menjadi berguna dalam peperangan yang akan datang, apabila Jeneral Georgy Zhukov menggunakan kira-kira 50,000 tentera Soviet dan Mongolia daripada Kor Khas ke-57 untuk mempertahan pusat garisan di tebing timur Pertempuran Khalkhyn Gol , kemudian menyeberangi sungai menggunakan kereta kebal BT-7 dan unit perisai, artileri yang banyak, dan perlindungan udara. Apabila Jepun terikat dengan kemaraan unit pusat Soviet, kereta-kereta kebal dan unit perisai bergerak mengelilingi rusuk dan menyerang tentera Jepun dari bahagian belakang, [7] mencapai pergerakan klasik pengepungan berganda, membolehkan kedua-dua sayap unit perisai Zhukov untuk bekerjasama dan mengepung dan memerangkap Division-23 Jepun. [8][9][10] Pertempuran berakhir dengan kemusnahan mutlak tentera Jepun, dengan menggunakan taktik yang Zhukov akan gunakan kemudiannya dengan kereta kebalnya bagi menentang pasukan Jerman.

Walau bagaimanapun, semasa Pertempuran Khalkhin Gol, kereta kebal BT terbukti lemah kepada pasukan Jepun dalam pertempuran jarak dekat[11] (skuad pembunuh kereta kebal [12]) yang bersenjatakan "Molotov koktel"[13] (botol api). Kereta kebal ringan BT-5 dan BT-7 Soviet, yang beroperasi pada musim panas lebih dari 100 darjah di dataran Mongolia, mudah terbakar apabila koktel Molotov menyalakan enjin petrol mereka.[14] Jeneral Zhukov menjadikan salah satu kuncinya apabila memberi penerangan pada Stalin, bahawa "...kereta kebal BTnya agak mudah terbakar..."[15][16]

KV-1 model 1939
Kereta kebal artileri berat KV-2
Kereta kebal peninjau T-38 amfibia yang dilengkapi dengan meriam 20 mm

Salah satu reka bentuk utama saingan kereta kebal T-35 adalah kereta kebal SMK, yang merendahkan bilangan turet dari lima pada T-35 kepada dua, memuatkan gabungan senjata 76.2 mm dan 45 mm yang sama. Apabila dua prototaip ditempah ia telah diputuskan bagi mencipta hanya satu dengan turet tunggal, tetapi perisai lebih tebal. Kereta kebal turet tunggal ini adalah kereta kebal KV-1. Badan yang lebih kecil dan turet tunggal membolehkan perekanya memasang perisai hadapan dan turet yang lebih tebal sementara mengekalkan beratnya pada had yang boleh diuruskan.

Ketika Soviet memasuki Perang Musim Dingin, SMK, KV dan reka bentuk ketiga, T-100, dihantar untuk diuji dalam suasana pertempuran. Perisai tebal KV terbukti tahan tembakan senjata anti-kereta kebal penentang Finland, menjadikannya lebih berkesan berbanding reka bentuk yang lain. Ia kemudiannya dimasukkan dalam pengeluaran, kedua-dua sebagai kereta kebal berat KV-1 bersenjatakan 76 mm dan meriam penyerang memuatkan howitzer 152 mm, Kereta Kebal Artileri berat KV-2. Pihak Soviet turut menggunakan kereta kebal peninjau amfimbia T-38, yang merupakan kereta kebal ringan afimbia Soviet dan pembangunan kereta kebal T-37 yang awal, yang berdasarkan kereta kebal peninjau ringan AMR 33 Perancis. Kereta kebal itu berkhidmad dengan Tentera Merah semasa Perang Musim Dingin menentang Finland pada tahun 1940, tetapi gagal akibat persenjataan ringan dan perisai nipisnya, yang mudah ditembusi tembakan rifle dan mesingan ringan. Di kawasan muka bumi sempit di Finland, kereta kebal itu merupakan perangkap maut. Sebagai kereta kebal peninjau, T-38 memiliki kelebihan bayangan rendah dan pergerakan yang baik, dengan keupayaan berenangnya. Bagaimanapun, perisai nipis dan persenjataan mesingan tunggalnya menjadikan kereta kebal itu terhad kegunaannya semasa pertempuran sementara ketiadaan radio bagi kebanyakan kereta kebal T-38 menjadikan kekurangan serius sebagai kenderaan peninjau. Kekurangan kereta kebal T-38 disedari, dan ia akan digantikan dengan T-40, tetapi dengan meletusnya Perang Dunia Kedua bererti hanya sedikit T-40 yang dihasilkan. Kereta kebal T-38 jarang dilihat dalam pertempuran langsung selepas serangan Jerman pada 1941 dan kebanyakannya ditugaskan bagi peranan lain seperti trektor artileri, dan kenderaan peninjau utama bagi Tentera Merah adalah jeep afimbia GPA, Ford, kenderaan tanpa perisai terbuka yang dibekalkan melalui Pajak-Pinjam.

Kereta kebal Pantas BT-5; Siri BT mendorong pada pembangunan Kereta kebal T-34.

Perang Dunia Kedua[sunting | sunting sumber]

Gambaran dekat kereta kebal ringan T50

Pembabitan oleh unit kereta kebal 'sukarela' Soviet dalam Perang Saudara Sepanyol adalah penting bagi membentuk reka bentuk kereta kebal Soviet untuk Perang Dunia II. Kereta kebal Soviet menguasai pesaing asing mereka di Sepanyol kerana senjata api mereka, tetapi perisai nipis mereka, sams seperti dengan kebanyakan kereta kebal tempoh itu, menjadikan ia terdedah kepada senjata baru antikereta kebal ditunda yang dibekalkan kepada unit infantri. Penemuan ini membawa secara langsung kepada generasi baru kereta kebal Soviet. Pada tahun 1939 model kereta kebal Soviet yang paling banyak ialah kereta kebal ringan T-26, dan siri kereta kebal pantas BT.

Kereta kebal ringan Soviet T-26 (model 1931 dan model 1933) 1935.

Pada permulaan Perang Dunia Kedua, Tentera Merah memiliki sekitar 8,500 T-26 pelbagai variasi. Kereta kebal T-26 adalah kereta kebal infantri perlahan, pada asalnya direka bagi menyaingi pergerakan tentera di darat. Kereta kebal BT merupakan kereta kebal kalavari, kereta kebal ringan bergerak pantas, direka untuk bertempur dengan kereta kebal lain tetapi bukanlah menentang infantri. Kedua-duanya berperisai nipis, selamat terhadap senjata kecil tetapi bukanlah terhadap rifle anti-kereta kebal dan meriam anti kereta kebal 37 mm, dan enjin gasolion mereka (biasa digunakan dalam reka bentuk kereta kebal seluruh dunia pada masa itu) cenderung untuk terbakar "apabila diusik sedikitpun." (Zaloga & Grandsen 1984:111) Pembangunan pelbagai reka bentuk kereta kebal bagi mencari pengganti telah bermula, seperti kereta kebal ringan T-50 yang bertujuan untuk menggantikan kereta kebal infantri T-26. Dalam perancangan sebelum perang, T-50 bertujuan untuk menjadi kereta kebal Soviet yang paling banyak, yang beroperasi di samping kereta kebal pantas BT. Kereta kebal T-50 yang canggih telah dibangunkan dengan fikiran pengalaman yang diperoleh semasa Perang Musim Sejuk dan ujian Soviet terhadap kereta kebal Panzer III Jerman. Tetapi oleh kerana masalah teknikal, hanya sebanyak 69 kereta kebal T-50 telah dibina (hanya 48 daripada mereka bersenjata), dan kereta kebal ringan T-60 yang lebih mudah menggantikannya. Pada itu, pengganti kereta kebal pantas BT telah direka yang kemudiannya berkembang menjadi kereta kebal T-34 yang sangat berkebolehan dan murah.

A-8 (BT-7M), A-20, T-34 Model 1940 dan Model 1941
Kereta kebal ringan T50 dekat.

Pada tahun 1937, Tentera Merah menugaskan jurutera Mikhail Koshkin bagi mengetuai pasukan baru untuk mereka bentuk pengganti bagi kereta kebal BT di Kharkiv Komintern Locomotive Plant (KhPZ) di Kharkiv. The prototaip kereta kebal, yang dinamakan sebagai A-20, telah dinyatakan dengan 20 milimeter (0.8 in) ketebalan perisai, senjata api 45 mm (1.8 in), dan enjin model V-2 barunya, yang menggunakan bahan api diesel kurang mudah terbakar dalam tatarajah V12. A-20 yang diperbadankan penyelidikan sebelumnya (projek BT-IS dan BT-SW-2) menggunakan perisai curam. Plat perisai yang curam lebih cenderung untuk memesongkan peluru anti-perisai berbanding perisai serenjang. [17]. Koshkin menyakinkan pemimpin Soviet Joseph Stalin membenarkan beliau membangunkan prototaip kedua, "kereta kebal sejagat" yang memiliki lebih banyak senjata dan berperisai yang mampu menggantikan kedua-dua T-26 dan kereta kebal BT.

Prototaip kedua Koshkin dinamakan sebagai A-32, sempena perisai hadapan 32 milimeter yang (1.3 in)nya. Ia turut mempunyai meriam 76.2 mm, dan enjin diesel model V-2 yang sama. Kedua-duanya telah diuji dalam ujian lapangan di Kubinka pada tahun 1939, dan A-32 yang lebih berat terbukti sebagai mudah bergerak sebagaimana kereta kebal A-20 ini. Versi yang lebih berat berbanding kereta kebal A-32 dengan perisai depan 45 milimeter (1.8 in) dan trek yang lebih luas juga telah diluluskan untuk pengeluaran sebagai T-34. Tentangan dari pemerintah tentera dan kebimbangan mengenai kos pengeluaran yang tinggi akhirnya diatasi akibat kebimbangan mengenai prestasi lemah kereta kebal Soviet di Finland dan keberkesanan Blitzkrieg Jerman di Perancis, dan pengeluaran pertama kereta kebal telah disiapkan pada September 1940, menggantikan sepenuhnya pengeluaran kereta kebal T-26, BT, dan kereta kebal serdahana T-28 pelbagai turet di KhPZ.


Model asal T-34 1940 - dikenali dengan laras rendah tersangkut senapang L-11 di bawah bonjol pada perumahan mantlet dengan mekanisme sentakan. Kenderaan prototaip pra-pengeluaran A-34 ini mempunyai satu keping bahagian hadapan badan yang kompleks.

Menjelang Perang Dunia Kedua, Kesatuan Soviet mempunyai beberapa kereta kebal terbaik di dunia (termasuk T-34 dan KV-1, yang pada asasnya satu generasi kehadapan, kemunculannya merupakan satu kejutan kepada Wehrmacht). Walau bagaimanapun, ia masih memiliki banyak kereta kebal yang lebih tua dalam pasukan berperisai barisan hadapan, dengan T-26 membentuk tulang belakang pasukan berperisai Tentera Merah semasa bulan-bulan pertama pencerobohan Jerman keatas Kesatuan Soviet dalam 1941 Perbandingan keseluruhan kereta kebal, bagaimanapun, kelebihan bilangan Soviet adalah besar kerana Tentera Merah mempunyai keunggulan kuantitatif yang besar. Ia mempunyai 23,106 kereta kebal, [18] dengan kira-kira 12,782 berada di lima Wilayah Tentera Barat (tiga daripadanya berhadapan secara langsung dengan pencerobohan Jerman). Walau bagaimanapun, piawaian penyenggaraan dan keseiagaan adalah sangat lemah; peluru dan radio adalah kekurangan, dan banyak unit kekurangan trak yang diperlukan untuk membekalkan muatan asas bahan api dan peluru mereka.

Juga, sejak tahun 1938, Soviet telah mengagihkan sebahagian kereta kebal mereka kepada bahagian infantri sebagai sokongan infantri, tetapi selepas pengalaman mereka semasa Perang Musim Sejuk dan pemerhatian mereka mengenai kempen Jerman terhadap Perancis, mereka telah mula untuk meniru orang Jerman dan mengatur kebanyakan aset perisai mereka kepada kor dan divisen perisai yang besar. Penyusunan semula ini belum dilaksanakan sepenuhnya pada awal operasi Barbarossa,[19] kerana tidak cukup kereta kebal yang ada untuk membentuk kor mekenise pada kekuatan organik. Unit kereta kebal jarang serba lengkap, dan juga kekurangan latihan dan sokongan logistik. Standard penyelenggaraan adalah sangat lemah. Unit telah dihantar ke medan pertempuran dengan tiada perancangan untuk mengisi bahan bakar, bekalan semula peluru atau penggantian kakitangan. Selalunya, selepas pertempuran tunggal, unit perisai telah dimusnahkan atau telah dilumpuhkan. Latihan dan status kesediaan yang lemah bagi kebanyakan unit Tentera Merah membawa kepada bencana kekalahan Kor Mekanisma Soviet yang besar semasa fasa pembukaan Operasi Barbarossa, 1941 semasa serangan Jerman ke atas Kesatuan Soviet. Sungguhpun peralatan mereka pada umumnya baik, keupayaan operasi Tentera Merah dan sokongan logistik bermotor sangat rendah. Kelebihan angka Soviet dalam peralatan berat juga lebih daripada mengimbangi latihan yang sangat unggul dan kesediaan pasukan Jerman. Ramai daripada pegawai kor Soviet dan perintah tinggi telah dihancurkan oleh Pembersihan Besar Stalin (1936-1938).


Kereta kebal T-34 dibinasakan dalam Pertempuran Prokhorovka, 1943.

Wehrmacht Jerman mempunyai kira-kira 5,200 kereta kebal keseluruhan, di mana 3,350 khusus untuk pencerobohan. Ini memberikan keseimbangan kereta kebal yang ada pada kadar 4:1 yang memihak kepada Tentera Merah. Kereta kebal terbaik Soviet, T-34, adalah yang paling moden di dunia, dan siri KV pula memiliki perisai terbaik. Model kereta kebal Soviet yang paling maju, walau bagaimanapun, T-34 dan KV-1, tidak terdapat dalam bilangan yang besar pada awal perang, dan hanya merupakan 7.2% daripada jumlah pasukan perisai Soviet. Tetapi ketika ini 1,861 kereta kebal moden adalah secara teknikal lebih baik berbanding 1,404 kereta kebal sederhana Jerman kereta kebal Panzer III dan IV, Soviet pada tahun 1941 masih kekurangan komunikasi, latihan dan pengalaman untuk menggunakan senjata itu dengan berkesan.

Kesatuan Soviet turut membina beberapa kereta kebal amfibia yang terbaik sebagai keupayaan amfibia adalah penting bagi Tentera Merah, seperti yang dibuktikan melalui pengeluaran lebih 1,500 kereta kebal amfibia dalam tahun 1930-an. Ia membina kereta kebal T-37 dan kereta kebal T-38 amfibia ringan dan kemudian nya T-40 yang bertujuan untuk menggantikannya. T-40 adalah reka bentuk yang unggul bersenjata dengan mesingan berat DShK 12.7 mm, senjata yang lebih berkesan berbanding mesingan DT 7.62 mm yang dipasang pada T-38. Tetapi akibat tekanan peperangan, Soviet menggemari pengeluaran kereta kebal reka bentuk lebih mudah, dan hanya sebilangan kecil T-40-an telah dibina.

T-40 mula dikeluarkan sejurus sebelum meletusnya perang, dan ia bertujuan untuk melengkapkan unit peninjau. Oleh kerana keperluan bagi sejumlah besar kereta kebal menjadi kritikal, varian kedua bukan amfibia telah direka pada kerangka T-40. Reka bentuk ini menjadi T-60. T-60 adalah lebih mudah, lebih murah, dan bersenjata lebih baik, dan dapat memenuhi kebanyakan peranan yang sama. Di bawah tekanan perang, pengeluaran T-40 telah dihentikan dan digantikan dengan T-60. Oleh itu, hanya 222 buah T-40 telah dikeluarkan, berbanding lebih 6,000 buah T-60-an. Walaupun pada mulanya bertujuan untuk membawa mesingan 12.7 mm seperti T-40, persenjataan kereta kebal peninjau T-60 kemudiannya dinaik taraf kepada meriam TNSh 20 mm, versi kereta kebal bagi ShVAK .

Menjelang 1942, kereta kebal ringan seperti T-60 dianggap tidak mencukupi bagi Tentera Merah, kerana ia tidak dapat bersaing dengan kereta kebal sederhana T-34 dan tidak mampu menembusi perisai kebanyakan kereta kebal Jerman, tetapi ia boleh dihasilkan oleh kilang-kilang kecil yang tidak dapat mengendalikan komponen besar kereta kebal berat dan sederhana. T-70 adalah satu usaha untuk membaiki beberapa kelemahan kereta kebal peninjau T-60, yang memiliki keupayaan pergerakan merentas desa yang lemah, berperisai nipis, dan meriam 20 mm yang tidak mencukupi. Kereta kebal ringan T-70 telah dilengkapi dengan senjata meriam L/46 Model 38 45 mm dengan empat puluh lima peluru dibawa dan mesingan sepaksi DT 7.62 mm dan telah digunakan oleh Tentera Merah bagi menggantikan kedua-dua kereta kebal peninjau T-60 untuk tugasan peninjauan dan kereta kebal ringan infantri T-50 bagi sokongan infantri..

Kereta kebal T-70 kemudiannya digantikan dengan kereta kebal ringan T-80, versi yang lebih mantap berbanding kereta kebal T-70 dengan turet dua orang. Tetapi terdapat ada cukup peralatan pajak-pinjam disediakan bagi memenuhi peranan peninjauan bagi kereta kebal ringan dan kereta perisai yang lebih sesuai untuk peninjauan ringan dan perhubungan. Semua pengeluaran kereta kebal ringan telah dibatalkan pada bulan Oktober 1943, selepas hanya kira-kira 120 T-80 dibina. Tiada lagi kereta kebal dibina semasa perang. Pada November 1943 kereta kebal unit Tentera Merah telah disusun semula: kereta kebal telah digantikan oleh kereta kebal T-34 dan T-34-85 yang baru, yang memulakan pengeluaran pada bulan berikutnya.

Pada permulaan perang, kereta kebal T-34 berjumlah hanya kira-kira empat peratus daripada senjata kereta kebal Soviet, tetapi pada akhir perang, ia terdiri daripada sekurang-kurangnya 55% daripada pengeluaran besar-besaran kereta kebal USSR (berdasarkan bilangan;[20] Daftar Zheltov 2001 menunjukkan bilangan yang lebih besar). Pada musim sejuk tahun 1941-1942, kereta kebal T-34 menguasai kereta kebal Jerman melalui keupayaan untuk bergerak dalam lumpur atau salji tanpa lekat; Kereta kebal Jerman tidak boleh bergerak pada muka bumi yang bileh dilalui oleh kereta kebal T-34. Panzer IV menggunakan sistem gantungan spring daun kurang baik dan trek sempit, dan cenderung untuk tenggelam di dalam lumpur dalam atau salji.[21] Walau bagaimanapun, pada ketika T-34 menggantikan model lebih tua dan terdapat dalam bilangan yang lebih besar, kereta kebal Jerman yang lebih baru termasuk Panzer V "Panther" dipertingkat, telah mengatasinya. Pada awal tahun 1944, sebuah kereta kebal dinaik taraf, T-34-85, memberikan kereta kebal Tentera Merah perisai dan pergerakan yang lebih baik berbanding Jerman Panzer IV dan Sturmgeschütz III, tetapi ia tidak dapat menandingi Panther dari segi senjata atau perisai perlindungan. Bagi kelebihan Soviet terdapat bilangan yang jauh lebih kecil bagi Panthers berbanding T-34s dan T-34-85 adalah cukup baik untuk membolehkan kru yang mahir dan situasi taktikal untuk mendapat kelebihan.

Turret daripada T-34-85, dengan kubah komander membenarkan semua penglihatan sekeliling (diperkenalkan separuh jalan melalui pengeluaran percubaan bagi Model T-34 1943).
Generasi kedua T-44-85 prototaip semasa ujian di NIBT berhampiran Kubinka, musim panas 1944. Perhatikan ia tidak memiliki papan percik.
Generasi kedua T-44-85 prototaip semasa ujian di NIBT berhampiran Kubinka, musim panas 1944.

Walau bagaimanapun, pada musim luruh 1943 biro reka bentuk dari Kilang Kereta Kebal Ural Stalin No 183, yang terletak di Nizhny Tagil (di Pergunungan Ural), mula mengusahakan kenderaan yang mempunyai peluang penambahbaikan pada masa akan datang, di bawah perintah terus dari Stalin. [22] Tujuannya adalah untuk mengekalkan mobiliti yang tinggi T-34 dan menyediakan dengan perlindungan perisai lebih berat terhadap senjata api tangki moden. Pada bulan November 1943, ketua pereka bentuk, AA Morozov, mengemukakan reka bentuk keseluruhan kenderaan dan model kereta kebal, yang menerima namaT-44 (Ob'yekt 136). Ia mempunyai penurunan ketara bagi panjang petak enjin yang membenarkan turet dipindahkan ke arah belakang, yang seterusnya memindahkan paksi putaran dan pusat jisim [23] ke tengah badan kereta kebal, meningkatkan ketepatan meriam utama dan menurun peluang bagi turet lekat selepas terkena projektil yang melantun pada cecincin turet. Ketebalan perlindungan perisai hadapan lebih dua kali ganda tanpa mengganggu pusat jisim atau secara drastik meningkatkan berat tangki.

Prototaip T-44-122 semasa ujian perbandingan dengan Panther Jerman yang ditawan.

Kereta kebal T-44 secara rasmi mula berkhidmat dengan Tentera Merah pada 23 November 1944 tetapi pengeluaran hanya bermula pada bulan Oktober.[24] Pelan asal adalah bahawa kilang itu akan menghasilkan 300 T-44As sebulan. Walau bagaimanapun, hanya 25 buah telah dibina pada akhir tahun 1944. Pada tahun 1945, 940 buah telah dibina, menjadikan sejumlah 965[24] (190 kereta kebal yang dibina pada tahun 1944 dan 1945 telah siap pada akhir perang).

Walaupun dengan teknologi inovatif dan perlindungan perisai yang lebih baik, T-44A masih mengunakan meriam kereta kebal 85 mm ZiS-S-53, sama seperti yang dipasang pada kereta kebal serdahana T-34-85. Tentera memerlukan kereta kebal baru yang bersenjatakan dengan meriam 100 mm lebih berkuasa.[25] Dua projek telah dimulanak, kedua-dua berdasarkan T-44A dan pembangunan yang bermula pada Oktober 1944, dan tahap mereka bentuk telah disiapkan pada Disember. Prototaip siap pada bulan Februari 1945 dan ujian dijalankan antara bulan Mac dan April telah memberikan hasil yang positif dan kenderaan tersebut memasuki perkhidmatan dengan Tentera Merah sebagai T-54.

Kereta kebal T-54-1 asal. Turetnya menyerupai T-34-85 dengan perangkap tembakan bahagian bawah yang menonjol.

Kereta kebal ini mempunyai badan dan enjin pemanduan yang hampir sama dengan kereta kebal T-44A. Perbezaan termasuk perisai ditebalkan di hadapan (120 mm di bahagian atas dan 90 mm ​​di bahagian bawah) dan bukaan dan liang penglihatan yang berbeza bagi pemandu. Diameter turet telah ditingkatkan sehingga 1800 mm. Persenjataannya termasuk meriam kereta kebal D-10TK 100 mm serta dua mesingan GWT 7.62 mm. Kereta kebal itu dikuasai oleh enjin diesel V-54 12-silinder 38.88 liter yang baru yang disejukkan air bagi meghasilkan 520 hp (388 kW) pada 2,000 rpm. Kapasiti bahan api telah meningkat (530 liter dalam tangki bahan api dalaman dan 165 liter dalam tangki bahan bakar luaran). Berat badan telah meningkat kepada 35.5 tan metrik, yang mengurangkan kelajuan jalan maksimum kepada 43.5 km/j. Pembangunan masa depan T-44 dibatalkan dan semua perhatian telah ditumpukan ke arah pembangunan kereta kebal utama T-54 yang baru.[26][27]

Perang dingin[sunting | sunting sumber]

Dengan sebilangan yang besar senjata dan kereta kebal dari Perang Dunia Kedua, dan kilang-kilang untuk menghasilkannya, Rusia mengeksportnya dan membina negara pelanggan yang menyebar pengaruh mereka dan menjadi terbabit dengan konflik politik, ketegangan ketenteraan, peperangan proksi, dan persaingan ekonomi sedia secara berterusan di negeri yang selepas itu dikenali sebagai Perang Dingin. Perang Dingin dipaparkan sebagai tempoh tenang dan ketegangan tinggi antarabangsa - Sekatan Berlin (1948-1949), Perang Korea (1950-1953), Krisis Berlin tahun 1961, Perang Vietnam (1959-1975), Krisis Peluru Berpandu Cuba (1962), Perang Soviet di Afghanistan (1979-1989), dan pelbagai konflik kecil di mana senjata Soviet mempunyai kesan besar dalam banyak peperangan.

Perang Korea[sunting | sunting sumber]

Sebuah kereta kebal T-34-85 Korea Utara di tawan di atas jambatan di selatan Suwon oleh pesawat penyerang Amerika Syarikat semasa Perang Korea.

Pada mulanya, perisai Korea Utara menguasai medan perang dengan kereta kebal serdahana T-34-85 Soviet yang direka semasa Perang Dunia Kedua.[28]:14,43 Kereta kebal KPA berhadapan dengan Tentera ROK yang tidak memiliki kereta kebal dengan sedikit senjata anti kereta kebal moden,[28]:39 termasuk M9 bazooka model 2.36-inci (60 mm) Perang Dunia Kedua, berkesan hanya menentang perisai sisi 45 mm kereta kebal T-34-85 tank.[29]:25 Tentera Amerika Syarikat tiba di Korea dilengkapi dengan kereta kebal ringan M24 Chaffee (yang bertugas penjajahan di Jepun berhampiran) yang turut terbukti tidak berkesan menentang kereta kebal T-34 KPA yang lebih berat.[29]:18

Semasa tempoh awal perperangan, sesetengah unit persempadanan Tentera ROK yang kurang senjata menggunakan 105 mm howitzers sebagai meriam anti kereta kebal bagi menghalang kereta kebal yang menuju barisan KPA, menembak peluru anti kereta kebal letupan tinggi (HEAT-high-explosive anti-tank ammunition) menggunakan pembidik terbuka dengan kesan yang baik; pada permulaan perang, Tentera ROK memiliki 91 meriam sedemikian, tetapi kehilangan kebanyakannya pada penceroboh.[30]


Kereta kebal Perang Dunia Pertama[sunting | sunting sumber]

Kereta kebal Perang Dunia Kedua[sunting | sunting sumber]

Pembinasa kereta kebal Perang Dunia Kedua[sunting | sunting sumber]

Kereta kebal Perang Dingin[sunting | sunting sumber]

Kereta kebal Russia kini[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c Kolomiets (2007), pp. 6–9
  2. ^ Baryatinskiy (2003), p. 2
  3. ^ a b Svirin (2007), pp. 162-172
  4. ^ Baryatinskiy (2003), p. 22
  5. ^ Kantakoski p. 108
  6. ^ Zaloga 1984, p. 107
  7. ^ Combined Arms Research Library: Doctrine
  8. ^ Combined Arms Research Library: Outcome
  9. ^ Timothy Neeno, M.A. Nomonhan: The Second Russo-Japanese War, 2005. – Retrieved: 12 May 2007.
  10. ^ Combined Arms Research Library: Encirclement of the 2/28th Infantry
  11. ^ Coox p.318
  12. ^ Coox p. 311 and 318
  13. ^ Coox p. 309
  14. ^ Coox p. 300
  15. ^ Coox p. 437
  16. ^ Coox p. 993
  17. ^ Yaziv, D.; Chocron, S.; Anderson, Jr., C.E.; Grosch, D.J. "Oblique Penetration in Ceramic Targets". Proceedings of the 19th International Symposium on Ballistics IBS 2001, Interlaken, Switzerland, 1257–64
  18. ^ N.P.Zolotov and S.I. Isayev, "Boyegotovy byli...", Voenno-Istorichesskiy Zhurnal, N° 11: 1993, p. 77
  19. ^ The Russian Front by James F. Dunnigan, Arms & Armour Press 1978, p 82, 88 ISBN 0-85368-152-X
  20. ^ Zaloga 1984:125–6, 225
  21. ^ Perrett 1999
  22. ^ "czolgiem.com". czolgiem.com. Dicapai pada 2013-09-17.
  23. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-04-11. Dicapai pada 2014-09-27.
  24. ^ a b ""armoured.vif2.ru"". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-26. Dicapai pada 2014-09-27.
  25. ^ "Czołgi Świata" (World's Tanks or Tanks Of The World) magazine issue 25
  26. ^ "The Russian Battlefield"
  27. ^ "JED The Military Equipment Directory"(langganan diperlukan) Diarkibkan 2008-05-02 di Wayback Machine[sumber terbitan sendiri?]
  28. ^ a b Stokesbury, James L (1990). A Short History of the Korean War. New York: Harper Perennial. ISBN 0-688-09513-5.
  29. ^ a b Stein, R. Conrad (1994). The Korean War : "The Forgotten War". Hillside, New Jersey: Enslow Publishers. ISBN 0-89490-526-0.
  30. ^ Goulden, Joseph C. (1982). Korea: The Untold Story of the War. New York: Times Books. m/s. 51. ISBN 0-8129-0985-2.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Asher, Jerry; Eric Hammel (December 1987). Duel for the Golan: The 100-Hour Battle That Saved Israel. Pacifica Press (CA). m/s. 288. ISBN 0-935553-52-5.
  • Cockburn, Andrew (1983). The Threat: Inside the Soviet Military Machine. New York: Random House. 3 May 1983 ISBN 0-394-52402-0.
  • Dunstan, Simon (1982). Vietnam tracks-Armor In Battle 1945-75. Osprey Publications. ISBN 0-89141-171-2.
  • Foss, Christopher F., ed (2005). Jane's Armour and Artillery 2005–2006, 26th edition. 15 August 2005 ISBN 0-7106-2686-X.
  • Gawrych, George (2000). The Albatross of Decisive Victory: War and Policy Between Egypt and Israel in the 1967 and 1973 Arab-Israeli Wars. Greenwood Publishing Group. ISBN 0-313-31302-4.
  • Gawrych, Dr. George W. (1996). The 1973 Arab-Israeli War: The Albatross of Decisive Victory. Combat Studies Institute, U.S. Army Command and General Staff College. Intro, Part I, Part II, Part III, Part IV, Part V, Part VI Diarkibkan 2011-05-07 di Wayback Machine, Part VII, Notes Diarkibkan 2009-03-19 di Wayback Machine
  • Gelbart, Marsh (1996). Tanks: Main Battle and Light Tanks. London: Brassey's. ISBN 1-85753-168-X.
  • Haber, Eitan; Schiff, Ze'ev (2003). Yom Kippur War Lexicon (dalam bahasa Hebrew). Or-Yehuda, Israel: Zmora-Bitan-Dvir. ISBN 965-517-124-8.CS1 maint: unrecognized language (link)
  • Hammad, Gamal (2002). al-Maʻārik al-ḥarbīyah ʻalá al-jabhah al-Miṣrīyah: (Ḥarb Uktūbar 1973, al-ʻĀshir min Ramaḍān) (dalam bahasa Arabic) (ed. First). Dār al-Shurūq. m/s. 903. ISBN 977-09-0866-5. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)CS1 maint: unrecognized language (link)
  • Herzog, Chaim (2003) [1975]. The War of Atonement: The Inside Story of the Yom Kippur War. London: Greenhill Books. ISBN 978-1-85367-569-0.
  • Herzog, Chaim (1982). the Arab-Israeli Wars. Random House. ISBN 978-0-394-50379-0.
  • Hunnicutt, R. P. "Patton: A History of the American Main Battle Tank." ISBN 0-89141-230-1.
  • Hunnicutt, R. P. Sheridan: A History of the American Light Tank. Volume 2; 1995, Presidio Press. ISBN 0-89141-462-2.
  • Rabinovich, Abraham (2005) [2004]. The Yom Kippur War: The Epic Encounter That Transformed the Middle East. New York: Schocken Books. ISBN 0-8052-4176-0.
  • Shazly, Lieutenant General Saad el (2003). The Crossing of the Suez, Revised Edition (ed. Revised). American Mideast Research. m/s. 368. ISBN 0-9604562-2-8.
  • Starry, Gen. Donn A. (1989). Mounted Combat in Vietnam Diarkibkan 2009-07-16 di Wayback Machine. Washington, D.C.: Vietnam Studies, Department of the Army. First printed in 1978-CMH Pub 90-17.
  • Tucker, Spencer (2004). Tanks: An Illustrated History of Their Impact. ABC-CLIO. ISBN 1-57607-995-3
  • Warford, James M. (1995). "Cold War Armor After Chechnya: An Assessment of the Russian T-80" (PDF). Armor. Fort Knox. Kentucky: US Army Armor Center. ISSN 0004-2420.[pautan mati kekal]
  • Westermeyer, Paul W. U.S. Marines in Battle: Al-Khafji, 28 January–1 February 1991 (PDF). Washington, D.C., United States of America: History Division, U.S. Marine Corps.
  • Williams, Scott (June 2002). "The Battle of Al-Khafji". Naval Postgraduate School. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  • Zaloga, Steven J.; Hugh Johnson (2004). T-54 and T-55 Main Battle Tanks 1944–2004. Botley, Oxford: Osprey. ISBN 1-84176-792-1.
  • Zaloga, Steven J., Jim Kinnear, Andrey Aksenov & Aleksandr Koshchavtsev (1997). Soviet Tanks in Combat 1941-45: The T-28, T-34, T-34-85, and T-44 Medium Tanks, Hong Kong: Concord Publication. ISBN 962-361-615-5.
  • Zaloga, Steven; Samuel Katz (1 September 1996). Tank Battles of the Mid-East Wars 1: The Wars of 1948–1973. Concord. ISBN 978-962-361-612-6.
  • Zaloga, Steven J. (1993). T-72 Main Battle Tank 1974-93. Oxford, United Kingdom: Osprey. m/s. 48. ISBN 1-85532-338-9.
  • Zaloga, Steven J.; James Grandsen (1984). Soviet Tanks and Combat Vehicles of World War Two. London: Arms and Armour Press. ISBN 0-85368-606-8.