Mentos

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Mentos[1] adalah jenama prapakej pudina scotch yang dijual di kedai-kedai dan mesin layan diri. Pertama yang dihasilkan oleh Jim Mentos dari Belanda pada tahun 1948, ia kini dijual di lebih daripada 130 negara di seluruh dunia dengan Perfetti Van Melle perbadanan itu.[2] Pudina kecil oblat berbentuk sfera, dengan sedikit keras dan luar, dalaman kenyal lembut. Mereka biasanya dijual dalam bentuk gulungan yang mengandungi 14 cakera pudina, walaupun "Masam Campur" pelbagai mengandungi hanya 11 cakera per rol. Versi yang lebih kecil juga wujud, biasanya mengandungi 4-6 cakera per rol. Perisa tertentu yang dijual dalam kotak di Australia, yang Amerika Syarikat, Malaysia, Indonesia, Brazil dan United Kingdom, dan gulung boleh didapati dalam empat pek. Slogan semasa Mentos adalah "Kekal Segar",[3] manakala baris sebelum ini digunakan secara meluas dalam tahun 80-an dan 90-an ialah "Freshmaker". Kebanyakan pakej Mentos menggambarkan pudina sebagai "kenyal dragée." Mentos rol biasa adalah kira-kira 2 cm (0.79 in) di dalam radius dan berat 38 gram.

Mentos adalah versi tunggal.[4]

Ramuan[sunting | sunting sumber]

Biji-biji gula Mentos pada asasnya mempunai beberapa bahan utama iaitu gula, sirap glukosa, minyak kelapa terhidrogenasi, dekstrin dan gam arab. Biji perisa pudina ditambah lilin karnauba dan kanji beras manakala biji perisa lain ditambah pewarna makanan yang sesuai perisa tambahan dimasuukan.[5]

Perisa[sunting | sunting sumber]

Mentos boleh didapati dalam beberapa perisa termasuk pudina, buah-buahan campuran, cola, gula-gula getah, dan dalam pelbagai jenis oren, strawberi, dan lemon. Mentos pertama kali muncul sebagai liquorice-berperisa manis yang masih boleh dibeli di Belanda sebagai "Drop Mentos". Perisa baru pada mulanya menguji dipasarkan-di Belanda dan seluruh Eropah, namun baru-baru ini, sebahagian besar daripada perisa telah dijalankan di seluruh dunia.

Perisa lain termasuk epal hijau, kayu manis, strawberi, buah-buahan campuran (yang mengandungi campuran ceri, strawberi, oren, dan perisa lemon), anggur, wintergreen, jeruk, pic, plum, spermin, yogurt strawberi, yogurt lemon, nanas (pain segar), epal merah, campuran buah-buahan liar, ceri, tembikai, pir, blackcurrant, oren merah, currant dan dua versi likuoris hitam Mentos berperisa. Dua jenis perisa pudina, yang dikenali sebagai "Mentos Kukuh" dan "Mentos tindakan Air" yang dijual di Belanda. Juga boleh didapati di Belanda adalah Mix Khas 4 pek, yang mengandungi perisa pudina, buah-buahan, campuran buah mangga dan oren. Dua jenis yang pudina. perisa "Strong Mint" juga dijual di China, yang dikenali sebagai "Mint" dan Anggur dan 'N Krim (mungkin Epal dan Krim), Strawberry' N Krim, dan N Krim pisang 'juga dipasarkan di Asia. Chocolate Mentos telah dihasilkan pada tahun 1989, tetapi perisa itu telah dihentikan. Pada tahun 2006, perisa jeruk mangga telah diperkenalkan di pasaran Jepun. Dalam Filipina, sebuah "Dalandan Segar" varian boleh didapati. Jenis lain Mentos termasuk: Mentos sours, yang baru-baru ini terdapat pada Amerika Syarikat, yang menampilkan Tembikai, Green Apple, Lemon dan perisa; berkafein "Tenaga" Mentos, dijual terutamanya di Jerman, di mana satu rol sama dengan jumlah kafein dalam dua cawan kopi; "Segar Cola" Mentos berperisa yang dikeluarkan di New Zealand, Australia dan beberapa bahagian Eropah dan Asia; dan "AIR Mentos" yang mengandungi Menthol, yang dijual terutamanya di Belgium dan Belanda.

Di Belanda, Mentos Gum dijual dalam lepuh dan botol dalam 6 jenis yang berbeza: Pure (4 perisa), Buah (4 perisa), Biasa (5 perisa), Bubblegum, Kiub (4 perisa) dan Putih (3 perisa). Mentos Gum juga boleh didapati di Australia, Greece, China, Kanada, Brazil, Turki, Poland, Filipina, dan baru-baru ini, Amerika Syarikat pada lepuh dan botol, kedua-dua dalam tiga perisa berbeza.

Mentos Gula Bebas

Pada Ogos 2005, pelbagai pudina yang datang dalam "beri campuran" dan "sejuk mint" perisa telah ditukar untuk manis dengan sucralose. Di Belanda perisa pudina, likuoris dan buah-buahan juga boleh didapati dalam pelbagai gula-gula itu.

Jenis Mentos Australia adalah Pudina, Buah-buahan, Pudina Kuat, Berry Blast, Spearmint, Anggur, Cola, Masam Campur, Tropika, Nanas dan mocktail (colada piña dan MOJITO). Tiga perisa novel menampilkan dalam "Pelangi Baru" pelbagai 37.5 g rollpack: Kiwi, Kranberi dan Yuzu (iaitu mandarin perisa masam Korea/Jepun). Mentos Gum juga boleh didapati dalam Peppermint, Spearmint dan Orange Mint.

UK mempunyai lima perisa semasa daftar:

  • Buah-buahan (Oren, lemon dan strawberi)
  • Mint
  • Spearmint
  • Perisa Pelangi (dengan 2 perisa setiap yang berikut - Rasberi, Tembikai, Epal, Nenas, Oren, Anggur Hitam dan Strawberi).
  • Tutti Frutti-- gula-gula getah berperisa - baru bagi tahun 2012.

Di UK, Mentos Gum juga pek tersedia kayu (pudina, spermin, putih tulen, tindakan udara (menthol) dan buah-buahan), Botol (spermin, pudina dan buah-buahan merah - yang harga runcit kira-kira £ 0.99), dan juga atas flip peti di peppermint atau spermin dengan ekstrak teh hijau dan putih tulen dengan ekstrak teh putih. Versi gula percuma boleh didapati, tetapi ini adalah jarang untuk mencari, biasanya hanya boleh didapati di pasar raya besar. Gula Mentos memegang bahagian pasaran 4% daripada pasaran gusi UK. A Mentos baru 3 telah dilancarkan pada Januari 2011, dalam dua perisa - pudina dan Strawberi/Apple/Rasberi, yang serupa dengan Wrigley ini '5 dalam bungkusan. A baru versi blackberi/kiwi/strawberi telah dilepaskan ke dalam pasaran UK pada bulan Januari 2012.

Di Greece, Mentos adalah sangat popular, dan boleh didapati dalam perisa yang berikut:

  • Mint
  • Strawberry
  • Melon
  • Tembikai
  • Buah-buahan (Oren, lemon dan strawberi),
  • Tenaga (setiap rol adalah bersamaan dengan 2 cawan kopi)
  • Mentos gusi dalam Botol
  • Mentos Kiub
  • Mentos dalam Kotak (pudina dan Buah-buahan).
Mentos kayu manis

Mentos mini, agak lebih kecil daripada Mentos biasa, boleh didapati di Belanda dalam dua jenis: Mentos Mini Fruit Mix, yang mengandungi perisa oren, lemon, strawberi dan epal, dan mini Mentos Yogurt, dengan yogurt perisa strawberi, raspberi dan yogurt blueberry yogurt. Juga dijual adalah Mentos Kidz, beg dengan 12 kotak yang mengandungi 10 gula-gula kecil, dalam perisa strawberi, oren, limau, epal dan blueberry. "Mentos Remaja" boleh didapati dalam Brazil dan seluruh Latin-Amerika. Mereka datang dalam kotak segi empat tepat. Mint pada asasnya Mentos kecil kira-kira saiz Skittles, dan mereka datang dalam perisa campuran: anggur putih (hijau), limau (kuning), strawberi (merah jambu), oren (jingga), raspberry (biru), dan ceri (merah).

Semasa Piala Dunia, pasukan Brazil Mentos dikeluarkan di Brazil untuk menyokong pasukan kebangsaan. Pudina adalah hijau dan kuning.

Di sesetengah negara, gula-gula ais Mentos boleh dibeli dalam perisa seperti, ceri (merah), epal hijau (hijau) dan anggur (ungu).

Ume, Fuji epal, dan Pine Segar (nanas) Mentos dijual secara eksklusif di Jepun.

Flavours hanya terdapat di negara-negara tertentu; Enigma (Republik Czech) Rainbow (UK) Ais (Kanada)

Pemasaran[sunting | sunting sumber]

Sebahagian daripada populariti Mentos di Amerika Syarikat boleh dikaitkan dengan lawak di iklan TV dan jingle menarik, yang dikeluarkan pada lewat 1991 di televisyen Amerika. Ditembak di Afrika Selatan, individu-individu menghadapi pelbagai hari-hari dilema memakan Mentos dan kemudiannya inspirasi untuk menyelesaikan masalah mereka di tangan dalam kreatif, fesyen yang sering-lucu. Ini tingkah laku yang luar biasa biasanya disaksikan oleh berdekatan, kadang-kadang watak antagonis, dan rol Mentos adalah boisterously dipaparkan oleh iklan protagonis masing kepada pemerhati sebagai penjelasan atas tindakan mereka. Kempen iklan telah dipersendakan dalam pelbagai rancangan televisyen dan video muzik.[6]

Pada 2008, Mentos [gusi [Mengunyah|Gum]] telah mendapat komersial sendiri. Ia memaparkan seorang lelaki yang duduk berhampiran tangki air perniagaan, dan muncul sekeping Mentos Gum di mulutnya. Seorang wanita kemudian berjalan dengan, menolak hidungnya, dan meneruskan untuk menciumnya, ciuman yang membuat bunyi slurping. Wanita itu kemudian menyeka mulutnya, dan menolak hidung manusia kembali ke bawah seolah-olah menutupnya. Ungkapan "menyelerakan" telah digunakan. Walau bagaimanapun, baru-baru ini, yang slurping itu, serta bunyi mencium telah dibuangkan.[7] Pada 2014, Mentos menyiarkan iklan TV lucu oleh McKinney dengan slogan "Long Terakhir yang Segar" yang memaparkan kesatria zaman pertengahan yang, fikir mengekalkan beberapa luka dan tangan terputus (diturunkan dalam rangka akhir ), enggan pergi ke bawah sehingga gusi beliau tidak lagi segar.[8]

Di India, slogan Mentos adalah 'Mentos Khao Dimag Ki batti jalao' yang diterjemahkan kepada 'Makan Mentos dan menghidupkan idea mentol lampu fikiran anda'. Iklan TV secara umumnya adalah berdasarkan situasi di mana yang kalah yang makan Mentos dan menjadi pemenang.

Satu lagi iklan Mentos menekankan pelbagai warna yang pelbagai daripada gula-gula dengan menunjukkan tempat kejadian di mana dua kekasih muda sedang duduk di ruang tamu. Gadis remaja menjerit sebagai labah-labah yang seolah-olah tidak berbahaya kecil merangkak di seluruh permaidani. Keupayaan ini akan membantu anak remaja untuk mendapatkan dari sofa yang mereka duduk di atas dan mengambil labah-labah, hanya akan dibuang ganas oleh labah-labah. Slogan pada akhirnya berbunyi "kadang-kadang ia adalah yang terbaik untuk bersedia untuk perkara yang akan datang".

Mentos di negara-negara Arab seperti Mesir atau Maghribi, sering dijual dalam bentuk gulungan kecil kira-kira separuh saiz rol Mentos biasa.

Jenama bersaing[sunting | sunting sumber]

  • Satu persamaan pudina di AS, yang disebut "Chewz", dihasilkan oleh Lance, Inc. Mentos peminat telah berseloroh ini disebut sebagai "anti-Mentos."[perlu rujukan]
  • Trebor Mints lembut dan Buah-buahan lembut, diperkenalkan pada tahun 1981 dan dijual di United Kingdom dan Ireland oleh Cadbury-Schweppes juga sama dengan Mentos, walaupun sedikit lebih besar dan dengan lapisan luar lembut.

Mentos dan tindak balas minuman ringan[sunting | sunting sumber]

Sebotol Diet Coke, sebaik sahaja selepas Mentos dijatuhkan ke dalamnya.
Filem geisar Mentos

Pertama yang ditunjukkan oleh guru kimia Lee Marek pada Late Show with David Letterman pada tahun 1999,[9] dan kemudian dipopularkan pada Jun 2006[10] video Internet viral oleh Eepybird, yang pudina Mentos mempercepatkan pelepasan pesat karbon dioksida apabila jatuh ke dalam cecair berkarbonat, seperti minuman ringan. Mythbusters membuat kesimpulan bahawa kalium benzoat, aspartame, dan CO2 gas yang terkandung dalam Diet Coke, dalam kombinasi dengan gelatin dan gam arab bahan-bahan daripada Mentos, semua menyumbang kepada pembentukan buih.[11]

Struktur Mentos adalah punca yang paling besar letusan kerana penukleusan. Mythbusters melaporkan bahawa apabila Mentos buah-berperisa dengan lapisan licin berlilin telah diuji dalam berkarbonat minum tidak terdapat reaksi, manakala Mentos pudina berperisa (tanpa salutan itu) ditambah kepada minuman berkarbonat membentuk bertenaga letusan, yang menyokong teori penukleusan-tapak. Menurut Mythbusters , permukaan Mentos pudina dilindungi dengan banyak lubang-lubang kecil yang meningkatkan kawasan permukaan sedia untuk tindak balas (dan dengan itu kuantiti reagen terdedah kepada satu sama lain pada bila-bila masa), dengan itu membolehkan CO2 buih untuk membentuk dengan kepantasan dan kuantiti yang diperlukan untuk "jet"-atau "mata air panas" - atau letusan seperti sifat pengaliran cairan itu.[12]

Hipotesis ini mendapat sokongan berikutnya apabila garam batu telah digunakan sebagai "melompat permulaan" untuk tindak balas. Kertas kerja oleh Tonya Coffey, seorang ahli fizik di Appalachian State University di Boone, North Carolina, mengesahkan bahawa permukaan kasar gula-gula Mentos yang membantu mempercepatkan tindak balas. Coffey juga mendapati bahawa aspartame dalam diet soda merendahkan ketegangan permukaan dan menyebabkan tindak balas yang lebih besar, tetapi kafein yang tidak mempercepatkan tindak balas.[13][14]

Sebuah Rekod Dunia Guinness daripada 2,865 geisar serentak telah ditubuhkan pada 17 Oktober 2010, dalam satu majlis yang dianjurkan oleh Perfetti Van Melle (Filipina) di SM Mall of Asia Kompleks , dalam Manila, Filipina.[15][16]

Air mancur panas yang terhasil boleh menembak setinggi 6 meter (20 kaki). Rekod tidak rasmi, yang dicapai dalam Mythbusters, adalah lebih 34 kaki dengan menggunakan muncung.[17]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Mentos.com". Dicapai pada 16 February 2014.
  2. ^ "Mentos Google +". Google+. Dicapai pada 16 February 2014.
  3. ^ Brownsell, Alex (16 Feb 2013). "Mentos unveils 'Stay fresh' global campaign". Marketing. Dicapai pada 19 March 2013.
  4. ^ "Mentos FAQ". Dicapai pada 2015-03-24.
  5. ^ What Ingredients Are In Mentos? LIVESTRONG.COM. Retrieved 2013-12-17
  6. ^ "Foo Fighters Get Hit With Mentos; Excited About Unusual Grammy Nomination". Starpulse.com. 2006-01-31. Dicapai pada 2012-08-06.
  7. ^ "Mentos Gum - It's Mouthwatering - Water Cooler (2008) :15 (USA) commercials". adland.tv. Dicapai pada 2012-08-06.
  8. ^ Schultz, E.J. "Holy Grail! Monty Python-esque Gum Ad Signals New Direction for Mentos". http://adage.com/. AdvertisingAge. Dicapai pada 29 December 2014. External link in |website= (bantuan)
  9. ^ "Video of Lee Marek on David Letterman Show, September 14, 1999". Chem.uic.edu. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-06. Dicapai pada 2013-10-23.
  10. ^ "Google Insights timeline histogram of search topic "Diet Coke and Mentos"". Google.com. Dicapai pada 2013-10-23.
  11. ^ "Mentos and Soda". MythBusters. Musim 4. Episod 14. August 9, 2006. Discovery Channel. Unknown parameter |episodelink= ignored (bantuan); Unknown parameter |serieslink= ignored (bantuan)
  12. ^ "Mythbusters: Diet Coke and Mentos MiniMyth". Discovery Channel.
  13. ^ Muir, Hazel (June 12, 2008). "Science of Mentos-Diet Coke explosions explained". New Scientist. Dicapai pada 2009-09-20.
  14. ^ Coffey, Tonya Shea (June 2008). "Diet Coke and Mentos: What is really behind this physical reaction?". American Journal of Physics. 76 (6): 551–557. doi:10.1119/1.2888546.
  15. ^ "Most Mentos and soda fountains". Guinness World Records. 2010-10-17. Dicapai pada 2011-05-27.
  16. ^ "Most Mentos and soda fountains". Guinness World Records. 2010-10-17. Dicapai pada 2011-05-27.
  17. ^ "Mythbusters: Diet Coke and Mentos". TV.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-18. Dicapai pada 2009-09-20.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]