Restoran cosplay

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pembantu rumah mempromosikan kafe di Akihabara, Tokyo

Restoan cosplay (Jepun: コスプレ系飲食店, Hepburn: Kosupure-kei inshokuten) ialah restoran bertema dan pub yang berasal dari Akihabara, Tokyo, Jepun, sekitar akhir 1990-an dan awal 2000-an.[1][2][3] Mereka termasuk kafe pembantu rumah (Jepun: メイドカフェ, Hepburn: Meido kafe) dan kafe ketua pelayan (Jepun: 執事喫茶, Hepburn: shitsuji kissa), apabila kakitangan perkhidmatan berpakaian elegan pembantu rumah, atau sebagai butler. Kakitangan memperlakukan pelanggan sebagai tuan besar dan puan besar di rumah persendirian dan bukan hanya sebagai pelanggan kafe. Restoran dan kafe seperti ini telah menjadi budaya otaku Jepun dengan cepat.

Kemasyhuran restoran cosplay dan kafe pembantu telah merebak ke wilayah lain di Jepun, seperti Den Den Town Osaka dan juga ke tempat-tempat di luar Jepun, seperti Hong Kong,[4] Taiwan,[5] Singapura,[6] Mexico,[7] Kanada,[8] dan Filipina.[9]

Ciri-ciri[sunting | sunting sumber]

Kafe pembantu rumah[sunting | sunting sumber]

Di kafe pembantu rumah biasa, pekerja wanita berpakaian seperti pembantu rumah Perancis (kadang-kadang, pembantu rumah boleh memakai telinga arnab atau telinga kucing untuk penambahan kecomelan) dan merujuk pelanggan sebagai Tuan (Jepun: ご主人様, Hepburn: goshujinsama) atau Puan (Jepun: お嬢様, Hepburn: ojōsama). Setelah memasuki salah satu kedai tersebut, pelanggan disambut dengan ucapan "Selamat kembali, Tuan" (Jepun: お帰りなさいませ、ご主人様!, Hepburn: Okaerinasaimase, goshujinsama), menawarkan tuala lap dan ditunjukkan menu makanan/minuman. Hidangan yang masyhur termasuk kek (kadang-kadang dibakar oleh pembantu rumah itu sendiri), ais-krim, omurice, spaghetti, serta minuman seperti Coca-Cola, teh, susu atau minuman beralkohol seperti bir atau, dalam beberapa kes, bahkan champagne. Pilihan lain (perkhidmatan) termasuk mengambil gambar polaroid (baik pembantu rumah itu sendiri, bersama pembantu rumah lain atau dengan pelanggan, yang kemudian dihiasi menggunakan pen penanda atau pelekat berwarna), bermain kad, permainan video, dan/atau yang sedikit lebih luar biasa, seperti ditampar manja oleh seorang atau lebih pembantu rumah.[10]

Terdapat sebilangan besar tempat yang memenuhi selera tertentu dan menawarkan perkhidmatan yang berbeza kepada pelanggan. Baru-baru ini, dengan pemandangan kafe pembantu rumah berkembang, perkhidmatan berkaitan tambahan telah menjadi masyhur. Ini termasuk pembersihan telinga (Jepun: 耳かき, Hepburn: Mimikaki), urutan kaki atau tangan, sesi fotografi (pelanggan biasanya menyewa waktu di sebuah studio di mana dia dapat memberitahu pembantu rumah kostum yang mana untuk dipakai dan cara bergaya) atau bahkan "bersama" dengan pembantu rumah. Dengan kemasyhuran kafe pembantu rumah, beberapa perniagaan lain telah mengikuti. Hanya di Akihabara, seseorang dapat menjumpai beberapa kedai urut yang sah, sebuah kedai cermin mata pembantu rumah, dan sekurang-kurangnya satu cosplay/pembantu rumah izakaya.

Kafe pelayan[sunting | sunting sumber]

Walaupun kebanyakan restoran cosplay dan pembantu rumah melayani kebanyakan lelaki, ada juga jenis wanita yang disebut kafe butlet atau kafe ketua pelayan (Jepun: 執事喫茶, Hepburn: shitsuji kissa). Ketua pelayan di kafe ini ialah pekerja lelaki yang berpakaian segak dan boleh sama ada memakai pakaian pelayan khas atau juga tuksedo berekor.[11] Sesebuah kafe butler mempunyai pelayannya mengenakan kostum sebagai pelajar sekolah remaja, dalam usaha untuk menarik fujoshi yang menikmati Boy's Love.[12]

Terdapat juga kafe pakaian silang ("gaya penyamaran lelaki" (Jepun: 男装系, Hepburn: dansō-kei)), iaitu kakitangan wanita berpakaian sebagai butler, dan bukannya lelaki sebenarnya.

Varian lain[sunting | sunting sumber]

Di kedai-kedai lain, pakaian dan keadaannya juga berubah. Di kafe bertema sekolah, misalnya, pelanggan disebut sebagai senpai dan bukannya Tuan atau Puan. Di dalamnya, meja biasa diganti dengan meja sekolah dan bahkan menu disajikan di dulang yang mengingatkan kepada sajian yang digunakan di sekolah Jepun. Tema lain termasuk, kafe/izakaya adik perempuan (Jepun: , Hepburn: imōto), perempuan tokong (Jepun: 巫女, Hepburn: miko) atau kereta api (Jepun: 鉄道, Hepburn: tetsudō) .

Kafe Pembantu Rumah Kucing[sunting | sunting sumber]

Sub-genre kafe pembantu lain ialah kafe kucing-pembantu. Pelayan di kafe ini akan memakai telinga kucing dan ekor kucing dan sering membuat hukuman dengan mengeong atau menyusun ayat dengan meow.[13] Selain itu, makanan akan selalu disediakan untuk menyerupai bentuk kucing atau anak kucing.

Kafe Tsundere[sunting | sunting sumber]

Kafe ini mempunyai semua ciri kafe pembantu khas dengan penambahan tema keperibadian. Tema ini mempunyai setiap pembantu mengandaikan pola dasar keperibadian "tsundere" iaitu pelayan di kafe ini sering bertindak kasar atau tidak peduli terhadap pelanggan. Selain itu, sebilangan kafe seperti ini membolehkan pelanggan mendapat perkhidmatan khas yang biasanya berlaku dalam bentuk penyalahgunaan seperti menjentikkan dahi.[14]

Amerika Utara[sunting | sunting sumber]

Sebuah kafe pembantu yang dibuka di sebelah barat adalah "kafe pembantu rumah" yang terletak di Scarborough, Ontario, dan dipaparkan di majalah berita CBC, The Hour. Kafe ini ditutup pada bulan November 2007 kerana pihak pengurusan gagal membayar balik sewa.[15]

Pada bulan Disember 2007, Royal-T dibuka di Culver City, California, dan dipaparkan di beberapa majalah, seperti Elle dan Los Angeles Times. Itu adalah gabungan kafe pembantu, kedai, dan galeri seni. Restoran ditutup setelah lima tahun. [16][17]

Pada bulan September 2008, sebuah francais Jepun Crepe House Uni, dibuka di Davis, California, tetapi ditutup pada tahun 2010. Pekerja mereka memakai seragam pembantu rumah, walaupun ia bukan kafe pembantu rumah.

Pada tahun 2012 sebuah kafe pembantu bernama "Chou Anime" dibuka di daerah Midtown, Detroit, Michigan.[18] Maklumat mengenai kafe dapat dilihat di laman web mereka. Chou Anime ditutup secara rasmi pada hari Sabtu, 22 September 2012 kerana tidak melihat aliran pelanggan yang stabil.

Pada 18 Ogos 2013, "Maid Cafe NY" dibuka di New York City, New York. Sambil menyajikan makanan, kedai itu juga menawarkan pelbagai barang cosplay untuk dijual dan hiburan muzik langsung.[19][20] Ia ditutup pada bulan Mac 2015 kerana tidak lagi dapat tinggal di lokasi Chinatown dan tidak dapat mencari yang baru.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ A Quantum City: Mastering the Generic
  2. ^ Piers, Chris (11 Mei 2016). "The Origins and History of Cosplay". The Robot's Pajamas. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Jun 2017.
  3. ^ Best Cosplay Cafés in Tokyo
  4. ^ "A Visit to Mongkok's Japanese 'Maid Cafe'". Hong Wrong (dalam bahasa Inggeris). 2013-10-02. Dicapai pada 2019-11-03.
  5. ^ "Google Maps". Google Maps (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-11-16.
  6. ^ Ang, Veron (2012-02-18). "Cawaii Koohii Maid Cafe – Fun Cosplay Café in Singapore".
  7. ^ "Google Maps". Google Maps (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-11-16.
  8. ^ "Google Maps". Google Maps (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-11-16.
  9. ^ "MeiDolls Cosplay Cafe in Manila • Our Awesome Planet". Our Awesome Planet (dalam bahasa Inggeris). 2011-04-27. Dicapai pada 2019-11-16.
  10. ^ Patrick, Galbraith (2017-10-31). "Maid cafés: affect, life and escape in Akihabara". Escaping Japan : Reflections on Estrangement and Exile in the Twenty-First Century: 28–39 – melalui Proquest Ebook Central.
  11. ^ Full-scale 'butler cafe' opens doors in Akihabara district[pautan mati], Mainichi Daily News, Retrieved April 3, 2007
  12. ^ Yoko Kubota (29 Februari 2008). "Boy cafes, sexy comics feed Japan's girl geek boom". Yahoo! India News. Reuters. Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Disember 2008. Dicapai pada 31 Disember 2013.
  13. ^ Sharp, Luke. "Maid meets mammal: the 'animalized' body of the cosplay maid character in Japan." Intertexts, vol. 15, no. 1, 2011, p. 60+. Gale Academic Onefile, https://link-gale-com.ezproxy.lib.utah.edu/apps/doc/A261319554/AONE?u=marriottlibrary&sid=AONE&xid=fe33d7ef. Dicapai 2 Nov. 2019.
  14. ^ Boon, Katie (2018-01-24). "Tsundere Cafe In Woodlands Lets You Get Scolded And Insulted By Japanese Maids". EatBook.sg (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-12-14.
  15. ^ "Maid Café in Canada Shuts Down (Updated)". Anime News Network. 2007-11-29. Dicapai pada 2008-06-18.
  16. ^ "Royal/T". Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-03-27.
  17. ^ "Maid Cafe in LA: Royal /T Cafe!". Clockwork Machina!. 2008-04-09.
  18. ^ "Maid Cafe brings Japanese pop culture to midtown". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-10-14.
  19. ^ "Maid Cafe NY - Japanese Food & Sweets in New York City". maidcafeny.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Januari 2016. Dicapai pada 26 Februari 2016.
  20. ^ https://www.facebook.com/MaidCafeNY

Pautan luar[sunting | sunting sumber]