Steins;Gate

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Steins;Gate
Windows cover, featuring (left to right) Okabe Rintaro, Makise Kurisu, and Shiina Mayuri
Pembangun
Penerbit5pb.
PengarahTatsuya Matsubara
Pengeluar
  • Chiyomaru Shikura
  • Digitarou
  • Tatsuya Matsubara
ArtisHuke
Penulis
  • Chiyomaru Shikura
  • Naotaka Hayashi
  • Shimokura Vio
  • Tanizaki Ouka
KomposerTakeshi Abo
SiriScience Adventure
Platform
Pelepasan
15 Oktober 2009
  • Xbox 360
    • JP: 15 Oktober 2009
    Microsoft Windows
    • JP: 26 Ogos 2010
    • WW: 31 Mac 2014
    PlayStation Portable
    • JP: June 23, 2011
    iOS
    • JP: 25 Ogos 2011
    • WW: 9 September 2016
    PS3, PS Vita
    • JP: May 24, 2012 (PS3)
    • JP: 14 Mac 2013 (Vita)
    • EU: 5 Jun 2015
    • NA: 25 Ogos 2015
    Android
    • JP: 27 Jun 2013
    PlayStation 4
    • JP: 10 Disember 2015
GenreNovel visual
ModPemain tunggal

Steins;Gate (シュタインズ・ゲート, Shutainzu Gēto) merupakan sebuah novel visual Jepun yang dibangunkan oleh 5pb. dan Nitroplus. Ini adalah permainan kedua dalam siri Science Adventure selepas Chaos;Head. Ia mengisahkan sekumpulan sahabat yang telah menemui dan membangun suatu teknologi yang membolehkan mereka menukar masa lampau. Tatamain Steins;Gate adalah meliputi senario bercabangan dengan ruang interaksi.

Steins;Gate telah dikeluarkan pada 15 Oktober, 2009 untuk Xbox 360. Ini adalah kali kedua kedua-dua syarikat terbabit bekerjasama selepas Chaos;Head. Sebuah port kepada sistem operasi Windows pada komputer peribadi telah dikeluarkan pada 26 Ogos, 2010 dan satu port untuk konsol permainan bimbit stesen permainan mudah alih Sony telah dikeluarkan pada 23 Jun, 2011, dengan port iOS menyusul pada 25 Ogos tahun sama dan Android pada 27 Jun 2013, seterusnya port untuk Vita juga terhasil pada 14 Mac 2013. JAST USA mengeluarkan versi PC di Amerika Utara pada 31 Mac 2014 secara digital dan koleksi terhad fizikal, dengan PQube mengeluarkan versi PS3 dan Vita di wilayah tersebut. Versi iOS Inggeris terbit pada 9 September 2016.

Sebuah adaptasi manga cerita yang dilukis oleh Sarachi Yomi mula disirikan di dalam majalah Monthly Comic Alive Media Factory pada September 26, 2009. Satu siri manga kedua yang diilustrasikan oleh Kenji Mizuta mula disirikan dalam Monthly Comic Blade Mag Garden pada Disember 28, 2009. Adaptasi anime oleh White Fox bersiaran di Jepun antara 6 April 2011 dan 14 September 2011, dan telah dilesenkan di Amerika Utara oleh Funimation . Sebuah filem animasi telah ditayangkan di pawagam Jepun pada 20 April 2013. [1] [2] Cakera peminat permainan itu, bertajuk Steins;Gate: My Darling's Embrace (Steins;Gate Hiyoku Renri no Darling), telah dikeluarkan pada 16 Jun 2011 di Jepun dan 11 Disember 2019 di pasaran antarabangsa.

Sekuel tak berkanun 8-bit kepada permainan ini, bertajuk Steins;Gate: Hen'i Kuukan no Octet atau Steins;Gate 8bit, telah dikeluarkan pada 28 Oktober 2011. [3] Satu lagi permainan, Steins;Gate: Linear Bounded Phenogram, telah dikeluarkan pada 25 April 2013. [4] Permainan susulan, Steins;Gate 0, telah dikeluarkan pada 10 Disember 2015, untuk PS3, PlayStation 4 dan Vita, [5] dan menerima adaptasi anime pada 2018. [6] Pembuatan semula novel visual asal yang dinamakan Steins;Gate Elite yang mengandungi babak yang beranimasi sepenuhnya daripada anime Steins;Gate telah dikeluarkan untuk PlayStation 4, PlayStation Vita, Nintendo Switch dan Steam pada 2019. Disertakan sebagai bonus untuk versi Nintendo Switch, permainan baharu yang dipanggil 8-bit ADV Steins;Gate [a] dalam gaya permainan pengembaraan Famicom seakan dari tahun 1980-an, telah dikeluarkan. Sekuel tematik, dengan judul awal Steins;???, diumumkan sedang dalam pembangunan.

Tatapermainan[sunting | sunting sumber]

A screenshot outside with Kurisu in the center foreground and a mobile phone on the right. Kurisu has long brown hair and is wearing a collared shirt with a red tie and a brown jacket on top. She has a slightly annoyed expression on her face. The mobile phone on the right is displaying text with some characters in blue and underlined. The current date in the game's world is displayed in the top left corner. A translucent text box at the bottom displays text.
Satu babak Steins;Gate yang menggambarkan sistem pemicu telefon. Pemain boleh memilih hiperpautan biru untuk membalas mesej.

Cara bermain Steins;Gate'memerlukan interaksi yang sedikit daripada pemain tersebut sebagai sebahagian daripada tempoh permainan dibelanjakan untuk membaca teks yang muncul pada skrin yang mewakili sama ada dialog antara berbagai watak-watak atau pemikiran protagonis permainan. Seperti kebanyakan novel visual lain, terdapat detik-detik tertentu dalam Steins;Gate di mana pengguna diberi pilihan untuk memberi kesan ke atas hala tuju permainan.

Bagi setiap detik pilihan ini, Steins;Gate mempersembahkan pengguna dengan "sistem pemicu telefon" (フォーントリガー, fōn torigā) yang sama seperti sistem "pemicu delusi" yang diperkenalkan dalam Chaos;Head. Apabila pemain menerima panggilan telefon daripada seseorang, pemain boleh memilih untuk menjawab atau abaikan panggilan. Mesej teks yang masuk akan mempunyai perkataan tertentu yang bergaris bawah berwarna biru, sama seperti hiperpautan biru pada pelayar web, di mana pemain boleh memilih untuk membalas mesej teks. Kebanyakan panggilan telefon atau mesej teks tidak perlu dibalas walaupun terdapat poin tertentu dalam permainan di mana pemain dikehendaki untuk mengambil tindakan. Bergantung kepada cara pilihan pemain untuk membalas panggilan telefon dan mesej teks, plot akan berkembang ke arah suatu hala tuju yang khusus. [7]

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Tetapan dan tema[sunting | sunting sumber]

Steins;Gate ditetapkan dalam waktu musim panas 2010, kira-kira satu tahun selepas peristiwa dalam Chaos;Head [8] di Akihabara . Tempat peristiwa fizikal Akihabara seperti bangunan Kaikan Radio boleh dikesan dalam permainan.[9] Menurut Chiyomaru Shikura, yang mengetuai perancangan Steins;Gate, Akihabara dipilih kerana ia adalah tempat yang mudah untuk memperoleh bahagian alat perkakasan, yang menjadikannya tempat yang sesuai untuk orang yang berminat untuk mencipta dan bermain-main dengan sesuatu alatan. [10] Pengertian perjalanan masa dan pengertian masa adalah tema utama permainan ini. [9] [11] Konsep sebab dan akibat diketengahkan jelas dalam permainan sebagaimana protagonis mengembara balik dalam beberapa masa untuk melakukan tindakan yang berbeza dalam usaha untuk mengubah apa yang telah berlaku pada masa akan datang. [11] Steins;Gate juga menampilkan elemen fiksyen sains keras . [12]

Watak[sunting | sunting sumber]

Okabe Rintaro (Jepun: 岡部 倫太郎, Hepburn: Okabe Rintarō)
Pemain permainan memikul peranan Rintarō Okabe, protagonis bagi Steins;Gate. Rintarō ialah seorang yang mengaku saintis gila dan sering menggelar dirinya dengan alias Hououin Kyouma (Jepun: 鳳凰院 凶真, Hepburn: Hououin Kyōma).[9] Mayuri dan Daru memanggilnya dengan nama samaran Okarin (オカリン), sebuah portmanteau bagi nama keluarga dan nama berianya. Beliau adalah pengasas kepada apa yang dia panggil "Makmal Gajet Masa Depan" (未来ガジェット研究所, Mirai Gajetto Kenkyūjo) di Akihabara di mana beliau banyak menghabiskan masa beliau dan menggelar diriinya Ahli Makmal No. 001 (kerana dia yang pertama menyertainya). Okabe memberikan penampilan yang tampak berdelusi dan paranoid, merasakan ada "Organisasi" sedang mengejarnya, bercakap dengan diri sendiri di telefon, dan sentiasa ketawa semacam orang gila. Dia sentiasa diejek oleh rakannya tentang ini, selalunya oleh Daru dan Kurisu. Kebanyakan waktu dia sering kelihatan berlagak sombong. He is usually seen wearing a lab coat. Sepanjang eksperimennya dengan kembara masa, dia mengenal bahawa dia mempunyai kebolehan mengenalpasti perubahan garis masa yang berbeza-beza, yang digelarnya sebagai "Bacaan Steiner (Reading Steiner)". Dia berumur 18 tahun dan merupakan seorang pelajar tahun pertama di Universiti Tokyo Denki .[13]
Dia sebenarnya seorang yang baik hati yang selalu membantu mereka dalam kesusahan. Segala perbuatan anehnya seperti perbualan di telefon dan perihal "Organisasi" dicipta dan dilakukannya semata-mata untuk menggembirakan Shiina Mayuri, yang murung akibat kematian neneknya. Dia juga melindungi Urushibara Luka dari para pembuli, dan kerana terhutang budi, Luka menganggap Okabe seorang idola buatnya
Makise Kurisu (Jepun: 牧瀬 紅莉栖)
Makise Kurisu adalah heroin utama dan Ahli Makmal No. 004. Beliau ialah seorang pengkaji neurossains di sebuah Universiti Amerika dan boleh membaca dan bertutur Bahasa Inggeris dengan lancar.[14] Dengan penyelidikan beliau diterbitkan dalam jurnal ilmiah Sciency pada usia semuda 18, Kurisu adalah sangat berbakat.[15] Beliau melangkaui satu gred dalam sistem sekolah Amerika. Okabe selalunya hanya memanggil beliau pembantu (助手, joshu) atau salah satu daripada beberapa nama samaran yang dia ada, seperti "Christina" (Jepun: クリスティーナ, Hepburn: Kurisutīna), "Si Zombi (The Zombie)", dan "Celeb Sev", yang merimaskannya. Personalitinya adalah seakan tsundere lembut,walaupun dia akan berpura-pura tak mengaku apabila dia dipanggil begitu, selalunya oleh Daru. Beliau tidak bersama-sama dengan bapanya dan tidak bercakap dengan nya dalam beberapa tahun. Beliau aktif dalam laman @chan (versi laman 2channel dalam permainan) atas nama "KuriGohan and Kamehameha"; alias yang turut digunakannya dalam Twipo, salah satu aplikasi tablet PokeCom Yashio Kaito dalam siri Robotics;Notes.
Shiina Mayuri (Jepun: 椎名 まゆり)
Shiina Mayuri ialah seorang rakan lama zaman kanak-kanak Rintarō dan sedikit masuk air orangnya, dan dia juga Ahli Makmal No. 002. Shiina gemar mencipta kostum cosplay dan bekerja sambilan di kafe maid "Mayqueen Nyannyan".[16] Dia sering memanggil dirinya Mayushii (Jepun: まゆしぃ), portmanteau nama pemberian dan keluarganya yang juga menjadi panggilan Daru buatnya. Dia bercakap seolah sedang berdendang, dan dia melagukan tutturū (Jepun: トゥットゥルー) apabila dia tiba dan dalam berkenalan. Beberapa tahun sebelumnya dia kehilangan neneknya, dan Okabe, ingin mengelakkannya dari jatuh kemurungan, menjadikannya "tebusan" dan menyarung persona laku aneh hanya untuk dirinya. Dia berusia 16 tahun dan sedang dalam tahun kedua di sekolah persediaan kolej swasta.[17]
Hashida "Daru" Itaru (Jepun: 橋田 至, Hepburn: Hashida Itaru)
Hashida Itaru ialah penggodam berpengalaman yang mengenali Rintarō sejak sekolah tinggi. Beliau sangat mahir dalam pengaturcaraan komputer dan perkakasan komputer yang lama dan baru. Beliau juga mahir dalam perkara-perkara yang berkaitan dengan budaya Otaku.[9] Okabe and Shiina memanggil dirinya dengan nama samaran "Daru" (Jepun: ダル), a portmanteau nama keluarga dan miliknya. Terkadang Okabe memanggilnya Super Hacka (Jepun: スーパーハカー, Hepburn: Sūpā Hakā) dengan sengaja menyalah sebut kata "hacker" (Jepun: ハッカー, Hepburn: hakkā) untuk mengecewakannya. Dia sangat meminati Faris dan selalu mengganggunya. Daru selalunya rimas dengan perangai berdelusi Okabe. Dia berumur 19 tahun dan seperti Okabe, dia juga adalah pelajar Universiti Tokyo Denki.[18] Dia muncul dalam Robotics;Notes sebagai DaSH, dan merupakan karakter utama sekuel tajuk itu, Robotics;Notes DaSH.
Kiryu Moeka (Jepun: 桐生 萌郁)
Kiryu Moeka ialah gadis tinggi lampai yang bertembung dengan Okabe di Akihabara dalam pencariannya berkenaan komputer peribadi IBN 5100, dan Ahli Makmal No. 005. Kiryu amat berjaga-jaga dengan teleffon bimbitnya dan menjadi tangkas apabila ada yang cuba mengambilnya. Dia seorang pemalu dan lebih suka berhubung dengan mesej daripada bercakap, walaupun sedang berhadapan.[19] Okabe memanggilnya "Shining Finger" (Jepun: 閃光の指圧師(シャイニング・フィンガー), Hepburn: Shainingu Fingā). Dia berumur 20 tahun.[20]
Urushibara Luka (Jepun: 漆原 るか, Hepburn: Urushibara Ruka)
Urushibara Luka adalah lelaki yang merupakan rakan Okabe dan Ahli Makmal No. 006. Penampilannya dan perwatakannya adalah keperempuanan akibat gaya dia membesar, mendondonkan pakaian perempuan dalam atau luar tokong milik ayahnya. Dia juga teman rapat dan rakan sekelas Shiina, yang sering memintanya mendondonkan kostum kosplay buatannya, namun dia selalu menolak kerana berasa malu.[21] Okabe memanggilnya dengan nama feminin Rukako (Jepun: ルカ子),[22] dan menganggap Luka anak muridnya. Dia berusia 16 tahun.[23]
Faris NyanNyan (Jepun: フェイリス・ニャンニャン, Hepburn: Feirisu NyanNyan) / Akiha Rumiho (Jepun: 秋葉 留未穂, Hepburn: Akiha Rumiho)
Faris NyanNyan works at the maid cafe "MayQueen NyanNyan", the same maid cafe that Shiina works at, and is the most popular waitress there, as well as Lab Member No. 007.[24] Her real name is Akiha Rumiho. Her family owns Akihabara, and she was the driving force behind it becoming the city of moe and anime. She tends to add "meow" (Jepun: ニャン, Hepburn: nyan) to her sentences. She is 17 years old.[25]
Amane Suzuha (Jepun: 阿万音 鈴羽)
Amane Suzuha bekerja sambilan dengan pemilik pangsapuri Okabe dan sedang mencari ayahnya di Akihabara, juga Ahli Makmal No. 008. Dia suka mengayuh basikal dan terkadang bermuka dingin dengan Makise dengan sebab tertentu.[26] Kemudian diketahui dia seorang pengembara masa yang menggunakan nama John Titor, dan bakal anak kepada Daru dengan nama sebenar Hashida Suzu (Jepun: 橋田 鈴, Hepburn: Hashida Suzu). Usianya 18 tahun.[27] Dia adalah watak utama manga sampingan, Steins;Gate: Bōkan no Rebellion.
Tennouji Yugo (Jepun: 天王寺 裕吾)
Dia tuan rumah Okabe, yang mempunyai kedai membaiki TV dibawah pangsapurinya dan tinggal bersama anak perempuannya, Nae. Okabe menggelarnya "Mr. Braun" kerana minatnya terhadap televisyen CRT (di Jepun dikenali sebagai "TV tiub-Braun"). Dia kelihatan kasar terutamanya semasa berurusan dengan Okabe, tetapi menjadi lembut hati dengan Nae dan alat-alat TVnya. Dia adalah watak utama manga sampingan, Steins;Gate: Onshū no Braunian Motion.[28]
Tennouji Nae (Jepun: 天王寺 綯)
Anak Yūgo yang tinggal bersamanya di kedai membaiki TV dan mesra dengan Shiina dan Suzuha, tetapi takut dengan Okabe. Dia kemudian muncul dalam siri Robotics;Notes sebagai ahli JAXA.[29]
Doctor Nakabachi (Jepun: ドクター中鉢)
Bapa Kurisu dan antagonis terakhir siri ini. Obsesinya untuk mengatasi anaknya sendiri dalam penyelidikan sains membawa satu dunia ke Perang Dunia Ketiga. Nama sebenarnya ialah Makise Shoichi (牧瀬 章一).

Plot[sunting | sunting sumber]

Laluan True End[sunting | sunting sumber]

Ringkasan berikut adalah berdasarkan laluan True End.

Steins;Gate berlangsung di daerah Akihabara di Tokyo . Pada 28 Julai 2010, Okabe Rintaro dan rakannya Shiina Mayuri menuju ke bangunan Radio Kaikan untuk sebuah persidangan, di mana Rintaro menemui seorang gadis bernama Makise Kurisu terbaring dalam genangan darah. [30] Semasa Rintaro menghantar mesej teks panik tentang kejadian itu kepada rakannya, Hashida "Daru" Itaru, dia mengalami fenomena aneh dan orang sekelilingnya hilang, tanpa sesiapa pun tahu apa yang telah berubah. [31] Kemudiannya dia terserempak dengan Kurisu, yang baginya pelik kerana masih hidup dan sihat seperti sediakala, dan mendapati mesej yang dihantarnya kepada Itaru telah tiba seminggu sebelum dia menghantarnya. [32] [33] Rintaro tidak lama kemudian menyimpulkan bahawa 'PhoneWave (nama tidak muktamad)' yang dia dan rakan-rakannya telah bangunkan sebenarnya adalah mesin masa yang mampu menghantar mesej teks ke masa lalu. [9] [34] Dia dan rakan-rakannya tidak lama kemudian mengetahui bahawa SERN, sebuah organisasi yang telah mengkaji kembara masa sejak lama telah berjaya menghantar manusia ke masa lalu walaupun kajian itu berakhir dengan kematian subjek ujian. Rintaro mula bereksperimen dengan "D-Mails/Mel-D" (Jepun: Dメール, Hepburn: D mēru, pendek nama mel DeLorean) , yang mula menyebabkan perbezaan yang besar dalam garis masa. Kurisu juga berjaya mencipta peranti untuk menghantar memori seseorang melalui gelombang mikro, membolehkan orang itu "meloncat" ke masa lalu dengan berkesan.

Walau bagaimanapun, SERN mengetahui tentang mesin masa itu dan menghantar kumpulan yang diketuai oleh Moeka untuk mendapatkannya, yang membunuh Mayuri dalam kejadian itu. [35] Menggunakan mesin loncatan masa Kurisu, Rintaro mengembara ke masa lalu beberapa kali untuk cuba menyelamatkan Mayuri, tetapi tidak berjaya. Apabila Rintaro sampai ke penghujungnya, dia didatangi oleh Amane Suzuha, seorang gadis dari masa depan yang diperintah oleh SERN kerana adanya pemilikan mesin masa, memberitahunya bahawa dia perlu kembali ke baris dunia Beta di mana Mayuri tidak akan mati. Dengan membatalkan kesan mel-D yang menyebabkan peralihan garis-garis masa, Rintaro kembali memiliki PC IBN 5100 yang mereka hilang sebelum ini, membolehkan mereka menceroboh sistem SERN dan memadamkan bukti D-Mail asal Rintaro. Walau bagaimanapun, Rintaro tersedar dengan berbuat demikian, dia perlu kembali ke garis dunia yang adanya kematian Kurisu. Selepas menyedari perasaan antara mereka, Kurisu memberitahu Rintaro untuk menyelamatkan Mayuri. [36] Dengan berat hati, Rintaro bersetuju dan memadamkan bukti D-Mailnya daripada pangkalan data SERN, mengembalikannya ke baris dunia Beta.

Seketika kemudian Suzuha muncul di hadapan Rintaro dengan tiba dari mesin masa dari masa depan. Dia memberitahu Rintaro bahawa satu-satunya cara untuk menghalang Perang Dunia III pada masa hadapan adalah dengan menghalang kematian Kurisu di tangan bapanya, Dr. Nakabachi, yang mencuri teori perjalanan masanya untuk menerbitkannya di bawah namanya sendiri. [37] Walau bagaimanapun, operasi ini berakhir punah kerana Rintaro akhirnya membunuh Kurisu sendiri tanpa sengaja. [38] Selepas kegagalan ini, Rintaro menerima mesej daripada diri masa depannya, memberitahunya bahawa cara untuk menyelamatkan Kurisu tanpa mengubah peristiwa yang dilaluinya sebelum ini adalah dengan memperdayakan diri asalnya untuk mempercayai Kurisu telah terbunuh dan dengan itu mencapai nilai capahan akhir sebanyak 1.048596%, yang beliau namakan sebagai 'Steins Gate'. [39] [40] Kembali ke masa lalu sekali lagi, Rintaro meletakkan nyawanya sendiri dalam bahaya untuk menyelamatkan nyawa Kurisu, menghalang Nakabachi daripada berjaya melarikan diri dengan kertas teori perjalanan masanya, dan memperbodohkan diri masa lalunya, menghantarnya dalam perjalanan merentas masa. Kembali ke barisan dunia Steins Gate yang selamat daripada ancaman perang dunia ketiga, Rintaro dan Kurisu berjaya bersatu semula secara kebetulan (atau takdir) di jalanan Akihabara. [41]

Pengakhiran alternatif[sunting | sunting sumber]

Pilihan pemain sepanjang permainan boleh mengakibatkan pengakhiran alternatif.

  • Dalam penamat Amane Suzuha, Okabe memutuskan untuk tidak menghantar D-Mail yang akan menghalangnya daripada mengejar Suzuha. Untuk mengelakkan kematian Mayuri, dia hidup semula dalam dua hari terakhir sebelum pembunuhannya melalui lompatan masa berterusan. Selepas lompatan yang terlalu banyak, Okabe hilang segala rasa emosi dan keperibadiannya kerana sentiasa menjalani dua hari yang sama. Akhirnya, Suzuha perasan akan kelakuan Okabe. Dia memberitahunya bahawa jiwanya akan "mati" di dalam, dan capahan tetap dunia akan tetap berterusan. Kedua-dua mereka memutuskan untuk mengembara ke masa lalu bersamadan berikrar untuk menghentikan masa depan penuh distopia SERN, walaupun kemungkinan kedua-duanya akan hilang ingatan semasa ketibaan.
  • Dalam penamat Faris NyanNyan, Okabe memutuskan untuk tidak menghantar D-Mail yang mengakibatkan kematian bapa Faris untuk cuba menghentikan kehilangan komputer IBN 5100. Dia sebaliknya menghantar D-Mail yang berbeza dalam usaha untuk meyakinkan bapa Faris supaya tidak melepaskan komputer IBNnya. Capahan melepasi 1% tercapai, tetapi meter capahan memberikan petunjuk yang pelik dan tiada rakan Okabe yang mengingati dia. Dalam baris dunia ini, Okabe dan Faris adalah pasangan dan tinggal bersama, bertanding dalam kejohanan permainan kad RaiNet Access Battlers . Walaupun kecewa kerana tiada kawannya yang mengingatinya, Okabe tetap berpuas hati kerana dia dapat menghalang kematian Mayuri. Dia memutuskan untuk membina hidup baru dengan Faris di sisinya.
  • Dalam penamat Urushibara Ruka, Okabe memutuskan untuk tidak menghantar D-Mail yang mengembalikan Ruka kepada seorang lelaki. Dia reda sepenuhnya kematian Mayuri yang terjangka dan tidak lagi mencuba untuk menyelamatkannya dan mereka menghabiskan dua hari terakhir bersama sebelum dia meninggal dunia akibat serangan jantung. Okabe dan Ruka memutuskan untuk menghabiskan sisa hidup mereka bersama, kedua-duanya berkongsi kekesalan dan kesedihan yang hanya mereka fahami. Dalam adegan pasca kredit mereka didedahkan mempunyai anak bersama.
  • Dalam penamat Shiina Mayuri, Okabe mesti memilih antara menyelamatkan Mayuri atau Kurisu. Menyedari bahawa dia menyimpan perasaan romantis untuk Mayuri, Okabe dan Kurisu memutuskan untuk kembali ke dunia Beta di mana pembunuhan Kurisu tetap berlaku seperti ditentukan. Selepas menggodam pangkalan data SERN dengan komputer IBN, capahan 1% dicapai. Okabe bersumpah untuk mengingati ingatannya tentang Kurisu dan menghabiskan masanya dengan Mayuri sebagai pasangan kekasih.
  • Penamat Makise Kurisu mengikuti laluan yang sama ke True End. Untuk mencapai pengakhiran ini, seseorang mesti talah mempunyai beberapa perbualan dengan Kurisu sepanjang permainan yang membolehkan Okabe dan Kurisu menyedari perasaan dalaman mereka antara satu sama lain. Tidak seperti True End, kematian Kurisu tidak dihalang selepas kredit penamat.

Pembangunan[sunting | sunting sumber]

Steins;Gate ialah projek kerjasama kedua antara 5pb. dan Nitroplus selepas Chaos;Head . [42] Permainan ini dicipta dengan konsep "99% sains (realiti) dan 1% fantasi". [43] Perancangan untuk Steins;Gate diketuai oleh Chiyomaru Shikura daripada 5pb. [11] Watak-watak telah direka oleh Ryohei Fuke, juga dikenali sebagai 'Huke' (dikenali sebagai salah seorang ilustrator siri Metal Gear, dan pencipta francais Black Rock Shooter ) manakala reka bentuk alatan dalam permainan direka oleh Sh@rp. [11] Naotaka Hayashi daripada 5pb. menulis senario dengan bantuan Vio Shimokura dari Nitroplus. Tatsuya Matsuhara dari 5pb. ialah penerbit dan Tosō Pehara dari Nitroplus ialah pengarah seni. [11] Muzik runut bunyi digubah oleh Takeshi Abo daripada 5pb. dan Toshimichi Isoe dari Zizz Studio. [11] Shikura, Hayashi, Matsuhara, Abo, dan Isoe pernah terlibat dalam Chaos;Head . Gelaran "Steins;Gate" tidak mempunyai apa-apa makna khusus, diolah reka dari perkataan Jerman "Stein" yang bermaksud batu, dan dikaitkan dengan ahli fizik terkenal Albert Einstein . [44]

Steins;Gate telah diilhamkan oleh novel visual terawal yang ditulis oleh Hiroyuki Kanno . Ini termasuk Eve Burst Error (1995), dan utamanya judul novel visual perjalanan masa YU-NO: A Girl Who Chants Love at the Bound of this World (1996). [45] [46]

Matsuhara, yang mengilhamkan konsep sistem cetusan telefon menyatakan bahawa dia awalnya mahu melibatkan telefon bimbit pemain permainan itu sendiri masuk ke dalam sistem. Walau bagaimanapun, idea itu telah diabaikan kerana kebimbangan dengan percanggahan dengan undang-undang maklumat peribadi Jepun. Apabila ditanya jika sistem cetusan telefon akan digunakan dalam sekuel yang mungkin bagi permainan itu, Hayashi menyatakan bahawa dia berharap ini tidak akan berlaku dan teringat dia mengatakan "siapa yang cadang sistem ni!" semasa menulis kandungan mesej teks. Walaupun Shikura tidak menyumbang secara langsung kepada skrip, Hayashi menyatakan bahawa Shikura membantu dengan keseluruhan plot dan memberikan bantuan pada separuh kedua cerita khususnya dengan aspek perjalanan masa dalam cerita tersebut. Hayashi menyatakan bahawa walaupun dia tidak mahu skrip itu mengulangi teks yang sama berulang-ulang kali, ia akhirnya tidak dapat dielakkan kerana pemain perlu mengembara kembali ke masa lalu jadi dia cuba menekankan tempo keseluruhan perkembangan plot dan bagaimana plot terbentang pula. Berkenaan dengan tema pengembaraan masa, Hayashi merasakan ia seolah-olah topik yang sudah tepu dan menyatakan kebimbangan mengenainya apabila dia mendengar idea itu daripada Shikura. [44]

Sebelum permainan diumumkan, laman acahan telah dipaparkan di laman sesawang 5pb. yang hanya menamakan permainan itu sebagai Project S;G dan menyatakan bahawa ia akan menjadi kerjasama antara 5pb. dan Nitroplus. [47] Laman web Nitroplus juga telah memberi bayangan perkara ini pada laman web ulang tahunnya ke-10. [48] Matsuhara, yang juga penerbit Chaos;Head, sebelum ini menyatakan bahawa permainan itu akan berpusat di Akihabara dan projek dengan Nitroplus ini akan menjadi siri kedua dalam siri yang bertemakan "Science Novels/Novel Sains (Jepun: 科学ノベル, Hepburn: Kagaku Noberu)". [49] Pada 12 Jun 2009, kiraan tamat tempoh dan nama Steins;Gate telah didedahkan. [42]

Kana Hanazawa menyatakan bahawa beliau gembira kerana dipilih untuk terlibat dalam Steins;Gate kerana beliau merasakan bahawa ia bukanlah biasa untuk dapat memainkan peranan dalam satu permainan yang serius. Beliau juga berpendapat bahawa permainan itu memberikan pemain sensasi yang lebih mendebarkan berbanding menakutkan dan ia menarik pemain untuk terus membaca. [50]

Sejarah keluaran[sunting | sunting sumber]

Steins;Gate pertama kali diisytiharkan dalam mas pada 18 September 2009 [51] dengan demo permainan telah tersedia beberapa minggu kemudian di Xbox Live Marketplace pada 7 Oktober 2009 [52] untuk ahli Xbox Live Gold dan kemudian secara terbuka pada 14 Oktober 2009. [53] Demo membolehkan pemain bermain melalui prolog dan bab pertama permainan. [52] Steins;Gate telah dikeluarkan dalam kedua-dua edisi terhad dan biasa pada 15 Oktober 2009. Edisi terhad mengandungi permainan itu sendiri, mainan bernama "Future Gadget #3 Lie Detector" daripada permainan dan buku seni kulit keras kecil yang merangkumi pelbagai ilustrasi dan maklumat latar belakang tentang alam semesta permainan serta komen daripada warga staf. [7] Port Windows permainan telah dikeluarkan pada 26 Ogos 2010, [54] dan menambah CG didalamnya. [55]Port PlayStation Portable permainan ini dikeluarkan pada 23 Jun 2011. [56] Permainan in turut menyertakan elemen kandungan versi Xbox 360 yang boleh dimuat turun serta filem pembukaan baharu, tema pembukaan baharu dan tema penamat baharu. [57] Permainan ini juga dikeluarkan untuk peranti Apple iOS pada 25 Ogos 2011. [58] Port permainan untuk PlayStation 3 dan PlayStation Vita, yang berkongsi filem pembukaan baharu, telah dikeluarkan bersama spin-off Steins;Gate: Darling of Loving Vows pada 24 Mei 2012 dan 14 Mac 2013, masing-masing. [59] [60] Edisi Terhad port Vita datang dengan kostum untuk watak Urushibara Ruka. Semua salinan disertakan dengan tiket percuma untuk filem yang akan datang. Versi PlayStation 4 yang menampilkan aset berkualiti lebih tinggi kemudian keluaran sebelumnya, bertajuk Steins;Gate HD disertakan dengan salinan cetakan pertama Steins;Gate 0 di Jepun. [61] Versi Xbox 360 boleh dimainkan pada Xbox One melalui keserasian belakang pada 19 Mei 2017, bersama-sama dengan judul pecahan Steins;Gate: Darling of Loving Vows and Steins;Gate: Linear Bounded Phenogram . [62]

Pada Anime Expo 2013, JAST USA mengumumkan bahawa mereka akan melesenkan permainan versi PC di Amerika Utara. [63] [64] Permainan ini dikeluarkan pada 31 Mac 2014, dalam Edisi Terhad serta secara digital. Edisi Terhad mengandungi kotak koleksi Deluxe, buku peminat dengan karya seni, satu set replika pin Future Gadget Laboratory, manual dan cakera permainan. Edisi Standard fizikal kemudian menyusul. [65] [66] [67] Pada 16 Disember 2014, PQube mengumumkan bahawa mereka akan mengeluarkan versi PlayStation 3 dan PlayStation Vita di Amerika Utara dan Eropah pada tahun 2015. [68] Versi fizikal adalah eksklusif untuk jualan Amazon.com di Amerika Syarikat, manakala di Kanada, ia hanya tersedia di VideoGamesPlus.ca. Versi PC telah tersedia di Steam pada 9 September 2016. [69] Pada 1 Mei 2018, Spike Chunsoft mengambil alih penerbitan versi Steam permainan daripada Mages/5pb. [70]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Ulasan[sunting | sunting sumber]

Senji Ishii dari Famitsu Xbox 360 memuji senario cerita kerana perinciannya dan menyatakan bahawa peristiwa yang selalu dianggap tidak penting kembali disebutkan bagi mempengaruhi peristiwa masa depan. Disebabkan cara plot menghubungkan bersama pelbagai babak permainan yang berbeza, Ishii percaya ia pasti memerlukan banyak kerja untuk menulis senario. [11] Pada tahun 2009, Anugerah Famitsu memberikan Steins;Gate anugerah Game of Excellence tahun itu. [71] 4Gamer.net mengulas bahawa Steins;Gate setanding dengan 428: Shibuya Scramble dan merasakan bahawa ia adalah permata yang sukar dilihat sejak beberapa tahun sebelum ini. [72] ITmedia Gamez menyatakan bahawa pemain harus memberi perhatian kepada butiran-butiran cerita kerana kejutannya akan mengejutkan pemain dalam pelbagai cara. Pemain juga dicadangkan supaya sentiasa menghidupkan suara watak kerana lakonan suaranya sangat bagus. [73] Ulasan itu memberi amaran bahawa pemain yang telah bermain versi demo dan yang tidak menyukai suasana permainan itu mungkin tak akan merasa bakinya menarik. [74] Steins;Gate juga telah dipuji oleh penerbit Square Enix Tomoya Asano, yang menyifatkan ia mempunyai "watak yang menarik dan disukai serta senario yang mengejutkan pemain"; ini membawa kepada penulis Steins;Gate Naotaka Hayashi menulis plot dan watak untuk permainan video lakon peranan Bravely Default: Flying Fairy . [75] Pada tahun 2011, Steins;Gate telah diundi di tempat ke-6 dalam tinjauan pendapat Famitsu untuk "permainan yang paling mencurahkan air mata" sepanjang masa. [76] Pada 2017, pembaca Famitsu mengundinya sebagai permainan pengembaraan terbaik sepanjang masa. [77]

Novel visual Steins;Gate keluaran Inggeris juga telah diterima dengan baik. Dalam Metacritic, ia mencatat permainan PC dengan penilaian tertinggi ketujuh pada tahun 2014, [78] dan penilaian tertinggi bagi permainan PS Vita pada tahun 2015. [79] USgamer juga memberikannya 5 bintang penuh, menyimpulkan bahawa ia menggunakan "penggunaan medium novel visual yang bagus untuk menceritakan kisahnya" dan "merupakan karya fiksyen interaktif yang direka cantik dengan menggabungkan drama-drama watak, fiksyen sains dan kritikan budaya pop untuk membentuk satu keseluruhan permainan yang menarik dan tak terlupakan." GameFan memuji plot permainan sebagai "luar biasa", "ditulis dengan baik" dan "jalan cerita terbaik dalam permainan yang dikeluarkan tahun ini, noktah." Mereka menyatakan "segala bolak-balik, perantingan plot, pelbagai penamatan dan pembangunan plot yang menakjubkan" dan "sistem pilihan berasaskan telefon yang menarik membuatkan permainan berasa jauh lebih menarik daripada permainan serupa dalam genrenya". [80] Dealspwn memuji plot, watak, karya seni, penulisan dan terjemahan "cemerlang", dan sistem pencetus telefon kerana memberikan "pilihan nyata dengan kesan yang besar", tetapi mengkritiknya kerana mempunyai permulaan yang perlahan dan "banyak" jargon istilah teknikal. GamesMaster berkata ia permainan yang pintar, "dengan protagonis yang tidak dapat dilupakan", dan merupakan salah satu "novel visual yang hebat." Syfy menggelarnya sebagai salah satu "Novel Visual terbaik sepanjang masa," dengan menyatakan bahawa, walaupun "wujudnya orang jahat," "dengan cuba menyelamatkan masa depan, anda akan menjadi salah seorangnya dengan sendiri", dengan membuat "pilihan yang kesan buruknya anda tidak akan dapat jangkakan ." Official PlayStation Magazine berkata "ia adalah sebuah cerita yang anda mahu lihat." Meghan Sullivan dari IGN memberikan ulasan yang secara umumnya menggembirakan, memuji cerita, watak, pilihan dan kesudahannya, tetapi mengkritiknya kerana "unsur temu janji yang dirasa mengganggu". Steins;Gate telah dicalonkan untuk Anugerah Golden Joystick 2015 dalam kategori "Permainan Konsol/ Mudah Alih Terbaik". [81]

Jualan[sunting | sunting sumber]

Steins;Gate menduduki tempat ke-13 dalam jualan pada minggu pertama keluarannya dengan 16,434 salinan terjual, [82] ke-28 pada minggu kedua dengan 4,253 salinan, [83] dan ke-26 pada minggu ketiga dengan 6,095 salinan, berjumlah 26,782 salinan menjelang 29 Oktober 2009. [84] Steins;Gate menduduki tempat keempat dalam keseluruhan jualan permainan Xbox 360 di Amazon Jepun pada kiraan setahun bermula pada 1 Disember 2008 dan berakhir pada 30 November 2009. [85] Versi PSP Steins;Gate bermula jualannya pada tempat ke-2 dalam carta permainan Jepun, dengan 63,558 unit terjual pada minggu pertamanya. Sehingga Jun 2011, 300,000 salinan telah dihantar meliputi seluruh platform PC, Xbox 360 dan PSP. [86] Sehingga 2014, Steins;Gate mencatat lebih 500,000 salinan terjual. [87] Pada carta UK, pada 8 Jun 2015, Steins;Gate mendahului carta PlayStation Vita, mendapat tempat ketiga pada carta PlayStation 3, dan memasuki #18 pada carta All-Format. [88] Versi Android telah terjual antara 50,000 dan 100,000 muat turun setakat 2015. [89] Sehingga Disember 2015, siri novel visual Steins Gate telah merekodkan lebih daripada satu juta jualan, termasuk 100,000 salinan Steins;Gate 0. [90] Edisi Steam mempunyai anggaran sejumlah 160,000 pemain menjelang Julai 2018. [91]

Media berkaitan[sunting | sunting sumber]

Model promosi mesin masa yang terhempas di bangunan Radio Kaikan sebenar di Akihabara pada Oktober 2011

Permainan video[sunting | sunting sumber]

Kejayaan Steins;Gate melahirkan pelbagai sekuel tambahan.

Steins;Gate: Hiyoku Renri no Darling telah dikeluarkan pada 6 Jun 2011, dan serupa dengan Chaos;Head Love Chu Chu! dari segi gaya latar. Cerita untuk sekuel ini tidak ada kaitan dan tak berkanun dengan permainan asal, dan lebih bernada komedi. Ia pada asalnya eksklusif kepada Xbox 360, walaupun kemudian terdapat port PS3, PSP, dan PlayStation Vita. [92] Versi untuk iOS pula dikeluarkan pada 3 Oktober 2013. [93]

Steins;Gate: Hen'i Kuukan no Octet ialah lanjutan tak berkanun dari True End bagi permainan asal. Tidak seperti format novel visual moden bagi permainan asal, permainan retro ini meniru gaya permainan pengembaraan teks grafik daripada era PC 8-bit (cth. PC-88), dengan pemain perlu menaip arahan pendek untuk berinteraksi dan meneroka dunia permainan. Ia menampilkan latar belakang dan watak yang dilukis semuanya dalam gaya piksel warna rendah dengan emulasi garis imbasan dan muzik chiptune yang dimainkan melalui emulasi cip FM tanpa lakonan suara. Premis permainan ini adalah mengenai Okabe Rintaro yang menerima D-Mail daripada dirinya pada tahun 2025, menyatakan bahawa dia mesti menyelamatkan masa depan dengan menuntut semula IBN 5100 daripada seseorang di bawah alias "Neidhardt". Orang ini ialah Takumi Nishijō, protagonis Chaos;Head, kerana dia bermain menggunakan nama sama dalam MMORPG kegemarannya, dan D-Mail yang menyatakan bahawa "Neidhardt" tinggal di Shibuya dan mempunyai "kebolehan luar fikiran" merujuk kepada kuasanya sebagai seorang megalomaniak. Walaupun tak berkanun, permainan ini mengandungi banyak isi telur paskah dan rujukan yang menghubungkan Chaos;Head dan Steins;Gate bersama. Permainan ini dikeluarkan pada 28 Oktober 2011, eksklusif di PC. Demo permainan juga tersedia. [3] Adaptasi manga rasmi cerita permainan juga telah dikeluarkan. [94]

Permainan pecahan ketiga bertajuk Steins;Gate Senkei Kōsoku no Phenogram, telah dikeluarkan pada 25 April 2013, di Jepun untuk Xbox 360 dan PlayStation 3. Permainan ini menawarkan cerita alternatif yang berbeza dari segi kekanunan, sesetengahnya dari pandangan ahli makmal lain selain Okabe. [95] Port PlayStation Vita permainan telah dikeluarkan pada 28 November 2013. [96]

Sekuelnya Steins;Gate 0, telah diumumkan pada Mac 2015. [97] Permainan ini dikeluarkan untuk platform PlayStation 3, PlayStation 4 dan PlayStation Vita. Pada asalnya ia dijadualkan untuk dikeluarkan di Jepun pada 19 November 2015, tetapi tarikh keluarannya telah dipinda ke 10 Disember 2015. [98] Satu lagi sekuel, dengan nama sementara sebagai Steins;???, diumumkan pada Oktober 2020. [99]

Versi kemaskini Steins;Gate, bertajuk Steins;Gate Elite telah dikeluarkan pada 2018 di Jepun untuk PlayStation 4, PlayStation Vita dan Nintendo Switch . [100] [101] [102] Tidak seperti permainan Science Adventure sebelumnya, [103] ia dianimasikan sepenuhnya, [104] menggunakan rakaman dari siri anime Steins;Gate bersama dengan animasi baru yang dihasilkan untuk kebanyakan laluan cerita yang tiada dalam siri anime; [103] animasi ini dimainkan bersama skrip dan dialog bersuara daripada permainan asal. [100] Animasi baharu ini dihasilkan oleh White Fox, studio yang menghasilkan siri anime siri ini. [103]

Penampilan dalam permainan lain[sunting | sunting sumber]

Kurisu dan Mayuri muncul dalam permainan silang Nendoroid, Nendoroid Generation, yang dibangunkan oleh Banpresto untuk PlayStation Portable dan dikeluarkan pada 23 Februari 2012. [105]

Permainan pertempuran 2D Phantom Breaker menampilkan Kurisu sebagai watak jemputan dan telah dikeluarkan di Jepun pada 2 Jun 2011. [106] Kurisu juga disertakan sebagai sebahagian daripada DLC untuk pecahannya Phantom Breaker: Battle Grounds. [107]

Rintaro membuat kemunculan dalam permainan mudah alih Revue Starlight -Re LIVE- sebagai sebahagian daripada segmen kerjasama dengan siri ini. [108]

Siri anime[sunting | sunting sumber]

Pada 25 Julai 2010, Chiyomaru Shikura mengumumkan di akaun Twitternya bahawa Steins;Gate akan diadaptasi menjadi anime . [109] Butiran lanjut tentang adaptasi itu telah didedahkan dalam terbitan September 2010 majalah Newtype dan Comptiq . [110] Adaptasi ini dihasilkan oleh White Fox [111] dan disiarkan di Jepun antara 6 April 2011 dan 14 September 2011. [111] Keseluruhan siri ini dikeluarkan di Jepun dalam bentuk sembilan pek kombo DVD/Blu-ray. Setiap set menampilkan 2–3 episod, buku seni dan cakera bonus yang mengandungi muzik dan drama radio oleh pelakon-pelakon suara Jepunnya. Satu episod OVA telah dikeluarkan dalam volum DVD/BD terakhirnya pada 22 Februari 2012. [112] Adaptasi ini diarahkan oleh Hiroshi Hamasaki dan Takuya Satō, [111] dengan komposisi siri oleh Jukki Hanada dan muzik oleh Takeshi Abo dan Murakami Jun. [111] Funimation telah melesenkan siri ini di Amerika Utara dan mengeluarkan siri ini dalam dua set kombo Blu-ray/DVD, masing-masing pada 25 September 2012 [113] [114] [115] dan 18 Disember 2012. [116] Kedua-dua set kotak ini telah digabungkan menjadi set kotak Blu-ray/DVD lengkap sebagai sebahagian daripada barisan keluaran "Anime Classics" Funimation. Ia dikeluarkan pada 30 September 2014. [117] Manga Entertainment telah melesenkan siri ini di United Kingdom dan mengeluarkannya dalam dua bahagian masing-masing pada 15 Julai 2013 dan 30 September 2013. [118] [119] Satu siri animasi internet pendek asal, bertajuk Steins;Gate - Sōmei Eichi no Cognitive Computing (Jepun: シュタインズゲート 聡明叡智のコグニティブ・コンピューティング, Hepburn: Steins;Gate Cognitive Computing of Intelligent Wisdom) , dikeluarkan antara 14 Oktober 2014 dan November 11, 2014, sebagai sebahagian kolaborasi dengan dengan IBM untuk mempromosikan pengkomputeran kognitif . [120]

Adaptasi anime Steins;Gate 0 telah turut dikeluarkan. [97] Untuk meraikan keluarannya, versi alternatif episod 23 musim pertama disiarkan pada 2 Disember 2015, sebagai sebahagian daripada penyiaran semula siri ini untuk menggambarkan pengakhiran alternatif yang membawa kepada peristiwa Steins;Gate 0 . [121]

Filem wayang[sunting | sunting sumber]

Sebuah filem bertajuk Steins;Gate: The Movie − Load Region of Déjà Vu, telah diumumkan pada penghujung siri anime. [122] [123] Filem ini memaparkan jalan cerita tulisan asli yang berlaku selepas peristiwa siri ini yang telah dikeluarkan di pawagam Jepun pada 20 April 2013 dan kemudiannya pada Cakera Blu-ray dan DVD pada 13 Disember 2013. [2]

Muzik[sunting | sunting sumber]

Steins;Gate mempunyai lima lagu tema utama, tema pembukaan "Sky Clad Observer" (Jepun: スカイクラッドの観測者, Hepburn: Sukai Kuraddo no Kansokusha) , tema penamat pertama "Another Heaven", digunakan untuk akhir True End. Penamat kedua "Unmei no Farfalla" (Jepun: 運命のファルファッラ, Hepburn: Unmei no Farufarra) , digunakan untuk penamat-penamat alternatif dan juga lagu sisipan iaitu "Technovision" dan "Masquerade". Lagu ketiga dan kelima dinyanyikan oleh Yui Sakakibara manakala yang lain dinyanyikan oleh Kanako Itō . "Technovision" nyanyian Itō telah disertakan dalam album "Stargate" beliau yang dikeluarkan pada 26 Ogos 2009. [124] "Sky Clad Observer" digubah oleh Chiyomaru Shikura dan "Another Heaven" digubah oleh Yoshihiro Suda. [125] Single "Sky Clad Observer" telah dikeluarkan pada 28 Oktober 2009. [125] "Unmei no Falfalla" nyanyian Sakakibara digubah oleh Tatsuhi Hayashi dan single itu dikeluarkan pada 25 November 2009. [126] Versi PC mempunyai lagu pembukaan baharu, "AR" yang dinyanyikan oleh Kanako Itō. Versi PSP dan PS3 menampilkan lagu-lagu baharu juga, semuanya dinyanyikan oleh Itō. Lagu pembukaan tersebut ialah "Space Engineer" (Jepun: 宇宙エンジニア, Hepburn: Uchuu Engineer) dan "Hisenkei Jeniakku" (Jepun: 非線形ジェニアック, Hepburn: Hisenkei Jeniakku). Versi PSP mempunyai tema penamat baharu bertajuk "In the Moonlit Night of Preghiera" (Jepun: プレギエーラの月夜に, Hepburn: Preghiera no Tsukiyo Ni) yang dinyanyikan oleh Yui Sakakibara. Semua lagu ini dikeluarkan sebagai single berasingan, dan kemudian sebagai koleksi vokal pada 26 Jun 2013. [127] Komposer untuk muzik latar bunyi terdiri daripada Chiyomaru Shikura, AKIRASTAR, Takeshi Abo, Tatsushi Hayashi, dan Yoshihiro Suda; kesemuanya sebelum ini pernah bekerja dengan 5pb dalam judul-judul lain. Sebuah runut bunyi permainan telah dikeluarkan pada 3 Februari 2010, meliputi dua cakera dalam tiga himpunan yang juga termasuk rakaman episod rancangan radio Internet. [128] Semua muzik latar belakang permainan telah disertakan termasuklah versi pendek bagi trek vokal asal Xbox 360. [128] Skor piano untuk salah satu lagu, "Gate of Steiner", juga disertakan dalam album runut bunyi. [128] Dalam episod 4, lagu "Watashi☆LOVE na☆Otome!" oleh Afilia Saga East, yang turut menyanyikan lagu pembukaan kepada permainan sekuel Steins;Gate, dapat didengari. Edisi koleksi Double Pack PS3 yang mengandungi permainan asal Steins;Gate dan Hiyoku Renri no Darling, disertakan bersama dengan runut bunyi bonus khas bertajuk "Steins;Gate Symphonic Material." Ia mengumpul sepuluh trek yang disusun daripada permainan yang dilakukan oleh orkestra studio dan dikeluarkan pada 24 Mei 2012. [129] Keluaran ini kemudiannya dikembangkan dan dikeluarkan secara komersial dalam set 2 cakera sebagai "Steins;Gate Symphonic Reunion" pada 25 September 2013. [130]

Anime ini menampilkan empat trek muzik tema; tema pembukaan ialah "Hacking to the Gate" oleh Kanako Ito, tema penamat utama ialah "Tokitsukasadoru Jūni no Meiyaku" (Jepun: 刻司ル十二ノ盟約) oleh Yui Sakakibara (dalam penghujung kredit dikreditkan sebagai FES dari band dalam Chaos;Head iaitu "Phantasm" (Jepun: ファンタズム) band), tema penamat episod 23 dan 24 ialah "Skyclad no Kansokusha" (Jepun: スカイクラッドの観測者) dan "Another Heaven", kedua-duanya oleh Kanako Ito. Dua lagu pertama adalah lagu buatan asli (dicipta untuk siri anime), dan tema penamat untuk episod 23 dan 24 dipetik daripada novel visual. Muzik latar belakang anime itu digubah oleh Takeshi Abo, Jun Murakami, dan Yoshihiro Suda. Ia menggunakan beberapa tema yang diambil terus daripada permainan tetapi turut menampilkan muzik asli yang dipersembahkan oleh orkestra studio. Runut bunyi anime tidak tersedia secara komersial tetapi sebaliknya dikeluarkan pada dua cakera yang disertakan dengan Blu-ray Jepun. Album pertama "Butterfly Effect" dikeluarkan bersama Jilid 2 pada 27 Jun 2011 [131] manakala album kedua "Event Horizon" dikeluarkan bersama Jilid 8 pada 25 Januari 2012. [132]

Permainan papan[sunting | sunting sumber]

Versi sebenar permainan papan dalam dunia permainan ini, RaiNet Access Battlers (Jepun: 雷ネットアクセスバトラーズ, Hepburn: Rainetto Akusesu Batorāzu) , telah dibuat oleh GigasDrop dan telah dikeluarkan di Jepun pada 28 Disember 2011 [133].

Lakonan pentas langsung[sunting | sunting sumber]

Lakon langsung pentas Steins;Gate, Living ADV: Steins;Gate menamatkan siri pementasannya selama lapan hari di Zepp Diver City Theatre di Tokyo pada 20 Oktober 2013. [134]

Siri TV aksi langsung[sunting | sunting sumber]

Siri televisyen lakon langsung berdasarkan Steins;Gate, diterbitkan oleh Skydance Television, telah diumumkan pada Januari 2020 di acara tahunan Science Adventure Live, dan dirancang untuk tersiar di seluruh dunia. [135]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "La película de Steins;Gate tendrá un argumento diferente al anime" [Steins;Gate movie plot will be different from anime] (dalam bahasa Sepanyol). koi-nya. September 14, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2011. Dicapai pada September 14, 2011.
  2. ^ a b "Steins;Gate Film Slated for April 20". Anime News Network. February 1, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada April 17, 2016. Dicapai pada February 5, 2013. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "ann-film" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  3. ^ a b "Steins;Gate 変移空間のオクテット". Diarkibkan daripada yang asal pada October 30, 2011. Dicapai pada October 30, 2011. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "gigasdrop.jp" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  4. ^ "VIDEO: "Steins;Gate - Linear Bounded Phenogram" Opening Previewed". Crunchyroll. February 19, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada February 22, 2013. Dicapai pada July 29, 2013.
  5. ^ "Steins;Gate 0 launching for PS4, PS3, and PS Vita in Japan this fall". Gematsu. June 16, 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada September 18, 2015. Dicapai pada August 28, 2015.
  6. ^ Romano, Sal (March 28, 2015). "Steins;Gate 0 announced". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada March 9, 2016. Dicapai pada March 28, 2015.
  7. ^ a b "Xbox.com STEINS;GATE - 『CHAOS;HEAD』スタッフが贈る科学アドベンチャー第 2 弾!" [Xbox.com Steins;Gate - Chaos;Head's staff's second entry for science adventure games] (dalam bahasa Jepun). Microsoft. Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2011. Dicapai pada March 11, 2009. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "xbox.com" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  8. ^ "Steins;Gate". Famitsu (dalam bahasa Jepun). Enterbrain. June 2009. m/s. 228.
  9. ^ a b c d e 秋葉原に時間の扉が開かれる 『シュタインズ・ゲート』 [The gate of time can be opened at Akihabara, "Steins;Gate"] (dalam bahasa Jepun). Famitsu. June 13, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada October 21, 2012. Dicapai pada November 1, 2009. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "famitsu-preview" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  10. ^ "Steins;Gate". Famitsu (dalam bahasa Jepun). Enterbrain. June 2009. m/s. 231.
  11. ^ a b c d e f g Ishii, Senji (October 15, 2009). 時間という禁断のテーマに挑んだ本格派ノベルゲーム『シュタインズ・ゲート』インプレッション [Impressions of "Steins;Gate", a novel game about the forbidden topic of time] (dalam bahasa Jepun). Famitsu. Diarkibkan daripada yang asal pada November 13, 2009. Dicapai pada November 7, 2009. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "famitsu-review" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  12. ^ "Hard Science Fiction". Visual Novel Database. Dicapai pada 18 April 2020.
  13. ^ "Okabe Rintaro - Steins;Gate Official Site" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada June 22, 2011. Dicapai pada June 8, 2011.
  14. ^ "Makise Kurisu - Steins;Gate Official Site" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada June 28, 2011. Dicapai pada June 8, 2011.
  15. ^ 『シュタインズ・ゲート』のヒロインに迫る!【第1回・牧瀬紅莉栖】 [The draw behind "Steins;Gate"'s heroines! Round 1: Makise Kurisu] (dalam bahasa Jepun). Famitsu. September 7, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada October 22, 2012. Dicapai pada November 9, 2009.
  16. ^ 『シュタインズ・ゲート』のヒロインに迫る!【第2回・椎名まゆり】 [The draw behind "Steins;Gate"'s heroines! Round 2: Shiina Mayuri] (dalam bahasa Jepun). Famitsu. September 15, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada October 21, 2012. Dicapai pada November 9, 2009.
  17. ^ "Shiina Mayuri - Steins;Gate Official Site" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada June 28, 2011. Dicapai pada June 9, 2011.
  18. ^ "Hashida Itaru - Steins;Gate Official Site" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2011. Dicapai pada June 9, 2011.
  19. ^ 『シュタインズ・ゲート』のヒロインに迫る!【第4回・桐生萌郁】 [The draw behind "Steins;Gate"'s heroines! Round 4: Kiryu Moeka] (dalam bahasa Jepun). Famitsu. September 29, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada October 21, 2012. Dicapai pada November 9, 2009.
  20. ^ "Kiryu Moeka - Steins;Gate Official Site" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada July 7, 2011. Dicapai pada June 9, 2011.
  21. ^ 『シュタインズ・ゲート』のヒロインに迫る!【第6回・漆原るか】 [The draw behind "Steins;Gate"'s heroines! Round 6: Urushibara Luka] (dalam bahasa Jepun). Famitsu. October 12, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada March 30, 2012. Dicapai pada November 9, 2009.
  22. ^ Names ending in the character 子 (ko) are usually assigned to girls in Japanese.
  23. ^ "Urushibara Luka - Steins;Gate Official Site" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada June 28, 2011. Dicapai pada June 9, 2011.
  24. ^ 『シュタインズ・ゲート』のヒロインに迫る!【第5回・フェイリス・ニャンニャン】 [The draw behind "Steins;Gate"'s heroines! Round 5: Faris Nyannyan] (dalam bahasa Jepun). Famitsu. October 5, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada October 21, 2012. Dicapai pada November 9, 2009.
  25. ^ "Feiris Nyannyan - Steins;Gate Official Site" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada July 7, 2011. Dicapai pada June 9, 2011.
  26. ^ 『シュタインズ・ゲート』のヒロインに迫る!【第3回・阿万音鈴羽】 [The draw behind "Steins;Gate"'s heroines! Round 3: Amane Suzuha] (dalam bahasa Jepun). Famitsu. September 21, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada October 21, 2012. Dicapai pada November 9, 2009.
  27. ^ "Amane Suzuha - Steins;Gate Official Site" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada July 7, 2011. Dicapai pada June 9, 2011.
  28. ^ "Yugo Tenouji - Steins;Gate Official Site" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada July 15, 2011. Dicapai pada July 9, 2011.
  29. ^ "Steins;Gate's Nae to Appear in Robotics;Notes Game". Anime News Network. April 4, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada July 19, 2012. Dicapai pada September 26, 2012.
  30. ^ Translated quote: "Everybody's faces turned pale white upon seeing Kurisu's body." Ralat: {{Cite video game}} memerlukan parameter title dan developer
  31. ^ Translated quote: "Just now, thousands of pedestrians disappeared in an instant! You saw it too, right!? / I didn't see anything. Now hurry up and leave." Ralat: {{Cite video game}} memerlukan parameter title dan developer
  32. ^ Translated quote: "You should be dead! Why are you here...!?" Ralat: {{Cite video game}} memerlukan parameter title dan developer
  33. ^ Translated quote: "Well, you sent me a message like that a week ago, no?" Ralat: {{Cite video game}} memerlukan parameter title dan developer
  34. ^ Translated quote: "The mail was sent to the "past"." Ralat: {{Cite video game}} memerlukan parameter title dan developer
  35. ^ Translated quote: "We... are from SERN." 5pb. and Nitroplus (October 15, 2009). Steins;Gate (Xbox 360) (dalam bahasa Jepun). 5pb.
  36. ^ Translated quote: "Go to the Beta (β) worldline. A world where Mayuri doesn't die." 5pb. and Nitroplus (October 15, 2009). Steins;Gate (Xbox 360) (dalam bahasa Jepun). 5pb.
  37. ^ Translated quote: "In the future of this worldline, World War 3 has occurred." 5pb. and Nitroplus (October 15, 2009). Steins;Gate (Xbox 360) (dalam bahasa Jepun). 5pb.
  38. ^ Translated quote: "I killed Kurisu, for the second time..." 5pb. and Nitroplus (October 15, 2009). Steins;Gate (Xbox 360) (dalam bahasa Jepun). 5pb.
  39. ^ Translated quote: "Those feelings of guilt and regret have now connected with me who completed this plan in 2025." 5pb. and Nitroplus (October 15, 2009). Steins;Gate (Xbox 360) (dalam bahasa Jepun). 5pb.
  40. ^ Translated quote: "The person to "trick" is you yourself / The you from the very beginning, who witnessed the bloodstained Makise Kurisu lying on the ground" 5pb. and Nitroplus (October 15, 2009). Steins;Gate (Xbox 360) (dalam bahasa Jepun). 5pb.
  41. ^ Translated quote: "We meet again, Christina--" 5pb. and Nitroplus (October 15, 2009). Steins;Gate (Xbox 360) (dalam bahasa Jepun). 5pb.
  42. ^ a b "想定科学ADV 「シュタインズ・ゲート」、ティザーサイト公開!" [Hypothetical Science ADV "Steins;Gate", teaser site opened!] (dalam bahasa Jepun). 5pb. June 12, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada December 16, 2010. Dicapai pada November 8, 2009. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "5pb-teaser-opening" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  43. ^ "悲劇の未来を食い止められるか? 『シュタインズ・ゲート』" [Can the tragedy of the future be held back? "Steins;Gate"]. Famitsu. August 14, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada November 18, 2009. Dicapai pada November 9, 2009.
  44. ^ a b ""神ゲー"と話題沸騰! Xbox 360『シュタインズ・ゲート』超ロングインタビュー掲載" [The much talked about "godly game"! Disclosure of a super long interview about the Xbox 360's "Steins;Gate"] (dalam bahasa Jepun). Dengeki Online. November 20, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada December 29, 2015. Dicapai pada November 20, 2009. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "dengeki-interview" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  45. ^ "Steins;Gate 10th Anniversary Projects Announced". DualShockers. April 2, 2019. Dicapai pada May 17, 2019.
  46. ^ "The Spring 2019 Anime Preview Guide - YU-NO: A Girl Who Chants Love At The Bound Of This World". Anime News Network. April 23, 2019. Dicapai pada May 17, 2019.
  47. ^ "『カオスヘッド ノア』の続編か!? 5pb.に謎のティザーサイト出現" [The sequel to Chaos;Head? A mysterious teaser surfaces on 5pb.'s website.] (dalam bahasa Jepun). Famitsu. June 9, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada June 12, 2009. Dicapai pada June 12, 2009.
  48. ^ ニトロプラス10周年記念プロジェクト [Nitroplus 10th Anniversary Project] (dalam bahasa Jepun). Nitroplus. June 13, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada January 19, 2014.
  49. ^ "【コレ電!】下着パッチはあるの? 『CHAOS;HEAD』プロデューサーインタビュー" [Is there a lingerie patch? "Chaos;Head" producer interview] (dalam bahasa Jepun). Dengeki Online. February 26, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada June 1, 2009. Dicapai pada June 13, 2009.
  50. ^ 『シュタインズ・ゲート』キャストコメントの完全版を公開 [Complete unveiling of comments from the cast of "Steins;Gate"] (dalam bahasa Jepun). Famitsu. October 15, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada November 18, 2009. Dicapai pada November 12, 2009.
  51. ^ "Steins;Gate news section" (dalam bahasa Jepun). 5pb. October 6, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada October 16, 2009. Dicapai pada October 9, 2009.
  52. ^ a b "Xbox 360『STEINS;GATE』 体験版配信開始!!" [Xbox 360 Steins;Gate demo distribution commences!!] (dalam bahasa Jepun). 5pb. October 7, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada October 4, 2011. Dicapai pada October 9, 2009.
  53. ^ "Xbox Live Marketplace "Steins;Gate"" (dalam bahasa Jepun). Microsoft. Diarkibkan daripada yang asal pada October 11, 2009. Dicapai pada October 8, 2009.
  54. ^ "Windows 版『STEINS;GATE』 発売日変更のお知らせ" [Windows version "Steins;Gate" release date change notice] (dalam bahasa Jepun). 5pb. June 15, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada June 25, 2010. Dicapai pada June 26, 2010.
  55. ^ "『シュタインズ・ゲート』がPCに移植決定" ["Steins;Gate" port confirmed for the PC] (dalam bahasa Jepun). Famitsu. April 21, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada April 25, 2010. Dicapai pada April 21, 2010.
  56. ^ "STEINS;GATE PSP版 公式サイト / スペック情報" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada March 22, 2011. Dicapai pada April 4, 2011.
  57. ^ "『シュタインズ・ゲート』それはPSPという世界線。" (dalam bahasa Jepun). Famitsu. April 17, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada March 23, 2011. Dicapai pada March 11, 2011.
  58. ^ "Steins;Gate for the iPhone Released! Overview and Changes Made in the iPhone Version". Unofficial Steins;Gate Wiki. Diarkibkan daripada yang asal pada September 28, 2011. Dicapai pada August 28, 2011.
  59. ^ "Steins;Gate, Hiyoku Renri no Darling Ported to PS3". Anime News Network. January 16, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada July 7, 2012. Dicapai pada September 26, 2012.
  60. ^ "Steins;Gate To See PlayStation Vita Port". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada December 1, 2012. Dicapai pada November 21, 2012.
  61. ^ "Steins;Gate 0 first-print copies include PS4 remaster of the original Steins;Gate". Gematsu. August 12, 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada May 2, 2016. Dicapai pada August 28, 2015.
  62. ^ "『シュタインズ・ゲート』などXbox 360の5タイトルがXbox One下位互換機能に対応". Famitsu (dalam bahasa Jepun). Enterbrain. May 19, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada March 4, 2019. Dicapai pada March 4, 2019.
  63. ^ "JAST USA Licenses Steins;Gate Visual Novel in N. America - Interest - Anime News Network". Anime News Network. July 25, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada August 9, 2013. Dicapai pada July 29, 2013.
  64. ^ Saabedra, Humberto. "Retailer Announces Delay for English "Steins;Gate" PC Game". Crunchyroll. Diarkibkan daripada yang asal pada February 2, 2014. Dicapai pada February 1, 2014.
  65. ^ "Steins;Gate Up For Pre-Order; Will Have ESRB Rating". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada October 4, 2013. Dicapai pada October 1, 2013.
  66. ^ "Steins;Gate Rated M By The ESRB". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada December 1, 2013. Dicapai pada December 1, 2013.
  67. ^ "Steins;Gate Rating Information". ESRB.org. Diarkibkan daripada yang asal pada December 3, 2013. Dicapai pada December 1, 2013.
  68. ^ "Steins;Gate Is Coming To PlayStation 3 And Vita In English [Update]". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada August 18, 2015. Dicapai pada August 28, 2015.
  69. ^ "STEINS;GATE on Steam". store.steampowered.com/app/412830/STEINSGATE/. Dicapai pada 10 February 2022.
  70. ^ "『シュタインズ・ゲート ゼロ』Steam版が5月9日より販売開始". Famitsu (dalam bahasa Jepun). Enterbrain. April 25, 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada April 25, 2018. Dicapai pada April 25, 2018.
  71. ^ "【速報】ファミ通アワード2009大賞は『ドラゴンクエストIX 星空の守り人』" (dalam bahasa Jepun). Famitsu. April 27, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada July 21, 2010. Dicapai pada September 26, 2010.
  72. ^ Taitai (November 7, 2009). "これは"神ゲー"かも。「ゲームで泣くとか(笑)」という人にこそお勧めしたい「Steins;Gate(シュタインズ・ゲート)」レビュー" [This may be a "godly game". A review of "Steins;Gate" for people that joke at the thought of crying because of games] (dalam bahasa Jepun). 4Gamer.net. Diarkibkan daripada yang asal pada November 12, 2009. Dicapai pada November 8, 2009.
  73. ^ Yukko (November 5, 2009). 「シュタインズ・ゲート」が気になってるけど最後の一歩が踏み出せないアナタに (3/3) [This is my own review: For you who is interested in "Steins;Gate" but cannot take that first step (3/3)] (dalam bahasa Jepun). ITmedia Gamez. Diarkibkan daripada yang asal pada November 8, 2009. Dicapai pada November 7, 2009.
  74. ^ Yukko (November 5, 2009). 「シュタインズ・ゲート」が気になってるけど最後の一歩が踏み出せないアナタに (2/3) [This is my own review: For you who is interested in "Steins;Gate" but cannot take that first step (2/3)] (dalam bahasa Jepun). ITmedia Gamez. Diarkibkan daripada yang asal pada November 8, 2009. Dicapai pada November 9, 2009.
  75. ^ Gantayat, Anoop (March 3, 2012). "The Meaning of Bravely Default". Andriasang. Diarkibkan daripada yang asal pada April 1, 2012. Dicapai pada June 7, 2012.
  76. ^ Romano, Sal (December 29, 2011). "Famitsu's top 20 list of tear-inducing games". Diarkibkan daripada yang asal pada March 6, 2012. Dicapai pada February 24, 2012.
  77. ^ "Steins;Gate is voted the best Adventure game of all time". Japanese Nintendo. June 7, 2017.
  78. ^ "Best PC Video Games for 2015". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada August 22, 2015. Dicapai pada August 28, 2015.
  79. ^ "Best PlayStation Vita Video Games for 2015". Metacritic. Diarkibkan daripada yang asal pada September 1, 2015. Dicapai pada August 28, 2015.
  80. ^ "Review: Steins;Gate (Sony Playstation Vita) | Diehard GameFAN 2018". Diarkibkan daripada yang asal pada October 4, 2015. Dicapai pada October 3, 2015.
  81. ^ "Golden Joystick Awards 2015 voting now open to the public". Digital Spy. September 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada October 30, 2015. Dicapai pada October 31, 2015.
  82. ^ "【ゲームソフト販売本数ランキング TOP30】集計期間:2009年10月12日~10月18日" ["Game Software Sales Ranking" Data Gathering Time: October 12, 2009 ~ October 18, 2009] (dalam bahasa Jepun). Famitsu. October 29, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada November 1, 2009. Dicapai pada November 4, 2009.
  83. ^ "【ゲームソフト販売本数ランキング TOP30】集計期間:2009年10月19日~10月25日" ["Game Software Sales Ranking" Data Gathering Time: October 19, 2009 ~ October 25, 2009] (dalam bahasa Jepun). Famitsu. November 5, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada November 8, 2009. Dicapai pada November 6, 2009.
  84. ^ "【ゲームソフト販売本数ランキング TOP30】集計期間:2009年10月26日~11月1日" ["Game Software Sales Ranking" Data Gathering Time: October 26, 2009 ~ November 1, 2009] (dalam bahasa Jepun). Famitsu. November 12, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada November 15, 2009. Dicapai pada November 12, 2009.
  85. ^ "Best of 2009 Ranking - TV Games" (dalam bahasa Jepun). Amazon.com. Diarkibkan daripada yang asal pada July 21, 2012. Dicapai pada December 15, 2009.
  86. ^ Ishaan (June 28, 2011). "Steins;Gate Sales Make 5pb President Say..." Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada September 3, 2011. Dicapai pada September 23, 2011.
  87. ^ "STEINS;GATE on the App Store". iTunes. Diarkibkan daripada yang asal pada October 6, 2015. Dicapai pada August 29, 2015.
  88. ^ "Steins;Gate Tops the UKIE PlayStation Vita Chart - Rice Digital". Rice Digital. Diarkibkan daripada yang asal pada September 24, 2015. Dicapai pada August 28, 2015.
  89. ^ "STEINS;GATE - Apps on Google Play". Diarkibkan daripada yang asal pada August 23, 2015. Dicapai pada October 4, 2015.
  90. ^ "Steins;Gate 0 Game Sells over 100,000 Copies on 1st Day". Diarkibkan daripada yang asal pada December 11, 2015. Dicapai pada April 1, 2016.
  91. ^ Orland, Kyle (July 6, 2018). "Valve leaks Steam game player counts; we have the numbers". Ars Technica. Condé Nast. Diarkibkan daripada yang asal pada July 10, 2018. Dicapai pada July 11, 2018. Complete list. Diarkibkan Julai 11, 2018, di Wayback Machine
  92. ^ "Steins;Gate official website" (dalam bahasa Jepun). 5pb. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2017. Dicapai pada September 27, 2017.
  93. ^ "Steins;Gate, Hiyoku Renri no Darling Ported to iOS". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada October 2, 2013. Dicapai pada October 1, 2013.
  94. ^ "STEINS;GATE Heniku Ukan no Octet Ikegami Ryuichi [BOOK]". Cdjapan.co.jp. April 14, 2013. Dicapai pada July 29, 2013.
  95. ^ "Steins;Gate Gets New PS3/Xbox 360 Game Next Spring - Interest - Anime News Network⚐UK". Anime News Network. July 25, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada November 9, 2013. Dicapai pada July 29, 2013.
  96. ^ "Steins;Gate Senkei Kōsoku no Phenogram Slated for Vita for November". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada August 23, 2013. Dicapai pada August 28, 2013.
  97. ^ a b "Steins;Gate 0 Follow-Up Game & Anime Announced". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada May 10, 2016. Dicapai pada August 28, 2015. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "steinsgatezero" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  98. ^ Matthews, Antony (October 13, 2015). "Steins;Gate 0 Delayed in Japan". Hardcore Gamer. Diarkibkan daripada yang asal pada March 4, 2016. Dicapai pada October 26, 2015.
  99. ^ Romano, Sal (2020-10-25). "New Science Adventure game Steins;??? announced". Gematsu. Dicapai pada 2020-10-25.
  100. ^ a b "Steins;Gate Elite Game's Video Shows Anime Footage With Visual Novel Script". Anime News Network. September 21, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada September 21, 2017. Dicapai pada September 21, 2017.
  101. ^ Bass (September 10, 2017). "Steins;Gate Elite listed for PS4, PlayStation Vita... and Nintendo Switch?". Destructoid. Modern Method. Diarkibkan daripada yang asal pada September 10, 2017. Dicapai pada September 21, 2017.
  102. ^ Romano, Sal (September 20, 2017). "Steins;Gate Elite first gameplay video". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada September 21, 2017. Dicapai pada September 21, 2017.
  103. ^ a b c Romano, Sal (September 19, 2017). "Steins;Gate Elite is a "full animation adventure game," coming to Switch". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada September 20, 2017. Dicapai pada September 20, 2017.
  104. ^ 『シュタインズ・ゲート エリート』フルアニメーション・アドベンチャーゲームとして新生!【先出し週刊ファミ通】. Famitsu (dalam bahasa Jepun). Enterbrain. September 19, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada September 19, 2017. Dicapai pada September 19, 2017.
  105. ^ Spencer (September 1, 2011). "Nendoroid Generation Has Steins;Gate And Tohou Project Characters". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada January 5, 2013. Dicapai pada September 26, 2012.
  106. ^ "Phantom Breaker Breaks Out In June, Here's A Trailer". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada August 27, 2011. Dicapai pada September 15, 2011.
  107. ^ "Steins;Gate's Kurisu Has A Cameo 5pb's Retro Beat 'Em Up". Siliconera. March 3, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada September 2, 2013. Dicapai pada September 1, 2013.
  108. ^ "Steins;Gate and Revue Starlight Collaboration is Happening". Otakukart. March 17, 2021. Dicapai pada July 23, 2021.
  109. ^ Shikura, Chiyomaru (July 25, 2010). "Twitter / 志倉千代丸: シュタインズゲート。アニメ化します。" [Twitter / Chiyomaru Shikura: Steins;Gate. Will be animated.] (dalam bahasa Jepun). Twitter. Diarkibkan daripada yang asal pada November 25, 2011. Dicapai pada July 25, 2010. シュタインズゲート。アニメ化します。
  110. ^ "Steins;Gate Game Gets TV Anime". Anime News Network. July 25, 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada May 7, 2016. Dicapai pada July 25, 2010.
  111. ^ a b c d "STAFF / CAST STEINS;GATE公式サイト" (dalam bahasa Jepun). Diarkibkan daripada yang asal pada July 24, 2012. Dicapai pada March 11, 2011.
  112. ^ "Steins;Gate's Unaired Episode Promo Video Streamed". Anime News Network. December 29, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada April 26, 2012. Dicapai pada September 26, 2012.
  113. ^ "Funimation Adds Deadman Wonderland, Steins;Gate and More". Anime News Network. July 1, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada June 11, 2016. Dicapai pada July 2, 2011.
  114. ^ "Official FUNimation Anime Online Community - The Microwave Is A Time Machine! - Steins;Gate English Dub Cast". Funimation.com. Diarkibkan daripada yang asal pada August 16, 2012. Dicapai pada October 8, 2012.
  115. ^ "North American Anime, Manga Releases, September 23–29". Anime News Network. September 25, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada April 28, 2016. Dicapai pada September 26, 2012.
  116. ^ "Steins;Gate Part Two - The Perfect Stocking Stuffer". Funimation.com. Diarkibkan daripada yang asal pada October 26, 2012. Dicapai pada December 25, 2012.
  117. ^ "Steins;Gate The Complete Series - Anime Classics". shop.funimation.com. FUNimation. Diarkibkan daripada yang asal pada August 8, 2014. Dicapai pada July 28, 2014.
  118. ^ "Steins;Gate Will Definitely Get U.K. Release, Says Manga". Anime News Network. May 21, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada June 11, 2016. Dicapai pada September 26, 2012.
  119. ^ "Manga to Release Steins;Gate on Blu-ray and DVD - News - Anime News Network⚐UK". Anime News Network. July 25, 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada June 11, 2016. Dicapai pada July 29, 2013.
  120. ^ "New Steins;Gate Anime Shorts Promote IBM's Next-Generation Computing". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada June 11, 2016. Dicapai pada August 28, 2015.
  121. ^ "Steins;Gate Anime's Rebroadcast Takes Different Route". Diarkibkan daripada yang asal pada December 3, 2015. Dicapai pada December 2, 2015.
  122. ^ "Steins;Gate Science-Fiction Game/Anime Franchise Gets Film". Anime News Network. September 13, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada June 26, 2016. Dicapai pada September 26, 2012.
  123. ^ "Steins;Gate Film Slated for Fall". Anime News Network. May 5, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada July 11, 2012. Dicapai pada September 26, 2012.
  124. ^ "Kanako Itō release - Oricon Style Music" (dalam bahasa Jepun). Oricon. Diarkibkan daripada yang asal pada October 23, 2012. Dicapai pada November 12, 2009.
  125. ^ a b "カオスヘッド制作チームが送る、科学アドベンチャーシリーズ第2弾!!「シュタインズゲート」OPテーマソング" [Chaos;Head production team delivers the second entry in the science novel series!! "Steins;Gate" opening theme song] (dalam bahasa Jepun). 5pb. Records. Diarkibkan daripada yang asal pada October 17, 2012. Dicapai pada November 7, 2009.
  126. ^ "そして、FES降臨!!これは、抗える者たちに対する、神からの最後通告!!!" [And, FES has arrived!! This is God's final message to everyone that is resisting!!!] (dalam bahasa Jepun). 5pb. Records. Diarkibkan daripada yang asal pada October 17, 2012. Dicapai pada November 7, 2009.
  127. ^ "STEINS;GATE VOCAL BEST". VGMdb.net. Diarkibkan daripada yang asal pada October 10, 2013. Dicapai pada October 1, 2013.
  128. ^ a b c "話題のゲームXbox360専用ソフト「シュタインズ・ゲート」のsoundtrackを全曲収録!豪華3枚組(CD2枚+CDロム1枚)。" [The much discussed Xbox 360 game software "Steins;Gate" soundtrack with all the tracks! A deluxe 3-piece set with 2 CDs and 1 CD-ROM.] (dalam bahasa Jepun). 5pb. Records. Diarkibkan daripada yang asal pada December 4, 2009. Dicapai pada December 4, 2009.
  129. ^ "Steins;Gate Symphonic Material". VGMdb.net. Diarkibkan daripada yang asal pada August 29, 2013. Dicapai pada October 1, 2013.
  130. ^ "STEINS;GATE SYMPHONIC REUNION". VGMdb.net. Diarkibkan daripada yang asal pada August 28, 2013. Dicapai pada October 1, 2013.
  131. ^ "STEINS;GATE Future Gadget Compact Disc 2 Soundtrack "Butterfly Effect"". VGMdb.net. Diarkibkan daripada yang asal pada November 9, 2013. Dicapai pada October 3, 2013.
  132. ^ "STEINS;GATE Future Gadget Compact Disc 8 Soundtrack II "Event Horizon"". VGMdb.net. Diarkibkan daripada yang asal pada October 4, 2013. Dicapai pada October 3, 2013.
  133. ^ "Steins;Gate's In-Story Rai-Net Game Gets Retail Release". Anime News Network. December 12, 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada April 26, 2012. Dicapai pada September 26, 2012.
  134. ^ Richard, Eisenbeis. "Steins;Gate Gets a Live-Action Play and It's Terrific". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada January 30, 2014. Dicapai pada January 31, 2014.
  135. ^ Loo, Egan (January 26, 2020). "Steins;Gate Game Gets Hollywood Live-Action Show". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada January 26, 2020. Dicapai pada January 26, 2020.


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-alpha" ada tetapi tag <references group="lower-alpha"/> yang sepadan tidak disertakan