Tridewi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tridewi
Penciptaan, pemeliharaan dan pemusnahan
Fail:Supreme form durga.jpg
Lakshmi (kiri), Parwati (tengah) dan Saraswati (kanan) diperibadikan sebagai Tridewi
Gabungan
Tempat tinggal
ManteraOm Trideviibhayah Namah
Tunggangan
  • Angsa atau burung merak, tunggangan Saraswati
  • Burung Hantu atau Gajah, tunggangan Lakshmi
  • Singa atau Nandi, tunggangan Parwati
PasanganTrimurti, secara khusus

Tridewi (Melayu: tiga dewi; Sanskrit: त्रिदेवी, tridevī) ialah konsep dalam Hinduisme yang menggabungkan triad dewi terkenal baik sebagai versi feminin Trimurti atau sebagai pilihan Trimurti maskulin, bergantung pada mazhab. Triad ini biasanya diperlambangkan oleh dewi Hindu Saraswati, Lakshmi, dan Parvati. Dalam Shaktism, dewi triune ini adalah manifestasi dari Mula-Prakriti atau Adi Parashakti.

Sebagai Trimurti feminin[sunting | sunting sumber]

Mahakali (kiri), Mahalakshmi (tengah) and Mahasaraswati (kanan)

Sedangkan dalam mazhab andosentrik Hinduisme dewi Tridewi yang feminin diturunkan sebagai dewa-dewa dan pembantu kepada dewa-dewa Trimurti yang lebih terkenal, dalam mazhab Shaktidharma para dewi Tridewi feminin diberi peranan terkenal Pencipta (Mahasaraswati), Pemelihara (Mahalakshmi), dan Pemusnah (Mahakali), dengan dewa-dewa Trimurti maskulin diturunkan sebagai dewa-dewa tambahan sebagai agen dari Tridewi feminin.

Sebagai permuafakatan Trimurti[sunting | sunting sumber]

Saraswati ialah dewi pembelajaran, seni, dan pemenuhan budaya, serta permaisuri Brahma, pencipta. Dialah kecerdasan kosmik, kesedaran kosmik, dan pengetahuan kosmik.

Lakshmi ialah dewi kekayaan, kesuburan, keberuntungan, cahaya, dan pemenuhan material dan rohani, serta permaisuri Wisnu, pemelihara atau pemelihara. Namun, Lakshmi tidak menunjukkan kekayaan material semata, tetapi juga kemakmuran abstrak, seperti kemuliaan, keagungan, kegembiraan, keagungan, dan kebesaran. Pemenuhan rohani yang diterjemahkan ke moksha.

Parvati, atau Kali ialah dewi kekuasaan, perang, kecantikan, cinta, dan juga permaisuri Siwa, pemusnah kejahatan atau pengubah.

Kepentingan Tridewi[sunting | sunting sumber]

Shakti atau Vimarsh ialah kekuatan yang terpendam dalam kesadaran murni, diperlukan untuk mencapai kesadaran murni dan penting untuk membuat, mempertahankan dan memusnahkan. Sama seperti Tenaga tidak pernah dapat dibuat atau dimusnahkan, tetapi berubah dari satu bentuk ke bentuk yang lain; Dewi mengambil banyak jelmaan untuk melakukan tugas yang berbeza. Dewa ialah kedua-dua lelaki dan perempuan. Tetapi semua bentuk tenaga atau kekuatan Dewa yang berbeza ada pada Trimurti dalam bentuk Mahasaraswati, Mahalakshmi, dan Mahakali. Maksudnya, Dewa yang tidak berdimensi menciptakan dunia ini melalui Srishti-Shakti (Mahasaraswati atau Suara atau pengetahuan), melestarikan melalui Sthiti-Shakti (Mahalakshmi atau Cahaya atau sumber daya), dan menghancurkan melalui Samhara-Shakti (Mahakali atau Panas atau Kekuatan). Juga dilihat bahawa Dewa tidak dapat mencipta, menjana atau menghancurkan kerana Dewa tidak memiliki sifat. Jadi Tenaga Sejati atau Adi Shakti melakukan segalanya atas nama Dewa.

Tridewi di luar India[sunting | sunting sumber]

Melalui Buddhisme dan sinkretisme dengan Jepun dewa Shinto, Tridewi memasuki mitologi Jepun sebagai dewi Benzaitennyo 弁財天女 (Saraswati), Kisshoutennyo 吉祥天女 (Lakshmi), dan Daikokutennyo 大黒天女 (Mahakali).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Tridevi statues in the Mahalaxmi temple in Mumbai


Templat:Hindudharma Templat:Hinduism footer small